Automatyczny wyłącznik gniazda zapalniczki

To jest miejsce do prezentowania własnych modyfikacji w Zafirach - co ulepszyliśmy, usprawniliśmy i chcemy podzielić się tym z innymi.
Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
Frozzer
Debiutant
Posty: 28
Rejestracja: 17 mar 2017, 22:47
Imię: Kamil
Lokalizacja: Wrocław
Auto: Opel Zafira B
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

Automatyczny wyłącznik gniazda zapalniczki

#1 Post autor: Frozzer »

Witam,

od pewnego czasu jestem posiadaczem wideo-rejestratora drogowego. Używanie, go wiąże się z wiecznym wypinaniem i wpinaniem ładowarki do gniazda zapalniczki ponieważ w Zafirze, ale nie tylko, nie wyłącza się ona po kluczyku. Oczywiście, można szukać +12V po stacyjce przy radiu lub w pobliżu skrzynki bezpieczników, ale ja wpadłem na nieco inny pomysł.

Zmontowałem prosty układ analogowy, który ma załączać zasilanie na gniazdo zapalniczki wyłącznie przy włączonym silniku.

1)Opis działania w sposób uproszczony
-Na wyłączonym silniku maksymalne napięcie na zapalniczce wynosi 12,6 V.
-Układ jest wystrojony tak, aby włączał zasilanie na zapalniczce dopiero gdy napięcie przekroczy próg 13V. Jest to możliwe, dopiero po uruchomieniu silnika, gdy włączy się alternator
-Po wyłączeniu silnika, alternator przestaje działać, napięcie spada do 12,6 V i układ wyłącza napięcie na gnieździe zapalniczki

2) Opis techniczny
Sercem układu jest programowalna dioda zenera TL431 spolaryzowana zaporowo, dla której za pomocą rezystorów R1 i R2 dobieramy napięcie przebicia (w naszym przypadku 13V). Po osiągnięciu tego napięcia podawany jest prąd na styki zasilania przekaźnika, a ten puszcza napięcie na gniazdo zapalniczki. Przekaźnik w wersji miniaturowej wytrzyma do 10A.

3) Układ testowy
Wykonałem prosty układ testowy na płytce stykowej i sprawdziłem działanie za pomocą zasilacza warsztatowego. Przekaźnik włącza się dokładnie dla 13 V. Zauważyłem efekt uboczny w postaci drobnej histerezy około 0,2V przez co do wyłączenia przekaźnika dochodzi dopiero przy napięciu 12,8 V jednak dla naszych zastosowań jest to wartość akceptowalna.

4) Schemat i płytka PCB

Obrazek

Obrazek

Całkowity wymiar płytki to 1,5 cm x 5 cm, więc czysto teoretycznie zakładam, że po wlutowaniu elementów uda mi się przełożyć go przez fabryczny otwór od gniazda zapalniczki.

5) Pliki programu Eagle

W załączniku wrzucam plik .sch i .brd jeżeli ktoś chciałby zlecić wykonanie takiej płytki, lub nanieść swoje modyfikacje :)

6) Elementy potrzebne do złożenia układu
- Płytka PCB (można zlecić wykonanie firmie zewnętrznej na podstawie plików eagle)
- Rezystor 1kOhm
- Rezystor 4,3kOhm
- Dioda zenera TL431
- Dioda 1N4004
- Miniaturowy przekaźnik 12V DC jednostykowy
- dwa złącza wago podwójne skręcane

Na tym etapie zamówiłem płytki PCB i czekam na ich realizację. Po otrzymaniu postaram się zrobić fotki gotowego układu i krok po kroku pokazać montaż do naszej zośki. Osobiście, zamierzam zamontować go również w moim poczciwym Passacie B3 z 92 roku, ponieważ on również nie ma ponowoczesnych fajerwerków z wyłączaniem zasilania gniazda zapalniczki. Mam nadzieję, że komuś ten patent się przyda :kawa:
Załączniki
pliki eagle.rar
(22.73 KiB) Pobrany 204 razy

Grzechu

#2 Post autor: Grzechu »

Witam
Trochę sobie Kolega skomplikował zadanie. Ja zrobiłem to samo znacznie prościej. Zastosowałem przekaźnik sterowany napięciem zasilającym żarówkę podświetlenia zapalniczki. Wszystkie przewody są razem przy gnieździe zapalniczki.

Awatar użytkownika
Frozzer
Debiutant
Posty: 28
Rejestracja: 17 mar 2017, 22:47
Imię: Kamil
Lokalizacja: Wrocław
Auto: Opel Zafira B
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#3 Post autor: Frozzer »

Na pewno, można powiedzieć, że podszedłem do tematu zbyt ambitnie. Na przyszłość przetestuję na płytce stykowej w samochodzie, a dopiero później będę projektował i zamawiał płytkę.

Pomijając przydługi wstęp...

Tak wygląda polutowana płytka

Obrazek

Obrazek

Tak wyglądają pomiary wykonane na zasilaczu warsztatowym i obciążeniu elektronicznym

Obrazek

Obrazek

Żeby nie ciąć instalacji w samochodzie do testów wsadziłem tą płytkę do rozgałęźnika gniazd zapalniczki (z jednego na trzy). Płytka rzeczywiście po uruchomieniu silnika przełącza przekaźnik i włącza zasilanie na zapalniczkę. Niestety inaczej ma się sprawa po wyłączeniu silnika. Akumulator działa jak duży kondensator, który z 14V rozładowuje się dość powoli i gdy dojdzie do granicy 13,2V moja płytka w tempie ekspresowym przełącza przekaźnik. Tak, że słychać jakby grała muzykę ,a później wyłącza go na dobre :) Zakładam, że akcja wyłączenia to jakieś 100 przełączeń przekaźnika, więc za długo by w ten sposób nie podziałał :>

Najprawdopodobniej skończy się na metodzie opisanej przez kolegę Grzecha :piwo:

A płytkę kto wie, może jeszcze gdzieś znajdę dla niej zastosowanie, ale przełączeni napięcia musi być zdecydowanie szybsze niż to co się dzieje na akumulatorze :D

Ps. Mogę porobić fotki z montażu kabli do przekaźnika, jeżeli wcześniej nikt tego nie umieścił. Prawdopodobnie też podejdę do tematu ambitnie :>

Awatar użytkownika
Kocur
Zafiromaniak
Posty: 1666
Rejestracja: 24 maja 2017, 19:04
Imię: Mariusz
Lokalizacja: Warszawa
Auto: Opel Zafira B OPC
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z20LEH
Gender:
Kontakt:

#4 Post autor: Kocur »

ciekawy mod. Gratulacje :) Sprzęt pomiarowy także masz ciekawy, jak widzę :)
Ostatnio zmieniony 27 lip 2017, 10:42 przez Kocur, łącznie zmieniany 1 raz.
:f1: kolejno: Opel Corsa 1.2i, Opel Astra 1.6i, Opel Calibra 2.0i, Opel Zafira A 2.0 DTL 16V., Corsa B 1.2 16V, Astra Bertone Cabrio 1.6. Obecnie:
Opel Zafira B Cosmo Panorama DTH
Opel Zafira B OPC
Audi A4 B6 S4 Cabrio 3.0 V6

Awatar użytkownika
Polaris
Przeglądacz
Posty: 87
Rejestracja: 13 lip 2017, 07:36
Imię: Piotr
Lokalizacja: Łódź
Auto: Zafira A Comfort
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Y20DTH
Gender:
Kontakt:

#5 Post autor: Polaris »

Może dołożenie kondensatora do cewki przekaźnika spowoduje podtrzymanie na chwilę gdy następuje przełączenie.

Inną kwestią jest praca przekaźnika podczas kręcenia kierownicą i włączonych pozostałych odbiornikach gdy w instalacji napięcie skacze czasem od 12.9 do 14.1 V

Tu nasuwa mi się kwestia wykorzystania do układu sterowania stacyjką tak aby załączenie odbyło się po przekroczeniu danego progu napięcia a wyłączenie po zdjęciu sygnału ze stacyjki. A to wszystko umożliwia przewód sterujący z alternatora do pompy wspomagania na którym napięcie pojawia się po odpaleniu silnika.

A układ ciekawy i zastosowanie jego widzę w innych autach do załączania np świateł dziennych lub dodatkowego akumulatora.

Awatar użytkownika
Frozzer
Debiutant
Posty: 28
Rejestracja: 17 mar 2017, 22:47
Imię: Kamil
Lokalizacja: Wrocław
Auto: Opel Zafira B
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#6 Post autor: Frozzer »

W przypadku zafiry, to była za duża kombinacja. Dlatego zmotałem do zapalniczki przekaźnik, tak jak opisał to Grzechu, bo wszystko co jest potrzebne mamy zaraz przy gnieździe zapalniczki.

To co nam potrzebne to:
- Dwie szybkozłączki
- Przewód w moim wykonaniu zółto-zielony (ochronny), żeby było bezpiecznie :)
- Przekaźnik 12V DC (tutaj dwustykowy, żeby wszedł na podstawkę)
- Podstawka pod przekaźnik
- Śrubokręt
- Kombinerki
- Godzina czasu
- Chęci :)

1. Pozbywamy się popielniczki

Obrazek

Obrazek

Obrazek

2. Podważamy osłonę małym płaskim śrubokrętem w szczelinie koło hamulca ręczne. Powinna bez problemu odejść

Obrazek

Obrazek

3. Znajdujemy złącze od zapalniczki i podświetlenie, a następnie wypinamy je ciągnąc w dół

Obrazek

Obrazek

Przewody musiałem delikatnie oskórować z taśmy izolacyjnej. Cienki czarny przewód to +12V od podświetlenia. Pojawia się dopiero po przekręceniu stacyjki. Brązowy przewód to MASA(GND). Czerwony przewód to stałe +12V z akumulatora.

4. Za pomocą kombinerek łączymy szybkozłączki z naszym dodatkowym okablowaniem do kabla czarnego i brązowego. Rozwiązanie pozawala uniknąć niepotrzebnego cięcia i lutowania.

Obrazek

5. Przewody odprowadzone od szybkozłączek (czarny i brązowy) wkręcamy do podstawki przekaźnika w miejsce wejścia zasilania (coil), przewód czerwony należy przeciąć i jeden koniec wpiąć pod zestyk wspólny (C) a drugi koniec czerwonego kabla od wtyczki gniazda zapalniczki pod zestyk normalnie otwarty (NO).

Obrazek

6. Wpinamy ponownie wtyczkę pod zapalniczkę i jej podświetlenie, a następnie składamy obudowę w odwrotnej kolejności, niż była rozbierana. U mnie wszystko ładnie się zmieściło :)

Efekt końcowy bez kluczyka
Obrazek

Efekt końcowy z przekręconym kluczykiem
Obrazek

Bardzo ładnie działa i na pierwszy rzut oka nie ma śladu, że coś było modyfikowane.
Z uwagi bezpieczeństwa mogę zalecić odłączenie akumulatora przed rozpoczęciem prac. Zabezpiecza nas to przed niechcianym zwarciem :>
Ostatnio zmieniony 06 wrz 2017, 23:51 przez Frozzer, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Czesław
Zafiromaniak
Posty: 1085
Rejestracja: 30 gru 2013, 22:38
Imię: Czesław
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Auto: Meriva B 1,4 120 KM
Model: B
Oznaczenie silnika: Nel
Gender:
Kontakt:

#7 Post autor: Czesław »

Super to zmontowałeś ładnie pokazałeś a że nie jestem elektronikiem więc podciągłem sobie kabelek od bezpieczników do lusterka za tapicerką i wystaje go jakieś 10 cm i działa idealnie a kamerka wyłącza się po 5 min od wyłączenia zapłonu
czesiek_ze

Awatar użytkownika
Frozzer
Debiutant
Posty: 28
Rejestracja: 17 mar 2017, 22:47
Imię: Kamil
Lokalizacja: Wrocław
Auto: Opel Zafira B
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#8 Post autor: Frozzer »

Dobrze, że się przydało 😀

Awatar użytkownika
oki
Mieszkaniec
Posty: 398
Rejestracja: 11 kwie 2010, 23:15
Imię: Darek
Lokalizacja: Warszawa
Auto: Zafira B 2.0 Panorama
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z20LER
Gender:

#9 Post autor: oki »

Po co to tak kombinować to nie lepiej przepiąć jednego przewodu od zasilania zapalniczki w skrzynce bezpieczników, ja sobie tak podłączyłem i jestem z tego rozwiązania zadowolony.
Zafira ma przecież wbudowany moduł czasowy sterujący zasilaniem gdzie wyłącza po 20min od wyłączenia zapłonu lub od razu po zaryglowaniu centralnego zamka i aktywuje od razu po otwarciu np drzwi lub centralnego zamka.
Wystarczy odpiąć przewód czarny z zasilania bezpiecznika nr36 15A i przepiąć go pod czerwono biały (zasilanie oświetlenia schowka i oświetlenia bagażnika)
Ogólnie to zasilanie idzie z przekaźnika znajdującego się za schowkiem.
Ostatnio zmieniony 27 gru 2018, 22:18 przez oki, łącznie zmieniany 2 razy.

pikoko
Świeżak
Posty: 12
Rejestracja: 17 gru 2018, 11:18
Imię: Marcin
Auto: Opel zafira b 1.8 cosmo
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER

#10 Post autor: pikoko »

Czy to znaczy ze bedzie wtedy mozna podłączyć wideorejestrator nie martwiąc się że bedzie nam pobierał prąd na postoju z akumulatora?Czy kolega oki może zrobic zdjecia jak to dokładnie i gdzie trzeba przełączyć przewody?

Awatar użytkownika
Sebu$
-#Administrator
Posty: 8147
Rejestracja: 23 wrz 2012, 20:43
Imię: Sebastian
Lokalizacja: Śląsk / Niemcy
Auto: Yaponiec
Model: Inne
Oznaczenie silnika: Pb1.5
Gender:
Kontakt:

#11 Post autor: Sebu$ »

pikoko pisze: 28 gru 2018, 19:20 Czy to znaczy ze bedzie wtedy mozna podłączyć wideorejestrator nie martwiąc się że bedzie nam pobierał prąd na postoju z akumulatora?
nie ma takiej opcji .... będzie pobierał prąd skoro będzie napięcie w gniazdku 12V :lis:
Nie jestem gruby i nie mam nadwagi. Wyniki są poprawne ! Ale kurde wyszło mi, że mam znaczny niedobór wzrostu :evil:
Obrazek
i już wiem, że nie jestem stary - jestem po prostu RETRO ....
:lol:

pikoko
Świeżak
Posty: 12
Rejestracja: 17 gru 2018, 11:18
Imię: Marcin
Auto: Opel zafira b 1.8 cosmo
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER

#12 Post autor: pikoko »

Zafira ma przecież wbudowany moduł czasowy sterujący zasilaniem gdzie wyłącza po 20min od wyłączenia zapłonu lub od razu po zaryglowaniu centralnego zamka i aktywuje od razu po otwarciu np drzwi lub centralnego zamka.Czy to wystarczy aby nie pobierał prądu z akumulatora?

Awatar użytkownika
Sebu$
-#Administrator
Posty: 8147
Rejestracja: 23 wrz 2012, 20:43
Imię: Sebastian
Lokalizacja: Śląsk / Niemcy
Auto: Yaponiec
Model: Inne
Oznaczenie silnika: Pb1.5
Gender:
Kontakt:

#13 Post autor: Sebu$ »

pikoko pisze: 28 gru 2018, 21:55 Zafira ma przecież wbudowany moduł czasowy sterujący zasilaniem gdzie wyłącza po 20min od wyłączenia zapłonu lub od razu po zaryglowaniu centralnego zamka i aktywuje od razu po otwarciu np drzwi lub centralnego zamka.Czy to wystarczy aby nie pobierał prądu z akumulatora?
Jeżeli nie będzie podane napięcie to i prądu pobierać nie będzie, ale i też nie będzie nagrywać.
Nie jestem gruby i nie mam nadwagi. Wyniki są poprawne ! Ale kurde wyszło mi, że mam znaczny niedobór wzrostu :evil:
Obrazek
i już wiem, że nie jestem stary - jestem po prostu RETRO ....
:lol:

pikoko
Świeżak
Posty: 12
Rejestracja: 17 gru 2018, 11:18
Imię: Marcin
Auto: Opel zafira b 1.8 cosmo
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER

#14 Post autor: pikoko »

Nie chodzi o nagrywanie podczas postoju auta tylko czy można bezpiecznie zostawić wideorejestrator na noc i nie padnie akumulator skoro dioda w ladowarce świeci nawet jak auto jest zamknięte.

Awatar użytkownika
Sebu$
-#Administrator
Posty: 8147
Rejestracja: 23 wrz 2012, 20:43
Imię: Sebastian
Lokalizacja: Śląsk / Niemcy
Auto: Yaponiec
Model: Inne
Oznaczenie silnika: Pb1.5
Gender:
Kontakt:

#15 Post autor: Sebu$ »

pikoko pisze: 29 gru 2018, 10:35 Nie chodzi o nagrywanie podczas postoju auta tylko czy można bezpiecznie zostawić wideorejestrator na noc i nie padnie akumulator skoro dioda w ladowarce świeci nawet jak auto jest zamknięte.
pikoko pisze: 28 gru 2018, 21:55 Zafira ma przecież wbudowany moduł czasowy sterujący zasilaniem gdzie wyłącza po 20min od wyłączenia zapłonu lub od razu po zaryglowaniu centralnego zamka i aktywuje od razu po otwarciu np drzwi lub centralnego zamka.Czy to wystarczy aby nie pobierał prądu z akumulatora?
Sam napisałeś wcześniej, że po 20 minutach zostaje odłączone napięcie.
Możesz to sprawdzić podchodząc do auta po godzinie i jak zobaczysz, że ładowarka się już nie świeci tzn., że jest odłączone napięcie.
Tylko nie otwieraj samochodu.

U siebie mam podłączonego HUDa. I w chwili otwarcia centralnego od razu się załącza. Czyli na pewno moduł odłącza napięcie z gniazda - tego z bagażnika, bo mam pociągnięty przedłużacz, aby po wyłączeniu zapłonu niektóre urządzenia pracowały nadal.
Nie jestem gruby i nie mam nadwagi. Wyniki są poprawne ! Ale kurde wyszło mi, że mam znaczny niedobór wzrostu :evil:
Obrazek
i już wiem, że nie jestem stary - jestem po prostu RETRO ....
:lol:

ODPOWIEDZ

Wróć do „Własne modyfikacje”