Strona 1 z 1

Jakie parametry mam w zafirze

: 05 paź 2016, 21:58
autor: ZiK
Ponownie wszystkich witam

Tak jak pisałem w dziale powitań, od miesiąca jestem posiadaczem Zafiry A z 2000 roku. Samochód dostałem w "użytkowanie" i po przeczytaniu całego działu dotyczącego silników jak i skrzyni mam kompletny mentlik co do parametrów auta. Z VIN-u wychodzi, że jest to wersja X18XE1 która powinna mieć zawór EGR ale ja albo ślepy jestem albo zaworu nie mam (może Wy coś zobaczycie z tego zdjęcia). Gdyby jednak nie było EGR-u to może to być silnik X18XE ?
Drugi problem dotyczy skrzyni. Skrzynia jest automatyczna i chciałbym w niej zmienić olej, ale nie wiem jaki to typ skrzyni. Na bocznej obudowie skrzyni przy lewym nadkolu są symbole 35143-60A010, ale już na obudowie z przodu mam symbole 35151-60A030 innych nigdzie nie widziałem. Możecie mi to wszystko jakoś poukładać w całość.

z góry dziękuję i pozdrawiam
ZiK

: 05 paź 2016, 22:57
autor: janekW67
Masz skrzynię AF17.
Parametry tej skrzyni masz tutaj:
http://www.opel-infos.de/getriebe/af17.html

: 06 paź 2016, 08:03
autor: gRZENIU
No jak dla mnie to masz zawór EGR po prawej stronie ( elektryczny ) pod wtyczką od listwy wtryskowej ... :P

Re: Jakie parametry mam w zafirze

: 06 paź 2016, 10:54
autor: Janus
ZiK pisze:(...)Z VIN-u wychodzi, że jest to wersja X18XE1 która powinna mieć zawór EGR ale ja albo ślepy jestem albo zaworu nie mam (może Wy coś zobaczycie z tego zdjęcia). Gdyby jednak nie było EGR-u to może to być silnik X18XE ?
ZiK
Masz X18XE1 bo masz przepustnicę na linkę. X18XE nigdy nie był montowany w Zafirach (no chyba że gdzieś w bardzo wczesnych czasach...). X18XE to silnik na tzw dużym bloku silnika (mniejszy brat silnika X20XEV o zmienionej pojemności do 1.8). Jednym silnikiem opartym na dużym bloku w Zafirze A jest Z20LET i jest to silnik bazujący na X20XEV.
X18XE1, Z16XE, Z18XE - to silniki na małym bloku. Aczkolwiek widoczne są już pewne zmiany w samym bloku widoczne w silnikach ZxxXE w stosunku do starszych generacji małych bloków.

: 06 paź 2016, 19:21
autor: ZiK
Panowie

Wielkie dzięki za wyjaśnienie moich wątpliwości i wielki szacun za wiedzę. Rozumiem, że ten zawór EGR z racji tego, że elektryczny to się nie czyści ? bo zaczęła mi stale świecić kontrolka check engine, przedtem robiła to bardzo sporadycznie i chciałem zacząć od czyszczenia egr-u ale pewnie na początek spróbuje coś zrobić z katalizatorem i kolektorem wydechowym, może to zgasi kontrolkę.
Jeśli chodzi o skrzynię to tak jak pisałem chciałbym wymienić olej, moim "faworytem" jest FUCHS TITAN ATF 4000 cena za 1 litr to średnio ok. 30 zł. tym bardziej, że jest ponoć dopuszczony i rekomendowany zamiast GM 19 40 767 który był stosowany w tych skrzyniach, chyba że jest jeszcze jakiś trochę tańszy ale też odpowiedni olej do mojej skrzyni (AF17) bo chciałbym wymienić dynamicznie i muszę kupić ok 12 litrów, a to już jest koszt.

pozdrawiam
ZiK

: 06 paź 2016, 21:19
autor: Janus
1. Olej silnikowy lej jaki tam chcesz - byle 10W40 półsyntetyk co najmniej. Przy mniej markowym oleju i mniejszych przebiegach rozważyłbym zmianę co 10tys km.

2. Olej w skrzyni biegów - w tym wieku tylko dedykowany olej GM o odpowiedniej specyfikacji Dexron II albo Dexron III. Daj sobie spokój z wymianą dynamiczną. Wymień olej raz na dobrze rozgrzanej skrzyni - trasa około 30km. Wlej świeży. Zrób z 500-1000km i wymień jeszcze raz. Zaoszczędzisz na kasie, a efekt i tak Ciebie zadowoli.

: 08 paź 2016, 19:27
autor: ZiK
Na początku też tak myślałem, ale po telefonie do salonu opla o cenę oleju powiedzieli 80 zł za litr. Dlatego chciałem wymienić dynamicznie bo z tego co wywnioskowałem z obecnego forum jak i innych olej fuchs titan 4000 spełnia parametry dedykowane dla mojej skrzyni AF17 (jeśli się mylę to proszę mnie poprawić) i kosztuje ok.29 zł. za litr. Po małym przeliczeniu wyszło mi, że gdybym wymieniał tak jak Ty zalecasz to potrzebował bym około 8 litrów oplowskiego oleju (2 wymiany po 4 litry) czyli 80 x 8 = 640 zł. Natomiast gdybym wymieniał dynamicznie fuchsem to potrzebowałbym około 12 litrów. 28 zł x 12 = 336 zł do tego 500 zł. za dynamiczną wymianę razem daje około 840 zł. Różnica 200 zł., dużo i mało zważywszy, że przy dynamicznej "pozbywam" się prawie całego starego oleju o którym zresztą nic nie wiem co to za olej - czy oryginalny. Wiem, mój cyrk moje małpy ale jeśli się mylę to raz jeszcze proszę o wyprowadzenie mnie z błędu.

: 08 paź 2016, 21:25
autor: Dziadek13
Ja akurat stosuje olej do skrzyni biegów FUCHS TITAN SINTOFLUID 75W80 Spełnia m.in. takie normy jak VW G052911, BMW LT1 / LT2 / LT3, OPEL GM 1940182. tylko kolor ma słomkowy nie czerwony i powiem że jest lepiej moja skrzynia to f23 i co dwa lata zmieniam. Sorry nie doczytałem że masz skrzynie automat.

: 09 paź 2016, 00:10
autor: Janus
Przy dynamicznej wymianie możesz wzruszyć wszystko stare w układzie, ale czy wypłukać?? Po co ryzykować?
Normalna eksploatacja to wymiana - czyli zlanie starego, wlanie świeżego. Przy skrzyni automat nie liczyłbym ile kosztuje ori GM a ile Fuchs. Tam wymiana jest przewidziana bodajże raz na 3-4 lata (u mnie w VA automat z 91r. wchodziło 2,8 l oleju, wymiana co 60tys lub co 30tys przy intensywnej eksploatacji - czyli góry, holowanie przyczepy). Jak chcesz tak oszczędzać to nie wymieniaj w ogóle - może nic się nie stanie.
Ja olej GM kupowałem wysyłkowo w takim sklepie internetowym specjalizującym się w Oplach (nazwę napiszę na priv żeby reklamy nie robić nikomu) i cena była duuużo niższa od tej co podajesz. Poza tym - cena z ASO cenie z innego ASO nie równa...