Strona 1 z 2

Filtr sadzy jest pelny... ponownie!

: 28 cze 2020, 15:54
autor: miguelos
Hej
Piszę do was, bo mam niemały problem.
Samochód Zafira C po facelifcie, silnik 2.0 270KM - Model B20DTH.
W grudniu po raz pierwszy zapełnił mi się DPF. Zrzuciłem winę na to, że nie wiedziałem kiedy filtr się wypala (samochód od paru miesięcy), wyłączałem silnik podczas wypalania no i po prostu się zapełnił.
Stało się - zrobiłem czyszczenie chemiczne w Oplu i zacząłem szukać informacji nt. wypalania, m.in dioda LED, ogrzewanie tylnej szyby, liczniki w Torque, itp. Ostatecznie sam napisałem mały programik na mikrokontrolerze ESP32 viewtopic.php?f=76&t=19962&start=45#p450891, który sczytuje wartości z intefejsu diagnostycznego i podaje % zapełnienia, km od ostateniego wypalania itp. (wszystko co można pokazać w Torque).
PIDy m.in stąd https://www.opelastraclub.com/t27293-pids-para-torque i stąd https://www.insignia-club.pl/viewtopic. ... 9&start=20

Od czasu czyszczenia chemicznego miałem wypalanie już jakieś 10 razy. Licznik kilometrów od ostatniego wypalania zeruje się ładnie za każdym razem.
Wczoraj miałem ostatnie wypalanie.. Jakie było dzisiaj, gdy po 0,5km jazdy otrzymałem ponownie komunikat :
"Filtr sadzy jest pełny kontynuować jazdę bezwarunkowo" - pełny DPF!

Powyższy komunikat po paru minutach znika (ciągła jazda),
jednak PID 2220FA cały czas zwraca 5 (prawdopodobnie to oznacza zapchanie)
Podczas normalnego wypalania zwraca wartość 7 lub 6
W tym stanie sprawdzałem - mogę jeżdzić bez końca a spalanie i tak się nie odbywa (brak dymu i charakterystycznego zapachu sadzy)

Czy ktoś z was spotkał się już z czymś takim ?
żeby było ciekawiej od ostatniego problemu minęło prawie dokładnie 4000km. Wypalania miałem różnie - przy 300km, 340km, 375km, 450km

Załączam zdjęcia sprzed pół roku i obecnie.
Wygląda to na jakiś błąd komputera - % zapełnienie filtr nagle to ponad 200%, km od ostatniego wypalania (0 - przejechałem 20, żeby wrócić do domu)

Filtr sadzy jest pelny... ponownie!

: 28 cze 2020, 17:02
autor: Tazz
Na każdym zdjęciu silnik nie ma temp. "Roboczej" to jedyne co mi się rzuca w oczy, auto grzeje się normalnie?

Filtr sadzy jest pelny... ponownie!

: 28 cze 2020, 17:18
autor: tomek8308
A odczytywałeś błędy. Może to czujnik różnicy ciśnień? Dziwne że się wypalił i po 20 Km 200% zapełnienia.
Można by spróbować wymusić wypalanie programowo i zobaczyć czy się wypali ale te 200% to lekkie przegięcie coś jest nie tak. Te przebiegi 300 -400 km pomiędzy wypaleniami to w większości trasa czy miasto?

Filtr sadzy jest pelny... ponownie!

: 28 cze 2020, 21:34
autor: miguelos
Tazz pisze: 28 cze 2020, 17:02 Na każdym zdjęciu silnik nie ma temp. "Roboczej" to jedyne co mi się rzuca w oczy, auto grzeje się normalnie?
tzn ? na zdjeciu z grudnia musial byc zimny. Dzisiaj zdj byly juz po trasie (20km) Grzeje, pracuje normalnie.
Jedynie na tym bledzie/alercie nie wejdziesz powyzej 2k obrotow..

tomek8308 pisze: 28 cze 2020, 17:18 A odczytywałeś błędy. Może to czujnik różnicy ciśnień? Dziwne że się wypalił i po 20 Km 200% zapełnienia.
Można by spróbować wymusić wypalanie programowo i zobaczyć czy się wypali ale te 200% to lekkie przegięcie coś jest nie tak. Te przebiegi 300 -400 km pomiędzy wypaleniami to w większości trasa czy miasto?
on się wypalił wczoraj i już po 0km (dzisiejszy początek trasy) był pełny.
A jak wymusić wypalanie programowo ? Przebiegi 300-400 - to w większości miasto (tak 75%)
błędy sczytam jutro. Ostatnio nie pamiętam, ale max co mogło być to właśnie, że pełny..

Filtr sadzy jest pelny... ponownie!

: 28 cze 2020, 22:00
autor: tomek8308
No własnie wypalił się i od razu 200% zapełnienia tak jak by sfiksowała różnica ciśnień albo jakaś nieszczelność na przewodach albo padł czujnik. Może diagnostyka coś pokaże. Wypalanie można wymusić przy pomocy GDS2 np. Vdiag lub Tech2 nie wiem czy Opcom ma takom możliwość.
Przebiegi biorąc pod uwagę, że to 75% miasto są rewelacyjne u mnie w podobnej eksploatacji to średnio 200 max 250 km.

Filtr sadzy jest pelny... ponownie!

: 28 cze 2020, 22:03
autor: Tazz
No to jak po 20km silnik ma temp 60*C to trochę mało. A żeby wypalić dpf silnik musi mieć odpowiednią temp jak dobrze kojarzę. Może tu jest problem bo silnik się nie dogrzewa

Filtr sadzy jest pelny... ponownie!

: 28 cze 2020, 22:30
autor: qrzyh
Do sprawdzenia termostat, czy nie zawiesza sie w pozycji otwartej (po odpaleniu glowny waz wody do chlodnicy powinien byc zimny az do uzyskanie temp roboczej przez silnik gdzie po otwarciu termostatu dostaje temp w kilka sekund).

Filtr sadzy jest pelny... ponownie!

: 29 cze 2020, 08:07
autor: tomek8308
Faktycznie u mnie przy takiej pogodzie po 5-10 minutach jazdy mam już 90 st. Ale zimą wypalanie zaczynało się u mnie praktycznie po przejechaniu kilometra i przebiegało prawidłowo więc wydaje mi się, że temperatura nie powinna być problemem - chyba, że nie dopalał do końca - ale kolega ma wskaźnik wiec widział by, że poziom sadz systematycznie rośnie po każdym wypalaniu.

Filtr sadzy jest pelny... ponownie!

: 29 cze 2020, 13:03
autor: miguelos
Tazz pisze: 28 cze 2020, 22:03 No to jak po 20km silnik ma temp 60*C to trochę mało. A żeby wypalić dpf silnik musi mieć odpowiednią temp jak dobrze kojarzę. Może tu jest problem bo silnik się nie dogrzewa
niekoniecznie bym sie skupial na tej temperaturze, bo zdjecia robiłem w różnych momentach (ten ok 60st to prawie zaraz po starcie we wczorajszym upale).
Zresztą z tym co mówisz, to zachowanie ma troche więcej sensu (patrz zdjecie)
Alarm pojawił sie od razu (2 minuty) po wyruszeniu, potem miałem ok 10km jazdy (do 20 min) - z tego czasu nie mam zdjec
potem trasa z powrotem, ok 10km, i jeszcze jedna trasa pod dom jakies 3km
wyglada na to, ze alarm pojawia sie od razu - etap 1 - komunikat na desce rozdzielczej
a "wypalanie" jak silnik osiagnie 90 stopni (po paru minutach) - etap 2 - wtedy moj czytnik pokazuje wypalanie (PID zwraca 5)

Wartościa 99% się nie przejmujcie - tak napisałem programik (juz poprawiłem), żeby błędne odczyty pokazywał jako 99 (wiec bardziej jest to własnie ok 200 z pierwszego ekraniku)

Pytanie czy podczas gdy jest status 5 - cos faktycznie sie wypala - w trakcie jazdy ciężko mi to sprawdzić (mrugał mi cały czas alert z 99%) - na postoju nie dymił i nie czulem sadzy jak przy wypalaniu
no i jak długo moge jezdzic na status 5 - może mógłbym zobaczyć czy ten stan około 200 idzie w gore czy w dol

Tak w ogóle ten % zapełnienia jest albo mało wiarygodny (albo u mnie wadliwy)
moje dotychczasowe obserwacje są takie :
w trakcie wypalania jego spadek, przykład od 70 do prawie 0 (10-12%) proces wypalania się kończył.
Potem szybki skok na wysoką wartość w krótkim czasie (np 15km jazdy) - np do 50%. Potem ponownie oscylacja w niskich wartościach, przy 20% i powolny wzrost (aż do kolejnego wypalania)

Dodano po 3 godzinach 59 minutach 1 sekundzie:
aktualny %DPF (na postoju) - 186
alert P244B - https://www.troublecodes.net/p2codes/p244b/

Filtr sadzy jest pelny... ponownie!

: 29 cze 2020, 13:29
autor: tomek8308
Błąd P244B - duża różnica ciśnień filtra sadzowego - dotyczy czujnika różnicy ciśnień. W pierwszej kolejności sprawdź wężyki gumowe czy są szczelne. Z tego co gdzieś czytałem lubią się luzować na połączeniu z przewodem metalowym wychodzącym z DPF-u i w tedy różnica ciśnień fiksuje.

Filtr sadzy jest pelny... ponownie!

: 29 cze 2020, 15:13
autor: miguelos
tomek8308 pisze: 29 cze 2020, 13:29 Błąd P244B - duża różnica ciśnień filtra sadzowego - dotyczy czujnika różnicy ciśnień. W pierwszej kolejności sprawdź wężyki gumowe czy są szczelne. Z tego co gdzieś czytałem lubią się luzować na połączeniu z przewodem metalowym wychodzącym z DPF-u i w tedy różnica ciśnień fiksuje.
ha, żebym ja wiedział gdzie to jest :) chyba zostaje mechanik

Filtr sadzy jest pelny... ponownie!

: 29 cze 2020, 17:15
autor: tomek8308
Jak się nie czujesz na siłach to faktycznie lepszy będzie mechanik. Przewody i czujnik na pewno nie są łatwo dostępne trzeba się będzie nieźle nagimnastykować.

Filtr sadzy jest pelny... ponownie!

: 30 cze 2020, 07:36
autor: qrzyh
miguelos pisze: 29 cze 2020, 15:13
tomek8308 pisze: 29 cze 2020, 13:29 Błąd P244B - duża różnica ciśnień filtra sadzowego - dotyczy czujnika różnicy ciśnień. W pierwszej kolejności sprawdź wężyki gumowe czy są szczelne. Z tego co gdzieś czytałem lubią się luzować na połączeniu z przewodem metalowym wychodzącym z DPF-u i w tedy różnica ciśnień fiksuje.
ha, żebym ja wiedział gdzie to jest :) chyba zostaje mechanik
Daj znac jakie rezultaty po wizycie, co faktycznie bylo nie tak ;)

Filtr sadzy jest pelny... ponownie!

: 03 lip 2020, 09:10
autor: miguelos
Już w trakcie jazdy do mecha zauważyłem, że % zapchania spada - po paru minutach jazdy zmieniło się z "kontynuować bezwarunkowo" na wypalanie ze statusem 5 (to które wg mnie nie śmierdzi sadzą z wydechu) - ciągle bez turbo. 20 minut jazdy i spadło z 180% na 160%.
Cóż, ASO twierdzi, że DPF nie wypalał się zupełnie (gdzieś połowę wypalań miałem na postoju) i samochód należy przegonić na autostradzie, co zrobili i zeszło im do 30%
Ok, tylko skąd ten kod błedu - to po 1
a po 2 - skoro licznik km od ostatniego wypalania się resetuje, to dlaczego miałoby to być wypalanie niepełne ? troche nie ma to dla mnie sensu.
Poza tym - kiedy mam gonić samochód po autostradzie ?
- jak zacznie wypalać (mam alert), ale zanim wyjadę z miasta to już się wypali
- kiedykolwiek - bo może magicznie się zacznie wypalać
- czy mieć nadzieję, że zacznie się to przy ok 350km (ostatnio tak bywa) i już za wczasu zaplanować trasę..
no i jak się zachowywać z tym statusem ? kiedy "kontynuować bezwarunkowo" jest ok, i mogę planować dłuższą trasę na wypalenie, a kiedy jest nie-ok - i każda dalsza jazda tylko go dopycha :/
trochę to wszystko nielogiczne.
jadę po odbiór i pogadać z mechem

Filtr sadzy jest pelny... ponownie!

: 03 lip 2020, 14:04
autor: tomek8308
Trochę dziwne tłumaczenie. Ja też jeżdżę głównie po mieście ale filtr się normalnie wypala. Oczywiście mechanik ma racje, że w trasie wypali się lepiej - u mnie po trasie zrobię w mieście spokojnie ze 350-400km, ale po jeżdżeniu tylko w mieście przebiegi spadną już do 150-200km. Za pomiar zapełnienia filtra odpowiada czujnik różnicy ciśnień i jeżeli u ciebie występują tak olbrzymie skoki to coś jest jednak nie tak. Nawet jak by nie kończył wypalania to różnica ciśnień powinna wykazywać nominalnie większe zapełnienie 20 -30 -40% zaraz po wypalaniu, a nie kończy wypalanie i nagły skok na 200% ?????