Y20DTH czyszczenie kolektora dolotowego
Moderator: Sebu$
-
- Przeglądacz
- Posty: 73
- Rejestracja: 02 maja 2010, 22:26
- Imię: Rob
- Lokalizacja: Wrocław
- Auto: Opel Zafira A 1.9 Comfort
- Model: ZA
- Oznaczenie silnika: Y20DTH
- Gender:
Y20DTH czyszczenie kolektora dolotowego
Witam. Nie udało mi się znaleźć kompleksowego tematu dotyczącego czyszczenia kolektora w tym silniku.
Moja Zafira ma obecnie przejechane 300 tyś. km.
Nigdy nie czyściłam kompleksowo zaworu EGR ani kolektora dolotowego. Swego czasu wywalało mi silnik w tryb awaryjny wtedy psikałem i częściowo czyściłam EGR ale tylko zewnętrzne. Pomagało raz krócej raz dłużej. Postanowiłem kompleksowo zabrać się za rozwiązanie problemu. Zdemontowałem EGR-w środku obraz nędzy i rozpaczy. Cały zalepiony czarną sądzą, olejem. Wyczyściłem go oraz górny dekiel kolektora gdzie się znajduje klapa gasząca-tam taka sama porażka jak przy EGR. Po zamontowaniu samochód jakby trochę ożył. Chcę jednak wyczyścić cały kolektor. Na szczęście jest rozkręcamy na dwie połowy-na YouTube są filmiki jak to zrobić. Nie przerasta to moich możliwości manualnych.
Jednak mam kilka pytań-może ktoś mi pomoże.
Kupiłem uszczelki do kolektora-dolną między głowicą a dolną częścią kolektora, środkową między połówkami kolektora i górną od dekla z klapą gaszacą. Kupiłem marki Elring czyli chyba w miętę dobre. Są to uszczelki metalowe pokryte warstwą gumy/tworzywa.
Pytanie należy je czymś dodatkowo posmarować celem zapewnienia szczelności czy wystarczy dokręcić odpowiednim momentem obrotowym ?
Przy starej uszczelce od dekla znalazłem na jej obrzeżach coś co wygląda na warstewkę silikonu.
Może ktoś czyścił dekiel, nie wymienił uszczelki na nową i tylko posmarował silikonem, żeby zrobić uszczelnienie.
Moja Zafira ma obecnie przejechane 300 tyś. km.
Nigdy nie czyściłam kompleksowo zaworu EGR ani kolektora dolotowego. Swego czasu wywalało mi silnik w tryb awaryjny wtedy psikałem i częściowo czyściłam EGR ale tylko zewnętrzne. Pomagało raz krócej raz dłużej. Postanowiłem kompleksowo zabrać się za rozwiązanie problemu. Zdemontowałem EGR-w środku obraz nędzy i rozpaczy. Cały zalepiony czarną sądzą, olejem. Wyczyściłem go oraz górny dekiel kolektora gdzie się znajduje klapa gasząca-tam taka sama porażka jak przy EGR. Po zamontowaniu samochód jakby trochę ożył. Chcę jednak wyczyścić cały kolektor. Na szczęście jest rozkręcamy na dwie połowy-na YouTube są filmiki jak to zrobić. Nie przerasta to moich możliwości manualnych.
Jednak mam kilka pytań-może ktoś mi pomoże.
Kupiłem uszczelki do kolektora-dolną między głowicą a dolną częścią kolektora, środkową między połówkami kolektora i górną od dekla z klapą gaszacą. Kupiłem marki Elring czyli chyba w miętę dobre. Są to uszczelki metalowe pokryte warstwą gumy/tworzywa.
Pytanie należy je czymś dodatkowo posmarować celem zapewnienia szczelności czy wystarczy dokręcić odpowiednim momentem obrotowym ?
Przy starej uszczelce od dekla znalazłem na jej obrzeżach coś co wygląda na warstewkę silikonu.
Może ktoś czyścił dekiel, nie wymienił uszczelki na nową i tylko posmarował silikonem, żeby zrobić uszczelnienie.
Ostatnio zmieniony 25 cze 2020, 20:02 przez robertgl17, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Przeglądacz
- Posty: 73
- Rejestracja: 02 maja 2010, 22:26
- Imię: Rob
- Lokalizacja: Wrocław
- Auto: Opel Zafira A 1.9 Comfort
- Model: ZA
- Oznaczenie silnika: Y20DTH
- Gender:
Czytałem. Jednak tam jest opisany inny silnik. Tam nie ma uszczelek u mnie są.
A przy okazji EGR wyglądał tak
A przy okazji EGR wyglądał tak
-
- Przeglądacz
- Posty: 73
- Rejestracja: 02 maja 2010, 22:26
- Imię: Rob
- Lokalizacja: Wrocław
- Auto: Opel Zafira A 1.9 Comfort
- Model: ZA
- Oznaczenie silnika: Y20DTH
- Gender:
Dokładnie.
- Dziadek13
- Zafiromaniak
- Posty: 2004
- Rejestracja: 26 wrz 2010, 21:28
- Imię: Jorg
- Lokalizacja: Mysłowice
- Auto: VW Turan była zafira DTL
- Model: Turan
- Oznaczenie silnika: AVQ
- Gender:
Czyli czyść normalnie jak z egr pneumatycznym niczym nie smaruj uszczelek tylko dobrze dokręcić, jedynie śruby które dokręcają blok ten dolny pod pokrywą posmaruj smarem miedzianym.Nie doginaj lub odginaj rurek paliwa, odpowietrzenie co i jak było gdzieś opisane jak coś to opisze jak ja to robiłem.
-
- Przeglądacz
- Posty: 73
- Rejestracja: 02 maja 2010, 22:26
- Imię: Rob
- Lokalizacja: Wrocław
- Auto: Opel Zafira A 1.9 Comfort
- Model: ZA
- Oznaczenie silnika: Y20DTH
- Gender:
Dzięki za info. A masz może wiedzę jakim momentem należy dokręcić śruby/nakrętki wewnętrzne kolektora a jakim zewnętrzne. Podobno mają być dwie różne wartości ? Na YouTube był gdzieś filmik ale tam podawali chyba w funtach lub innej wartości a nie Nm.
- Dziadek13
- Zafiromaniak
- Posty: 2004
- Rejestracja: 26 wrz 2010, 21:28
- Imię: Jorg
- Lokalizacja: Mysłowice
- Auto: VW Turan była zafira DTL
- Model: Turan
- Oznaczenie silnika: AVQ
- Gender:
Ja to robiłem na czuja co by nie ukręcić z wyczuciem.
Na innym forum kiedyś uzyskałem takie niutki.
GŁOWICA SILNIKA;NOWE ŚRUBY/tak * tzn wartość kątowa w stopniach
poziom 1-25Nm
poziom 2-65*
poziom 3-65*
poziom 4-65*
poziom 5-65*
poziom 6-15*
POZOSTAŁE MOMENTY DOKRĘCANIA
łożysko główne -wymiana śrub nakrętek/tak
łożysko główne-1etap-90Nm
2etap-60* +15*
łożysko korbowodu-wymiana śrub nakrętek/tak
łożysko korbowodu-1etap-35Nm
2etap-45*+15*
śruby miski olejowej M8=20Nm
M10=40Nm
korek spustowy oleju-10Nm
koło zamachowe/blacha zabieraka nowe śruby nakrętki/tak
koło zamachowe/blacha zabieraka-45Nm+30*+15*
płytka dociskowa sprzęgła do koła zamachowego-15Nm
centralna śruba koła pasowego wału korbowego/tłumika wymiana śrub nakrętek/tak
centralna śruba koła pasowego wału korbowego/tłumika-150Nm+45*+15*
koło wałka rozrządu nowe śruby narętki/tak
koło wałka rozrządu-90Nm+60*+30*
łożysko wałka rozrządu/obudowa wałka rozrządu-20Nm
osłona głowicy silnika-8Nm
kolektor ssący do głowicy silnika nowe śruby nakrętki/tak
kolektor ssący do głowicy silnika -22Nm
kolektor wydechowy do głowicy silnika nowe nakrętki śruby/tak
kolektor wydechowy do głowicy silnika-22Nm
nakrętka złącznika wtrysku paliwa=15Nm
koło pompy wtryskowej/-paliwa-20Nm
kołnierz pompy wtryskowej-/paliwa-25Nm
uchwyt pompy wtryskowej/-paliwa-20Nm
świece żarowe-10Nm
Tu troche widać kolektor dolotowy.
viewtopic.php?t=21579
Na innym forum kiedyś uzyskałem takie niutki.
GŁOWICA SILNIKA;NOWE ŚRUBY/tak * tzn wartość kątowa w stopniach
poziom 1-25Nm
poziom 2-65*
poziom 3-65*
poziom 4-65*
poziom 5-65*
poziom 6-15*
POZOSTAŁE MOMENTY DOKRĘCANIA
łożysko główne -wymiana śrub nakrętek/tak
łożysko główne-1etap-90Nm
2etap-60* +15*
łożysko korbowodu-wymiana śrub nakrętek/tak
łożysko korbowodu-1etap-35Nm
2etap-45*+15*
śruby miski olejowej M8=20Nm
M10=40Nm
korek spustowy oleju-10Nm
koło zamachowe/blacha zabieraka nowe śruby nakrętki/tak
koło zamachowe/blacha zabieraka-45Nm+30*+15*
płytka dociskowa sprzęgła do koła zamachowego-15Nm
centralna śruba koła pasowego wału korbowego/tłumika wymiana śrub nakrętek/tak
centralna śruba koła pasowego wału korbowego/tłumika-150Nm+45*+15*
koło wałka rozrządu nowe śruby narętki/tak
koło wałka rozrządu-90Nm+60*+30*
łożysko wałka rozrządu/obudowa wałka rozrządu-20Nm
osłona głowicy silnika-8Nm
kolektor ssący do głowicy silnika nowe śruby nakrętki/tak
kolektor ssący do głowicy silnika -22Nm
kolektor wydechowy do głowicy silnika nowe nakrętki śruby/tak
kolektor wydechowy do głowicy silnika-22Nm
nakrętka złącznika wtrysku paliwa=15Nm
koło pompy wtryskowej/-paliwa-20Nm
kołnierz pompy wtryskowej-/paliwa-25Nm
uchwyt pompy wtryskowej/-paliwa-20Nm
świece żarowe-10Nm
Tu troche widać kolektor dolotowy.
viewtopic.php?t=21579
-
- Przeglądacz
- Posty: 73
- Rejestracja: 02 maja 2010, 22:26
- Imię: Rob
- Lokalizacja: Wrocław
- Auto: Opel Zafira A 1.9 Comfort
- Model: ZA
- Oznaczenie silnika: Y20DTH
- Gender:
Dzięki. Właśnie też znalazłem dane. Dolną część kolektora ma być dokręcona do bloku silnika momentem 22 Nm a górna część kolektora do dolnej części kolektora 8 Nm.