czasowo większe spalanie. Objawy uszkodzonego EGR?

Silnik (ON, PB, LPG, CNG), układ przeniesienia napędu, układ wydechowy itp.

Moderatorzy: Mariusz, Tazz

Wiadomość
Autor
LoBo1984
Świeżak
Posty: 17
Rejestracja: 02 lip 2018, 11:47
Imię: Tomek
Auto: Opel Astra H 1.7 CDTI Cosmo
Model: AH
Oznaczenie silnika: Z17DTR

czasowo większe spalanie. Objawy uszkodzonego EGR?

#1 Post autor: LoBo1984 »

cześć

od dawna mam problem ze spalaniem w moim Z17DTR. Codziennie pokonują tą samą trasę - 10 km miasta, 60 km autostrady i 6 km jazdy drogami pozamiejskimi. Zrobiłem tak juz 40 tysięcy km więc o spalaniu mogę sporo powiedzieć. Na autostradzie zazwyczaj mam średnie spalanie według komputera w okolicach 5l - ok 2,5 - 3 l jak lecę z górki, 3,5 - 4,5 z leciutkiej górki, 4,5-5,5 w miarę na płaskim, 5,5 - 6,5 pod górkę a powyżej 7 litrów pod mocna górkę.
Raz na 3-4 przejazdy spalanie według komputera wygląda tak ok 4,5-5,5 z górki, 5,5-6,8 w miarę na płaskim, 7-9 pod górkę a powyżej 9 a nawet 10 l litrów pod mocna górkę.

Zapewne powiecie ( :) ) żeby nie wierzyć we wskazania komputera. Z tym się zgodzę ponieważ tankowanie pod korek ujawnia błąd komputerowych pomiarów o ok 0,4-0,7 litra na moją niekorzysć. Ale za wskazanami komputera idzie również fizyczna wskazówka. Codzinnie robię te 60km na autostradzie więc widzę w jakim tempie paliwa ubywa. Z moich obserwaji, kiedy dzieje się opisana wyżej sytuacja, spalanie wzrasta o ok 30%.
Aha, maks prędkość kiedy notuje większe spalanie to 190km/h (licznikowo) a kiedy spalanie jest w normie to 220km/h

każdy przejazd autostradą to tempomat ustawiony na 130 km/h


teraz ciekawostki:
1. Po wymianie oleju takie podwyższone spalanie utrzymywało się przez ok tysiąc km, rzeczywiście wtedy na stacji zamiast średnio 6 litrów wychodziło ponad 7, z tego co pamiętam to ok 7,4 litra
2. Po tej wymianie wyświetlił mi się błąd zaworu EGR - nie pamiętam dokładnie kodu, moge znaleźć na zdjęciu. błędy kasowałem i szybko się pojawiały znowu, im dalej jednak od wymiany oleju tym mniejsza częstotliwość wyskakiwania błędu. teraz wogóle błąd nie wraca
3. Zasięg według komputera na "podwyższonych spalaniu" podczas 60km trasy spada o 100-120km
4. Często kiedy jest podwyższone spalanie, zwalniam do 90km/h i mocno przyśpieszam do 140-150. Wtedy po ustawieniu tempomatu spalanie wraca do normy. Jednak często się też tak nie dzieje


jak myslicie, czy rzeczywiście czasami (1 przejazd na 4) EGR szwankuje i pozostaje w pozycji otwartej?
jak mogę to zdiagnozować bez konieczności zostawienia auta u specjalisty? - nie mam na to poprostu czasu.

Powiem szczerze, ze moje standardowe spalanie z 4 tras (8 przejazdów po 76km) - 152km dziennie to 5.8 według kompa a realnie wychodzi 6.4. W mieście jadę spokojnie (ale bez zamulania silnika), na trasie 130 bez gwałtownego przyśpieszania bez powodu. Wydaje mi się, że Astra z tym silnikiem powinna palić mniej i na całokształt spalania ma wpływ to, że 2 przejazdy na 8 są w momencie notowania tego większego spalania.
6.4 to i tak nie jest dużo, jednak jak na moją jazdę nastawioną raczej na oszczędną jazdę (ale zawsze trzymam obroty przy maks momencie obrotowym - przynajmniej staram się) wydaje mi się, że powinienem osiągnąć znacznie mniej. robiąc jednak tyle km miesięcznie to różnica między np 5,5 litra a 6,4 jest dla portfela bardzo widoczna

aha, EGR był czyszczony w wakacje

Awatar użytkownika
KAMUI
Mieszkaniec
Posty: 422
Rejestracja: 05 paź 2017, 15:48
Imię: Marcin
Lokalizacja: GST,GSZ
Auto: Touran 1T3, Zafira B
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DTH
Gender:

#2 Post autor: KAMUI »

Błędne działanie EGRa widać po stylu pracy silnika, czy jest utrata mocy podczas przyspieszania?

LoBo1984
Świeżak
Posty: 17
Rejestracja: 02 lip 2018, 11:47
Imię: Tomek
Auto: Opel Astra H 1.7 CDTI Cosmo
Model: AH
Oznaczenie silnika: Z17DTR

#3 Post autor: LoBo1984 »

tak, jest różnica. Dalej "ciągnie" mocno do przodu (wrażenia z przyśpieszania powiedzmy od 120 do 170) ale gorzej niż podczas "normalnego spalania". dodatkowo w momencie kiedy notuję wyższe spalanie to prędkość maks jaką udaje mi się uzyskać to 190km/h a kiedy spalanie wraca do normy jest to już 220 km/h licznikowo. Oczywiście takie pomiary wykonałem własnie tylko po to, żeby zobaczyc czy ma to wpływ na osiągi. Aha...no i oczywiście na Niemieckiej autostradzie :) :P

Deleted User 21664

#4 Post autor: Deleted User 21664 »

A może tak się DPF wypala? Wtedy większe spalanie :mysli:

Dodano po 43 sekundach:
LoBo1984 pisze: 07 mar 2019, 18:01 Aha...no i oczywiście na Niemieckiej autostradzie :) :P
Oczywiście :lol:

Awatar użytkownika
barek16
Mieszkaniec
Posty: 394
Rejestracja: 17 sty 2018, 20:48
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Łańcut
Auto: Cosmo
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DTH
Gender:

#5 Post autor: barek16 »

220km/h :lol: nie wiem czy wiesz ale producent podaje maksymalną prędkość dla ZB z tym silnikiem 189km/h :)
A tak na poważnie również obstawiam że to DPF się wypala. Nie masz czym monitorować jego stanu ? Podobno w tych silnikach on wypala się dość często.

LoBo1984
Świeżak
Posty: 17
Rejestracja: 02 lip 2018, 11:47
Imię: Tomek
Auto: Opel Astra H 1.7 CDTI Cosmo
Model: AH
Oznaczenie silnika: Z17DTR

#6 Post autor: LoBo1984 »

Panowie

to nie DPF, mam zamontowany moduł komfortu od użytkownika LWPM, dokładnie widzę kiedy wypala się DPF....i to nie w tych momentach o których mówię. poza tym DPF regenerowałem i teraz zamiast 300-350km od wypalania do wypalania mam 800-1000km

co do 220km/h...zapomniałem dodać, że mam Astrę H a nie Zafrę B. Jakoś tak lepiej mi tutaj na tym forum, w końcu silniki te same :)
dodalem, że ta predkość to licznikowo, według gps w menu ukrytym to było 206 czy 207km/h
mogę wgrać zdjęcie zarówno z licznika jak i z kompa :)

Awatar użytkownika
cypis36
Przeglądacz
Posty: 53
Rejestracja: 30 paź 2015, 06:31
Imię: Marcin
Lokalizacja: BYDGOSZCZ
Auto: Zafira B 1,7 CDTI 125kM COSMO
Model: COSMO
Oznaczenie silnika: A17DTR
Gender:

#7 Post autor: cypis36 »

Cześć.
Dla mnie nie musisz tego zdjęcia wykonywać po prostu wiem ;) , że z tym silnikiem nawet Zafira tyle jedzie :P
Obrazek

PETERSS
Mieszkaniec
Posty: 216
Rejestracja: 22 cze 2015, 21:32
Imię: Piotr
Lokalizacja: Jelenia Góra
Auto: Opel Zafira B Cosmo 1.9 CDTI
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#8 Post autor: PETERSS »

Cześć
Czy po regeneracji miałeś wyzerowany pdf w sterowniku? Kiedyś miałem taką samą sytuację jak opisujesz ze spalaniem. Zamontowany był nowy dpf i dramat .... niby wypalił się co 700 km w trasie Ale często zaczynał procedurę przed wypalaniem czyli zwiększone spalanie chwilowe i nagle ok.
W końcu właściciel zdecydował się na reset wszystkich czujników związanych z dpf. Co było ciekawie przed resetem czujnik temperatury przed dpf pokazywał przy normalnej jeździe wartość w gra.nicy 480 stopni a po resecie w okolicy 300.
Jeżeli masz moduł zaobserwòj wartości dpf- temperaturę i ciśnienie i spróbuj wyzerowac dpf opcja w opcom po wymianie dpf.
Drugi bardzo wredny powód to czujnik/zawór przy pompie cr, ale to tylko z dobrym sprzętem ugryziesz.
Daj znać czy coś pomogło.
Ostatnio zmieniony 08 mar 2019, 16:11 przez PETERSS, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
barek16
Mieszkaniec
Posty: 394
Rejestracja: 17 sty 2018, 20:48
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Łańcut
Auto: Cosmo
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DTH
Gender:

#9 Post autor: barek16 »

cypis36 pisze: 08 mar 2019, 13:43 Cześć.
Dla mnie nie musisz tego zdjęcia wykonywać po prostu wiem ;) , że z tym silnikiem nawet Zafira tyle jedzie :P
Licznik do kalibracji :lol:

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik”