[TUT/A] Tempomat w X18XE1

Wiadomość
Autor
Maćku
Zafiromaniak
Posty: 2451
Rejestracja: 09 wrz 2014, 16:00
Imię: Maciej
Lokalizacja: Międzyrzecze G.[SBI]
Auto: seria 3
Model: e46
Oznaczenie silnika: M47,M54

[TUT/A] Tempomat w X18XE1

#1 Post autor: Maćku »

Uporałem się z tematem tempomatu w silnikach gdzie gaz jest na linkę ;)

No to zacznijmy od początku, co potrzebujemy? a no właśnie trochę tego jest więc lista:
• Serwomechanizm wraz z linką i tutaj jest dowolność może być z Vectry B, Sintry lub Omegi B tyle, że mają różne długości linek do Astry i Zafiry ta dł. wynosi 66cm w przypadku Vectry B wynosi ona 76cm i tylko ona jest najbardziej zbliżona długością w pozostałych dwóch przypadkach nie wiem :|
• Manetkę kierunkowskazów z dodatkowymi 3 przyciskami i wtyczką
•Czujnik Sprzęgła tutaj także dowolność w równoległym temacie montował z omegi ja znalazłem z Combo C i nie musiałem przerabiać wtyczki
•Czujnik Stopu 4 pinowy w x18xe1 jest wyposażony w 2 pinowy, ale warto sprawdzić czy nie ma czasem 4 pinowego
•Narzędzia

Przejedźmy dalej zaczynamy oczywiście od sprawdzenia czujników może już są więc kilkanaście złotych może być wasze

Czujnik Sprzęgła wygląda tak:
ObrazekObrazek Obrazek

Montujemy go w tym miejscu wmusimy wyjąć płytę bezpiecznikową i tam zauważymy takie miejsce:
Obrazek

Czujnik Stopu 4 Pin wygląda tak i montujemy go w miejsce starego i tutaj uwaga sprawdźcie długość trzpienia mój 4 pinowy mył krótszy od 2 pinowego i musiałem podłożyć kawałem metalu na pedał hamulca:
ObrazekObrazek
Dojście do czujnika stopu jest prost aczkolwiek trzeba robić na czuja wyjmujemy osłonę nad nogami potem tunel nawiewu na nogi nastepnie szukamy czujnika przekręcamy go o 90° i wyjmujemy :ok:


Następny krok to wymiana manetki tutaj nie ma nic skomplikowanego odkręcamy obudowę kolumny kierowniczej i otrzymujemy dostęp do starej manetki delikatnie ją wyjmujemy i szukamy zwiniętej taśmą wtyczki, wsadzamy nową manetkę od tempomatu i wpinamy od niej gniazdo do wtyczki wystającej z kolumny kierowniczej:

Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek
Obrazek

Po tej operacji przystępujemy do montażu Serwomechanizmu :ok:
Ja skorzystałem z bogatej oferty złomowisk wytargałem serwomechanizm od Vectry B. Serwo mechanizm ma wejście na 10 pinów kostka Zafira i Astra ma wtyczkę na 9 pinów 10 pin jest od kontrolki w liczniku
Wygląda to tak:
Obrazek

Długość linki z Vectry wynosi tyle 76cm:
Obrazek

Ja swój wyczyściłem i pomalowałem wraz z uchwytem:
Obrazek Obrazek
Obrazek

Po wyschnięciu przymocowałem go do podstawki akumulatora:
Obrazek Obrazek

A linkę przeprowadzamy przez oryginalne okienko i zapinamy mocowaniem na lince tempomatu tuż nad linką gazu, by założyć linkę od tempomatu musimy zrzucić tunel doprowadzający powietrze do przepustnicy, następnie zdjąć linkę gazu nałożyć na trzpień i zabezpieczyć zawleczką w kształcie okrągłego E,

Obrazek

I już możemy korzystać z Tempomatu nie trzeba nic aktywować przez techa lub inne interfejsy ponieważ Serwomechanizm jest nie zależny :ok:

Koszta:
• Serwomechanizm 60zł są dostepne na allegro od 70zł
• Manetka 30zł
• Czujnik Sprzęgła 10zł
• Czujnik Stopu 4 pin 15zł



W tym miejscu chciałbym podziękować koledze bertoneqp z forum astry-g.pl za obszerna pomoc w temacie i odpowiedzi na nurtujące mnie pytania :uklon:


By mieć w pełni satysfakcję polecam zrobić sobie kontrolkę tempomatu TUT jest dostępny na tym forum jak to wykonać http://www.zafiraklub.pl/viewtopic.php?t=16108 tam wrzucę jak wykorzystać 10 pin Serwomechanizmu :ok:



Materiał dydaktyczny, zakaz rozpowszechniania tekstu i zdjęć bez wiedzy autora
Ostatnio zmieniony 12 maja 2015, 06:14 przez Maćku, łącznie zmieniany 2 razy.
Obrazek

tapatic
Przeglądacz
Posty: 69
Rejestracja: 10 lip 2014, 20:14
Imię: Dariusz
Lokalizacja: Kielce
Auto: Zafira
Model: A
Oznaczenie silnika: x18xe1
Gender:

#2 Post autor: tapatic »

Mam taki silnik ale ze skrzynią automatyczną. Czy można założyć tempomat z taką skrzynią?
tapatic

Maćku
Zafiromaniak
Posty: 2451
Rejestracja: 09 wrz 2014, 16:00
Imię: Maciej
Lokalizacja: Międzyrzecze G.[SBI]
Auto: seria 3
Model: e46
Oznaczenie silnika: M47,M54

#3 Post autor: Maćku »

Na pewno tak tylko musisz znaleźć odpowiedni czujnik pod jeden pedał... nie mam pojęcia jaki to będzie czujnik rozbierz od dołu obudowę, nawiew i spróbuj zobacz jaki masz czujnik i wtyczkę może wystarczy zwykły stopu 4 pinowy chyba, że będzie 6 pinów na wtyczce to takiego musisz szukać... możesz poszukać też wolnej wtyczki za skrzynką bezpiecznikową porób fotki jak znajdziesz wtyczki postaramy się coś znaleźć opowiedniego ;)
Obrazek

Awatar użytkownika
Sebu$
-#Administrator
Posty: 8147
Rejestracja: 23 wrz 2012, 20:43
Imię: Sebastian
Lokalizacja: Śląsk / Niemcy
Auto: Yaponiec
Model: Inne
Oznaczenie silnika: Pb1.5
Gender:
Kontakt:

#4 Post autor: Sebu$ »

gratulacje ... :ok:

dobra robota :uklon:
Nie jestem gruby i nie mam nadwagi. Wyniki są poprawne ! Ale kurde wyszło mi, że mam znaczny niedobór wzrostu :evil:
Obrazek
i już wiem, że nie jestem stary - jestem po prostu RETRO ....
:lol:

Maćku
Zafiromaniak
Posty: 2451
Rejestracja: 09 wrz 2014, 16:00
Imię: Maciej
Lokalizacja: Międzyrzecze G.[SBI]
Auto: seria 3
Model: e46
Oznaczenie silnika: M47,M54

#5 Post autor: Maćku »

Kilka małych informacji:

Regulacja linki od Serwomotoru odbywa się za pomocą tej zawleczki:

Obrazek

unosimy część z napisem "push" w ten sposób rozblokujemy linkę naciągamy ją przy przepustnicy tak by miała delikatny luz, następnie ją blokujemy ;)
Obrazek

Janus
Zafiromaniak
Posty: 1162
Rejestracja: 31 gru 2014, 21:17
Imię: Janusz
Lokalizacja: Pruszków
Auto: Zafira
Model: A
Oznaczenie silnika: Y20DTH
Gender:

#6 Post autor: Janus »

tapatic pisze:Mam taki silnik ale ze skrzynią automatyczną. Czy można założyć tempomat z taką skrzynią?
Tempomat zakładasz tak jak w manualu, a pin w serwomotorze do którego idzie kabel z czujnka sprzęgła zwierasz na stałe do +12V które wchodzą do tempomatu. Czujnik stopu zostaje b/z.
Janusz

Awatar użytkownika
zafirapawel
Bywalec
Posty: 143
Rejestracja: 07 cze 2016, 06:48
Imię: Paweł
Lokalizacja: Mszczonów
Auto: Zafira A 1.8
Model: ZA
Oznaczenie silnika: X18xe1

#7 Post autor: zafirapawel »

Odgrzeje kotleta. Dzis założyłem tempomat ale działa,czy czujnik musi być założony 4 pinowy,,bo mam na dwa,ale jak stop nacisnę,to w kostce tempomatu jest napięcie

Janus
Zafiromaniak
Posty: 1162
Rejestracja: 31 gru 2014, 21:17
Imię: Janusz
Lokalizacja: Pruszków
Auto: Zafira
Model: A
Oznaczenie silnika: Y20DTH
Gender:

#8 Post autor: Janus »

zafirapawel pisze:Odgrzeje kotleta. Dzis założyłem tempomat ale działa,czy czujnik musi być założony 4 pinowy,,bo mam na dwa,ale jak stop nacisnę,to w kostce tempomatu jest napięcie
A co ma piernik do wiatraka?? Kolego napisz jeszcze raz co miałeś na myśli... Od razu Ci powiem tak: jeżeli miałeś czujnik 2-pinowy od świateł stop to taki może zostać. Podpinasz kabel idący od tempomatu do włącznika świateł stop tam, gdzie pojawia się +12V PO NACIŚNIĘCIU PEDAŁU HAMULCA.
Janusz

Awatar użytkownika
zafirapawel
Bywalec
Posty: 143
Rejestracja: 07 cze 2016, 06:48
Imię: Paweł
Lokalizacja: Mszczonów
Auto: Zafira A 1.8
Model: ZA
Oznaczenie silnika: X18xe1

#9 Post autor: zafirapawel »

Tempomat już działa,podczas czyszczenia upadł mi serwomotor,rozebralem go i taki szpindel spadł z cewki co załącza tempomat,wyczyscilem i nasmarowalem,obudowę zalepilem,bo śrubki się urwaly.

Co do wlacznika,też się zdzwiwilem że na dwupinowym daje takie same napięcia co cztero,ale no gdzie się nie czyta o montażu tempomatu to czujnik wymienic trzeba

ODPOWIEDZ

Wróć do „TUTORIALE”