[A] --> [B] Silnik 1.8 16V

Posty na tematy techniczne, które nie pasują do żadnego innego działu technicznego, np. HowTo, porady wykonane przez użytkowników.

Moderator: Mariusz

Wiadomość
Autor
Rumcays

[A] --> [B] Silnik 1.8 16V

#1 Post autor: Rumcays »

Od kilku dni krąży mi po głowie pewna sprawa dotycząca silnika 1.8 16V. Jak wiadomo silniki te do roku 2001 posiadały 116 KM, które później zwiększono do 125 KM, a w ZB po (o ile się nie mylę) 2006 r. do 140 KM. Czy któryś z szanownych kolegów wie może na czym polegają "upgready" w tych silnikach? Podejrzewam, że na pewno zostało zmienione oprogramowanie, zapewne nowe wtryski i może wałek rozrządu, ew. stary wałek z nowym ustawieniem. Reszta moim zdanie pozostała niezmieniona. Jak to jest faktycznie?

Janusz 123

#2 Post autor: Janusz 123 »

To bardzo ciekawy wątek i z chęcią poszperam w necie na ten temat.

firek
Zafiromaniak
Posty: 1143
Rejestracja: 01 maja 2009, 12:23
Imię: Mirek
Lokalizacja: Lublin
Auto: Opel Zafira A 1,8 Elegance
Model: ZA
Oznaczenie silnika: X18XE1
Gender:

#3 Post autor: firek »

W ZA silnik 125 KM napewno jest inne oprogramowanie i osprzęt silnika min. silnik ma 2 sondy lambda co pozwala dokładniej dozowac dawką paliwa co min przekłada się na moc, ale i ekologię:)częśc silników Z18XE nie posiada też Egr-u a i tak spełnia EURO4.
A co do silnika z Zosi B to napewno cała głowica jest zupełnie przebudowana(NOWA) w porównaniu z silnikiem 125 KM.tyle na początek:)

Lorry
Zafiromaniak
Posty: 2370
Rejestracja: 04 lut 2009, 11:41
Imię: Grisza
Lokalizacja: KR/WF
Auto: Direct, OPC i BiałaStrzała
Model: ZBZAAF
Oznaczenie silnika: Z22yh20LET

#4 Post autor: Lorry »

Jest nowa głowica która podobno troszeczkę (niewiele, ale jednak) jest mniej odporna na LPG, wałek też chyba nowy i na pewno soft. Generalnie jak byś chciał robić tune-up to można by zostawić dół silnika a zmienić to co napisałem ;) Do tego jakiś przelocik i ze 150 kucy by pękło :)

Rumcays

#5 Post autor: Rumcays »

Lorry sam raczej bym się nie bawił. Wychodzę z założenia, że jak na czymś się nie znam, lub nie mam pewności, że zrobię dobrze, to wolę pozostawić to fachowcom, bo ewentualne poprawki mogą być bardziej kosztowne niż zlecenie tego od razu specjalistom. Czytałem ostatnio, że są magicy, którzy robią z silnikami cuda... No ale to dopiero przyszłość. Najpierw musiałbym trochę wolnej kaski zgromadzić...

Lorry
Zafiromaniak
Posty: 2370
Rejestracja: 04 lut 2009, 11:41
Imię: Grisza
Lokalizacja: KR/WF
Auto: Direct, OPC i BiałaStrzała
Model: ZBZAAF
Oznaczenie silnika: Z22yh20LET

#6 Post autor: Lorry »

Chodziło mi o to że zlecisz to komuś/bedziesz sam robił, z naciskiem na to pierwsze ;)

Bedziesz robił w sensie, wdrożysz do realizacji ;)
Rumcays pisze:Wychodzę z założenia, że jak na czymś się nie znam, lub nie mam pewności, że zrobię dobrze, to wolę pozostawić to fachowcom
mam podobne założenia zwłaszcza jesli chodzi o coś związanego z hamulcami, zawieszeniem(bezpieczeństwo) i silnikem oraz elektryka(niezawodność).

darek_s
Mieszkaniec
Posty: 238
Rejestracja: 20 gru 2009, 09:05
Lokalizacja: Mońki
Model:

#7 Post autor: darek_s »

Witam o ile się orientuje silnik z zafiry b Z18XER 140 koników ma zmienne fazy rozrządu,wtrysk wielopunktowy a nie jak niektórzy sadza bezposredni,ma też ponoc mechaniczną regulacje zaworów.pzdr

Lorry
Zafiromaniak
Posty: 2370
Rejestracja: 04 lut 2009, 11:41
Imię: Grisza
Lokalizacja: KR/WF
Auto: Direct, OPC i BiałaStrzała
Model: ZBZAAF
Oznaczenie silnika: Z22yh20LET

#8 Post autor: Lorry »

darek_s pisze:nie jak niektórzy sadza bezposredni
nikt tak nie sądzi, bezpośredni jest tylko u mnie czyli w 2.2 direct ;)
darek_s pisze:zmienne fazy rozrządu
to bardzo możliwe ;)

szwarek_1

#9 Post autor: szwarek_1 »

1.8 xer ma zmienne fazy rozrządu na pewno

Awatar użytkownika
Tunio999
Zafiromaniak
Posty: 5256
Rejestracja: 15 gru 2011, 21:09
Imię: Wojtek
Lokalizacja: Tomaszów Lubelski
Auto: ex ZB 1.8 SPORT
Model: 2008
Oznaczenie silnika: Z18XER
Gender:
Kontakt:

#10 Post autor: Tunio999 »

szwarek_1 pisze:1.8 xer ma zmienne fazy rozrządu na pewno
dokładnie i jest to "bolączką" tych silników :>
"Tylko dwie rzeczy są nieskończone: wszechświat oraz ludzka głupota, choć nie jestem pewien co do tej pierwszej."
- Albert Einstein

<<< Pozdrawiam Tunio999 >>>

Awatar użytkownika
cns80
Zafiromaniak
Posty: 1226
Rejestracja: 02 lis 2011, 11:15
Imię: Patryk
Lokalizacja: Warszawa [WT]
Auto: Renault
Model: Espace4
Oznaczenie silnika: J4BR

#11 Post autor: cns80 »

DO zmiany cała góra silnika. Do tego inna uszczelka pod głowicę i inne szpilki. Inny przepływomierz (chyba) i alternator (też chyba). Skrzynia biegów pewnie będzie pasować ale może mieć inne przełożenia.
Jak jest w ZA z pedałem gazu ? Linka czy elektroniczny ?
Do tego trzeba by sprawdzić na sucho (przed robotą na pożyczonym zestawie) czy zegary się komunikują z ECU.
Nie wiem jak z maglownicą (chodzi o sygnały dla wspomagania).

borewicz
Bywalec
Posty: 102
Rejestracja: 14 sty 2013, 14:50
Lokalizacja: Małopolskie
Model:

#12 Post autor: borewicz »

Gdzieś na forum były opisane różnice pomiędzy tymi silnikami, ale jak dobrze pamiętam to 1.8 z ZA i i 1.8XER z ZB to zupełnie różne historie i chyba taniej zmienić auto

cysiu100

#13 Post autor: cysiu100 »

O silniku w ZB 140 KM:

Z18XER &#8211; silnik DOHC, 16-zaworowy o poj. 1796 cm3. Najważniejszą innowacją jest wprowadzenie zmiennych faz rozrządu. Koła pasowe wałków rozrządu składają się z dwóch części mogących obracać się względem siebie o kąt 30o (ssące) i 20o (wydechowe). Ruchy te są wymuszane przez olej pod ciśnieniem. W głowicy są zamontowane dwa zawory elektromagnetyczne sterujące przepływem oleju, a na drugich końcach wałków znajdują się czujniki kontrolujące ich położenie.
Dzięki regulacji czasu współotwarcia zaworów ssących i wydechowych można było zrezygnować z zaworu recyrkulacji spalin. Teraz wystarczy opóźnić moment zamknięcia zaworów wydechowych i tłok w czasie suwu ssania sam zassie odpowiednią ilość spalin z kolektora wydechowego. Wałki rozrządu napędzane są paskiem zębatym. Luz zaworów jest regulowany poprzez szklankowe popychacze o odpowiednio dobranych grubościach denek.
Zainstalowano nowy plastykowy kolektor ssący ze zmienną długością kanałów sterowany elektrycznym siłownikiem. Katalizator zintegrowano z kolektorem wydechowym tłoczonym z blachy.
Tłoki z pływającymi sworzniami mają w części nośnej wybrania zmniejszające ryzyko zatarcia. Zastosowano też natrysk oleju na denka tłoków w celu poprawy ich chłodzenia.
Sam olej również jest chłodzony w wymienniku ciepła zintegrowanym z filtrem.
Silnik posiada elektrycznie sterowany termostat znany z jednostki Z16XEP. Przy pracy silnika na biegu jałowym, lub z częściowym obciążeniem termostat otwiera się przy 105*C.
Przy większym obciążeniu sterownik włącza małą grzałkę zintegrowaną z termostatem. To powoduje wcześniejsze jego otwarcie &#8211; przy temp. 90*C.
Silnikiem zarządza sterownik Simtec 75.1.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogólna technika”