Strona 1 z 1

Check engine + zapach benzyny + nierówne obroty po dłuższej

: 25 kwie 2017, 18:23
autor: kaletea
Dzień dobry,

Występujące problemy:
1. Świeci kontrolka "check engine".
2. Po uruchomieniu silnika, po dłuższym postoju, nierówna praca silnika - "dusi/skaczą" obroty.
3. Zapach benzyny w kabinie.

Problemy mogą być, ale nie muszą skorelowane ze sobą.

ad. 1. Problem wystąpił wcześniej i przez dłuższy czas nie występowały z nim równolegle dwa pozostałe. Po sprawdzeniu z kluczyka okazało się, że jest to za bogata lub za uboga mieszanka paliwa. Skalowałem, po jakimś czasie ponownie się kontrolka zaświeciła. Podczas występowania problemu nie zauważyłem żadnych negatywnych objawów pracy silnika.

ad. 2. Problem pojawił się kilka miesięcy później. Po uruchomieniu silnika, np.: rano lub po pracy, różnie. Raz obroty dobre, ale przy próbie/wystartowaniu jazdy, na jedynce, przy naciśnięciu pedału gazu przyduszenie silnika więc noga z gazu i silnik uspokoja się, samochód się toczy, a po kilkunastu sekundach jest wszystko w porządku. Drugi raz obroty "falują" by po kilkunastu sekundach sytuacja się unormowała. Przy próbie jazdy tak jak wcześniej opisałem. Problem nie zawsze występuje. W tym przypadku już są dwa problemy jednocześnie.

ad. 3. Problem pojawił się w tym roku. Myślę, że dotyczy dni gdy jest cieplej. Zapach pojawia się występuje najczęściej przy hamowaniu/zmniejszaniu prędkości. Przeczyściłem przepustnicę, również udrożniłem kanalik (który był zatkany) od oparów. Sprawdziłem drożność przewodów instalacji odprowadzającej opary:za i przed zaworem oparów, wchodzące do filtra węglowego (trzy króćce, w które dmuchnąłem nie zatkane). Odpiąłem elektrozawór, przyłączyłem 12 V - wygląda, że działa. Filtry powietrza czyste. Po przeglądzie instalacji gazowej tydzień temu wymieniowne filtry od gazu oraz przeprowadzona diagnostyka instalacji gazowej. Skasowane alarmy dot. check engine (bogata/uboga mieszanka paliwa oraz od elektrozaworu oparów - bo odłączałem) oraz wstawione nowe bezpieczniki (jeden spalony być może od elektrozaworu, po serwisie nie wskazali, który wymienili, a ja przyznaję nie sprawdziłem tej podstawowej rzeczy). Po dwóch dniach zapaliła się kontrolka "check engine" i pojawił się zapach benzyny w opisanej wyżej sytuacji. Korek wlewu wydaje się być szczelny, bo po odkręceniu jest odgłos ulatujących oparów.

Co mnie się nasuwa. Sprawdzę jeszcze raz bezpieczniki (jak przestanie lać), ale czy może występować taka sytuacja: elektrozawór działa, ale nieprawidłowo tzn. nie jest otwierany lub w złych momentach? Opary nie mają gdzie się "podziać" więc wylatują tam gdzie ma być pobierane powietrze do filtra węglowego. Wlot tego powietrza znajduje się pod prawym nadkolem ale bliżej niż filtr przestrzeni przy zwiasach prawych drzwi, które są oddzielone od kabiny tylko piankową uszczelką i tamtędy właśnie trafiają do kabiny przy zwalnianiu/hamowaniu.

Czy tak może być, czy raczej szukać gdzie indziej (gdzie)? Nie jestem mechanikiem ani elektrykiem samochodowym, ale jak ktoś coś zaproponuje to raczej dam radę.

Pozdrawiam

: 26 kwie 2017, 14:11
autor: mariusz_technik
Kontrolka check i problemy z poranną pracą mogą być spowodowane uszkodzeniem przepływomierza. Może nie wyskakiwać błąd przepływki, ale jej wskazania mogą być nieprawidłowe. Ja tak miałem z rana, albo jak dłużej postał (był zimny) silnik strasznie mulił przez 100-200m, nie reagował na gaz itp. Do sprawdzenia pod kompem, ale trzeba wiedzieć jakie parametry powinna wskazywać

W razie co, kupować tylko markowy przepływomierz, najlepiej vdo za 450zł, lub np delphi za 270 na allegro...chodzi o to, żeby to prawidłowo działało

Może tez być uszkodzony np czujnik temperatury, ale nie ten na wskaźnik na zegarach, tylko ten który "gada" ze sterownikiem silnika.

Zużycie paliwa w normie?

Uzupełnij opis, bo nie ma że masz gaz.

Co do zapachu benzyny, to pod maską nie ma nigdzie wycieku? Może tez być nieszczelny wydech, ale to raczej by spalinami dawało (ale tez benzyną)

: 27 kwie 2017, 07:14
autor: kaletea
Zużycie paliwa w normie.

Dzisiaj jeszcze się upewniłem. Wczoraj rano i po południu było chłodno, dzisiaj również i nie było problemów z obrotami (problem 2).
W którym miejscu jest ten czujnik, który "gada" ze sterownikiem?

Nie ma nigdzie wycieku ani śladów pod samochodem. Dziur też nie zauważyłem.

: 27 kwie 2017, 13:24
autor: mariusz_technik
Teraz szukam, i chyba rzeczywiście w z18xe jest jeden czujnik, ten przy termostacie, 15cm na południowy zachód od korka wlewu oleju.

Ale jak maskę podniesiesz to nie czuć paliwem? Wydech szczelny?

Nie wiem, trzeba szukać, a co do tych problemów z praca silnika, to pierwsze co to błędy bym sprawdził jakimś programem

: 28 cze 2017, 16:16
autor: kaletea
Wstawiłem obejście na zaworze oparów (między filtrem węglowym, a przepustnicą). Kawałek rurki. Zawór jest podpięty i pracuje ale nie w obiegu oparów paliwa).
Pytanie: jakie powinien dostawać napięcie. Podczas pracy silnika, na postoju wyjąłem wtyczkę i zmierzyłem - pływa pod 7 i trochę powyżej 7 V. Zaraz po wyłączeniu silnika, przez minutę może trochę dłużej słyszę jak delikatnie "cyka" z częstotliwością kilku "cyków"/sekundę :-). Wówczas napięcie bardziej stabilne pod 7V.

Przy zastosowaniu obejścia nie ma zapach benzyny w kabinie.

Pozdrawiam