Problemy z pracą silnika - 1.6 ; 1.8

Silnik (ON, PB, LPG, CNG), układ przeniesienia napędu, układ wydechowy itp.

Moderator: Sebu$

Wiadomość
Autor
chudyrobert

#211 Post autor: chudyrobert »

Witam! Posiadam Zośkę z motorem x18xe1 z 2000r. Miałem problem z prawidłową pracą silnika, palił mi na 3gary wymienione 2x cewka (dla pewności że ta 1sza nie jest uwalona) i świece na kompie 0 błędów chociaż w czasie jazdy zapalał się check od czasu do czasu nierówna praca i brak mocy podczas przyśpieszania. Trafiłem na dobrego rozgarniętego mechaniora i okazało się, że komp kuleje. Zabrali mi Kochanice :evil: na 2dni i oddali zdrową już nie kulejącą :lol: - wymontowali kompa poprawili luty na ścieżkach i już od dwóch tygodni jest wszystko w 100% oki. Podobno to jedna z standardowych przypadłości Zośki bo komp jest w komorze silnika :czerwona: i musi tam pracować w dość zróżnicowanych warunkach, a elektronika tego nie lubi.

Rzbik

#212 Post autor: Rzbik »

szon23 pisze:
firek pisze:szon23, ja proponuję jeszcze wyczyścić dokładnie przepustnicę..
do przepustnicy postanowiłem też zajrzeć. Czyszczenie jej nie zaszkodzi
Szon23: Ja akumulator wykluczyłem u siebie bo wymieniałem na jesieni. Zakładam więc, że nie pada mi po pół roku (alternator dawał 14V wtedy).

Czy znalazłeś źródło usterki? Ja mam te same objawy. Po uruchomieniu ma jakieś 1100 obrotów - ładowanie aku/rozgrzewanie silnika (miał tyle po starcie jak był zdrów), ale one troche pływają. Opadają losowo raczej, a nie skaczą powyżej 1100. Jeśli w tym czasie próbuje go podgazować to efekt mam przeciwny i silnik przygasa. Po niecałej minucie jak silnik sie zagrzeje i obroty spadną do 700-800 to wtedy zaczyna pracowac regularnie (obroty ani drgną) i reaguje normalnie na pedał gazu. Moge wtedy jechać ale czuje jakbym miał troche mniej kucyków. Co dziwne, nie dzieje się to ani zawsze ani codziennie. Kontrolka od silnika zapala mi się w weekend jak gdzieś pojade z dużą prędkośćią, a gaśnie w tygodniu jak jeżdżę powoli do pracy i spowrotem. Z pedałowania wyszło mi:

0170 Nieprawidłowy skład mieszanki - mieszanka za uboga lub za bogata
0420 Sprawność katalizatora (rząd cylindrów 1) za mała


Dodam jeszcze, że spod maski dochodzi syczenie tętniące w rytm uderzeń silnika, a w kabinie smród na postoju. Szybkie oględziny wykazały przepalony łącznik (ten z plecionki) na rurze wylotowej spalin z silnika.

Czy to może być kwestia samego wydechu? Spaliny uciekają bokiem, sonda źle mierzy, więc wzbogaca, zalewa świece i dlatego przygasa i pływa na zimnym silniku?

[1.8 16v benzyna bez LPG, nie wiem jakie oznaczenie silnika]

firek
Zafiromaniak
Posty: 1143
Rejestracja: 01 maja 2009, 12:23
Imię: Mirek
Lokalizacja: Lublin
Auto: Opel Zafira A 1,8 Elegance
Model: ZA
Oznaczenie silnika: X18XE1
Gender:

#213 Post autor: firek »

Rzbik, jak napiszesz który rocznik to powinnismy rozszyfrować ale juz po kodach i że daje się wypedałowac to powinien być Z18XE.
błedy z katalizatora i sondy mogą byc spowodowane wydechem, kazda nieszczelność w układzie wydechowym działa jak zwęrzka Venturiego i powietrze jest przez dziurę zasysane do układu, co powoduje oszukiwanie sondy, a co za tym idzie całej reszty elektroniki sterujacej silnikiem.
jesli przepustnicę miałeś nie czyszczona to polecam również wyczyscis- niestety w naszych motorach odma pieknie zasyfia cały korpus a kanały od minimum maja malutki przelot....

Rzbik

#214 Post autor: Rzbik »

Celny strzał firek, w książkę serwisową mam wpisany Z18XE.

[ Dodano: Wto Maj 22, 2012 23:59 ]
No ja jestem zielony. Gdzie w końcu jest katalizator w Z18XE. Jak przygoogluje to mi wyłazi:

Obrazek

Obrazek

Dla mnie zawsze była katalizatorem ta puszka przed tłumikiem przednim na końcu przedniej rury wydechowej (druga fotka). Za które się mam brać przy tym błędzie, co mnie odwiedził?

0420 Sprawność katalizatora (rząd cylindrów 1) za mała

I jakie są szanse, że tego nie spieprze przy tak przerdzewiałych i zakładam, że konkretnie zapieczonych śrubach? Jakieś odrdzewiacze na początek? Na co się przygotować?

Obrazek

gieesiak

#215 Post autor: gieesiak »

w ubiegłym tygodniu przerabiałem temat kata z z18xe w zafirze ;)
wyglądało to identycznie- śruby zapieczone zarówno od dołu jak i od strony głowicy.
nie żałowałem środka cx80(bodajże) i po 2 godzinach odczekania nakrętki poległy :)
ale szansa, że któraś będzie oporna zawsze jest :D

firek
Zafiromaniak
Posty: 1143
Rejestracja: 01 maja 2009, 12:23
Imię: Mirek
Lokalizacja: Lublin
Auto: Opel Zafira A 1,8 Elegance
Model: ZA
Oznaczenie silnika: X18XE1
Gender:

#216 Post autor: firek »

Rzbik, twój katalizator to oczywiście to pierwsze zdjęcie, czyli cały z kolektorem.
Rozbierałem ostatnio 10 szutk Zafirek z których w każdej trzeba było zdjąć wydech i tylko w jednej śruba przy katalizatorze się urwała, więc może być dobrze ale może i sie coś urwać wtedy wiertarka i dajesz sruby na przestrzał. Pozdro

Rzbik

#217 Post autor: Rzbik »

Czyli dla pewności... jak mi wyrzuca "0420 Sprawność katalizatora (rząd cylindrów 1) za mała" to musze wymienić tę część z kolektorem? Manual "Sam naprawiam" zupełnie nic nie wspomina o tej częśći układu wydechowego, dlatego pytam.
Obrazek
Różnica w cenie też nie jest banalna.

firek
Zafiromaniak
Posty: 1143
Rejestracja: 01 maja 2009, 12:23
Imię: Mirek
Lokalizacja: Lublin
Auto: Opel Zafira A 1,8 Elegance
Model: ZA
Oznaczenie silnika: X18XE1
Gender:

#218 Post autor: firek »

Rzbik, na razie nie wymieniaj katalizatora( z kolektorem-niestety) tylko zajmij sie najpierw usunięciem nieszczelności w układzie.
Ten błąd nie ma aż tak wielkiego wpływu na działanie silnika poza świeceniem sie kontrolki. najpierw wyeliminuj tańsze usterki: plecionka, przepustnica, może jeszcze wyjść sonda P0170-trzebaby przejechac się z jakimś djagnoskopem i poopserwować jej pracę w różnych warunkach pracy silnika.

Rzbik

#219 Post autor: Rzbik »

Zrobiłem dzisiaj przepustnice i zamontowałem nowy filtr paliwa. Niestety silnik pracuje tak samo. Może zresetować poprzez wypięcie aku (na jak długo)?

Co zwróciło moją uwagę, jak wypiąłem filtr wydawało mi się, że beznzyna polała się tak po prostu, zlało się z wężyka, a powinna być pod ciśnieniem. Gdzieś mi się obiło o oczy, że jakieś 3 bary? Jak wyeliminować pompę paliwa, pompę wtryskową, odpowietrzenie baku?

Kupiłem też KataClean zamiast nowego katalizatora :) i jak zejdzie mi poziom paliwa do 1/4 baku to wypróbuje ten specyfik. Leje się flaszkę na 10-15 litrów paliwa. Potem trzeba przejechać jakieś 20-30km. Ma to niby przeczyścić katalizator, wtryski i czujniki oraz zmniejszyć emisję CO2. Zobaczymy.

Harry200
Zafiromaniak
Posty: 2531
Rejestracja: 15 sty 2009, 19:27
Imię: Henryk
Lokalizacja: Raszyn
Auto: Zafira
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Y22DTR
Gender:

#220 Post autor: Harry200 »

Na listwie z wtryskami masz złączke przez którą manometrem możesz zbadać ciśnienie paliwa.Powinno byc około 3 bar..

Rzbik

#221 Post autor: Rzbik »

Dobra... sprawy się mają tak:

1. Jak wcześniej pisałem, wyczyściłem przepustnice ale nie pomogło z pływaniem obrotów na zimnym silniku, aczkolwiek auto jakby przestało rwać na niskich obrotach przy lekkim dotknięciu gazu na jedynce.

2. Nowy filtr paliwa, nowy filtr powietrza, reset kompa - dalej to samo. Jeszcze raz zdjąłem i obadałem przepustnicę oraz sprawdziłem wężyki, a potem (moja głupota bo nie odpaliłem auta po złożeniu do kupy przed następną czynnością :czerwona: to mogło wyeliminować wiele moich dalszych problemów):

3. ...potem stwierdziłem, że "wyczyszcze" przepływomierz powietrza. Niektórzy magicy piszą, że się da i można. Wymontowałem przepływkę, wziąłem IPA w sprayu (na alkoholu) psiknąłem i żeby szybciej wyschło i wogóle żeby jakoś fajnie było przyłożyłem rurę od odkurzacza do wylotu. I to był koniec auta. Po zamontowaniu parskał i się dusił jakby na jakiś cylinder nie palił. Mało spod maski nie wyskoczył. Na wysokich obrotach było ok, ale jeździć się prawie nie dało. Okazało się w moim przypadku, że przepływki sie jednak nie czyści i nie można.

4. Wymieniłem przepływomierz powietrza na chińskie gówno i rozpadło się jeszcze w trakcie montażu. Zamówiłem drugi, troche droższy i troche lepszej jakości, niestety nie oryginalny bo koszt był kosmiczny, a za chiński odebrałem zwrot pieniędzy.

5. Po zamontowaniu nowego przepływomierza dalej się dławił. Wyglądało jakbym nic nie zrobił. Udałem się do mechanika. Szefundo podpiął pod kompa, poczytał błędy, wystawił pełno tez, o których sam wiedziałem (może przepustnica, może cewka zapłonowa, może świece, może wtryski, blah blah blah). Pogadaliśmy prawie godzinę. Pan mechanik właściwy skończył poprzednie autko, przyszedł, uruchomił Zafke, otworzył maskę, bez zastanowienia wsadził łapy po łokcie za silnik i powiedział: "Zobacz jak ładnie chodzi" i w tym momencie klątwa pękła i silnik zaczął pracować równo jak gdyby nigdy nic. Okazało się, że zsunął mi się wężyk podciśnienia i dlatego auto przygasało i chodziło jakby nie paliło na jakis cylinder.

6. Prawdopodobnie sam go zsunąłem przypadkiem gdy zdejmowałem przepustnicę po raz drugi. Niestety nie odpaliłem auta, więc nie wiedziałem o tym i zabrałem się za przepływkę.

7. Napweno nie było to tylko podciśnienie, bo zanim mi "zleciał" przewód obroty latały na zimnym silniku i miałem błędy mieszanki (0170 Nieprawidłowy skład mieszanki - mieszanka za uboga lub za bogata), które były powodowane złymi nastawami według odczytów uszkodzonego przepływomierza.

8. W moim przypadku problemem był przepływomierz powietrza. Żeby dłużej zachować jego trwałość mówią żeby zmieniać często filtr powietrza. Nie wiem jak często, bo sam zmieniam co roku, a jednak ta przepływka wytrzymała 11 lat! Miało prawo się coś przepalić po tylu latach.

Naczytałem się również o regenerowaniu przepływomierzy (jak zobaczyłem cenę nowego) i wszyscy twierdzą, że sie nie da "bo jak zregenerować ceraminczne płytki pokryte warstwą platyny", itp. Znalazłem tylko jednego magika co twierdził, że można dać odpowiednie rezystory i termistory w zamian. Oczywiście wszyscy go obśmiali. Ale zgadnijcie co mam w przepływomierzu OEM, który zakupiłem? Nie, nie płytki pokryte platyną, zwykłe przewlekane komponenty wlutowane w ich miejsce. Znaczy się da. Cokolwiek robiły te płytki, a ponoć grzeją i mierzą temperaturę. Jak rośnie temperatura to znaczy, że powietrze płynie wolno i zdąża się nagrzać, a jak szybko przepływa to nie zdąża się nagrzać i na podstawie tych odczytów temperatury przepływomierz liczy masę przedostającego się do silnika powietrza, a z tego jest w stanie wyliczyć dokładnie ile wchodzi tlenu. Element grzewczy można więc zamienić rezystorem, a odczytów temperatury dokonywać termistorem. Trzeba tylko wiedzieć dokładnie jakie wartości dać i można samemu zregenerować. Robią to wszyscy w około, którzy sprzedają nie oryginalne przepływomierze. Precyzja nie będzie zapewne chirurgiczna ale moja zafira śmiga jak nowa. Wieczorem na pustej ulicy, na światłach, słychać teraz jak bzyczy silniczek od zmiany kąta ustawienia świateł jak nim pokręcę!

Mam nadzieję, że moje wywody i opisy pomogą komuś. Pozdrawiam i życzę powodzenia wszystkim z ich silnikami.

tofo

#222 Post autor: tofo »

dołącze do tematu z moim probleme.

w ZA 1.8 XE na wolnych obrotach pojawia sie blad P0170. wymienilem serwo bo to okazalo sie nieszczelne, faktycznie silnik lepiej pracuje ale dalej pojawia sie blad co jakis czas zupelnie nieregularnie raz po 100 km raz po 20 km. sprawdzalem sondy lambda i tu jest ok. wymienielm filtr powietrza nic nie dalo, posprawdzalem wszystkie polaczenia przewodow i bez zmian. Niestety silnik na wolnych obrotach trzesie sie delikastnie a z wydechu co jakis czas wydobywa sie kichniecie. Dodam ze zaden inny blad sie niepokazuje oprocz wczesniej wymienionek 0170. bede wdzieczny za podpowiedzi co moze byc przyczyna.

dzieki za pomoc

Awatar użytkownika
Maciek
Zafiromaniak
Posty: 3463
Rejestracja: 24 gru 2008, 16:35
Lokalizacja: Warszawa
Auto: Z20LET
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Z20LET
Gender:
Kontakt:

#223 Post autor: Maciek »

tofo, masz LPG?


P0170 Nieprawidłowy skład mieszanki - mieszanka za uboga lub za bogata

tofo

#224 Post autor: tofo »

Tak mam ale blad sie pojawia i na LPG i na benzynie. Takie samo zachowanie silnika "kichanie" wystepuje na obu paliwach niestety.

firek
Zafiromaniak
Posty: 1143
Rejestracja: 01 maja 2009, 12:23
Imię: Mirek
Lokalizacja: Lublin
Auto: Opel Zafira A 1,8 Elegance
Model: ZA
Oznaczenie silnika: X18XE1
Gender:

#225 Post autor: firek »

tofo, sprawdz czy sonda pracuje, jesli nie to wiadomo, a jeśli sonda pracuje to poszukałbym jaeszcze jakiejś nieszczelności w układzie dolotowym - u mnie EGR był walnięty(elektronicznie sprawny ale nieszczelny).- błąd najczęściej pojawiał sie jak autko dłuzej postało na postoju na wlonych obrotach. Pozdro

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik”