Strona 1 z 1

Z18XE obroty jałowe przy ujemnych temperaturach ?

: 07 lut 2014, 22:51
autor: kursorek
Witam mam pytanie do użytkowników aut z silnikiem jak w temacie czy przy ujemnych temperaturach otoczenia silnik trzyma Wam obroty tak jak np. w lecie ?. Skąd to pytanie - otóż użytkuję to auto stosunkowo krótko i ciągle się go uczę. Sytuacja ma się tak, że od kiedy go nabyłem obroty na jałowym po zejściu ze ssania zawsze wynosiły 800min-1 jak włączałem klimę sterownik podnosił je na 900min-1(nie było żadnego falowania itp.). Od około 2 tygodni (przy temperaturach które dochodziły nocą do -20C) auto trzyma obroty jałowe na poziomie 900min-1( spalanie na kompie pokazuje podobnie jak wcześniej czasami o 0,1L/h większe). Użytkuję wóz raczej na krótkich odcinkach do 10km, raz przy trasce ok 100km obroty spadły ponownie do 800min-1 przy temperaturze otoczenia -12C ale po nocnym postoju i dojechaniu do pracy ok 3-4km w dniu następnym znów ustawiły się na 900min-1. W kompie błędów brak wszystkie parametry wyglądają prawidłowo, czy ten silnik może mieć jakiś czujnik który reguluje obrotami ECU w zależności od temperatury otoczenia ? Silniki CDTi tak robią, ogarnia ktoś czy tu jest podobnie czy coś uwalone ? Dzięki za wszelkie sugestie.

: 08 lut 2014, 06:52
autor: janekW67
U mnie zawsze trzyma 800obr/min niezależnie od temperatury otoczenia. A czy obroty ci faluja?

: 08 lut 2014, 08:08
autor: Merx
U mnie też obroty sa stałe niezależnie od temp.

: 08 lut 2014, 08:16
autor: SD72
U mnie obroty stale lekko ponizej 800 obr/min ( spalanie przy rozgrzanym silniku 0.8 l/h )

: 08 lut 2014, 09:38
autor: fabrus
kursorek, a czy silnik Ci się rozgrzewa do tych 90 st na tych krótkich odcinkach? Jeżeli silnik nie jest rozgrzany to obroty na biegu jałowym będą wyższe.

: 08 lut 2014, 09:39
autor: kursorek
janekW67 pisze: A czy obroty ci faluja?
Nie falują są równe i stabilne, tylko niewiedzieć czemu podwyższone do 900. Temperaturę też raczej łapie choć pewnie nie zawsze na dużym obiegu ale powyżej 80 wskazuje (wymieniałem termostat po zakupie razem z rozrządem).

: 08 lut 2014, 09:43
autor: janekW67
Jak nie ma błędów i auto jeździ, przyspiesza itd. nic bym nie ruszał.

: 08 lut 2014, 19:02
autor: MARCEL!
U mnie urosły obroty po wymianie akumulatora, były tak ok 50 obr/min większe... Przejechałem w trasie 50 km bez postoju, obroty już normalne....

: 08 lut 2014, 22:28
autor: kursorek
Coś mi miesza chyba przepływka, pobawiłem się z tym trochę dzisiaj po jej odpięciu obroty spadają do 800/min są stabilne ale wywala check. Podpinam obroty wynoszą 900/min nie wiem o co kaman - jej wskazania wyglądają na prawidłowe ? Jak żyć :)

Prośba.

: 10 lut 2014, 18:58
autor: kursorek
Mam prośbę do użytkowników tego silnika jeżeli ktoś z Was dysponuje fejsem Op-com lub AutoScanner które mają odczyty LiveData czy może odczytać przy pracy na biegu jałowym parametr "Mass Air Flow Sensor" wyrażony w kg/h oraz V (voltach) i "Intake Air Temperature" wyrażony w st.C i V (voltach) i przy jakiej temperaturze silnika wykonano odczyty "Coolant Temperature" i z jaką prędkością pracował silnik "Engine Speed". Wiem że to pewne poświęcenie ale będę mocno wdzięczny jeśli ktoś to sprawdzi i poda mi wyniki. Z góry serdecznie dziękuję.

Re: Prośba.

: 10 lut 2014, 19:34
autor: SD72
kursorek pisze:Mam prośbę do użytkowników tego silnika jeżeli ktoś z Was dysponuje fejsem
Op-com lub AutoScanner które mają odczyty LiveData czy może odczytać przy pracy na biegu jałowym parametr "Mass Air Flow Sensor" wyrażony w kg/h oraz V (voltach) i "Intake Air Temperature" wyrażony w st.C i V (voltach) i przy jakiej temperaturze silnika wykonano odczyty "Coolant Temperature" i z jaką prędkością pracował silnik "Engine Speed". Wiem że to pewne poświęcenie ale będę mocno wdzięczny jeśli ktoś to sprawdzi i poda mi wyniki. Z góry serdecznie dziękuję.
Nie najnowszy pomiar ale taki znalazlem robiac u siebie i moze ci pomoze ;)



OP-COM 100219a - program diagnostyczny pracuj¹cy w œrodowisku Windows

Data i czas>,16/12/2012. 12:5105

Dane serwisu:

Wybrany model>,2001,Zafira,Silnik,Z 18 XE

Sterownik

Klucz #1: EF
Klucz #2: 8F

Ustawiony normalny parametr synchronizacji.

systemSupplierSpecific: L  
VIN: W0L0TGF7512060086
vehicleManufacturerECUHardwareNumber 09158726
systemSupplierECUHardwareNumber: SIE 0116003000
systemSupplierECUSoftwareNumber: 6586115108
systemSupplierECUSoftwareVersionNumber: 0B01
exhaustRegulationOrTypeApprovalNumber: S01005
systemNameOrEngineType: Z18XE
RepairShopCodeOrTesterSerialNumber: S001002039
ProgrammingDate: 20040401

Identyfikator: 1625

CalibrationDate: O10D101C
CalibrationEquipmentSoftwareNumber: N2CD101A
ECUInstallationDate: 6586055203
VehicleManufacturerSpecific: 3200

Dane z bloków pomiarowych:

Napiêcie akumulatora,14.2 V
Glówny przekaznik,Aktywny
PrzekaŸnik pompy paliwa,Aktywny
Czujnik 1 APP (Pozycji pedalu gazu),0.96 V
Czujnik 2 APP (Pozycji pedalu gazu),0.47 V
Wartosc kalkulowana pozycji pedalu gazu,0 %
TP (pozycja przepustnicy) czujnik 1,0.67 V
TP (pozycja przepustnicy) czujnik 2,4.39 V
Obliczona pozycja przepustnicy,7 %
Po³o¿enie przepustnicy,Bieg jalowy
Prêdkoœæ silnika,787 obr/min
Przep³ywomierz powietrza,0.71 V
Przep³ywomierz powietrza,10 kg/h
Temperatura cieczy ch³odz¹cej,1.60 V
Temperatura cieczy ch³odz¹cej,89 °C
Temperatura powietrza wlotowego,2.00 V
Temperatura powietrza wlotowego,21 °C
Sensor zbiornika paliwa,7.29 V
Prze³¹cznik Info A/C (System Klimatyzacji),Nieaktywny
Ciœnienie A/C (Systemu Klimatyzacji),760 kPa
Prze³¹cznik 1 hamulców,Nieaktywny
Prze³¹cznik 2 hamulców,Nieaktywny
Prze³¹cznik sprzêg³a,Aktywny
Prêdkoœæ pojazdu,0 km/h
Przelacznik ukladu regulacji predkosci jazdy,Nieaktywny
Tempomat (Cruise Control),Nieaktywny
Prêdkoœæ pojazdu w zakresie ustawieñ tempomatu,Nieaktywny
Zawór odpowietrzaj¹cy zbiornika pali,2 %
Uklad zapob. spalaniu stuk.,Nieaktywny
Zawór 1 wlotu rozgalêzionego,Nieaktywny
B1S1 Podgrzewanie sondy lambda (rzad 1 czujnik 1),Aktywny
B1S1 Czujnik O2 (Rz¹d 1 Czujnik 1),804 mV
B1S1 Stosunek powietrze/paliwo (rzad 1 czujnik 1),Bogata
B1S2 Podgrzewanie sondy lambda (rzad 1 czujnik 2),Aktywny
B1S2 Czujnik O2 (Rz¹d 1 Czujnik 2),176 mV
B1S2 Stosunek powietrze/paliwo (rzad 1 czujnik 2),Uboga
O2 Pêtla sensora,Zamkniête
B1 Krótkoterminowa adaptacja paliwa (Rz¹d 1),-1
PrzekaŸnik A/C (System Klimatyzacji),Nieaktywny
Tryb wylaczenia ukladu klimatyzacji,System OK
Lampka kontrolna wadliwego dzialania (MI),Wy³
Serwisowa lampka kontrolna (SVS),Wy³
Prêdkoœæ silnika,787 obr/min
Po¿¹dana prêdkoœæ ja³owa,787 obr/min
Przesuniêcie prêdkoœci ja³owej,Nieaktywny
Przyspieszenie pojazdu,0.0 m/ s2
Kat zwarcia styków,2.0 ms
Czas wtrysku,2.7 ms
Kat wyprzedzenia zaplonu,8.7 CA
B1 Sygnal czujnika spalania stukowego (rzad 1),0.4 V
OpóŸnienie stukania cylinder 1,0 CA
OpóŸnienie stukania cylinder 2,0 CA
OpóŸnienie stukania cylinder 3,0 CA
OpóŸnienie stukania cylinder 4,0 CA
Wzgledne obciazenie silnika,28 %
Tryb pracy awaryjnej (uklad elektr. ster. przepustnica),Nieaktywny
Licznik nauki ukladu przepustnicy elektronicznej,0
Zawór odpowietrzaj¹cy zbiornika pali,Nieaktywny

: 10 lut 2014, 22:35
autor: kursorek
Dzięki kolego porównam twoje dane ze swoimi może znajdę jakiś punkt zaczepienia.

: 22 lut 2014, 19:45
autor: SD72
kursorek pisze:Dzięki kolego porównam twoje dane ze swoimi może znajdę jakiś punkt zaczepienia.
I jak wyniki :?: Bo sam jestem ciekawy moich parametrow ;)

: 23 lut 2014, 11:00
autor: kursorek
Ogólnie to parametry miałem porównywalne, ba prawie identyko z twoimi poza jednym. Idle speed offset (przesunięcie prędkości jałowej) twój miał status nieaktywny u mnie po rozruchu zimnego silnika ze statusu "cold start" po wyłączeniu ssania zmieniał się na heater(grzałka, podgrzewanie)? i trzymał obroty na 900/min. Jak odpinałem przepływomierz parametr ustalał się na nieaktywny i obroty spadały do żądanych 800/min. Nie wiem czy nie jest to jakaś funkcja sterownika bo obmierzyłem przepływomierz multimetrem i parametry ma książkowe. Jako że głównie poruszam się w mieście na krótkich odcinkach przypuszczam że pomimo wskazań przepływu ilości powietrza przy niskich i bardzo niskich temperaturach jest ono zbyt rzadkie i sterownik zmienia parametry w tym wypadku prędkość obrotową aby utrzymać obciążenie na równym poziomie. Ale jest to tylko moja teoria, od ubiegłej soboty kiedy zrobiłem kilkadziesiąt km na trasie auto chodzi normalnie po wyłączeniu ssania "cold start-u" przesunięcie jest nieaktywne i obroty po staremu 800/min. :D . Podziękował :piwo: .

PS
Będę obserwował czy taka sytuacja się powtórzy jak będą mrozy. Pozdrawiam.