[TUT/A]Modyfikacja dmuchawy.

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
Dziadek13
Zafiromaniak
Posty: 2004
Rejestracja: 26 wrz 2010, 21:28
Imię: Jorg
Lokalizacja: Mysłowice
Auto: VW Turan była zafira DTL
Model: Turan
Oznaczenie silnika: AVQ
Gender:

[TUT/A]Modyfikacja dmuchawy.

#1 Post autor: Dziadek13 »

Podczas tegorocznych upałów postanowiłem zwiększyć wydajność nadmuchu wentylatora kiedyś kiedy miałem vw polo też zrobiłem taki myk i też poprawiło mi to wentylacje tym bardziej że tam nie miałem klimy. Denerwowało mnie że tak huczy wentylator na czwartym biegu więc założyłem dodatkowo wiatrak z zasilacza pc o średnicy 11 cm i teraz na drugim biegu starcza na przód kabiny, a jak otworze na tył to trzeci bieg starcza gdzie przed przeróbką na czwartym biegu było z tyłu jako tako teraz nie narzekają i jest ciszej od strony wentylatora.
Pare fotek co i jak.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Ostatnio zmieniony 16 sty 2017, 20:01 przez Dziadek13, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
SD72
Zafiromaniak
Posty: 5940
Rejestracja: 18 lip 2017, 18:21
Imię: Sylwek
Lokalizacja: Drawsko Pomorskie
Auto: Zafira A 1.8 Elegance automatic
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Z18XE
Gender:
Kontakt:

#2 Post autor: SD72 »

Jorg :brawo:

Przy zmianie filtra kabinowego zrobie przerobke :ok:



Mogles napisac w tym temacie ;)

http://www.zafiraklub.pl/viewforum.php?f=94
Ostatnio zmieniony 13 mar 2016, 16:38 przez SD72, łącznie zmieniany 1 raz.
bazyliszek72

firek
Zafiromaniak
Posty: 1143
Rejestracja: 01 maja 2009, 12:23
Imię: Mirek
Lokalizacja: Lublin
Auto: Opel Zafira A 1,8 Elegance
Model: ZA
Oznaczenie silnika: X18XE1
Gender:

#3 Post autor: firek »

Dziadek13, gratki, ciekawy pomysł :D
Czy możesz polecić z czego można dobrać takie piękne śmigiełko.
Pozdro

Skasowany użytkownik 8511

#4 Post autor: Skasowany użytkownik 8511 »

No nie wiem co napisać, żeby nie odbiegać od tematu..., aha czy da się nagwintować tą ośkę, i przykręcić ten wentylator?

Awatar użytkownika
gRZENIU
Zafiromaniak
Posty: 2136
Rejestracja: 17 maja 2015, 03:30
Imię: Grzegorz
Lokalizacja: Błonie
Auto: Signum
Model: Polift
Oznaczenie silnika: Z19DTH
Gender:

#5 Post autor: gRZENIU »

Z tego co widać nie trzeba demontować dmuchawy aby wykonać modyfikację :?: Czy lepiej i pewniej jest wyjąć wiatrak ????
pioneet pisze: czy da się nagwintować tą ośkę, i przykręcić ten wentylator?
Ciekawi mnie jaka średnica jest ośki wentylatora ??? Czy podejdzie pod gwint metryczny ??? Jakim wiertłem Jorg wierciłeś ???

Awatar użytkownika
the_starsailor
Bywalec
Posty: 195
Rejestracja: 27 lip 2012, 20:34
Imię: Maciej
Lokalizacja: Lulinek / Poznań
Auto: Renault
Model: GS3
Oznaczenie silnika: R9M

#6 Post autor: the_starsailor »

W życiu bym nie wpadł na taki patent :)

:piwo:

Awatar użytkownika
Dziadek13
Zafiromaniak
Posty: 2004
Rejestracja: 26 wrz 2010, 21:28
Imię: Jorg
Lokalizacja: Mysłowice
Auto: VW Turan była zafira DTL
Model: Turan
Oznaczenie silnika: AVQ
Gender:

#7 Post autor: Dziadek13 »

Teraz nie pamiętam jakie to było wiertło ale też nie wiem jakie średnice mają inne dmuchawy.
Klej wystarczy jeżdżę już z tym rok i jest ok.
Wiatrak miałem ze starych zasilaczy od pc średnica 11cm.

Maćku
Zafiromaniak
Posty: 2451
Rejestracja: 09 wrz 2014, 16:00
Imię: Maciej
Lokalizacja: Międzyrzecze G.[SBI]
Auto: seria 3
Model: e46
Oznaczenie silnika: M47,M54

#8 Post autor: Maćku »

Ja wykonałem i fakt faktem coś ciszej jest szału nie ma może temu,, że mniejszy wentylatorek dałem średnicy 9cm ;)
Obrazek

Awatar użytkownika
oki
Mieszkaniec
Posty: 398
Rejestracja: 11 kwie 2010, 23:15
Imię: Darek
Lokalizacja: Warszawa
Auto: Zafira B 2.0 Panorama
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z20LER
Gender:

#9 Post autor: oki »

Ale szału nie ma jeśli chodzi o głośność czy wydajnoś, poprawiła się coś wydajność z kratek?
Napisz coś więcej.

Maćku
Zafiromaniak
Posty: 2451
Rejestracja: 09 wrz 2014, 16:00
Imię: Maciej
Lokalizacja: Międzyrzecze G.[SBI]
Auto: seria 3
Model: e46
Oznaczenie silnika: M47,M54

#10 Post autor: Maćku »

Ciężko coś ocenić powiem więcej jak będę musiał odparować szyby... na pierwsze wrażenie jest pozytywne... wszystko jest uzależnione jak bardzo są kanały ubrudzone syfem...
Obrazek

Awatar użytkownika
Flora
Zafiromaniak
Posty: 3178
Rejestracja: 14 paź 2013, 11:46
Imię: Marcin
Lokalizacja: Bydgoszcz
Auto: Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: Z19DTH
Gender:

#11 Post autor: Flora »

Moim zdaniem taka modyfikacja pogarsza parametry wentylatora. Jego konstrukcja sprawia, że powietrze jest już zasysane w odpowiedniej ilości, za którą odpowiada powierzchnia łopat, kąt ich pochylenia oraz prędkość obrotowa. Dodatkowe łopaty powodują jedynie zmniejszenie faktycznego przekroju, przez który to powietrze dostaje się do wentylatora. Żeby to działało konieczne byłoby dopasowanie przepływów obu elementów. Wyglada to tak jakby zamontować przed turbiną wiatrak, który ma wspomóc jej działanie - efekt będzie żaden, a nawet odwrotny do zamierzonego. Zainteresowanym polecam przejrzeć i porównać parametry wentylatora nawiewu oraz 12 cm wentylatora obudowy, którego łopaty zostały wykorzystane.

Janus
Zafiromaniak
Posty: 1162
Rejestracja: 31 gru 2014, 21:17
Imię: Janusz
Lokalizacja: Pruszków
Auto: Zafira
Model: A
Oznaczenie silnika: Y20DTH
Gender:

#12 Post autor: Janus »

Flora pisze:Moim zdaniem taka modyfikacja pogarsza parametry wentylatora
I tak i nie. Tak jak Kolego piszesz, wentylatora przed wentylatorem nie powinno się montować, bo okaże się że 2+2 nie wyjdzie razem 4 ;)
Ale weź pod uwagę, że oryginalnie na dole siedzi tam dmuchawa odśrodkowa, która wyrzuca powietrze z pomiędzy łopatek na ścianki obudowy i kręci nim, dopóki nie napotka ono ujścia w postaci wylotu. Powietrze do wnętrza dmuchawy odśrodkowej wpada sobie dzięki podciśnieniu, które powstaje w środku wirnika takiej dmuchawy. Jeżeli po środku umieścimy klasyczny wiatrak jak zrobił to Dziadek, możliwie wysoko zględem łopatek turbiny, to niekoniecznie musi być gorzej. Dodatkowy wiatrak "pompuje" powietrze do środka dmuchawy. Zaryzykowałbym stwierdzenie że idealne dopasowanie średnicy obu wiatraków wcale nie jest dobrym pomysłem.

Dobrym pomysłem jest natomiast sprawdzenie/oszacowanie obu wentylatorów pod względem wydajności przy danej prędkości obrotowej - powinny być bardzo zbliżone...
Janusz

Awatar użytkownika
Flora
Zafiromaniak
Posty: 3178
Rejestracja: 14 paź 2013, 11:46
Imię: Marcin
Lokalizacja: Bydgoszcz
Auto: Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: Z19DTH
Gender:

#13 Post autor: Flora »

Janus pisze:Dobrym pomysłem jest natomiast sprawdzenie/oszacowanie obu wentylatorów pod względem wydajności przy danej prędkości obrotowej - powinny być bardzo zbliżone...
O to właśnie się rozchodzi, bo w przeciwnym wypadku wydajność spada.

konradviking

#14 Post autor: konradviking »

dodatkowo jeśli ktoś źle wymierzy choć minimalnie centralny otwór, to wtedy wentylator będzie nie wyważony, pod wpływem drgań na maksymalnych obrotach szybciej się "skończy" nie mówiąc o tym że drżąca dmuchawa będzie bardziej hałasować.

Moim zdaniem taka przeróbka bez sensu, fabryczna dmuchawa świetnie sobie radzi, ale może to zasługa tego że w climatroniku mam 7 biegów może jest nieco szybsza...

Bardziej opłaca się walczyć z tym dlaczego szyby parują, niż z tym jak tą parę yyy... zdmuchnąc :D

Maćku
Zafiromaniak
Posty: 2451
Rejestracja: 09 wrz 2014, 16:00
Imię: Maciej
Lokalizacja: Międzyrzecze G.[SBI]
Auto: seria 3
Model: e46
Oznaczenie silnika: M47,M54

#15 Post autor: Maćku »

Po kilku dniach mogę przyznać, że jest znacznie ciszej na każdym biegu potwierdził to nawet mój tata ;) co do siły nie mam zamrożonych szyb więc ciężko powiedzieć jak mocno wieje...


z tą ciszą może być różnie oryginalna dmuchawa może być już brudna stąd był wyższy hałas
Obrazek

ODPOWIEDZ

Wróć do „TUTORIALE”