Dymienie na czarno - większe spalanie..o co chodzi.

Silnik (ON, PB, LPG, CNG), układ przeniesienia napędu, układ wydechowy itp.

Moderatorzy: Mariusz, Tazz

Wiadomość
Autor
Szymon78

Dymienie na czarno - większe spalanie..o co chodzi.

#1 Post autor: Szymon78 »

Witam

Mam od jakiegoś czasu niezłą jazdę z Zosia. Wymieniłem rozrząd, filtry, oleje, usunąłem klapy kolektora i EGR out.W zeszlym tyg nawet turbo poszło do regeneracji bo kierownica sie zacinała i roznie przyśpieszał (gubiła ciśnienie od czasu do czasu)
Auto jedzie teraz jak ta lala z tym ze strasznie dymi na czarno..począwszy od od biegu jałowego. Sprawdzałem szczelność dolotu..jest idealnie, turbina pompuje jak nowa, egr szczelny i totalnie zaślepiony blachą bo wyprogramowany.

Kurcze juz wszystko co możliwe sprawdzałem.

BLEDOW BRAK!
Jedyne co mnie dziwi to fakt ze jak odepnę przeplywke to kompletnie nic soe nie zmienia poza kontrolka. Auto bez zmian dymi, przyspiesza normalnie, nie faluje. W blokach cisnienie obliczane jest do nawet ok20kg/h wyzsze od pozycji nizej-wraz z dodawaniem gazu.
Ciśnienie paliwa zgodne z oczekiwanym
Ciśnienie turbiny ok..nawet ciut powyżej normy..ok 5 jednostek.
Zaznacze ze przed wymiana rozrządu i usunięciem klap auto nie dymilo. Wyprogramowanie klap i egra nie pomogło wogole...robili to koledzy z TF.
Naprawa turbiny tez nie pomogła na dymienie.
Wytryski sprawdzone... są OK


Ktos podpowie co to moze byc?

Podklejam odczyt z bloków (może któraś pozycja jest błedna już na starcie):
Napięcie akumulatora,13.9 V
Przekaźnik pompy paliwa,Aktywny
Pedal przyspieszania w pozycji biegu jalowego,Aktywny
Czujnik 1 APP (Pozycji pedalu gazu),0.96 V
Czujnik 2 APP (Pozycji pedalu gazu),0.47 V
Wartosc kalkulowana pozycji pedalu gazu,0 %
Pożądane jałowe,800 obr/min
Prędkość silnika,800 obr/min
Prędkość obrotowa wałka rozrządu,400 obr/min
Zmodyfikowana prędkość obrotowa biegu jałowego,NO
Obliczany przepływ powietrza,41 kg/h
Przepływomierz powietrza,48 kg/h
Temperatura powietrza zasilanego,38 °C
Temperatura powietrza zasilanego,2.54 V
Temperatura cieczy chłodzącej,57 °C
Temperatura cieczy chłodzącej,2.25 V
Temperatura paliwa,27 °C
Temperatura paliwa,3.03 V
Poziom oleju,Normalne
Ciśnienie oleju,Normalne
Status poziomu oleju silnika,Okay
Ciśnienie atmosferyczne,101 kPa
Ciśnienie atmosferyczne,3.96 V
żądanie ciśnienia ładowania,104 kPa
Ciśniemnie ładowania,100 kPa
Ciśniemnie ładowania,1.60 V
Zawór elektromagnetyczny stosunku pul- sów ciśnienia ładowania,75 %
Zlecona pozycja EGR (Recyrkulacja Spalin),100 %
Stosunek impulsów EGR (Recyrkulacja Gazu Wydechowego),4 %
Stosunek pulsów zaworu elektromagnetycz nego regulacji poziomu zawirowania,81 %
Sygnał serwo PWM położenia przepustnicy,0 %
Wymagane ciśnienie szyny paliw. Common Rail,27.00 MPa
Common Rail ciśnienie paliwa,26.15 MPa
Common Rail ciśnienie paliwa,1.07 V
Sygnał PWM elektrozaworu sterowania ciśnienia w szynie paliwowej,30 %
Prąd elektrozaworu sterowania ciśnienia w szynie paliwowej,0.80 a
Elektrozawór odmierzania paliwa PWM,40 %
Prąd elektrozaworu odmierzania paliwa,1.39 %
B1S1 Temperatura spalin (rząd 1 czujnik 1),140 °C
B1S1 Temperatura spalin (rząd 1 czujnik 1),1.1 V
B1S2 Temperatura spalin (rząd 1 czujnik 2),72 °C
B1S2 Temperatura spalin (rząd 1 czujnik 2),1.0 V
Różnica ciśnień - filtr cząsteczek paliwa Diesel,0 kPa
Różnica ciśnień - filtr cząsteczek paliwa Diesel,0.51 V
Ostatnio zmieniony 03 paź 2014, 20:25 przez Szymon78, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
ocrmind
Debiutant
Posty: 36
Rejestracja: 12 maja 2011, 12:25
Lokalizacja: wawa
Model:

#2 Post autor: ocrmind »

Czarny dym to nieprawidłowa mieszanka paliwo/powietrze. Najczęściej za mało powietrza bądź lejące wtryski. Za mało powietrza wykluczymy za pomocą logów. Podeślij log dynamiczny zrobiony w ten[1] sposób. W jaki sposób zostały sprawdzone wtryski?



[1] Wchodzisz w ECU (po wybraniu modelu auta i silnika). Następnie klikasz: Measuring Blocks ("Bloki pomiarowe?") -> Additional data list 1 (Dodatkowa lista danych?). W nowym oknie w lewym dolnym rogu niaciskasz Record ("Nagraj") i jedziesz w drogę. 3 bieg, prędkość 40-100 z butem w podłodze. Jak się da to jeszcze 4 albo 5 bieg w okolicach 80-120km/h. Po zakończonej jeździe naciskasz stop i plik mi podsyłasz.

Szymon78

#3 Post autor: Szymon78 »

Wtryski sprawdzane u specjalisty na maszynie... zreszta przed wymiana rozrzadu i reszta zabiegow palil idealnie..bez dymu.
Teraz tez niezaleznie od temperatury pali od strzala i bardzo "mieciutko" pracuje silnik.
Jedynym dodatkowym objawem jest lekkie poszarpywanie przy przyspieszaniu w zakresie ok 1700-2000obr- EGRa brak.

Wieczorem podesle log dynamiczny do wgladu wg wskazowki...licze na ocene wynikow i odpowiedz gdzie szukac. Czy wtryski jednak do regeneracji (zle sprawdzone) czy cos z powietrzem.

Awatar użytkownika
ocrmind
Debiutant
Posty: 36
Rejestracja: 12 maja 2011, 12:25
Lokalizacja: wawa
Model:

#4 Post autor: ocrmind »

Jak już fatygujesz się z laptopem do samochodu. SPrawdź od razu dawki korekcyjne wtryskiwaczy.
Zakładka "silnik" i na tej stronie są "funkcje specjalne". Ddpal silnik, bez obciążenia elektrycznego(klima/radio/światła) i zrób zrzut ekranu.

Szymon78

#5 Post autor: Szymon78 »

Sprawdzalem to wczoraj ale ze swiatlami bo bylo pozno a mam czujke.
1. -1.29
2. -0.45
3. 0.37
4. -0.76

wydaja sie byc dobre...mialem gorsze i palila b.dobrze

Szymon78

#6 Post autor: Szymon78 »

Kolego ocrmind, moge prosić o adres mailowy na PW..podesłałbym Log dynamiczny do wglądu...z góry dzięukję

Awatar użytkownika
ocrmind
Debiutant
Posty: 36
Rejestracja: 12 maja 2011, 12:25
Lokalizacja: wawa
Model:

#7 Post autor: ocrmind »

Wykonałeś nie ten pomiar o który prosiłem. Miało być Additional data list 1 (Dodatkowa lista danych?) a zrobiłeś zwykły uproszczony pomiar. Trochę mniej kolumn jest niż powinno, jakoś przeżyję.
Wnioski:
Przepływka sprawna na 100%.
Ciśnienie CR wszystko OK.
Wszelkie temperatury również w porządku.
DPFa/EGRa/klap nie ma więc pomijam.
Nie widzę problemu czarnego dymienia w logach.
Nie podoba mi się turbina którą zregenerowałeś. Źle została ustawiona sztanga łopatek turbiny. Bardzo dobrze obrazuje to ten wpis:

Ciśnenie żądane(Mpa)/Ciśnienie ładowania(Mpa)/Sztanga%
240/287/20

Masz wysokie przeładowanie, o blisko 0.50MPa. Na dłuższą metę wykończysz intercooler, wszystkie gumowe przewody i samą turbinę która nie jest przystosowana do takich obrotów.
Sztanga pracuje w zakresie 75%(maksymalne doładowanie) do 20% (minimalne doładowanie). Przy żądanym ciśnieniu 240Mpa za zwyczaj sztanga powinna mieć wartość około 40%. U Ciebie jest spore przeładowanie które ECU próbował zbić minimalnym ustawieniem sztangi na 20%. To jednak nie pomogło i przeładowanie nadal jest ogromne. Trzeba wyregulować śrubę sztangi przy turbinie.

Mimo tego nie widzę powodu dymienia w logach. Czego jak czego ale powietrza to temu silnikowi nie brakuje.

Masz niski poziom oleju w trakcie przyspieszania. Czas pomyśleć o dolewce.

Szymon78

#8 Post autor: Szymon78 »

O super dziękuję...

W pn oddaję auto do poprawki bo po kilku przejażdżkach gdzieś z okolicy kolektora wydechowego (turbo) wydostają sie spaliny które dmuchawa zaciąga do kabiny) NIe trzeba byc specem by przy otwartej masce nie było widac dymu..gryzący zapach.

Jednymi słowy...jesli dolot jest szczelny, czujniki OK to zostaje układ wtryskowy? - ponowne sprawdzenie wtryskiwaczy czy oby któryś sie nie zacina??

Co do turbiny rozumeim ze generalnie za mocno pompuje?... jak dedukuję to lepiej dla mieszanki i proporcji powietrze/paliwo. Czyli spreżarka tłoczy wiecej niż powinna niemneij coś jest nie hallo ze dymi...
Zostaje lejący wtrysk/-i lub za dużo paliwa (wysokie ciśnienie w szynie??)

Awatar użytkownika
ocrmind
Debiutant
Posty: 36
Rejestracja: 12 maja 2011, 12:25
Lokalizacja: wawa
Model:

#9 Post autor: ocrmind »

Szymon78 pisze: W pn oddaję auto do poprawki bo po kilku przejażdżkach gdzieś z okolicy kolektora wydechowego (turbo) wydostają sie spaliny które dmuchawa zaciąga do kabiny) NIe trzeba byc specem by przy otwartej masce nie było widac dymu..gryzący zapach.
To bardzo dobrze się składa. Powiedz im aby lekko wyregulowali śrubę sztangi bo turbo przeładowuje nawet przy minimalnym doładowaniu.
Szymon78 pisze: Jednymi słowy...jesli dolot jest szczelny, czujniki OK to zostaje układ wtryskowy? - ponowne sprawdzenie wtryskiwaczy czy oby któryś sie nie zacina??
Ja bym swoje pieniądze postawił na któryś wtryskiwacz. Niskim kosztem możesz zrobić próbę przelewową. Ewentualnie wyczyścić układ tak jak na filmie:
https://www.youtube.com/watch?v=vVKNdcAz9yQ
Szymon78 pisze: Co do turbiny rozumeim ze generalnie za mocno pompuje?... jak dedukuję to lepiej dla mieszanki i proporcji powietrze/paliwo. Czyli spreżarka tłoczy wiecej niż powinna
Nie rozumiem czemu lepiej. Najlepiej by było gdyby pompowała tyle ile chce ECU. Za wysokie ciśnienie jest niekorzystne:
- nieprawidłowa emisja spalin
- rośnie temperatura spalania/spalin
- turbina stawia dodatkowe opory w wydechu.
Dopiero gdybyś polał więcej paliwa to powietrze zostałoby dobrze spożytkowane.
Szymon78 pisze: niemneij coś jest nie hallo ze dymi...
Zostaje lejący wtrysk/-i lub za dużo paliwa (wysokie ciśnienie w szynie??)
Ciśnienie na szynie w normie. Ja obstawiam któryś wtryskiwacz.

Szymon78

#10 Post autor: Szymon78 »

Dziękuje.. takich ludzi właśnie brakuje.. super ze spotkałem na forum kogoś kto wie o co w tym chodzi. Ja jestem mechanikiem ale niepraktykującym (od zawsze bawię sie Logistyką transportu) ale mechanika mnie pociąga. Przy tych problemach z Zafirą to sam bym niejednego mechaniora wyedukował i czegoś nauczył.

Dam znać co wyjdzie po diagnostyce wtrysków.

A co może być powodem poszarpywania podczas przyspieszania w zakresie 1700-2100obr.???
W 90% wszyscy piszą o EGR (ja go nei mam). Lejący np wtrysk moze dawac takie objawy?

Szymon78

#11 Post autor: Szymon78 »

Czysto teoretycznie.
Jesli zalozmy jakis zawor wydechowy sie nie domyka i jest nieszczenosc przez co nie ma odpowiedniej kompresji to auto bedzie dymilo? Powinno falowac i trzasc motorem?
Jak to zdiagnozowac bez zrzucania glowicy?...test cisnienia w cylindrach wystarczy?

Awatar użytkownika
spectroB
Bywalec
Posty: 109
Rejestracja: 23 mar 2014, 12:31
Imię: Marek
Lokalizacja: Świecie
Auto: Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: Z19DTH
Gender:

#12 Post autor: spectroB »

Szymon78 pisze:Dziękuje.. takich ludzi właśnie brakuje.. super ze spotkałem na forum kogoś kto wie o co w tym chodzi. Ja jestem mechanikiem ale niepraktykującym (od zawsze bawię sie Logistyką transportu) ale mechanika mnie pociąga. Przy tych problemach z Zafirą to sam bym niejednego mechaniora wyedukował i czegoś nauczył.

Dam znać co wyjdzie po diagnostyce wtrysków.

A co może być powodem poszarpywania podczas przyspieszania w zakresie 1700-2100obr.???
W 90% wszyscy piszą o EGR (ja go nei mam). Lejący np wtrysk moze dawac takie objawy?
sprawdzałeś wtyczki wtryskiwaczy?

Szymon78

#13 Post autor: Szymon78 »

auto jest u mechanika.. będę wymieniał całość (mam żółte) choć jak je oglądałem wyglądają jak nówki

Awatar użytkownika
spectroB
Bywalec
Posty: 109
Rejestracja: 23 mar 2014, 12:31
Imię: Marek
Lokalizacja: Świecie
Auto: Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: Z19DTH
Gender:

#14 Post autor: spectroB »

Szymon78 pisze:auto jest u mechanika.. będę wymieniał całość (mam żółte) choć jak je oglądałem wyglądają jak nówki
Pytam bo jakoś tydzień temu moja zaczeła mi poszarpywać, zero bełędów (nie wiem dlaczego) ale domyśliłem się że to coś z wtryskiwaczami. Na pierwszy rzut "kostki", i tu od razu trafna diagnoza-czyli standard: kostka trzeciego wtryskiwacza :D

Awatar użytkownika
ocrmind
Debiutant
Posty: 36
Rejestracja: 12 maja 2011, 12:25
Lokalizacja: wawa
Model:

#15 Post autor: ocrmind »

Szymon78 pisze: Jak to zdiagnozowac bez zrzucania glowicy?...test cisnienia w cylindrach wystarczy?
Jest taka możliwość. Zdecydowanie warto zrobić pomiar kompresji, bo jest to dużo tańsze od wymiany wtrysków. Najpierw mierzysz kompresją na sucho. Potem po zalaniu olejem. Jeśli komresja jest słaba i na sucho i na mokro = problem z zaworami, jeśli tylko na sucho - problem z pierścieniami tłoków.
Szymon78 pisze:auto jest u mechanika.. będę wymieniał całość (mam żółte) choć jak je oglądałem wyglądają jak nówki
Mimo wszystko warto przelutować przed zabawą z wtryskami. W zafirach tak często ten problem nie występuje jak w vectrach ale mimo tego zdarza się a jednym z objawów jest właśnie dymienie i poszarpywanie.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik”