[A] [B] [C] Jaki olej do diesla/benzyny ?

Posty na tematy techniczne, które nie pasują do żadnego innego działu technicznego, np. HowTo, porady wykonane przez użytkowników.

Moderator: Mariusz

Wiadomość
Autor
Crazy
Zafiromaniak
Posty: 1813
Rejestracja: 25 maja 2016, 08:00
Imię: Dawid
Lokalizacja: Rzeszów
Auto: Insignia
Model: A
Oznaczenie silnika: A16LET
Gender:

#481 Post autor: Crazy »

ponoć te silniki lubią połknąć trochę oleju, nie tylko w ZA ;)
Diagnostyka komputerowa, programowanie, dorabianie kluczy OPEL wszystkie modele do 2020r.Odczyt kodu PIN/Car-Pass, rozszerzenie komputera Zafira C i inne
Pomoc przy zakupie pojazdu. Zapraszam

tomek evo
Mieszkaniec
Posty: 229
Rejestracja: 10 sie 2013, 22:25
Imię: Tomek
Lokalizacja: inąd
Auto: Skoda Superb Kombi
Model: TDI
Oznaczenie silnika: CFGB
Gender:
Kontakt:

#482 Post autor: tomek evo »

Valvoline z serii VR to bardzo dobre oleje ale niestety nie nadają się do każdego silnika i bardziej są dedykowane do tych mocniejszych jednostek. O ile lepkość 5w50 podejdzie pod większość benzyniaków to 10w60 do cywilnego zastosowania jest wg.mnie bez sensu (poza małymi wyjątkami).
Millers robi świetne oleje ale te naprawde godne polecenia to wyższe serie tj.minimum seria Premium (XF) lub Premium EE (+seria Motosport). Trident jest ok ale nic szczególnego w sobie nie ma. Plus dla Millersa, że robi w jednej fabryce i wiadomo skąd jest olej.
Dobrą alternatywą z górnej półki dla olejów Millersa są oleje Penrite. Seria Enviro+ to bardzo dobre oleje do współczesnych silników, w szczególności tych z najnowszymi normami producentów. Enviro+5w40 świetnie sprawdza się w 1.9 CDTI (ma oficjalną aprobatę DEXOS2).
Przy okazji lepkość 5w40 jest dla tego silnika lepsza niż 5w30.
Seria HPR jest dedykowana bardziej pod silniki benzynowe i pod diesla bez dpf. Seria 10tenhts premium i racing to już "super wypasione" oleje na wyjątkowo bogatej PAO-estrowej bazie przeznaczone głównie dla mocnych silników benzynowych (lub diesli bez dpf-a) dla najbardziej wymagających Klientów. Oleje Penrite są drogie ale i tak tańsze od Millersa. U mnie można liczyć na dodatkową zniżkę.
Dalej w temacie olejów Premium mamy amerykańskiego producenta Amsoil, który produkuje naprawdę świetne oleje. Niestety bywają kłopoty z dostępnością i cenowo są na wyższym poziomie od Penrita i chyba nawet od Millersa (ale jak kogoś stać to polecam).
Tych 3 producentów "segmentu premium"mogę spokojnie polecić. Oleje drogie ale jakość wysoka lub bardzo wysoka.
W sumie też górna półka to oleje Liqui Moly produkowane pod marką Liqui Moly lub Meguin.
Niestety cenowo Liqui Moly jest niebezpiecznie blisko Penrit-a. Dobra jest cała seria Top tec a bardzo dobre są Synthoile. Meguin jest w PL bardzo słabo rozpoznawalny przez to jego sprzedaż jest marginalna inaczej niż w DE, gdzie ludzie wiedzą o co chodzi z tymi olejami. Oleje od marką Meguin są wyraźnie tańsze od tych sprzedawanych pod marką Liqui Moly i np. odpowiednik Top teca 4600 - Meguin Efficency kosztuje ok. 130,00 zł/5l podobnie jak odpowiednik Top teca 4200 - Meguin Compatible.
Podobna półka do Liqui Moly/Meguin to oleje Motula, które kiedyś uznawane były za najlepsze na rynku (z tych dostępnych). niestety wygląda na to, ze dziś to nie te same oleje co kiedyś (i osobiście większe zaufanie mam do Liqui Moly)ale mają kilka naprawdę ciekawych propozycji. Tylko ostrożnie z podróbkami bo jest tego cała masa.
Bardzo dobre oleje robi fińskie NESTE (w szczególności seria CITY).
Oleje Shella w technologi GTL też sa całkiem niezłe,szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę stosunek jakości do ceny.
Valvoline ma niezłe produkty ale pozmieniali formulacje (podobnie jak Motul i większość innych firm) i pod tą sama nazwą handlową dostajemy de facto inny produkt niż kilka lat temu.
Dla mnie z pozostałych godnych uwag olejów mamy jeszcze polskiego Specola, który nie musi wstydzić sie porównania z żadnym popularnym olejem a cenowo jest na poziomie 50%-60% ceny naprawdę dobrego oleju. Nie znam osoby niezadowolonej ze Specola lub takiej, która miała jakieś problemy tak jak w przypadku Castrola czy Mobila.
Ostatnio zmieniony 15 cze 2016, 16:13 przez tomek evo, łącznie zmieniany 1 raz.

Crazy
Zafiromaniak
Posty: 1813
Rejestracja: 25 maja 2016, 08:00
Imię: Dawid
Lokalizacja: Rzeszów
Auto: Insignia
Model: A
Oznaczenie silnika: A16LET
Gender:

#483 Post autor: Crazy »

Miałem Penrite w VC Z32SE i zauważyłem że rano w zimniejsze dni duzo lżej silnik odpalał
Diagnostyka komputerowa, programowanie, dorabianie kluczy OPEL wszystkie modele do 2020r.Odczyt kodu PIN/Car-Pass, rozszerzenie komputera Zafira C i inne
Pomoc przy zakupie pojazdu. Zapraszam

MARCEL!
Zafiromaniak
Posty: 750
Rejestracja: 14 gru 2011, 12:33
Imię: Mar
Lokalizacja: Lublin
Auto: Opel Zafira A
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Z18XE

#484 Post autor: MARCEL! »

U mnie zużycie oleju to ok 0,5 litra na 12 000 km, to jest w porządku??
Olej to Super Leichtlauf 10W-40, silnik Z18XE.
Przebieg ponad 200 000 km (chyba nie kręcony).

Awatar użytkownika
Wojti
Zafiromaniak
Posty: 6240
Rejestracja: 15 kwie 2013, 19:02
Imię: Wojtek
Lokalizacja: Bydgoszcz
Auto: ZB 400ps/502nm
Model: OPC
Oznaczenie silnika: z20leh
Gender:
Kontakt:

#485 Post autor: Wojti »

Takim zużyciem bym się nie przejmował :piwo:
Życie jest Piękne a z Zafirką jeszcze piękniejsze he he

tomek evo
Mieszkaniec
Posty: 229
Rejestracja: 10 sie 2013, 22:25
Imię: Tomek
Lokalizacja: inąd
Auto: Skoda Superb Kombi
Model: TDI
Oznaczenie silnika: CFGB
Gender:
Kontakt:

#486 Post autor: tomek evo »

MARCEL! pisze:U mnie zużycie oleju to ok 0,5 litra na 12 000 km, to jest w porządku??
Olej to Super Leichtlauf 10W-40, silnik Z18XE.
Przebieg ponad 200 000 km (chyba nie kręcony).
Wszystko w normie - poniżej 1l/10tys. to zużycie praktycznie znikome i mozna powiedzieć, że naturalne dla bardzo wielu jednostek napędowych. olej dobry jak na 10w40 ale nie myślałeś o syntetyku?

MARCEL!
Zafiromaniak
Posty: 750
Rejestracja: 14 gru 2011, 12:33
Imię: Mar
Lokalizacja: Lublin
Auto: Opel Zafira A
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Z18XE

#487 Post autor: MARCEL! »

Jak kupiłem samochód z przebiegiem ok 150 000 km, to miał zalany 10W40 półsyntetyk, jakoś bałem się zmienić na syntetyk, żeby coś tam się nie rozszczelniło... Aczkolwiek podobno z tym przejściem z rozszczelnieniem silnika po przejściu z pół syntetyka na pełny syntetyk to stereotyp.
Fakt, że używam samochód głównie w trasie, na długich odcinkach (rano 50 km z czego 30 km ekspresówka, z powrotem to samo).

tomek evo
Mieszkaniec
Posty: 229
Rejestracja: 10 sie 2013, 22:25
Imię: Tomek
Lokalizacja: inąd
Auto: Skoda Superb Kombi
Model: TDI
Oznaczenie silnika: CFGB
Gender:
Kontakt:

#488 Post autor: tomek evo »

Rozszczelnienie silnika po zastosowaniu oleju syntetycznego to mit powielany niestety również przez mechaników. Wzięło się to z tego, że kiedyś oleje syntetyczne faktycznie działały w sposób agresywny na uszczelnienia silnika ale od około 20 lat (!!!) problem ten nie istnieje bo oleje syntetyczne maja m.in dodatki chroniące uszczelnienia silnika. W razie wycieków czy pocenia się silnika zazwyczaj olej o innej lepkości spowoduje , że wyciek czy pocenie może się nasilić ale nie znam przypadku rozszczelnienia silnika po zastosowaniu oleju syntetycznego. To, że komuś ubywa więcej oleju (bardziej cieknie) tonie powód do rezygnacji z prawidłowej ochrony silnika (najlepiej zalać Moto Doctorem - nic nie wycieknie a nie ważne że silnik wyzionie niedługo ducha). Ważniejsze w kwestii stosowania oleju syntetycznego po mineralnym jest kwestia, że na półsyntetyku czy mineralnym w silniku może być masa nagaru i różnego syfu, który po zastosowaniu oleju syntetycznego o dobrych właściwościach czyszczących może spowodować oderwanie się różnego syfu i przytkaniu kanałów olejowych. To może się również wydarzyć jak zmienimy olej na półsyntetyczny lub mineralny więc to też żaden argument. Tak zaniedbany silnik prędzej czy później spowoduje jakiś problem. Dlatego najlepiej zalanie syntetyka poprzedzić zrobieniem porządnej płukanki silnika. Oprócz tradycyjnych płukanek (olejowe lub rozpuszczalnikowe - bardziej agresywne) mamy również na rynku preparat czyszczący Archoil AR2300,który dodajemy do oleju na co najmniej 1,5-2 tys. przed wymianą i mamy najbardziej bezpieczny i efektywny sposób czyszczenia silnika (normalnie użytkujemy auto - preparat poprawia nawet smarowanie). Jak mamy bardzo zasyfiony silnik to można poprawić tradycyjną płukanką.

Awatar użytkownika
paweldm
Zafiromaniak
Posty: 946
Rejestracja: 13 gru 2011, 00:03
Imię: Paweł
Lokalizacja: GST (pomorskie)
Auto: Peugeot 308SW
Model: P308
Oznaczenie silnika: A20DTH

#489 Post autor: paweldm »

Te oleje nie działały źle na uszczelniania, tylko ze względu na ich bardzo dobre właściwości myjące wymywały bród, który zatykał nieszczelności.
Jest Peugeot 308SW 2.0Bluehdi i Meriva B 1.7cdti
Była Zafira A 1.8 16v lpg i B 2.0 Turbo +lpg oraz zastawa, polonez, tempra, espace II i IV omega B, tigra, C3, C4 Grand Picasso, Outlander II, Berlingo III, Astra J 2.0cdti, Peugeot 308

waldiwaldi
Debiutant
Posty: 48
Rejestracja: 01 lut 2015, 09:51
Imię: Waldi
Lokalizacja: Warszawa
Auto: Opel Zafira B 1.9 CDTI
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DT

#490 Post autor: waldiwaldi »

jeżdżę na oleju GM Dexosie2. Silnik 1,9 CDTI. Teraz wyciąłem DPFa i zchipowałem sobie zośkę do 160 koników. Już kilka osób mi mówiło żeby zmienić sobie teraz olej na Motula, że podobno dobry na tuningowane autka o większej mocy.
Z tego wątku też wyciągnąłem wniosek (kilka osób napisało) że GM Dexos2 jest dobry na DPFy ze względu na swe właściwości.

Zapytam po nowemu, czy Waszym zdaniem warto zmieniać olej na Motula i pożegnać się z GM w moim przypadku?

Emilson
Debiutant
Posty: 44
Rejestracja: 25 cze 2013, 02:22
Imię: Emil
Lokalizacja: Sieradz / Könnern
Auto: Zafira A 1.8 Comfort
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Z18XE
Gender:

#491 Post autor: Emilson »

A ja śmigam na Gulf 10w40 którym zainteresował mnie jeden z kolegów z forum. Faktyka, aktualnie jest 235kkm a ile naprawdę handlarz wie i silnik był robiony (czapa + nówki pierścienie) przy coś koło 196kkm a znów sobie popija, nie popija. Jak się jej zachce:) ogólnie olej godny polecenia. zaraz po remoncie był zalany mobilem na ok 2 tyś km żeby syfy i opyłki po docieraniu połapapać, później już Gulf. Myśle, że teraz zaleje GM'em bo silnik już długo nie pochodzi, a swoje na autobahnach wycierpiał i będę szukał dawcy z Astry G, a jak ma się olej utylizować to chociaż nie tak mocno po kieszeni.

Awatar użytkownika
basti_seba
Mieszkaniec
Posty: 426
Rejestracja: 10 paź 2013, 18:11
Imię: Seb
Lokalizacja: SRB
Auto: ZC 1.4T Enjoy
Model: ZC
Oznaczenie silnika: B14NEL
Gender:

#492 Post autor: basti_seba »

waldiwaldi pisze:jeżdżę na oleju GM Dexosie2. Silnik 1,9 CDTI. Teraz wyciąłem DPFa i zchipowałem sobie zośkę do 160 koników. Już kilka osób mi mówiło żeby zmienić sobie teraz olej na Motula, że podobno dobry na tuningowane autka o większej mocy.
Z tego wątku też wyciągnąłem wniosek (kilka osób napisało) że GM Dexos2 jest dobry na DPFy ze względu na swe właściwości.

Zapytam po nowemu, czy Waszym zdaniem warto zmieniać olej na Motula i pożegnać się z GM w moim przypadku?
Zmieniaj na lepszy olej, najlepiej w pełni syntetyczny. Motul, Millers, Liqui Moly, Penrite itp.
Pamiętaj o oleju w skrzyni biegów, szczególnie po chiptuningu.

waldiwaldi
Debiutant
Posty: 48
Rejestracja: 01 lut 2015, 09:51
Imię: Waldi
Lokalizacja: Warszawa
Auto: Opel Zafira B 1.9 CDTI
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DT

#493 Post autor: waldiwaldi »

basti_seba pisze:
waldiwaldi pisze:jeżdżę na oleju GM Dexosie2. Silnik 1,9 CDTI. Teraz wyciąłem DPFa i zchipowałem sobie zośkę do 160 koników. Już kilka osób mi mówiło żeby zmienić sobie teraz olej na Motula, że podobno dobry na tuningowane autka o większej mocy.
Z tego wątku też wyciągnąłem wniosek (kilka osób napisało) że GM Dexos2 jest dobry na DPFy ze względu na swe właściwości.

Zapytam po nowemu, czy Waszym zdaniem warto zmieniać olej na Motula i pożegnać się z GM w moim przypadku?
Zmieniaj na lepszy olej, najlepiej w pełni syntetyczny. Motul, Millers, Liqui Moly, Penrite itp.
Pamiętaj o oleju w skrzyni biegów, szczególnie po chiptuningu.
Kurcze, olej w skrzyni biegów zmieniałem bodajże półtora roku temu, dość niedawno. Mówisz że mimo to tam też teraz potrzeba zmienić? W skrzyni biegów też zmienić na inny lepszy?
A co do silnika, to czemu polecasz zmienić na pełny syntetyk?
Ostatnio zmieniony 09 lip 2016, 00:59 przez waldiwaldi, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
basti_seba
Mieszkaniec
Posty: 426
Rejestracja: 10 paź 2013, 18:11
Imię: Seb
Lokalizacja: SRB
Auto: ZC 1.4T Enjoy
Model: ZC
Oznaczenie silnika: B14NEL
Gender:

#494 Post autor: basti_seba »

Ja nie wiem jaki masz olej w skrzyni, ja wlałem Tutela Matryx, wlewane było przez korek pod akumulatorem 2.6 litra.

A lepszy olej leję do silnika, bo namawiał mnie Grzegorz, który robił mi chiptuning, że jest duża różnica, i żeby często zmieniać tj. co 10 tysięcy km, szczególnie w autach po chipie.

Ja mu wierzę nie zagłębiam się w szczegóły olejowe. Ja wlewałem do tej pory Millers, Liqui Moly, teraz Penrite.

tomek evo
Mieszkaniec
Posty: 229
Rejestracja: 10 sie 2013, 22:25
Imię: Tomek
Lokalizacja: inąd
Auto: Skoda Superb Kombi
Model: TDI
Oznaczenie silnika: CFGB
Gender:
Kontakt:

#495 Post autor: tomek evo »

waldiwaldi pisze:jeżdżę na oleju GM Dexosie2. Silnik 1,9 CDTI. Teraz wyciąłem DPFa i zchipowałem sobie zośkę do 160 koników. Już kilka osób mi mówiło żeby zmienić sobie teraz olej na Motula, że podobno dobry na tuningowane autka o większej mocy.
Z tego wątku też wyciągnąłem wniosek (kilka osób napisało) że GM Dexos2 jest dobry na DPFy ze względu na swe właściwości.

Zapytam po nowemu, czy Waszym zdaniem warto zmieniać olej na Motula i pożegnać się z GM w moim przypadku?
Zdecydowanie warto przejść na jakiś dobry olej. Jeśli masz wyciętego dpf-a to możesz zastosować olej wysoko popiołowy. Polecana klasa lepkości 5w40 ewentualnie 5w30. Norma Dexos 2 mile widziana ale niekoniecznie. Motul to teraz żaden rarytas - dobry olej ale trzeba uważać na podróbki. Jak chcesz naprawdę dobry olej to polecam Penrite Enviro+5w40 (ewentualnie Penrite HPR Diesel5 5w40). Dobry będzie też Liqui Moly TopTec 4100 5w40 (średniopopiołowy) lub Liqui Moly Synthoil /Synthoil Diesel 5w40 (wysokopopiołowy). Jak nie chcesz wydać dużo kasy a mieć dobry olej to polecam Specola Spec Premium C3 5w40 lub Specola Golda 5w40. W każdym przypadku polecam zastosowanie dobrego modyfikatora tarcia tj. Archoil AR9100 lub ewentualnie Cera Tec-a do Liqui Moly (Archoil ma bardziej wszechstronne zastosowanie) i zrobienie porządnej płukanki.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogólna technika”