Strona 1 z 2

z20let temperatura silnika

: 04 cze 2016, 13:12
autor: ja37
Witam.
Borykam się z bardzo goracym silnikiem.
Termostat jest ori, czujnik wentylatora w chłodnicy 97/92*C(stare rozwiazanie bez żadnych modułów, czujnik załącza przekaźnik wentylatora), chłodnica najwieksza, jaką da się zamontować do corsy B.
Podczas jazdy wszystko ok, temperatura utrzymuje się równo 92*C, ale wystarczy dosłownie chwila(5 minut) w korku i już startuje wentylator.
Wentylator daje radę, jest z audi A6, tu nie narzekam.
Narzekam jednak na częstość jego włączania, ciężko się pościgać, bo wentylator zabiera ze 30KM ;)
Czy zmienić czujnik w chłodnicy na 102*C?
Może jakieś dodatkowe wloty na masce zrobić?
Dwubiegowy wentylator mi sie nie zmieści....
Co radzicie?

: 04 cze 2016, 13:38
autor: ryba1
Myślę ze nic nie zrobisz.mi w dieselu tez temp dochodzi do 100*C.tak to juz jest w dobre upalne dni.ale możesz zamontować większy icek i nie będzie ta puchl

: 04 cze 2016, 14:04
autor: Crazy
Poczytaj o wysoko temperaturowych plynach temp.wrzenia jak się nie mylę to 120oC
I wtedy zmienic czujnik na 102oC
Może pomoże, jak przypomne sobie nazwe płynu dam znać

: 04 cze 2016, 14:16
autor: ja37
Zalany mam koncentrat shella(rozrobiony), więc 102 stopnie powinien spoko wytrzymać.

Z ubytkiem mocy najprędzej ma wiele wspólnego alternator, mam 100A, a wentylator pali bezpieczniki 50A, musiałem założyć 60A.
Podejrzewam, że tu jest pies pogrzebany.

: 04 cze 2016, 19:01
autor: Crazy
A wentylator spróbuj ręka na postoju obrócić może łożyska na silniku wysiadaja i stwarzają duży opór

: 04 cze 2016, 20:43
autor: ja37
Wentylatora nie ma się co czepić.
On jest z A6 V8 - pierwsze egzemplarze.
Jak go odpalałem z ciekawości, jak leżał na glebie, to startował, jak dron.
Opel takich nie ma niestety.

Re: z20let temperatura silnika

: 04 cze 2016, 21:47
autor: Janus
ja37 pisze:Witam.
(...)
Dwubiegowy wentylator mi sie nie zmieści....
Co radzicie?
Dorobić możesz II a raczej I bieg za pomocą rezystora. Włącznik do chłodnicy 2-biegowy dać. Zyskasz tyle że wentylator z Audi nie będzie furkotał non stop jak dron ;)

: 04 cze 2016, 22:14
autor: ja37
A mogę poprosić rysunek, jak to zrealizować?


Inaczej sprawa wygląda tak.
Widzę, że temperatura rośnie, ma na przykład 93*C(według zegara na liczniku), włączam wentylator(dorobiłem sobie włacznik ręczny).
Temperatura dalej rośnie w zastraszającym tempie mimo, że właczyłem chłodzenie.
teraz mogę wyłączyć "ręczny" włącznik i wentylator dalej działa, czyli załapał czujnik w chłodnicy.
I 5 minut czekania, aż stanie.

Czyli do ścigania mam niecałe 3 minuty ;), żeby wystartować ;

: 04 cze 2016, 22:43
autor: Janus
ja37 pisze:A mogę poprosić rysunek, jak to zrealizować?
Z tego co opisujesz to jakby za mała pojemność cieplna chłodnicy. Może rozważ "zimniejszy" termostat na 82oC?

Schematy elektryczne z Vectry A załatwią sprawę - wyślę Tobie na priv ;)

: 05 cze 2016, 04:38
autor: ja37
A nie popsuję zimniejszym termostatem silnika? Turbiny?
Spalanie nie jest ważne, jakby było ważne, to bym gaz założył, to ma po prostu bezawaryjnie za**dalać ;)

Pojemność układu chłodzenia to prawie 6,5 litra, więcej nie da się w tym aucie.
Chłodnica jest nowa więc zasyfienie czy kamień odpada.
Zastanawiam się też, czy nie założyć osobnej chłodnicy oleju, jak to było w starszych autach, bo może w tym rozwiązaniu olej mi podgrzewa płyn?

: 05 cze 2016, 23:42
autor: Janus
ja37 pisze:A nie popsuję zimniejszym termostatem silnika? Turbiny?
Spalanie nie jest ważne, jakby było ważne, to bym gaz założył, to ma po prostu bezawaryjnie za**dalać ;)

Pojemność układu chłodzenia to prawie 6,5 litra, więcej nie da się w tym aucie.
Chłodnica jest nowa więc zasyfienie czy kamień odpada.
Zastanawiam się też, czy nie założyć osobnej chłodnicy oleju, jak to było w starszych autach, bo może w tym rozwiązaniu olej mi podgrzewa płyn?
Z termostatem możesz na razie zaczekać (pomyśl o biegach wentylatora). Myślałem nie o pojemności układu chłodzenia (total) ale o samej pojemności chłodnicy (a więc też ile ciepła jest w stanie oddawać w jednostce czasu). Im większa chłodnica tym szybciej odda ciepło. Ale tutaj nie masz pola do manewru bo masz tyle miejsca pod maską ile masz.
Z podgrzewaniem płynu przez olej - w pewnym sensie tak, bo temp płynu musi się stabilizować na maks 100oC (w porywach 110). Olej wytrzymuje (i dostaje) więcej stopni niż płyn, więc gorąca chłodnica cieczy to dla oleju silnikowego i tak lekkie warunki...

: 06 cze 2016, 00:04
autor: doktor
Janus pisze:Im większa chłodnica tym szybciej odda ciepło
no wlasnie nie :) dluzej sie bedzie nagrzewala... ale cieplo odda wolniej

co do temperatur z20let to niestety juz tak ma ze lubi sie zagrzac zwlaszcza po modach w upalne dni
jak masz FMIC to skutecznie zaslania przeplyw poiwetrza

duza chlodnica to tez nie jest w sumie najlepsze rozwiazanie.. bo co odda szybciej temperature?
garnek wrzątku czy szklanka ?

za duza chlodnica to tez zle jesli auto nie jest w ruchu, duza chlodnica bedzie dluzej sie po prostu nagrzewac ale wolniej odda energie niz ciensza :)
a jak stojisz w korku, miescie na swiatlach gdzie obroty silnika sa male i pompa wody nie daje dobrego przeplywu efekt masz jaki masz...
producent tak podliczyl uklad zeby by jak najwydajniejszy w kazdych warunkach:)

pomijam jakies przypadki gdzie auto jest katowane po torze i ma wydajne chlodzenie to duzo wieksza chlodnica ma sens:)
ale taka o grubosci 4cm do leta jest optymalna i bodajrze cos takiego z fabryki wychodzilo... 38-40mm

zrob sobie test nawet pod domem ze jak zagrzejesz auto, wlaczy sie wentylator, wcisnij gaz na 2 tys obrotow i zobaczysz ze szybciej sie zchlodzi :)

przerabialem ten temat w bylej bertonie z20let :)
termostaty 82*, wieksze chlodnice, nowa pompa, lepsze plyny - bez zmian, jedynie jak powiedzialem wyzej auto dluzej dochodzio do temperatury roboczej, a problem pojawil sie po tym jak na przod wlecial duzy FMIC
w trasie jak cie moge to sie schladzalo, ale miasto... wentylatory co chwile:)

bardzo dobry plyn to polecam evans ktory nie ma w skladzie wody ma duzo duzo wieksza temp wrzenia a jak wrzy nie wytwarza cisnienia bo nie zmienia swojej objetosci :) nie puchna weze wiec ryzyko ich pekniecia "zerowe"
niestety koszta plynu sa ogromne bo ok 1000 zł z specjalna plukanka zeby sie pozbyc wody z ukladu.

: 06 cze 2016, 07:13
autor: tomzam
temp nie spada po włączeniu ręcznym wiatraka bo termostat się jeszcze nie otworzył i nie puścił na chłodnicę.
Masz za małą różnicę temp między otwarciem termostatu a włączaniem się wentylatora.
Ople (większość) mają stosunkowo wysoką tem. pracy, większość opli ma termostat 92C i taki ma być - jest to temp początku otwarcia.
Rozwiązaniem u ciebie może być założenie włącznika wentylatora o wyższej temp - niedogrzanie silnika nie jest zdrowe
co do chłodnicy to nie jest to beczka że im większa tym wolniej chłodzi, większa chłodnica poza większą pojemnością cieczy ma zdecydowanie większą powierzchnię chłodzenia i zawsze jest skuteczniejsza, natomiast temperaturą silnika steruje termostat.
Nie wiem jak w silnikach LET bo nie miałem takiego ale w zwykłych benzynach wiatrak włącza się przy 102C i tak ma być i jest dobrze

: 06 cze 2016, 07:41
autor: Patryk (OPC)
U minie temperatura jest w miarę stała 90C wiatrak włącza się przy temperaturze 92C i tak w koło :lol: :D

: 06 cze 2016, 07:56
autor: tomzam
u mnie na liczniku tez pokazuje nie cale 90 a po podłączeniu do kompa temp silnika jest wtedy 93
nie sprawdzałem przy jakiej temp na kompie włącza się wiatrak a na wskaźniku jest jakieś 93-95, termostat mam 92'C