Co Wam pokazuje wskaźnik temperatury silnika?
Moderator: Sebu$
- bykmark
- Mieszkaniec
- Posty: 354
- Rejestracja: 04 lip 2011, 21:51
- Imię: Marek
- Lokalizacja: Małopolska
- Auto: Zafira
- Model: A
- Oznaczenie silnika: Z18XE
- Gender:
Panowie .
Mój przypadek z układem chłodzenia.
Dzisiaj sprawdziłem wg wskazówek dotykając wąż za termostatem (temperatura zewnętrzna -1C).
Uruchomiłem silnik bezyna 1.8 i czekałem na biegu jałowym. Na początku wskazówka nie drgnęła, po ok. 5 minutach idzie w górę, wąż zimny, czekam nadal wskazówka dochodzi do 80C, przekracza 80C wąż staje się cieplejszy a zaraz czuje że jeszcze cieplejszy - wówacz już wskazówka spadła poniżej 80C.
Wniosek: termostat otwiera się już przy niższej temeperaturze niż ma być tzn. 92C ?
Naprawa ?
Mój przypadek z układem chłodzenia.
Dzisiaj sprawdziłem wg wskazówek dotykając wąż za termostatem (temperatura zewnętrzna -1C).
Uruchomiłem silnik bezyna 1.8 i czekałem na biegu jałowym. Na początku wskazówka nie drgnęła, po ok. 5 minutach idzie w górę, wąż zimny, czekam nadal wskazówka dochodzi do 80C, przekracza 80C wąż staje się cieplejszy a zaraz czuje że jeszcze cieplejszy - wówacz już wskazówka spadła poniżej 80C.
Wniosek: termostat otwiera się już przy niższej temeperaturze niż ma być tzn. 92C ?
Naprawa ?
- bykmark
- Mieszkaniec
- Posty: 354
- Rejestracja: 04 lip 2011, 21:51
- Imię: Marek
- Lokalizacja: Małopolska
- Auto: Zafira
- Model: A
- Oznaczenie silnika: Z18XE
- Gender:
Temperatura podane na dzien dzisiejszy zostały odczytane z wskaźnika.
Latem również na podstwaie wskaźnika można było stwierdzić że wentylator włączał się ok. 92-95 C i wyłaczał poniżej 90C - jak mówiłem wcześniej to na podstawie odczytu z wskaźnika wewnątrz pojazdu.
Latem również na podstwaie wskaźnika można było stwierdzić że wentylator włączał się ok. 92-95 C i wyłaczał poniżej 90C - jak mówiłem wcześniej to na podstawie odczytu z wskaźnika wewnątrz pojazdu.
jestem innego zdania - przy temperaturze już 0C na zewnątrz, i jeździe 80- 110 km/h wewnatrz pojazdu chłodno, a temp na zegarze nie osiąga 80C - to jest dobrze że silnik jest niedogrzany ?Arczi pisze:taki z nizsza (rozsadnie) jest lepszy ale to moje zdanie
bykmark pisze:że wentylator włączał się ok. 92-95 C i wyłaczał poniżej 90C
Termostat nie moze sie otwierac przy temperaturze identycznej albo tak bardzo zblizonej do temperatury wlaczenia wentylatora.bykmark pisze:Wniosek: termostat otwiera się już przy niższej temeperaturze niż ma być tzn. 92C ?
Jako ciekawostka : kupilem kiedys termostat ktory mial napisane 86st. Nowka Wahlera a wiec zadne badziewie tymbardziej ze to juz 2-gi (pierwszy jezdzi w innym aucie od ~3 lat).
Zaczel sie schody z temperatura plynu. Zamowilem nastepny ale wczesniej go sprawdzilem domowym sposoben : garnek, woda i termometr do 120st.
Zaczal sie otwierac przy 84st a pelne otwarcie mial przy 87st.
Wymienilem go i sprawdzilem ten ktory byl zamontowany. Wynik ?
Ten zdemontowany zaczal sie otwierac przy 92st a pelne otwarcie mial przy 95st. Na obudowie napis 86st.
Przy okazji remontu kolejnego silnika sprawdzilem termostat ktory mi dostarczyl kolego z czesciami.
Napisane 89st a zaczyna sie otwierac przy 91st i pelne otwarcie przy (o ile dobrze pamietam) 93st.
Wiec moze byc tak ze termostat Ci zaczyna szwankowac...
Masz calkowite do tego prawo. Polska to wolny kraj (ponoc).bykmark pisze:jestem innego zdania
Napisalem o ze termostat o nizszej temp otwarcia jest lepszy bazujac na innym aucie kore ma inne zastosowanie niz ZA.
Jesli jest tak jak mowiz to pod korkiem oleju na pokrywie zaworow bedzie zbierala Ci sie taka biala maz. To wlasnie efekt niedogrzanego silnika zima. Czesto dzieje sie tak przy jezdzie na bardzo ktorkich dystansach pomimo ze termostat bedzie sprawny.bykmark pisze:przy temperaturze już 0C na zewnątrz, i jeździe 80- 110 km/h wewnatrz pojazdu chłodno, a temp na zegarze nie osiąga 80C - to jest dobrze że silnik jest niedogrzany ?
BTW podpowie ktos gdzie przy silniku DTI szukac czujnika od wskaznika temperatury na desce rozdzielczej ??
Dzieki jutro sprawdz bo dzis za ciemno juz i zimno...krzysztof 1975 pisze:czujnik jest obok obudowy termostatu
krzysztof 1975 pisze:a ja wymieniłem takie coś
Kod: Zaznacz cały
Wybrana przez ciebie strona nie istnieje.
- Bodek
- Zafiromaniak
- Posty: 16394
- Rejestracja: 17 paź 2010, 12:28
- Imię: Bodek
- Lokalizacja: Polska B
- Auto: Zafira_B_Cosmo
- Model: ZB
- Oznaczenie silnika: Z19DT
- Gender:
- Kontakt:
1338467 - nr katalogowy
CZUJNIK, TEMPERATURA PŁYNU CHŁODZĄCEGO, ROZRZĄD SILNIKA (IDENT BIAŁY)
dla Y20DTH - 2001
Numer katalogowy: 1338467
Nazwa części: CZUJNIK
Cena netto*: 81,20
Cena brutto*: 99,88
CZUJNIK, TEMPERATURA PŁYNU CHŁODZĄCEGO, ROZRZĄD SILNIKA (IDENT BIAŁY)
dla Y20DTH - 2001
Numer katalogowy: 1338467
Nazwa części: CZUJNIK
Cena netto*: 81,20
Cena brutto*: 99,88
"NADZIEJE LUDZI MĄDRYCH SĄ PEWNIEJSZE NIŻ BOGACTWO NIEUKÓW" - DEMOKRYT
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bogusław Kuduk, ps. Bodek + 30.11.2020. R.I.P.
zakłada się że dla większości silników 90*C to temp optymalna, a wentylator często załącza się powyżej 100*C, przypominam że układ jest układem ciśnieniowym i temp wrzenia płynu jest dużo wyższa niż 100*C jak się niektórym wydaje, pomijam dokładność wskaźników która wynosi nawet powyżej 10%, więc 90 na desce może być spokojnie 80 albo 100 na silniku