Check engine sonda i powracający problem

Silnik (ON, PB, LPG, CNG), układ przeniesienia napędu, układ wydechowy itp.

Moderator: Sebu$

Wiadomość
Autor
kaes
Debiutant
Posty: 44
Rejestracja: 23 sie 2015, 22:30
Lokalizacja: Lublin
Model:

#16 Post autor: kaes »

teriero pisze:Jako kompletny laik mechaniczny przedstawie moje doświadczenia z wiecznie zapalajacym się check engine po zainstlowaniu nowego gazu. Prosze je traktować jako sugestie, które mogą się przydać...
Po zainstalowaniu nowej instalacji gazowej świecąca się lampka check engine i "szarpanie" stały się nieodłącznym atrybutem mojej Zośki.
Oczywiście, zwyczajowo jako laik padłem ofiarą własnej naiwności i doskonałego sprytu w łatwym zarabianiu kasy mechaników (zwłaszcza tych, którzy mają kiepskie doświadczenie, ale za to świetny "układ" z hurtowniami części)
Zanim pozbawiłem Zośkę dolegliwości (kod błedu check engine - uboga lub za bogata mieszanka) zapłaciłem frajerskie za : Przepływomierz, Listwa świec, świece, czyszczenie przepustnicy, zmiana typu wtrysku gazu. Szerokie i łatwe możliwości zarabiania na mnie skończyły sie w chwili zlokalizowania usterki właśnie w sondzie lambda.
Wyjęta i sprawdzana sonda była o.k. (rezonowanie) jednak jej stan techniczny (rozwalajace sie kable przy wyjściu) sugerowały i tak jej wymianę.
Podczas prób założone nowe sondy pozornie zgodnie "katalogowo" (NGK, Bosch) po zamontowaniu pracowały o.k. przez pewien czas (również w momencie diagnostyki) a później zaczynały na trasie wariować). Samoistnie gasło i zapalało się check engine bez żadnej logiki.
Dopiero znalezienie nowej, oryginalnej sondy Siemens (dokładna zgodność czasowa jej typu z miesięczną datą produkcji mojej Zośki), oraz ponowna regulacja przez gazowników metodą prób i błędów składu wyeliminowała problem na stałe.
Miałem ostatnio instalowany upgrade oprogramowania, po którym ustawiono mi dane domyślne. Oczywiście zaraz po pierwszych 20 km "check engine" i odczyt, oraz kasowanie błędu - dobrze znany błąd - zły skład mieszanki.
(Tym razem bez płacenia frajerskiego za diagnostykę i przy użyciu zakupionego modułu ELM 247, oraz smartfona na Androidzie z programem Torque)
Wizyta u moich genialnych gazowników i 10 minut regulacji wg. zapamiętanych i zapisanych przez nich ustawień i Zośka już bez wiecznie zapalajacej sie czerwonej lampki!
Ciekawą rzeczą, którą usłyszałem u jednego starego mechaniora, która również może być sugestią przy objawach w Zośce "check engine" z kodem błędu nieprawidłowy skład mieszanki i objawami "ssania" przy odkręcaniu korka wlewu paliwa jest sprawdzenie pompy paliwowej.
Pozdrawiam!
Która sonda? Za czy przed katem?

teriero

#17 Post autor: teriero »

Przed katalizatorem. Ta, która jest w silniku.

Janus
Zafiromaniak
Posty: 1162
Rejestracja: 31 gru 2014, 21:17
Imię: Janusz
Lokalizacja: Pruszków
Auto: Zafira
Model: A
Oznaczenie silnika: Y20DTH
Gender:

#18 Post autor: Janus »

Jak ktoś od razu pojedzie do gazowników którzy znają się na swoim fachu i mają doświadczenie, to wyjadą autem bez problemów z sondą - przynajmniej na początku po zagazowaniu.

Sonda jest elementem zużywającym się - więc raz na kilka lat jej żywot ulegnie końcowi i taką sondę się wymienia. Kupować należy sondy markowe, najlepiej z wtyczką, a nie uniwersalną z kablami do polutowania - bo to lutowanie przynosi różny skutek.

Co do błędów sondy - przy sekwencji trzeba zdawać sobię sprawę z jednej rzeczy:
Tam porcja gazu ustalana jest w oparciu o sygnał benzyny x korekta otwarcia wtryskiwacza gazu. Jeżeli skład takiej mieszanki powietrze-gaz nie da takiego samego sygnału z Lambdy jak przy spalaniu benzyny, to z czasem komputer silnika się zaadaptuje. A to spowoduje totalne rozjechanie się benzyny i gazu :(

Podejrzewam że posiadacze LPG w Z18XE często będą cierpieć na błędy drugiej sondy, bo skład spalin po spalaniu LPG i przejściu przez kata jest po prostu inny. Taką drugą sondę najlepiej jest od razu emulować.
Janusz

kaes
Debiutant
Posty: 44
Rejestracja: 23 sie 2015, 22:30
Lokalizacja: Lublin
Model:

#19 Post autor: kaes »

To prawda, że ta druga sonda jest wyłącznie diagnostyczna, nie spełnia zadań regulacyjnych jak pierwsza?

Janus
Zafiromaniak
Posty: 1162
Rejestracja: 31 gru 2014, 21:17
Imię: Janusz
Lokalizacja: Pruszków
Auto: Zafira
Model: A
Oznaczenie silnika: Y20DTH
Gender:

#20 Post autor: Janus »

kaes pisze:To prawda, że ta druga sonda jest wyłącznie diagnostyczna, nie spełnia zadań regulacyjnych jak pierwsza?
Z grubsza tak można powiedzieć. Typowy sygnał drugiej sondy to 0,4-0,6V z tego co się orientuję. Myślę, że jak podać zamiast sygnału z sondy do ECU stałe napięcie 0,5V to też to "łyknie"
Janusz

jajo
Świeżak
Posty: 20
Rejestracja: 01 kwie 2015, 11:20
Imię: Jerzy
Lokalizacja: Nadzów
Auto: Zafira
Model: A
Oznaczenie silnika: X18XE1
Gender:

#21 Post autor: jajo »

nie wiem kolego czy ci to coś pomoże, ale u mnie było tak samo. Gdy jechałem na gazie szarpało autem, mało mocy i jakby na trzy garnki palił. Okazała się spraw prosta, cewka była uszkodzona i na gazie dawała w kość. Spróbuj gdzieś podmienić cewkę i zobaczyć co się będzie działo

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik”