Strona 1 z 1

Co to za elektrozawór?

: 11 mar 2012, 20:12
autor: azizi
Witam. Mam problem z autem, wyskakuje mi błąd 1590 - elektrozawór podciśnieniowy obwód wysokiego napięcia. Sprawdziłem cały obwód podciśnieniowy i niby wszystko siedzi na swoim miejscu. Odłączałem kolejno wtyczki od elektrozaworów (4szt) i wyszło, że tylko przy jednej nie pojawił się dodatkowy błąd, czyli coś z danym elektrozaworem jest nie tak. Chodzi konkretnie o elektrozawór umieszczony po lewej strony od turbo, przy kielichu (są tam 2szt).

Obrazek

Obrazek

Dochodzi do niego jeden przewód od vakupompy, natomiast wychodzi drugi znikający w błotniku od strony pasażera.
Silnik to 2.2 DTI.

Co to za elektrozawór i jakie są jego numery jeśli ktoś wie, bo ze swojego nie mogę nic odczytać? Przypuszczam że kieruje podciśnienie do jakiegoś zbiorniczka wyrównawczego.
Z góry dziękuję za pomoc.

: 11 mar 2012, 20:45
autor: samson

: 11 mar 2012, 20:58
autor: azizi
samson pisze:Znalazlem cos moze pomoze http://forum.cdif2.com/viewtopic.php?f=2&t=896
Dziękuję ale już to widziałem i w sumie tam bez rozwiązania jest temat.

Doczytałem się, że prawdopodobnie ten elektrozawór jest odpowiedzialny za puszkę podciśnieniową i w momencie jak auto się wyłącza to zamyka się, po to aby przy włączeniu (zanim układ osiągnie podciśnienie) wyrównać jego stan w układzie.
Znalazłem także info że sprawny zawór na stykach powinien pokazać około 45-50 Ohm, a uszkodzony tylko 5. Mój niby pokazuje tez 5 ale w kolegi aucie gdzie nie ma tego problemu jest także 5.

: 12 mar 2012, 10:34
autor: podbiel
Wyczyścić to pewnie trzeba. Musisz poszukać jak to zrobić gdzieś było o tym pisane i nie jeździć jak emeryt.

: 12 mar 2012, 10:37
autor: azizi
podbiel pisze:Wyczyścić to pewnie trzeba. Musisz poszukać jak to zrobić gdzieś było o tym pisane i nie jeździć jak emeryt.
Mam w sumie dwa błędy bo i EGR mi wywala. Dziś go wysyłam do regeneracji, a tym zajmę się na dniach.
Nie wiem czy taki elektrozawór jest rozbieralny, a cena nowego to około 300zł.

Musze jeszcze zdjąć nadkole i poszukać tego zbiorniczka. Może przewód który idzie w błotnik jest uszkodzony. Choć z drugiej strony odpiąłem obwód tego ostatniego elektrozaworu aby ciśnienie było ok w całości i tak mi ten błąd wywaliło.

: 12 mar 2012, 13:27
autor: Dek
azizi pisze: Nie wiem czy taki elektrozawór jest rozbieralny, a cena nowego to około 300zł.
Niestety zawór nierozbieralny, niemniej można bez obaw kupić używkę bo to jest zwykły prosty zaworek i raczej nie psujący się.
azizi pisze: Musze jeszcze zdjąć nadkole i poszukać tego zbiorniczka. Może przewód który idzie w błotnik jest uszkodzony.
Daj sobie spokój z tym rozbieraniem. Odpal silnik niech chwile pochodzi potem wyłącz, następnie odepnij wężyk od zaworu (ten idący pod zderzak) i jak będzie słychać paro sekundowy syk to będzie znaczyło że ten układ jest w porządku.
Zaworek najlepiej sprawdzić przedmuchując go - w stanie bez zasilania nie przepuszcza nic, a jak podasz 12V to przepuszcza.

Ten ciekawy bajer w sumie jest tylko w silniki 2.2 DTI podejrzewam, że jest to po to żeby był zapas podciśnienia do turbiny - większa turbina to i więcej trzeba podciśnienia żeby nią ruszać.

: 12 mar 2012, 13:34
autor: azizi
Dek, dobrze piszesz z tym sprawdzeniem :)
Czy wystarczy przekręcony zapłon aby taki elektrozawór się załączył? W sumie mogę sprawdzić miernikiem czy coś tam się na wtyczce pojawi :)

To mam jeszcze takie pytanie, bo ściągnąłem przepustnice i egr no i mam dostęp do kolektora, ale nad nim idą przewody do wtrysków. Czy idzie jakoś bez odkręcania tych przewodów zdemontować kolektor, gdyż chciałbym go wyczyścić dobrze kiedy mi egr wróci?

: 12 mar 2012, 18:18
autor: Dek
azizi pisze: Czy wystarczy przekręcony zapłon aby taki elektrozawór się załączył? W sumie mogę sprawdzić miernikiem czy coś tam się na wtyczce pojawi :)
Nie wystarczy przekręcenie zapłonu niestety, silnik musi być pod obciążeniem
A miernikiem też nic nie sprawdzisz bo komputer jak nie wykryje obciążenia cewki elektrozaworu to odetnie tą linie jako uszkodzoną. Jedyny sposób sprawdzenia zaworu to podłączenie 12V.
azizi pisze: To mam jeszcze takie pytanie,... ... Czy idzie jakoś bez odkręcania tych przewodów zdemontować kolektor...
Trzeba rozkręcić wszystko. Osobiście długo się męczyłem z odkręcaniem rurek od pompy - paskudny dostęp. Ale warto się pomęczyć. Raz rozkręcić wyczyścić i będzie git. Zalecam wymianę uszczelek.

pozdrawiam

: 12 mar 2012, 18:45
autor: azizi
Dek, znasz przybliżony koszt takich uszczelek, tzn tą od kolektora i przepustnicy?

Czy odkręcając te przewody do wtryskiwaczy (zaznaczone na czerwono) muszę je także jakoś od dołu wykręcać, czy wystarczy tylko na górze je wypiąć i jakoś kolektor tamtędy wysunąć? Do nich też są jakieś uszczelki?

Kolektor powinien się trzymać tyko na tych śrubach zaznaczonych na żółto, tak?

Obrazek

: 15 mar 2012, 15:26
autor: Dek
azizi pisze:Dek, znasz przybliżony koszt takich uszczelek, tzn tą od kolektora i przepustnicy?
Hasło na allegro: "uszczelka kolektora ssącego dti" - w sumie trzeba 2 szt górna i dolna.
Jedna uszczelka jest miedzy pokrywą kolektora, a klapami zawirowań, natomiast druga uszczelka miedzy klapami zawirowań, a korpusem silnika. Nie wymieniałem uszczelki miedzy przepustnicą, a kolektorem - silikon tylko wysokotemperaturowy dałem.
azizi pisze: Czy odkręcając te przewody do wtryskiwaczy (zaznaczone na czerwono) muszę je także jakoś od dołu wykręcać, czy wystarczy tylko na górze je wypiąć i jakoś kolektor tamtędy wysunąć? Do nich też są jakieś uszczelki?
Musisz i z góry i z dołu, a uszczelek przy nich nie ma - uszczelnienie metal-metal.
azizi pisze: Kolektor powinien się trzymać tyko na tych śrubach zaznaczonych na żółto, tak?
Pokrywa kolektora tak, ale pod spodem będą klapki zawirowań które też trzeba odkręcić do czyszczenia (2-4 śrub nie pamiętam)


pozdrawiam

: 15 mar 2012, 15:29
autor: azizi
Już wszystko poczyściłem. Nowa uszczelka pod kolektor to koszt około 20zł, pod przepustnice około 5zł. Dopiero jutro mi EGR wróci niestety, więc w sobotę będę składać resztę gratów.
Ja profilaktycznie cienką warstwę silikonu dałem przy nowych uszczelkach i tak :)