[TUT/A]Montaż tempomatu w zafirze z silnikiem Z18XE

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
marwisn
Mieszkaniec
Posty: 398
Rejestracja: 21 maja 2010, 21:08
Lokalizacja: Poznań
Model:

[TUT/A]Montaż tempomatu w zafirze z silnikiem Z18XE

#1 Post autor: marwisn »

Witam wszystkich.

Sprawa montażu tempomatu w aucie z silnikiem benzynowym (18XE) przewija się w kilku wątkach.

Postanowiłem zebrać wszystko w całość i napisać mały manual.


Rozpatrujemy auto z motorem 18XE ponieważ posiada ono przepustnicę sterowaną elektrycznie (bez linki gazu).



Aby zabrać się za montaż tego pożytecznego gadżetu, należy sprawdzić czy nasze auto zostało fabrycznie do tego przygotowane :D .


1. Demontujemy osłonę kolumny kierownicy - dwa wkręty o przodu (trzeba obrócić kołem kierownicy i wydłubać plastikowe zaślepki) i górna połówka powinna zejść.

Obrazek

Obrazek


2. Potem jeden wkręt od dołu i kolejne dwa wkręty trzymające dolną połówkę (widoczne po zdjęciu górnej połówki).

Obrazek


Przy zdejmowaniu dolnej połówki może trochę przeszkadzać plastikowa rączka uchwytu blokowania położenia kierownicy, ja go zdemontowałem.



3. Po lewej stronie kolumny kierownicy, w rejonie manetki migaczy szukamy niedużej czteropinowej wtyczki. Należy szukać uważnie. Może być całkowicie owinięta taśmą izolacyjną i przymocowana do wiązki migaczy.

Obrazek

Jeżeli ja macie to gratulacje, montaż tempomatu będzie szybki i w miarę tani :piwo: .




4. Ostatnim krokiem jest dostanie sie w rejon czujnika sprzęgła. Z doświadczenia proponuję wymontować skrzynkę bezpieczników. Odkręcamy dwa wkręty trzymające ja na górze i pociągamy specjalny zatrzask u dołu.

Obrazek

Trzeba sie przemóc bo skrzynka idzie opornie i ma się wrażenie, że zaraz coś urwiemy :lol: .

Bez obaw chwilka cierpliwości w manewrowaniu skrzynką i mamy ją na wierzchu (proponuje ja pociągnąć w dół gdzie otwór jest szerszy).

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Teraz musicie zlokalizować złączkę (u mnie jak na foto), również szukajcie jej z uwagą. Kolory przewodów dochodzących do złączki to szary i czarny.

Obrazek

Teoretycznie może się zdarzyć, że czujnik będzie na miejscu i podłączony. W zafirach w dieslu czujnik ten jest obligatoryjny (daje sygnał do sterownika pompy wtryskowej). W benzyniaku jest tylko do kontroli tempomatu.



Kolejnym etapem jest zakup wymaganych elementów.


Potrzebujemy :

1. Manetkę migaczy z dodatkowymi przyciskami

Obrazek

Obrazek

Należy zwrócić uwagę na ilość styków w starej manetce

Obrazek


2. Czujnik sprzęgła.
Oryginalny wygląda tak i kosztuje 120 pln :? . Dodatkowo potrzebna jest przejściówka do podłączenia (około 30 pln).

Obrazek

Ja tnąc koszty zakupiłem czujnik od omegi za 40 pln.

Obrazek

Obrazek

Kable podłączyłem do czujnika za pomocą zacisków wydłubanych ze starej wtyczki od zasilania dysku twardego.

Obrazek

Obrazek


Montaż wszystkich elementów jest banalny.

1. Montujemy nową manetkę w miejscu starej. Wystarczy ścisnąć dwa zaczepy na bokach manetki i gładko wysuwa się z mocowania.

Obrazek

Przepinamy wtyczkę i wciskamy nową manetkę na miejsce. Potem podłączamy czteropinowy wtyk do dodatkowego gniazda wychodzącego z manetki.

Obrazek

2. Montujemy czujnik sprzęgła w otworze technologicznym znajdującym sie nad pedałem sprzęgła. Otwór ma specjalne wycięcie, a czujnik wypustkę. Nie można go włożyć źle.

Obrazek

Obrazek

Podłączamy czujnik do instalacji auta (ja obciąłem oryginalny wtyk, polutowałem przewody i założyłem koszulki termokurczliwe).

Obrazek

Obrazek


Ostatnim etapem jest włączenie tempomatu w ECU silnika. Ja robiłem to op-com’em (zakupionym u kolegi pokrywka).


Procedura jest następująca :

Uruchamiamy oprogramowanie i podłączamy interfejs do auta.
Wybieramy : DIAGNOSTYKA / MODEL I ROCZNIK / SILNIK / 18XE

Następnie klikamy na zakładkę PROGRAMOWANIE.

Obrazek

Następnie na zakładkę KONFIGURACJA WARIANTÓW ECU

Obrazek

W zakładce TEMPOMAT (CRUISE CONTROL) zmieniamy na „WYSTĘPUJE” i wciskamy PROGRAMUJ.

Ja robiłem to na wyłączonym silniku ( kluczyk w pozycji zapalonych kontrolek).

Obrazek

Składamy wszystko w całość i cieszymy się nowym bejerem w aucie.


Można tymczasowo zewrzeć przewody zamiast podłączać je do czujnika. Tempomat będzie działał, przez pewien czas. Taki stan powoduje łapanie błędu przez sterownik silnika (przy zmianie biegów powinien być sygnał o zmianie stanu czujnika). Konieczne jest wtedy skasowanie błędów w ECU.

Wszystkie potrzebne elementy zakupiłem tutaj . Mieszkam 200 metrów od tego sklepu :lol: .

Całkowity koszt wyniósł 105 pln + około 1,5 godziny roboty.

Mam nadzieję, ze ten opis pomoże tym którzy planują doinwestować zośkę ;) . Moge pomóc jak ktoś jest z Poznania i okolic :piwo: .
Ostatnio zmieniony 11 maja 2015, 19:12 przez marwisn, łącznie zmieniany 5 razy.

Awatar użytkownika
GOTI
Zafiromaniak
Posty: 3401
Rejestracja: 30 paź 2012, 18:50
Imię: Sebastian
Lokalizacja: Mysłowice / Stamford
Auto: Insignia
Model: ZA
Oznaczenie silnika: A18XER
Gender:
Kontakt:

#2 Post autor: GOTI »

Tourial na prawde bardzo dobrze napisany - dzięki niemu założyłem u siebie tempomat pomimo innego silnika, więc opisze swój przypadek :piwo:

Posiadam silnik 2.0 DTI (101 KM, Y20DTH) i w moim przypadku było bardziej "kolorowo" tzn. mniejsze koszty montażu ;)
Całą procedure montażu rozpocząłem oczywiście od poszukiwań czujnika sprzęgła oraz potrzebnej kostki do podłączenia tempomatu - na szczęście czujnik i kostka już była (albo oryginalnie albo nasi tam byli :lol: ). Tylko trzeba pamiętać (tak jak wspomniał marwisn), aby bardzo dokładnie szukać - u mnie kostka była przyizolowana do wiązki przewodów na dodatek od spodu, a sam czujniczek widać bez problemów po odkręceniu skrzynki bezpieczników.

Po skończonej diagnozie zacząłem szukać odpowiedniej manetki (Zafira A, Astra G)
Moja oryginalna manetka jest na 10 pinów i też takiej szukałem, ale niestety sprzedawane oryginały były w bardzo złym stanie, a zamienniki były dostępne na 6 pinów (bywały też na 10 pinów, ale niestety w nieco wyższej cenie).
Szukałem, szukałem i nic więcej nie znalazłem, więc zaryzykowałem i zakupiłem (w sumie) najtańszy zamiennik na 6 pinów. Na szczęście manetka pasuje, wszystkie funkcje działają oraz oczywiście tempomat.

Drugą sprawą, która też mnie ucieszyła to system "plug&play", czyli wpinasz i gra :D
Manetke tylko podpiąłem i tempomat od razu zadziałał - bez aktywacji (oczywiście od ok. 30km/h).
Wyczytałem wcześniej, że montaż manetki z tempomatem w dieslu przebiega o wiele pomyślniej niż w silnikach benzynowych - nie trzeba aktywować Opcom'em czy też Tech'em.
Tylko jest też druga strona tego medalu, a mianowicie nie we wszystkich Dieslach działa ta technologia, ale z tego co się dowiedziałem to są to sporadyczne przypadki, więc nic tylko montować :D

U mnie całkowity koszt montażu wyniósł 37,90PLN :lol: (za samą manetke) + max 1.5h roboty (najpierw oględziny, a później szybki montaż)
Obrazek

Zablokowany

Wróć do „TUTORIALE”