[TUT/A] Tempomat w X18XE1
: 11 maja 2015, 18:28
Uporałem się z tematem tempomatu w silnikach gdzie gaz jest na linkę
No to zacznijmy od początku, co potrzebujemy? a no właśnie trochę tego jest więc lista:
• Serwomechanizm wraz z linką i tutaj jest dowolność może być z Vectry B, Sintry lub Omegi B tyle, że mają różne długości linek do Astry i Zafiry ta dł. wynosi 66cm w przypadku Vectry B wynosi ona 76cm i tylko ona jest najbardziej zbliżona długością w pozostałych dwóch przypadkach nie wiem
• Manetkę kierunkowskazów z dodatkowymi 3 przyciskami i wtyczką
•Czujnik Sprzęgła tutaj także dowolność w równoległym temacie montował z omegi ja znalazłem z Combo C i nie musiałem przerabiać wtyczki
•Czujnik Stopu 4 pinowy w x18xe1 jest wyposażony w 2 pinowy, ale warto sprawdzić czy nie ma czasem 4 pinowego
•Narzędzia
Przejedźmy dalej zaczynamy oczywiście od sprawdzenia czujników może już są więc kilkanaście złotych może być wasze
Czujnik Sprzęgła wygląda tak:
Montujemy go w tym miejscu wmusimy wyjąć płytę bezpiecznikową i tam zauważymy takie miejsce:
Czujnik Stopu 4 Pin wygląda tak i montujemy go w miejsce starego i tutaj uwaga sprawdźcie długość trzpienia mój 4 pinowy mył krótszy od 2 pinowego i musiałem podłożyć kawałem metalu na pedał hamulca:
Dojście do czujnika stopu jest prost aczkolwiek trzeba robić na czuja wyjmujemy osłonę nad nogami potem tunel nawiewu na nogi nastepnie szukamy czujnika przekręcamy go o 90° i wyjmujemy
Następny krok to wymiana manetki tutaj nie ma nic skomplikowanego odkręcamy obudowę kolumny kierowniczej i otrzymujemy dostęp do starej manetki delikatnie ją wyjmujemy i szukamy zwiniętej taśmą wtyczki, wsadzamy nową manetkę od tempomatu i wpinamy od niej gniazdo do wtyczki wystającej z kolumny kierowniczej:
Po tej operacji przystępujemy do montażu Serwomechanizmu
Ja skorzystałem z bogatej oferty złomowisk wytargałem serwomechanizm od Vectry B. Serwo mechanizm ma wejście na 10 pinów kostka Zafira i Astra ma wtyczkę na 9 pinów 10 pin jest od kontrolki w liczniku
Wygląda to tak:
Długość linki z Vectry wynosi tyle 76cm:
Ja swój wyczyściłem i pomalowałem wraz z uchwytem:
Po wyschnięciu przymocowałem go do podstawki akumulatora:
A linkę przeprowadzamy przez oryginalne okienko i zapinamy mocowaniem na lince tempomatu tuż nad linką gazu, by założyć linkę od tempomatu musimy zrzucić tunel doprowadzający powietrze do przepustnicy, następnie zdjąć linkę gazu nałożyć na trzpień i zabezpieczyć zawleczką w kształcie okrągłego E,
I już możemy korzystać z Tempomatu nie trzeba nic aktywować przez techa lub inne interfejsy ponieważ Serwomechanizm jest nie zależny
Koszta:
• Serwomechanizm 60zł są dostepne na allegro od 70zł
• Manetka 30zł
• Czujnik Sprzęgła 10zł
• Czujnik Stopu 4 pin 15zł
W tym miejscu chciałbym podziękować koledze bertoneqp z forum astry-g.pl za obszerna pomoc w temacie i odpowiedzi na nurtujące mnie pytania
By mieć w pełni satysfakcję polecam zrobić sobie kontrolkę tempomatu TUT jest dostępny na tym forum jak to wykonać http://www.zafiraklub.pl/viewtopic.php?t=16108 tam wrzucę jak wykorzystać 10 pin Serwomechanizmu
Materiał dydaktyczny, zakaz rozpowszechniania tekstu i zdjęć bez wiedzy autora
No to zacznijmy od początku, co potrzebujemy? a no właśnie trochę tego jest więc lista:
• Serwomechanizm wraz z linką i tutaj jest dowolność może być z Vectry B, Sintry lub Omegi B tyle, że mają różne długości linek do Astry i Zafiry ta dł. wynosi 66cm w przypadku Vectry B wynosi ona 76cm i tylko ona jest najbardziej zbliżona długością w pozostałych dwóch przypadkach nie wiem
• Manetkę kierunkowskazów z dodatkowymi 3 przyciskami i wtyczką
•Czujnik Sprzęgła tutaj także dowolność w równoległym temacie montował z omegi ja znalazłem z Combo C i nie musiałem przerabiać wtyczki
•Czujnik Stopu 4 pinowy w x18xe1 jest wyposażony w 2 pinowy, ale warto sprawdzić czy nie ma czasem 4 pinowego
•Narzędzia
Przejedźmy dalej zaczynamy oczywiście od sprawdzenia czujników może już są więc kilkanaście złotych może być wasze
Czujnik Sprzęgła wygląda tak:
Montujemy go w tym miejscu wmusimy wyjąć płytę bezpiecznikową i tam zauważymy takie miejsce:
Czujnik Stopu 4 Pin wygląda tak i montujemy go w miejsce starego i tutaj uwaga sprawdźcie długość trzpienia mój 4 pinowy mył krótszy od 2 pinowego i musiałem podłożyć kawałem metalu na pedał hamulca:
Dojście do czujnika stopu jest prost aczkolwiek trzeba robić na czuja wyjmujemy osłonę nad nogami potem tunel nawiewu na nogi nastepnie szukamy czujnika przekręcamy go o 90° i wyjmujemy
Następny krok to wymiana manetki tutaj nie ma nic skomplikowanego odkręcamy obudowę kolumny kierowniczej i otrzymujemy dostęp do starej manetki delikatnie ją wyjmujemy i szukamy zwiniętej taśmą wtyczki, wsadzamy nową manetkę od tempomatu i wpinamy od niej gniazdo do wtyczki wystającej z kolumny kierowniczej:
Po tej operacji przystępujemy do montażu Serwomechanizmu
Ja skorzystałem z bogatej oferty złomowisk wytargałem serwomechanizm od Vectry B. Serwo mechanizm ma wejście na 10 pinów kostka Zafira i Astra ma wtyczkę na 9 pinów 10 pin jest od kontrolki w liczniku
Wygląda to tak:
Długość linki z Vectry wynosi tyle 76cm:
Ja swój wyczyściłem i pomalowałem wraz z uchwytem:
Po wyschnięciu przymocowałem go do podstawki akumulatora:
A linkę przeprowadzamy przez oryginalne okienko i zapinamy mocowaniem na lince tempomatu tuż nad linką gazu, by założyć linkę od tempomatu musimy zrzucić tunel doprowadzający powietrze do przepustnicy, następnie zdjąć linkę gazu nałożyć na trzpień i zabezpieczyć zawleczką w kształcie okrągłego E,
I już możemy korzystać z Tempomatu nie trzeba nic aktywować przez techa lub inne interfejsy ponieważ Serwomechanizm jest nie zależny
Koszta:
• Serwomechanizm 60zł są dostepne na allegro od 70zł
• Manetka 30zł
• Czujnik Sprzęgła 10zł
• Czujnik Stopu 4 pin 15zł
W tym miejscu chciałbym podziękować koledze bertoneqp z forum astry-g.pl za obszerna pomoc w temacie i odpowiedzi na nurtujące mnie pytania
By mieć w pełni satysfakcję polecam zrobić sobie kontrolkę tempomatu TUT jest dostępny na tym forum jak to wykonać http://www.zafiraklub.pl/viewtopic.php?t=16108 tam wrzucę jak wykorzystać 10 pin Serwomechanizmu
Materiał dydaktyczny, zakaz rozpowszechniania tekstu i zdjęć bez wiedzy autora