Swap Y20DTH na 20SEH w Zafirze A

Boxy, chiptunning, tuning itp.

Moderator: Mariusz

Wiadomość
Autor
Janus
Zafiromaniak
Posty: 1162
Rejestracja: 31 gru 2014, 21:17
Imię: Janusz
Lokalizacja: Pruszków
Auto: Zafira
Model: A
Oznaczenie silnika: Y20DTH
Gender:

Swap Y20DTH na 20SEH w Zafirze A

#1 Post autor: Janus »

Jakby ktoś miał wątpliwości czy się da czy nie... da się. Jak to jeździ jeszcze nie wiem - dopiero dzisiaj auto wyjechało z warsztatu od tłumikarza.
Silnik to 2.0 8V znany z Vectry A czy Calibry. Ale generalnie może to być każdy motor z rodziny 2.0 - X18XE, X20XEV, C20XE, X20SE itp itd.
Silnik połączony ze skrzynią F23 od diesla z dwumasą. Jak będę już coś wiedział jak się tym jeździ, jak przyspiesza, ile pali itp. itd. to napiszę.
Załączniki
20180117_183631.jpg
Janusz

Awatar użytkownika
Polaris
Przeglądacz
Posty: 87
Rejestracja: 13 lip 2017, 07:36
Imię: Piotr
Lokalizacja: Łódź
Auto: Zafira A Comfort
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Y20DTH
Gender:
Kontakt:

#2 Post autor: Polaris »

Co było powodem wymiany silnika?
Poza sterowaniem, wiązkami itp konieczna była wymiana licznika? Zbiornik paliwa pozostaje ten sam?
Jak wygląda sprawa prawna zmiany rodzaju zasilania?

Janus
Zafiromaniak
Posty: 1162
Rejestracja: 31 gru 2014, 21:17
Imię: Janusz
Lokalizacja: Pruszków
Auto: Zafira
Model: A
Oznaczenie silnika: Y20DTH
Gender:

#3 Post autor: Janus »

Powód wymiany... taki kaprys :P kiedyś miałem apetyt na zbudowanie mocnego 2.0 8V jeszcze w mojej Vectrze A. Po zakupie Zafiry Vectrę sprzedałem, bo nie stać mnie było na utrzymywanie dwóch aut (opłaty) - dzisiaj żałuję tej decyzji. Silnik zbudowałem prawie od zera w garażu (kapitalny remont) i pozostało zebrać informację żeby dobrze przygotować się do swapa. Podstawowe założenie - skrzynia zostaje.

Swap mechanicznie jest PnP (prawie). Silnik pasuje do skrzyni. Od strony rozrządu wisi jak Z20LET - łapa do bloku od Astry G X20XEV/Z20LET + poduszka Z20LET. Przewody paliwowe pod podwoziem zostały. Bak został. Dekiel z przewodami paliwa został - ale teraz wiem, że lepiej wymienić na taki od benzyny. Obrotomierz działa, wszystko działa poza ESP/TC. Tutaj muszę jeszcze popracować Op-comem. Być może ESP uda się uratować. Na TC nie ma szans. Sterowanie wentylatorami oraz klimą - oryginalne. Sygnału temperatury na zegary i dla modułu dostarcza dodatkowy moduł. Wlew paliwa zamontowałem z wersji benzynowej żeby siłą przyzwyczajenia nie wlać diesla... Zostało jeszcze parę drobiazgów zrobić, głównie pod maską.

Co do plusów takiej zmiany: brak EGR-a, brak turbo, brak klekotu diesla, brak wielu kapryśnych czujników. Ten silnik (benzyna) to pancerna jednostka, jedyny zawodny w nim czujnik to położenia wału. Silnik jest bezkolizyjny - utrata paska rozrządu krzywdy mu nie zrobi. Nie jest to standardowa jednostka. Ten jest złożony na tłokach z silnika X20SE z Omegi B, co daje mu sprężanie 10.1:1. Założony ma wałek z silnika 16SH (gaźnikowiec z Kadettów i Ascon), sterowanie - komputer z wersji 20SEH. Moc spodziewana 130KM+
Ostatnio zmieniony 18 sty 2018, 22:19 przez Janus, łącznie zmieniany 1 raz.
Janusz

Awatar użytkownika
Cray123
Zafiromaniak
Posty: 519
Rejestracja: 09 cze 2016, 21:21
Imię: Maciej
Lokalizacja: Ropczyce
Auto: ZA OPC
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Z20LET
Gender:

#4 Post autor: Cray123 »

Nooo Janusz, udało się, nic tylko gratulować :brawo: :ok:
To jeszcze kolektor, dolot i może coś wiecej tam bedzie wykrzeszone :mysli:
Powiedz jakie koszty swapu, czy zbliżyłeś się do 10k tak jak mówi ryba?

Janus
Zafiromaniak
Posty: 1162
Rejestracja: 31 gru 2014, 21:17
Imię: Janusz
Lokalizacja: Pruszków
Auto: Zafira
Model: A
Oznaczenie silnika: Y20DTH
Gender:

#5 Post autor: Janus »

Niestety tak :( ale w moim przypadku dużo kasy pochłonął remont silnika, osprzętu typu altek czy rozrusznik.
Koszt tak naprawdę to:
1. Kolo zamachowe, sprzeglo i docisk do Vectry B X20XEV ze skrzynią F23 700zł
2. Wydech spawanie plus tłumik początkowy 500
3. Jakiś pakiet stożek zamiast filtra, kable do wiązek, olej, opaski, węże paliwa, pompa 3 bar do baku 500-1000
4. Robocizna Kolegi bez którego sam bym tego nie ogarnął ;-)
5. Wlew paliwa z Astry G benzyna 50
6. Silnik z osprzętem - dowolny na dużym bloku. Ale sugeruję X20XEV lub X22XE z Omegi. Osobiście szedłbym w hybrydę dół X22XE i góra 8V
7. Łapa pod rozrząd, poduszka oraz łapa pod sprężarkę z Astry G X20XEV 250-300
8. Żeby było lega artis rozszerzony przegląd techniczny i zmiana w dowodzie
9. Alternator min 100A z Vectry B lub Omegi czy innych z silnikiem 1.8-2.0 czy 2.2 na big blocku z dolna łapą 100-150
10. Rozrusznik 50-150
11. Osłonę koła zamachowego dorobić albo założyć misę olejową z X20XEV od skrzyni F23 - misa z uszczelkami nowymi w granicach 250

Kwestię opłacalności oceńcie samí. Co do osiągów dzisiaj już coś będę wiedział ;-)
Ostatnio zmieniony 20 sty 2018, 07:54 przez Janus, łącznie zmieniany 2 razy.
Janusz

Awatar użytkownika
janekW67
Zafiromaniak
Posty: 4083
Rejestracja: 16 sty 2012, 16:59
Imię: Janek
Lokalizacja: Słupca
Auto: Opel Zafira B 1.8 Njoy
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER
Gender:
Kontakt:

#6 Post autor: janekW67 »

Jeśli auto ma dawać radość z jazdy i służyć właścicielowi jeszcze kilka ładnych lat, to według mnie opłaca się włożyć tę kasę!
Dla mnie bomba! :ok:
Wielkie gratulacje! :brawo: :brawo:
Oczywiście!

Awatar użytkownika
szura217
Zafiromaniak
Posty: 821
Rejestracja: 17 sie 2016, 14:28
Imię: Adrian
Lokalizacja: Wrocław/Głogów
Auto: Zafira
Model: A
Oznaczenie silnika: Z18XE
Gender:

#7 Post autor: szura217 »

Gratuluję udanej operacji :) teraz czekam na informację jak wrażenia z jazdy po przeszczepie.
Obrazek

Janus
Zafiromaniak
Posty: 1162
Rejestracja: 31 gru 2014, 21:17
Imię: Janusz
Lokalizacja: Pruszków
Auto: Zafira
Model: A
Oznaczenie silnika: Y20DTH
Gender:

#8 Post autor: Janus »

Na gratulacje jeszcze za wcześnie, ale dziękuję ;)
Auto 2 lata temu miało zrobione całe przednie zawieszenie, wymienione amorki, w 2015 wymienioną przekładnię kierowniczą a w zeszłym roku zrobione hamulce. Teraz chciałbym trochę Zośką jeszcze pojeździć ;) a właściwie to jest żonowóz ;)
Ostatnio zmieniony 20 sty 2018, 08:44 przez Janus, łącznie zmieniany 1 raz.
Janusz

Awatar użytkownika
Mawerix
Zafiromaniak
Posty: 542
Rejestracja: 15 sie 2016, 13:39
Imię: Szczepan
Lokalizacja: [KRA]
Auto: ZB 1.9
Model: ZB
Oznaczenie silnika: CDTI

#9 Post autor: Mawerix »

Jeśli idzie o dolot to poszedł bym w Airbox Simota i kolektor wydechowy 4-2-1 od C20XE
Zmieniłbym też wiązkę żeby pozbyć się klapkowca, szukaj Motronica 1.5.2 lub 1.5.4
Ostatnio zmieniony 21 sty 2018, 08:33 przez janekW67, łącznie zmieniany 1 raz.

Janus
Zafiromaniak
Posty: 1162
Rejestracja: 31 gru 2014, 21:17
Imię: Janusz
Lokalizacja: Pruszków
Auto: Zafira
Model: A
Oznaczenie silnika: Y20DTH
Gender:

#10 Post autor: Janus »

Pierwsze wrażenia - auto jest lżejsze, przód ciut wyżej stoi. Na jedynce i dwójce zbiera się lżej od dołu (brak turbo dziury?). Na jedynce trzeba zakręcić silnik minimum do 3tys/min a dopiero potem dwójka. A lepiej nawet do 3,5tys. Jazda po osiedlu - raczej tylko na jedynce. Dzięki lekkiemu kołu zamachowemu fajnie hamuje się silnikiem. Niestety na biegu piątym ponad 3tys nie wkręca się - ale tutaj są trzy kwestie do naprawy i dopiero będzie dobrze.

W Motronica M 1.5.x nie idę. Po pierwsze ciężko dostępny. Po drugie - mapy na 115KM. Po trzecie - przepłyka, EGR, czujnik stuku. Ja mam kompa od SEH-a. Po ustawieniu przepływki przy pomocy sondy szerokopasmowej na AFR 14,5 do 13,5 będzie ponad 130KM
Janusz

Janus
Zafiromaniak
Posty: 1162
Rejestracja: 31 gru 2014, 21:17
Imię: Janusz
Lokalizacja: Pruszków
Auto: Zafira
Model: A
Oznaczenie silnika: Y20DTH
Gender:

#11 Post autor: Janus »

Wczoraj zrobiłem najlepszą rzecz dla swojej Zośki - którą powinienem był dawno już zrobić. Ale bałem się o ekologię i Zośka jeździła na sterowniku z Omegi A od silnika C20SE (CR 10,1:1, 122KM, 175Nm). Efekt był taki, że auto na 4 i 5 biegu ledwie się rozpędzało. Wyprzedzanie - śmierć w oczach...
No więc włożyłem sterownik od silnika 20SEH (CR 10,1:1, 129KM i 180Nm przy 4,6tys/min). I teraz dopiero to jakoś jedzie. Na biegach 1-3 jest pewien zryw, zwłaszcza powyżej 4tys/min. Na 4-biegu jeszcze się rozpedza. Można wyprzedzać z pewnym marginesem. 5-ty bieg to raczej dopiero trasa, droga szybkiego ruchu i autostrada. Zważywszy na to, że na 4-tym biegu przy 4,5tys/min auto jedzie już ponad 130km/h.
No coż... skrzynia z diesla :D
Janusz

Awatar użytkownika
Tazz
Zafiromaniak
Posty: 3059
Rejestracja: 25 cze 2017, 11:23
Imię: Marcin
Lokalizacja: SOsnowiec
Auto: Mercedes Benz E klasa
Model: S211
Oznaczenie silnika: M112
Gender:

#12 Post autor: Tazz »

A jaka masz prędkość na 5 biegu przy 2.5 tys obr a jaka przy 3 tys obr?
Byly:
Astra F 1.6 htb
Omega 2.2 sedan
Zafira (z19dth + virus)
Zafira OPC (z20leh)
Przejściowe
VW polo (1.6) htb
seat Cordoba Vario (1.6)
Ford Focus (1.6 TDCI) Htb
Żonowozy:
audi A4 1999 (1.6)
Daihatsu Materia 2008 (1.3)
Obecnie:
Mercedes W211 3.2 V6
Romet ZK 125 FX

Janus
Zafiromaniak
Posty: 1162
Rejestracja: 31 gru 2014, 21:17
Imię: Janusz
Lokalizacja: Pruszków
Auto: Zafira
Model: A
Oznaczenie silnika: Y20DTH
Gender:

#13 Post autor: Janus »

Ok 100 i 120
Janusz

Awatar użytkownika
janekW67
Zafiromaniak
Posty: 4083
Rejestracja: 16 sty 2012, 16:59
Imię: Janek
Lokalizacja: Słupca
Auto: Opel Zafira B 1.8 Njoy
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER
Gender:
Kontakt:

#14 Post autor: janekW67 »

Czyli nie narzekasz,że masz głośno w kabinie?
Oczywiście!

Awatar użytkownika
Tazz
Zafiromaniak
Posty: 3059
Rejestracja: 25 cze 2017, 11:23
Imię: Marcin
Lokalizacja: SOsnowiec
Auto: Mercedes Benz E klasa
Model: S211
Oznaczenie silnika: M112
Gender:

#15 Post autor: Tazz »

Czyli zestaw i na miasto i na trasę :) fajnie Ci wyszedł ten swap :)
Byly:
Astra F 1.6 htb
Omega 2.2 sedan
Zafira (z19dth + virus)
Zafira OPC (z20leh)
Przejściowe
VW polo (1.6) htb
seat Cordoba Vario (1.6)
Ford Focus (1.6 TDCI) Htb
Żonowozy:
audi A4 1999 (1.6)
Daihatsu Materia 2008 (1.3)
Obecnie:
Mercedes W211 3.2 V6
Romet ZK 125 FX

ODPOWIEDZ

Wróć do „CHIPTUNING i TUNING”