Automatyczny wyłącznik gniazda zapalniczki
: 08 lip 2017, 00:59
Witam,
od pewnego czasu jestem posiadaczem wideo-rejestratora drogowego. Używanie, go wiąże się z wiecznym wypinaniem i wpinaniem ładowarki do gniazda zapalniczki ponieważ w Zafirze, ale nie tylko, nie wyłącza się ona po kluczyku. Oczywiście, można szukać +12V po stacyjce przy radiu lub w pobliżu skrzynki bezpieczników, ale ja wpadłem na nieco inny pomysł.
Zmontowałem prosty układ analogowy, który ma załączać zasilanie na gniazdo zapalniczki wyłącznie przy włączonym silniku.
1)Opis działania w sposób uproszczony
-Na wyłączonym silniku maksymalne napięcie na zapalniczce wynosi 12,6 V.
-Układ jest wystrojony tak, aby włączał zasilanie na zapalniczce dopiero gdy napięcie przekroczy próg 13V. Jest to możliwe, dopiero po uruchomieniu silnika, gdy włączy się alternator
-Po wyłączeniu silnika, alternator przestaje działać, napięcie spada do 12,6 V i układ wyłącza napięcie na gnieździe zapalniczki
2) Opis techniczny
Sercem układu jest programowalna dioda zenera TL431 spolaryzowana zaporowo, dla której za pomocą rezystorów R1 i R2 dobieramy napięcie przebicia (w naszym przypadku 13V). Po osiągnięciu tego napięcia podawany jest prąd na styki zasilania przekaźnika, a ten puszcza napięcie na gniazdo zapalniczki. Przekaźnik w wersji miniaturowej wytrzyma do 10A.
3) Układ testowy
Wykonałem prosty układ testowy na płytce stykowej i sprawdziłem działanie za pomocą zasilacza warsztatowego. Przekaźnik włącza się dokładnie dla 13 V. Zauważyłem efekt uboczny w postaci drobnej histerezy około 0,2V przez co do wyłączenia przekaźnika dochodzi dopiero przy napięciu 12,8 V jednak dla naszych zastosowań jest to wartość akceptowalna.
4) Schemat i płytka PCB
Całkowity wymiar płytki to 1,5 cm x 5 cm, więc czysto teoretycznie zakładam, że po wlutowaniu elementów uda mi się przełożyć go przez fabryczny otwór od gniazda zapalniczki.
5) Pliki programu Eagle
W załączniku wrzucam plik .sch i .brd jeżeli ktoś chciałby zlecić wykonanie takiej płytki, lub nanieść swoje modyfikacje
6) Elementy potrzebne do złożenia układu
- Płytka PCB (można zlecić wykonanie firmie zewnętrznej na podstawie plików eagle)
- Rezystor 1kOhm
- Rezystor 4,3kOhm
- Dioda zenera TL431
- Dioda 1N4004
- Miniaturowy przekaźnik 12V DC jednostykowy
- dwa złącza wago podwójne skręcane
Na tym etapie zamówiłem płytki PCB i czekam na ich realizację. Po otrzymaniu postaram się zrobić fotki gotowego układu i krok po kroku pokazać montaż do naszej zośki. Osobiście, zamierzam zamontować go również w moim poczciwym Passacie B3 z 92 roku, ponieważ on również nie ma ponowoczesnych fajerwerków z wyłączaniem zasilania gniazda zapalniczki. Mam nadzieję, że komuś ten patent się przyda
od pewnego czasu jestem posiadaczem wideo-rejestratora drogowego. Używanie, go wiąże się z wiecznym wypinaniem i wpinaniem ładowarki do gniazda zapalniczki ponieważ w Zafirze, ale nie tylko, nie wyłącza się ona po kluczyku. Oczywiście, można szukać +12V po stacyjce przy radiu lub w pobliżu skrzynki bezpieczników, ale ja wpadłem na nieco inny pomysł.
Zmontowałem prosty układ analogowy, który ma załączać zasilanie na gniazdo zapalniczki wyłącznie przy włączonym silniku.
1)Opis działania w sposób uproszczony
-Na wyłączonym silniku maksymalne napięcie na zapalniczce wynosi 12,6 V.
-Układ jest wystrojony tak, aby włączał zasilanie na zapalniczce dopiero gdy napięcie przekroczy próg 13V. Jest to możliwe, dopiero po uruchomieniu silnika, gdy włączy się alternator
-Po wyłączeniu silnika, alternator przestaje działać, napięcie spada do 12,6 V i układ wyłącza napięcie na gnieździe zapalniczki
2) Opis techniczny
Sercem układu jest programowalna dioda zenera TL431 spolaryzowana zaporowo, dla której za pomocą rezystorów R1 i R2 dobieramy napięcie przebicia (w naszym przypadku 13V). Po osiągnięciu tego napięcia podawany jest prąd na styki zasilania przekaźnika, a ten puszcza napięcie na gniazdo zapalniczki. Przekaźnik w wersji miniaturowej wytrzyma do 10A.
3) Układ testowy
Wykonałem prosty układ testowy na płytce stykowej i sprawdziłem działanie za pomocą zasilacza warsztatowego. Przekaźnik włącza się dokładnie dla 13 V. Zauważyłem efekt uboczny w postaci drobnej histerezy około 0,2V przez co do wyłączenia przekaźnika dochodzi dopiero przy napięciu 12,8 V jednak dla naszych zastosowań jest to wartość akceptowalna.
4) Schemat i płytka PCB
Całkowity wymiar płytki to 1,5 cm x 5 cm, więc czysto teoretycznie zakładam, że po wlutowaniu elementów uda mi się przełożyć go przez fabryczny otwór od gniazda zapalniczki.
5) Pliki programu Eagle
W załączniku wrzucam plik .sch i .brd jeżeli ktoś chciałby zlecić wykonanie takiej płytki, lub nanieść swoje modyfikacje
6) Elementy potrzebne do złożenia układu
- Płytka PCB (można zlecić wykonanie firmie zewnętrznej na podstawie plików eagle)
- Rezystor 1kOhm
- Rezystor 4,3kOhm
- Dioda zenera TL431
- Dioda 1N4004
- Miniaturowy przekaźnik 12V DC jednostykowy
- dwa złącza wago podwójne skręcane
Na tym etapie zamówiłem płytki PCB i czekam na ich realizację. Po otrzymaniu postaram się zrobić fotki gotowego układu i krok po kroku pokazać montaż do naszej zośki. Osobiście, zamierzam zamontować go również w moim poczciwym Passacie B3 z 92 roku, ponieważ on również nie ma ponowoczesnych fajerwerków z wyłączaniem zasilania gniazda zapalniczki. Mam nadzieję, że komuś ten patent się przyda