[TUT/A] Montaż kontrolki tempomatu i niewłączenia świateł
: 25 mar 2014, 18:28
Montaż kontrolki włączenia tempomatu oraz niewłączenia świateł mijania w liczniku TRW
Opel niestety nie został seryjnie wyposażony w te kontrolki i jako, że udało mi sie je aktywować postanowiłem podzielić sie tym z Wami
Prace rozpoczynamy od dobrania sie do licznika, a tym samym do płytki ze ścieżkami.
Jak rozebrać licznik: http://www.zafiraklub.pl/viewtopic.php?t=15780
Gdy mamy już płytke na stole zaczynamy modyfikacje wg. poniższego schematu:
Potrzebne elementy:
- 2x dioda LED lub SMD - kolory to już własna fantazja, ja użyłem czerwonej dla kontrolki świateł (SMD) oraz zielonej dla tempomatu (zwykły LED 5mm).
- 2x opornik SMD - oczywiście odpowiednie do koloru diód, dla przykładu ja użyłem 620Ohm dla diody świateł i 680Ohm dla diody tempomatu.
Jak sprawdzić czy wszystko dobrze polutowaliśmy
Należy podać mase na piny 14 i 15 w liczniku (oczywiście na zapłonie) i obserwować czy diody świecą i z jaką mocą - pamiętajcie o odpowiednim dobraniu oporników, bo ja przez to spaliłem kilka diód, ale to w ramach testu
Jak wszystko jest należycie polutowane to kolejnym krokiem jest modyfikacja tarczy zegarów.
Należy przerobić tarcze tak by z samopoziomowania zrobić piktogram świateł, ja użyłem do tego marker i zamazałem strzałki od drugiej strony:
jeżeli ktoś nie będzie robić kontrolki niewłączenia świateł mijania to nie musimy przerabiać tarczy
Następnym i chyba najtrudniejszym etapem jest zrobienie modułu aby kontrolka tempomatu zadziała wg. poniższego schematu:
Schemat zapożyczony z pewnej Tureckiej strony
Do zrobienia układu potrzebujemy:
2x przekaźnik 12V ok. 5A - wystarczy 4 stykowy i ważne aby były dwa takie same (ja użyłem 3A)
2x tranzystor BC 546 NPN
8x dioda prostownicza 1n-4001 (ja użyłem 1N-4007)
2x opornik 1k
2x opornik 10k
i ewentualnie kawałek płytki ale można też zrobić wszystko "na pajączka"
Jak sprawdzić czy moduł został dobrze zrobiony
W miejsce czujnika sprzęgła, hamulca i "O" ma być stałe +12V
Następnie sprawdzamy czy przechodzą impulsy podając na ''I'' lub ''R'' napięcie.
Następnym etapem prac jest podłączenie przewodów z modułu.
Należy przeciągnąć przewody od modułu do kostki tempomatu, gdzie:
pin A - "O" na manetce
pin B - "I" na manetce
pin C - "R" na manetce
Ważne, aby dla pewności sprawdzić sobie gdzie jest sygnał dla "O" i miernikiem sprawdzić czy jest tam stałe +12V.
Dla ułatwienia kolory przewodów przy kostce tempomatu:
"O" - czarny z czerwonym paskiem
"I" - czarny z żółtym paskiem
"R" - czarny z brązowym paskiem
Mase do modułu brałem z belki, a przewód idący do czujnika hamulca zmostkowałem z przewodem idącym do czujnika sprzęgła (szary przewód) - tak dla ułatwienia, ponieważ nie chciało mi sie już grzebać
Kolejnym etapem jest podanie sygnału (masy) na licznik
Do pinu 14 podajemy sygnał (mase) z modułu
Do pinu 15 mamy dwa sposoby:
1. podajemy mase z pinu 13 włącznika świateł (gruby żółty przewód) - w efekcie kontrolka świeci cały czas dopóki nie włączymy świateł mijania
2. podajemy mase z gniazda żarówki - w efekcie kontrolka świeci dopiero gdy włączymy światła mijania
Jak widać ja nie miałem przy sobie odpowiednich pinów wiec zrobiłem to poprzez odpowiednie uformowanie przewodu i potraktowanie go cyną - najważniejsze, że spełnia swoje zadanie
Jeżeli wszystko zrobiliśmy prawidłowo to po przekręceniu kluczyka na zapłon powinno ukazać sie:
(w przypadku gdy wybraliśmy pierwsze rozwiązanie odnośnie pinu 15)
a jak przejedziemy sie na jazde próbną i włączymy tempomat:
Mam nadzieje, że pomogłem
Gdyby były jakieś pytania - śmiało
Pozdrawiam
GOTI
Opel niestety nie został seryjnie wyposażony w te kontrolki i jako, że udało mi sie je aktywować postanowiłem podzielić sie tym z Wami
Prace rozpoczynamy od dobrania sie do licznika, a tym samym do płytki ze ścieżkami.
Jak rozebrać licznik: http://www.zafiraklub.pl/viewtopic.php?t=15780
Gdy mamy już płytke na stole zaczynamy modyfikacje wg. poniższego schematu:
Potrzebne elementy:
- 2x dioda LED lub SMD - kolory to już własna fantazja, ja użyłem czerwonej dla kontrolki świateł (SMD) oraz zielonej dla tempomatu (zwykły LED 5mm).
- 2x opornik SMD - oczywiście odpowiednie do koloru diód, dla przykładu ja użyłem 620Ohm dla diody świateł i 680Ohm dla diody tempomatu.
Jak sprawdzić czy wszystko dobrze polutowaliśmy
Należy podać mase na piny 14 i 15 w liczniku (oczywiście na zapłonie) i obserwować czy diody świecą i z jaką mocą - pamiętajcie o odpowiednim dobraniu oporników, bo ja przez to spaliłem kilka diód, ale to w ramach testu
Jak wszystko jest należycie polutowane to kolejnym krokiem jest modyfikacja tarczy zegarów.
Należy przerobić tarcze tak by z samopoziomowania zrobić piktogram świateł, ja użyłem do tego marker i zamazałem strzałki od drugiej strony:
jeżeli ktoś nie będzie robić kontrolki niewłączenia świateł mijania to nie musimy przerabiać tarczy
Następnym i chyba najtrudniejszym etapem jest zrobienie modułu aby kontrolka tempomatu zadziała wg. poniższego schematu:
Schemat zapożyczony z pewnej Tureckiej strony
Do zrobienia układu potrzebujemy:
2x przekaźnik 12V ok. 5A - wystarczy 4 stykowy i ważne aby były dwa takie same (ja użyłem 3A)
2x tranzystor BC 546 NPN
8x dioda prostownicza 1n-4001 (ja użyłem 1N-4007)
2x opornik 1k
2x opornik 10k
i ewentualnie kawałek płytki ale można też zrobić wszystko "na pajączka"
Jak sprawdzić czy moduł został dobrze zrobiony
W miejsce czujnika sprzęgła, hamulca i "O" ma być stałe +12V
Następnie sprawdzamy czy przechodzą impulsy podając na ''I'' lub ''R'' napięcie.
Następnym etapem prac jest podłączenie przewodów z modułu.
Należy przeciągnąć przewody od modułu do kostki tempomatu, gdzie:
pin A - "O" na manetce
pin B - "I" na manetce
pin C - "R" na manetce
Ważne, aby dla pewności sprawdzić sobie gdzie jest sygnał dla "O" i miernikiem sprawdzić czy jest tam stałe +12V.
Dla ułatwienia kolory przewodów przy kostce tempomatu:
"O" - czarny z czerwonym paskiem
"I" - czarny z żółtym paskiem
"R" - czarny z brązowym paskiem
Mase do modułu brałem z belki, a przewód idący do czujnika hamulca zmostkowałem z przewodem idącym do czujnika sprzęgła (szary przewód) - tak dla ułatwienia, ponieważ nie chciało mi sie już grzebać
Kolejnym etapem jest podanie sygnału (masy) na licznik
Do pinu 14 podajemy sygnał (mase) z modułu
Do pinu 15 mamy dwa sposoby:
1. podajemy mase z pinu 13 włącznika świateł (gruby żółty przewód) - w efekcie kontrolka świeci cały czas dopóki nie włączymy świateł mijania
2. podajemy mase z gniazda żarówki - w efekcie kontrolka świeci dopiero gdy włączymy światła mijania
Jak widać ja nie miałem przy sobie odpowiednich pinów wiec zrobiłem to poprzez odpowiednie uformowanie przewodu i potraktowanie go cyną - najważniejsze, że spełnia swoje zadanie
Jeżeli wszystko zrobiliśmy prawidłowo to po przekręceniu kluczyka na zapłon powinno ukazać sie:
(w przypadku gdy wybraliśmy pierwsze rozwiązanie odnośnie pinu 15)
a jak przejedziemy sie na jazde próbną i włączymy tempomat:
Mam nadzieje, że pomogłem
Gdyby były jakieś pytania - śmiało
Pozdrawiam
GOTI