[TUT/A] Programowany czas pracy wycieraczek

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
oki
Mieszkaniec
Posty: 398
Rejestracja: 11 kwie 2010, 23:15
Imię: Darek
Lokalizacja: Warszawa
Auto: Zafira B 2.0 Panorama
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z20LER
Gender:

[TUT/A] Programowany czas pracy wycieraczek

#1 Post autor: oki »

Przedstawiam opis ze zdjęciami w pliku doc. jak wykonać modyfikację.

Mam nadzieję ze jest to w miarę jasno opisane, starałem się jak mogłem.
Wykonanie tego opisu dla was pochłonęło mi pięć razy więcej czasu niż sama robota podpięcia tych 6 kabelków.
Rozrysowałem to w dwóch wersjach, taka przyzwoita że tak określę dla ambitnych i na szybkiego pająka.
Podejrzewam ze mogłem się ograniczyć tylko do ostatniego rysunku.
DO pająka potrzeba dodatkowo zwykłych konektorków typu żeńskiego 6szt i męskiego 3szt i kawałek przewodu za pomoca którego łączymy moduł i wpinamy w odpowiednie miejsce.
Czas modyfikacji ok 1h

Jeśli ktoś ma jakieś uwagi lub sugestie, zapraszam.

Serwer upierdliwy trzeba chwilę poczekać (na samym dole odlicza czas i dopiero pojawia się możliwość ściągania) adres do pliku http://www.wrzucaj.com/702780
Ostatnio zmieniony 16 sty 2017, 21:18 przez oki, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
marwisn
Mieszkaniec
Posty: 398
Rejestracja: 21 maja 2010, 21:08
Lokalizacja: Poznań
Model:

#2 Post autor: marwisn »

Bardzo zacne rozwiązanie :D .

Ja poszedłem trochę inna drogą.

Zamontowałem manetkę od omegi z "kółkiem".

Oryginalny przekaźnik zastąpiłem przekaźnikiem o symbolu 90 494 187. Pozwala na regulacje czasu w zakresie 3 - 14 sekund.

Montaż wszystkiego jest bardzo prosty. Demontujemy starą manetkę. We wtyczce dochodzącej do manetki przecinamy przewód nr 9 i szeregowo wpinamy w niego dwa dodatkowe przewody wychodzące z nowej manetki. Technika połączenia dowolna (ja polutowałem).

Działa to następująco. W pierwszej pozycji manetki mamy możliwość regulowania czasu ruchu wycieraczek w podanym powyżej zakresie za pomocą owego kółka. Pozostałe pozycje działają tak jak dawniej.

Czas przeróbki 10 minut.

Awatar użytkownika
oki
Mieszkaniec
Posty: 398
Rejestracja: 11 kwie 2010, 23:15
Imię: Darek
Lokalizacja: Warszawa
Auto: Zafira B 2.0 Panorama
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z20LER
Gender:

#3 Post autor: oki »

Pomysł ciekawy, zastanawiam się tylko jak to działa.
Analizując schemat wynika ze przekaźnik K10 jest odpowiedzialny za uruchamianie wycieraczek i sterowany jest tylko z modułu Multimetru.
Co więc daje nowy przekaźnik i w który przewód wpinasz regulację (czarno żółty) od multimetru?
Nie mogę jakoś zatrybić z rana w jaki sposób nowy przekaźnik lub moduł czasowy ma informację z manetki o zmianie czasu.

Mihó

#4 Post autor: Mihó »

Nowy przekaźnik programuje się włączając i wyłączając przerywaną pracę wycieraczek. Liczy odstęp pomiędzy nimi i taki ustawia.

Włączasz czasowy na 1 raz, wyłączasz. Czekasz 8 sek i włączasz jeszcze raz. Od tej pory wycieraczki zamiatają co 8 sek

Anony Mous

#5 Post autor: Anony Mous »

Mihó, tak było w polonezach he he

Awatar użytkownika
marwisn
Mieszkaniec
Posty: 398
Rejestracja: 21 maja 2010, 21:08
Lokalizacja: Poznań
Model:

#6 Post autor: marwisn »

Nie zastanawiałem się nad aspektem technicznym tego rozwiązania. Znalazłem to kiedyś grzebiąc w sieci. Za grosze kupiłem manetkę + przekaźnik. Podłączyłem i działa :D .

dneo

#7 Post autor: dneo »

Hej,
Ale rozumiem że to coś to tylko dla ZA?

W manualu dla ZB jest jak się to robi:

str. 85/86
W celu ustawienia czasu trwania
cyklu pracy wycieraczek na wartość
od 2 do 15 sekund: włączyć zapłon,
przestawić dźwignię w położenie inne
niż §, po czym odczekać żądaną
ilość sekund i przestawić dźwignię
w górę, w położenie O.
Po włączeniu zapłonu i ustawieniu
dźwigni w położeniu -- czas trwania
cyklu jest ustawiony na 6 sekund.
No i u mnie działa

Lorry
Zafiromaniak
Posty: 2370
Rejestracja: 04 lut 2009, 11:41
Imię: Grisza
Lokalizacja: KR/WF
Auto: Direct, OPC i BiałaStrzała
Model: ZBZAAF
Oznaczenie silnika: Z22yh20LET

#8 Post autor: Lorry »

Ale czasowe włączanie w ZB działa tylko gdy nie ma czujki deszczu... :roll:

Bo generalnie czujka to dobra rzecz, ale czasem denerwuje bo jest opad na czujnik, reszta czysta i sucha i po byle co włącza czujkę... Albo opad minimalny a ten zamiata jak przy ulewie :roll:

Ale generalnie fajny patent z czujnikiem :)

Anony Mous

#9 Post autor: Anony Mous »

Lorry, dokłądnie tak jak piszesz
Lorry pisze:Ale generalnie fajny patent z czujnikiem
u mnie to zauważyłem ,że ten czujnik jest cholernie czuły. Jak jest niewielki opad to zamiata raczej często i gęsto ale też , że jak jest niewielki deszczyk kiedy macha sobie raczej w wolnym tempie , i jadąc za jakimś autem lub przy wyprzedzaniu to na początku jest OK i tu wychodzi niedokładność bo już po ustaniu większego opadu zasuwa na najwyższych obrotach jeszcze przez kilkanaście sekund aż wycieraczki zasuwają po suchej szybie. To mnie denerwuje. :x

Anony Mous

#10 Post autor: Anony Mous »

pablomaxim pisze:u mnie to zauważyłem ,że ten czujnik jest cholernie czuły.
u mnie jest na odwrót , nie raz szybę mam całą mokrą a wycieraczki ani rusz. raz działają poprawnie niekiedy muszę przełączać na inny tryb

Anony Mous

#11 Post autor: Anony Mous »

Tak sobie myślę,że częstotliwość tych wycieraczek zależy też od prędkości.

Mihó

#12 Post autor: Mihó »

pablomaxim, tak jak napisałem było w VW i Skodzie. W Polonezach, które korzystały z przekaźników APE było sterowanie spryskiwaczem. W przypadku sterownika Hybryd chyba było inaczej (jak w opisywanym przypadku)

Sterowanie zależne od prędkości było już w VB, więc myślę, że później też to miały samochody (ZA i ZB)

stapaw
Mieszkaniec
Posty: 236
Rejestracja: 06 kwie 2010, 18:57
Imię: Paweł
Lokalizacja: podbeskidzie
Auto: Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:
Kontakt:

#13 Post autor: stapaw »

marian329 pisze:
pablomaxim pisze:u mnie to zauważyłem ,że ten czujnik jest cholernie czuły.
u mnie jest na odwrót , nie raz szybę mam całą mokrą a wycieraczki ani rusz. raz działają poprawnie niekiedy muszę przełączać na inny tryb
Witam.U mnie jest podobnie.Zdarza się to rzadko,ale właśnie czasami za późno mi pozamiata.Pozdrawiam

el_guapo

#14 Post autor: el_guapo »

marwisn pisze:Bardzo zacne rozwiązanie :D .

Ja poszedłem trochę inna drogą.

Zamontowałem manetkę od omegi z "kółkiem".
Opis w języku Goethe'go:
http://www.kitekater.de/wp-content/tips ... mega_b.pdf

Awatar użytkownika
oki
Mieszkaniec
Posty: 398
Rejestracja: 11 kwie 2010, 23:15
Imię: Darek
Lokalizacja: Warszawa
Auto: Zafira B 2.0 Panorama
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z20LER
Gender:

#15 Post autor: oki »

A mój opis wcieło, link nie działa.
Czy ktoś to pobrał i może to wrzucić na jakiś serwer, bo ja dla odmiany w domu na PC tego nie mam bo dysk mi padł.

ODPOWIEDZ

Wróć do „TUTORIALE”