Strona 1 z 2

[TUT]Światła dzienne w reflektorach bi-ksenonowych

: 15 maja 2017, 15:58
autor: opelmen
Zacznę od "pochwały" dla geniuszów z Opla, którzy zapomnieli umożliwić wymiany żarówek kierunkowskazów w reflektorach bi-ksenonowych z AFL (nie wiem jak jest w innych typach). Naprawdę słowa uznania :evil:

Światła dzienne & kierunkowskazy w zestawie wyglądają mniej więcej (samo opakowanie zależy od sprzedawcy) tak:
Obrazek

Niestety bez demontażu zderzaka nie obejdzie się. Nie będę opisywał tej czynności bo to dość popularne zajęcie i pewno większość ma to 'obcykane' :-) Dodam tylko od siebie, że do tego nie jest potrzebny kanał. Wystarczy podnośnik i podstawki.
W końcu chodzi tylko o to aby móc skręcać kołami żeby odkręcić śruby mocujące zderzak do nadkoli no i wyjąć 6 kołków od dołu.

Po demontażu atrapy, zderzaka i reflektorów mamy taki oto widok:
Obrazek

No i teraz "część artystyczna"... ;)

Wytrasowałem cyrklem otwór fi 34mm (w założeniu miałem wstawić w wykonane otwory zakupione na Alle.. zaślepki).
Obrazek

Po "wylutowaniu" (czytaj: wytopieniu) otworu okazało się, że jeszcze trzeba w niektórych miejscach poszerzyć aby wyjąć żarówkę PY24W (SIC!):
Obrazek
Trzeba pamiętać przy tym aby otwór był możliwie najmniejszy po to aby kołnierz gumowy z nowej żarówki (LED) po wciśnięciu dobrze się trzymał...
Obrazek

Wciskamy w otwór żarówkę, ustawiamy "do poziomu" ponieważ kołnierz żarówki (LED) jest "przystosowany do cokołu PY21W i silikonujemy szczelnie. Dodatkowo można osilikonować jeszcze przewody przy wyjściu z kołnierza:
Obrazek

Obrazek

Wyprowadzamy przewody ze złącza (wtyku) reflektora:
masa - brązowy,
prawy kierunek - czarno - zielony
lewy kierunek - czarno - biały
lewe postojowe - szaro czarny

Ja zastosowałem złącza hermetyczne 4 pinowe (3-pinowych w sklepie moto nie mieli) aby połączenie było rozłączne (przy ew. późniejszym demontażu reflektora)...
Obrazek

Składamy zusammen do kupy i zabieramy się za połączenia do instalacji auta.

+ po stacyjce pobrałem ze skrzynki bezpieczników w komorze silnika, tzn. wykorzystałem jeden pin ze spalonego bezpiecznika mini i przylutowałem do niego przewód, pin wpiąłem w miejsce "nieobecnego" u mnie bezpiecznika "10".
Jako szumnie nazywany przez sprzedawców na Alle słynny AUTOMAT zastosowałem przekaźnik (4120), który połączyłem tak:
Obrazek

Ponieważ, jak niektórzy zapewne odczuli, LEDY w samochodzie nie lubią pików napięciowych - na wyjściu z przekaźnika zastosowałem stabilizator z regulatorem i ustawiłem na nim tak ok. 13V, wygląda to tak:
Obrazek

Obrazek

A po zamontowaniu finalnie tak:
Obrazek

Po załączeniu stacyjki załączają się "dzienne", po włączeniu postojówek cewka przekaźnika otrzymuje z nich napięcie i przełączając styki rozwiera dzienne.
A tutaj działanie

Planuję jeszcze, tzn. już sobie polutowałem i będę montował, taki "detektor" poziomu napięcia ładowania. Po osiągnięciu napięcia ok. 13,5V załączy dopiero światła dzienne, wyłączy dopiero po wyłączeniu stacyjki lub włączeniu świateł postojowych..

POWODZENIA :driver:

: 15 maja 2017, 17:21
autor: Mawerix
Upakuj tą elektronikę i przekaźnik w jakieś hermetyczne pudełko bo długiego żywota nie wróżę.

: 15 maja 2017, 17:55
autor: opelmen
Mawerix pisze:Upakuj tą elektronikę i przekaźnik w jakieś hermetyczne pudełko bo długiego żywota nie wróżę.
Już jest upakowane. Układ zbudowany, działający ale jeszcze niezamontowany.

: 15 maja 2017, 20:42
autor: Sumik
Spoko opcja :)

Co do żarówki kierunkowskazów też zastanawiałem się co za geniusz to wymyślił. No chyba że to jakieś żarówki skonstruowane i wyprodukowane przez NASA :lol:

: 15 maja 2017, 20:52
autor: KIT GTO
te żarówki się nie przepalają ;)

: 15 maja 2017, 21:21
autor: Rafoooo
Na filmiku to wygląda nawet fajnie :piwo: ... Może i warto nad tym pomyśleć. :mysli:

: 16 maja 2017, 07:38
autor: aroniusz
Świetny tutek :piwo: , ale mam pytanko :> a w którym miejscu podłączyłeś kierunek do lampy ?

: 16 maja 2017, 07:51
autor: opelmen
aroniusz pisze:Świetny tutek :piwo: , ale mam pytanko :> a w którym miejscu podłączyłeś kierunek do lampy ?
kierunek do lampy :roll:

Jeśli chodzi o podłączenie "nowej" żarówki to podlutowałem przewody przy wtyku złącza..

Edit:
Było w tutku...:
"Wyprowadzamy przewody ze złącza (wtyku) reflektora:
masa - brązowy,
prawy kierunek - czarno - zielony
lewy kierunek - czarno - biały
lewe postojowe - szaro czarny"

: 16 maja 2017, 08:35
autor: aroniusz
OK rozumiem z wiązki przed wtyczką :oops:

: 16 maja 2017, 08:57
autor: mlody17
A da rade jakoś to połączyć z czujnikiem zmierzchu?

: 16 maja 2017, 09:03
autor: aroniusz
Jeśli będziesz miał w trybie auto to czujnik włączy Ci światła mijania i automat wyłączy wówczas dzienne

: 16 maja 2017, 09:25
autor: opelmen
aroniusz pisze:Jeśli będziesz miał w trybie auto to czujnik włączy Ci światła mijania i automat wyłączy wówczas dzienne
Tak to działa.
Tylko wkurza mnie "interpretacja" poziomu ciemności przez ten czujnik... zapala mi światła kiedy jeszcze spokojnie możnaby na dziennych jeździć.

: 22 maja 2017, 22:43
autor: paweldm
Pomysł fajny, szkoda tylko, że brak homologacji.

: 23 maja 2017, 20:42
autor: czarekcw
Będą się sypać mandaty tak jak za HIDy w reflektorach halogenowych. Nawet średnio rozgarnięty człowiek podczas stłuczki zobaczy takie coś i powie dla niebieskiego to właściciel takiego auta będzie miał problemy.

: 23 maja 2017, 21:17
autor: opelmen
czarekcw pisze:Będą się sypać mandaty tak jak za HIDy w reflektorach halogenowych. Nawet średnio rozgarnięty człowiek podczas stłuczki zobaczy takie coś i powie dla niebieskiego to właściciel takiego auta będzie miał problemy.
Widziałeś ilu użytkowników chinoli jeździ po świecie i jak mają pomontowane te różne wynalazki? Jakoś nikt się nie czepia. Ja miałem w ZA moduł dziennych jako 30% mocy długich, jeździłem na nich przez 6 lat, wielokrotnie poza granicami Polski. Wielokrotnie ZATRZYMYWANY do kontroli przez niebieskich. NIGDY złotówki ani innej waluty ode mnie NIKT nie zażądał za ten wynalazek (NIEHOMOLOGOWANY).
Więc nie siej tutaj propagandy.