Brak odcięcia paliwa podczas hamowania silnikiem

Silnik (ON, PB, LPG, CNG), układ przeniesienia napędu, układ wydechowy itp.

Moderator: Sebu$

Wiadomość
Autor
Janus
Zafiromaniak
Posty: 1162
Rejestracja: 31 gru 2014, 21:17
Imię: Janusz
Lokalizacja: Pruszków
Auto: Zafira
Model: A
Oznaczenie silnika: Y20DTH
Gender:

#16 Post autor: Janus »

Po włączeniu klimy (przycisku) sterownik silnika dostaje sygnał napięciowy, że ma się szykować na włączenie klimy - czyli zwiększenie obciążenia. Poza tym, to sterownik silnika załącza klimę podając masę do modułu wentylatorów, albo załączając cewkę sprężarki. O tym, o ile ma podnieść obroty, informuje sterownik silnika czujnik ciśnienia klimy. Jeżeli nie ma modułu, to prawdopodobnie sterownik silnika widzi napięcie z czujnika ciśnienia w klimie. Jeżeli jest moduł - to moduł widzi napięcie, a do sterownika silnika wysyła sygnał PWM 100Hz którego wypełnienie przekazuje informacje o ciśnieniu w układzie.
W blokach pomiarowych jest coś takiego (w Opcomie) zdaje się "przekaźnik układu klimatyzacji" czy coś takiego. Nie pamiętam, czy status Aktywny jest w momencie włączonej klimy, czy Aktywny oznacza po prostu gotowość silnika do załączenia sprężarki. Poza tym możesz podejrzeć w blokach pomiarowych ciśnienie układu klimatyzacji - nie powinno być zbyt wysokie. Jeżeli klima jest bez czynnika powinno być 100kPa około. Wartości rzędu 600 i więcej wskazują na przekłamania z czujnika.

Co do pedału gazu - potencjometr potencjometrem, ale istotne jest jakie napięcia czyta z niego sterownik. Poza tym w Opcomie możesz podejrzeć % wciśnięcia pedału jak i napięcie - stąd informacja o jego położeniu.

Kolejna sprawa - hamowanie silnikiem zachodzi tylko do pewnej prędkości. Jeżeli sygnał prędkości jest nieprawidłowy (wskazujący na zbyt niską prędkość), to hamowania nie będzie.

I coś mi się w ogóle nie zgadza - w jednym miejscu piszesz o zbyt niskim średnim spalaniu. To by wskazywało na jazdę na ubogiej mieszance, rozgrzaną głowicę, kolektor wydechowy, wypadające zapłony. Z drugiej strony - auto jest rozrzutne, bo nie hamuje silnikiem. Coś tutaj nie gra... Te 6,5l/100km to fizycznie zmierzone spalanie przy dystrybutorze??
Janusz

michalpiotr

#17 Post autor: michalpiotr »

Tu chodzi o to że nie odcina tylko schodząc z bardzo wysokich prędkości obrotowych, poniżej 1500 obrotów zaczyna dawkować paliwo, co jest normalne.
To niskie spalanie odczytane z mida na podstawie jego wskazań jest obecnie 6,3 l/100 km.
Zainteresowałeś mnie tą klimą. Czy niesprawny któryś z elementów układu klimatyzacji może powodować szarpanie i spadek mocy? Klima nie napełniona, ale nie używam jej od kilku lat więc nie wiem co jest niesprawne. Da się jakoś całkowicie wyeliminować klime?

Janus
Zafiromaniak
Posty: 1162
Rejestracja: 31 gru 2014, 21:17
Imię: Janusz
Lokalizacja: Pruszków
Auto: Zafira
Model: A
Oznaczenie silnika: Y20DTH
Gender:

#18 Post autor: Janus »

Ten silnik w cyklu mieszanym/małe miasto powinien spalać w Zafirze 9-10l/100km. Jeżeli tyle spala, to spala prawidłowo. MID to nie jest wyrocznia - pokazuje to, co wynika z ustawionego w nim programu. Źle zaprogramowany będzie pokazywał bzdury.

Co do klimy - sterownik silnika nie może widzieć, że klima jest włączona. To jest kwestia napięcia z przycisku klimy. No i nie wiem jak się zachowuje sterownik, jeżeli widzi wysokie ciśnienie w układzie klimatyzacji, mimo że klima jest teoretycznie wyłączona...
Janusz

michalpiotr

#19 Post autor: michalpiotr »

To jakie powinno być prawidłowe ciśnienie w układzie klimatyzacji przy całkowicie napełnionej klimie?

Janus
Zafiromaniak
Posty: 1162
Rejestracja: 31 gru 2014, 21:17
Imię: Janusz
Lokalizacja: Pruszków
Auto: Zafira
Model: A
Oznaczenie silnika: Y20DTH
Gender:

#20 Post autor: Janus »

Nie wiem. U mnie to jest około 400-500kPa przy wyłączonej klimie. Przy temperaturach około 20oC i niżej po włączeniu klimy rosło do 900-1000kPa. Pytanie do kogoś, kto ma identyczną jak Ty ale sprawną i nabitą klimę.
Janusz

michalpiotr

#21 Post autor: michalpiotr »

Dzięki za odpowiedzi. To już wiem co mam sprawdzać. Jeżeli chodzi o klimę to znalazłem w blokach pomiarowych silnika następujące pozycje:
A/C Information Switch Inactive
A/C Pressure 0.3 V
A/C Pressure 100 kPa
A/C Relay Inactive
Fan Relay 1 Inactive
Fan Relay 2 Inactive
Fan Relay 3 Inactive

Wygląda na to że niestety wszystko w porządku i sterownik widzi wyłączoną klimę. A czy da się jakoś odciąć ten sygnał napięcia z przycisku klimy tak aby sprawdzić jakie wówczas będzie zachowanie silnika?

Janus
Zafiromaniak
Posty: 1162
Rejestracja: 31 gru 2014, 21:17
Imię: Janusz
Lokalizacja: Pruszków
Auto: Zafira
Model: A
Oznaczenie silnika: Y20DTH
Gender:

#22 Post autor: Janus »

AC Switch Inactive - więc przycisk jest wyłączony. Spróbuj wcisnąć (załączyć) i zobaczyć czy coś się zmieni - ale moim zdaniem nie. Tutaj wszystko wydaje się być ok, adektwatnie do stanu rzeczywistego. Więc ten trop chyba trzeba porzucić...
Janusz

michalpiotr

#23 Post autor: michalpiotr »

Myślę że jak wcisnę to powinien być active.
Czy to działa tak że jak wcisnę przycisk klimy, sterownik podwyższa obroty, czyli otwiera bardziej przepustnicę i dolewa więcej paliwa? Mówię oczywiście o sytuacji gdy klima działa normalnie.

kaczmar52

#24 Post autor: kaczmar52 »

Kolego szacunek, że jeszcze się nie poddałeś. Po przeczytaniu zdania "katalizator wymieniłem 100000km temu i wtedy już szarpal" od razu pomyslalem, że pewnie już dawno bym ją sprzedał....
Chetbie bym pomógł ale wszystko praktycznie jest już tu opisane.

magdalenn

#25 Post autor: magdalenn »

Polecam zerknąć tutaj https://teamtotal.pl/artykul/czujnik-pedalu-gazu Sporo tam porad w tym obszarze tematycznym :)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik”