Regulacja zaworów / luzów zaworowych silnik Z18XER

Silnik (ON, PB, LPG, CNG), układ przeniesienia napędu, układ wydechowy itp.

Moderatorzy: Mariusz, Tazz

Wiadomość
Autor
djgrzel
Posty: 1
Rejestracja: 11 maja 2020, 10:33
Imię: Paweł
Lokalizacja: Piła
Auto: Opel Astra H 1.8
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER

#136 Post autor: djgrzel »

Witam

Żeby uciąć spekulacje na temat sprawdzania luzów zaworowych, postanowiłem podzielić się moją jakże cenną dokumentacją fabrycznej instalacji gazowej którą dostałem na płycie CD :)

Jest to fabryczna instalacja Landi renzo montowana przez stajnie Irmscher - silnik Z18XER Opel Astra H 2007. Mam obecnie 198 tys. przejechane i właśnie zabieram się za zwalenie pokrywy zaworów bo się poci i przy okazji sprawdzę luzy zaworowe.

Dla tych co im się nie chce ściągać załącznika:
WARTUNG

Beachten Sie die gesetzlich vorgeschriebenen Intervalle der
GAP-Prüfung Ihrer Autogasanlage (ähnlich AU).

Achtung: Berücksichtigen Sie, dass sich die Hinweise zur
Wartung im Kombiinstrument Ihres Fahrzeugs nicht auf die
Autogasanlage beziehen!
Beim Fahren mit Autogas sind die Wartungsarbeiten an
Ihrem Auto für das Erreichen einer maximalen Lebensdauer
und Geltendmachung möglicher Garantieansprüche
unbedingt zu beachten. Da Autogas als Kraftstoff andere
Eigenschaften hat als Benzin, können kleine Mängel oder
Störungen an einem Automotor, die man beim Fahren auf
Benzin kaum bemerkt, beim Fahren mit Autogas deutlich und
hinderlich hervortreten. Damit Sie problemlos auf Autogas
fahren können, sollten Sie folgende Wartungsanweisungen
und Tipps befolgen.


Die allgemeine Wartung an einem Auto in Bezug auf
Zündkerzen, Zündkabel, Zündung usw. muss gemäß den
Anweisungen des Fahrzeugherstellers erfolgen.
Abweichend von den Angaben des Fahrzeugherstellers ist
das Ventilspiel alle 30.000 km zu prüfen und ggf.
einzustellen!


Die Motorschutzadditivierung ist alle 10.000 km
aufzufrischen.

Die Wartung muss ferner nachweisbar sein (anhand eines
vollständig ausgefüllten Wartungshefts), gemäß den
Angaben des Fahrzeugherstellers.

Die Wartung muss von einem vom Hersteller autorisierten
Händler ausgeführt werden.

Justierungen und Reparaturen an Ihrer Irmscher LPG-
Autogasanlage dürfen ausschließlich von einem LPG-
Service oder durch einen GAP zertifizierten Händler
vorgenommen werden.



VERSCHROTTUNG

Zum Ausbau der LPG-Anlage oder einzelner Bauteile und zur
Verschrottung derselben wenden Sie sich immer an einen
qualifizierten LPG Service-Partner.
Załączniki
OBSŁUGA KLIENTA BOOKLET.pdf
(177.55 KiB) Pobrany 100 razy

jarass
Posty: 4
Rejestracja: 31 maja 2020, 22:58
Imię: Jarosław
Lokalizacja: Toruń
Auto: Opel Zafira B
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER
Gender:

#137 Post autor: jarass »

Witam!

Widzę, że dyskusja ciągnie się już latami... Ja dzisiaj zdjąłem pokrywę i pomierzyłem w swojej ZB Z18XER, bo właśnie przymierzam się do gazu a przy okazji mam do wymiany koła ZFR, bo tłuką przy każdym starcie. U mnie jest tak:
ssące: 0.25+/0.25+; 0.25+/0.3+; 0.3+/0.25+; 0.25+/0.2+
wydechowe: 0.4+/0.3+; 0.3+/0.3+; 0.35+/0.35+; 0.3+/0.35+

przebieg to 280.000 km, silnik rzekomo po remoncie (sprzedający robił z musu parę miesięcy wcześniej).

Jak dla mnie to tylko pierwszy cylinder zawór wydechowy 0.4+ jest do poprawki, a pozostałe do obserwacji. Po założeniu LPG i tak czeka mnie nowy rozrząd za jakieś 20kkm, więc będzie okazja skontrolować.

Z tego co mnie ojciec uczył, to nieco większe luzy są może nie wskazane, ale nie przeszkadzają (trochę głośniej klawiaturę słychać).

Co o tym myślicie?

pozdrawiam

Jarek ST.

bumba
Przeglądacz
Posty: 88
Rejestracja: 10 lut 2015, 14:58
Imię: Paweł
Lokalizacja: Milicz
Auto: Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: Z18XER
Gender:

#138 Post autor: bumba »

Do gazu nie zmniejszaj. I obowiązkowa kontrola co 30k. Ja już raz robiłem głowicę, 50k temu, wczoraj pomiar i 0.05 na 2 cylindrach na wydechu. Przyczyna - zbyt uboga mieszanka. Lepszy większy luz niż mniejszy i koniecznie gazownik, który zna ten silnik. Powodzenia.
Z góry dziękuję

Awatar użytkownika
Mariusz
Zafiromaniak
Posty: 2473
Rejestracja: 11 maja 2017, 07:01
Imię: Mariusz
Lokalizacja: Warszawa
Auto: ZB OPC Line
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER
Gender:

#139 Post autor: Mariusz »

Podstawa to dobry gazownik, który zna się na rzeczy. Z tym kasowaniem luzu to bym odpuścił, bo po LPG luz się zmniejszy.

jarass
Posty: 4
Rejestracja: 31 maja 2020, 22:58
Imię: Jarosław
Lokalizacja: Toruń
Auto: Opel Zafira B
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER
Gender:

#140 Post autor: jarass »

Witam

Dzięki z potwierdzenie moich przypuszczeń. Zostawiłem jak jest, a przy konieczności dostania się do pompy i walących kół ZFR musiałem je wymienić. Cisza, cisza, cisza, tylko tyk, tyk, tyk, tyk, tyk :-) Warto było. Jakby lepsze przyśpieszenie od dołu, cichsza - lżejsza praca silnika, jakby niższe zużycie paliwa. Ale o tym napiszę gdzieś w wątku o ZFR.

looper
Posty: 1
Rejestracja: 12 mar 2020, 07:19
Imię: michał
Lokalizacja: Łódź
Auto: Opel Zafira B 1.8
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER

#141 Post autor: looper »

Witam szanownych forumowiczów.
Jestem tu nowy i niebardzo ogarniam fora, będąc do tej pory biernym czytelnikiem wypowiedzie wielokrotnie osób bardziej doświadczonych.
Co mnie skusiło do napisania posta? Otóż chciałem się niejako pochwalić i zarazem podziękować, bo udało mi się wyregulować luzy zaworowe w mojej Zafirze B A18XER.... i to ... osobiście!
Da się to zrobić. Ambitne ale zrabialne.
Jeśli macie jakieś pytania to mogę coś doradzić od siebie.

Pozdrawiam,

Awatar użytkownika
Rysiek
Przeglądacz
Posty: 52
Rejestracja: 14 wrz 2020, 09:36
Imię: Adrian
Lokalizacja: Śląskie, DG
Auto: Opel Zafira B
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER
Gender:

#142 Post autor: Rysiek »

Witam
Jestem przed założeniem gazu i dzwoniłem do serwisu Opla w Sosnowcu w celu sprawdzenia luzów na zaworach, no i tu szok bo:

Koszt: ponad 400zł
Czas około: około 2h
Usługa: TYLKO sprawdzenie BEZ REGULACJI

Wtf na razie się zapisałem na piątek ale ludzie ratujcie!!!!! Gość mówi że w razie luzów to umówić się trzeba na inny termin... wtf
Może w innym Oplu albo u jakiegoś naprawdę dobrego mechanika byście polecili taniej... Auto ma 175tys okolo najechane i czysta benzyna ale nastawiam się że pewnie coś będzie do wymiany. Teraz ponad 400zł potem w razie luzów pewnie tyle samo albo i więcej... coś mi się wydaje że chcą mnie naciągnąć...
U wujka w Hondzie crv III byliśmy w Kato i 1h czekania zajął pomiar i REGULACJA za 350zł!! (nie wiem jak to porównywać bo nie wiem jak się reguluje w OPLU ale chodzi mi o cenę i usługę wykonaną).

Czy Opel Mucha Sosnowiec nie przesadza z ceną?

TomDBR
Debiutant
Posty: 39
Rejestracja: 08 lut 2018, 21:11
Imię: Tomek
Lokalizacja: Brzeziny
Auto: Opel Zafira B 1.8
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER

#143 Post autor: TomDBR »

Około 1,5 roku temu pytałem w Łodzi o sprawdzenie i ew. regulacje. Poniżej ceny dla :

ASO
Kontrola: 300zł
Regulacja: 700zł
Koszt szklanki: 70zł

Prywatny zakład - specjalizacja Opel
Kontrola:80zł
Regulacja :340zł
Koszt szklanki: 25zł (ale tu nie wymieniają tylko szlifują na wymiar).

bumba
Przeglądacz
Posty: 88
Rejestracja: 10 lut 2015, 14:58
Imię: Paweł
Lokalizacja: Milicz
Auto: Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: Z18XER
Gender:

#144 Post autor: bumba »

Co do pomiaru luzu, ja we Wro zapłaciłem 100 PLN, generalnie koszt nie jest duży i pracy też nie za wiele. Tak naprawdę trzeba zdjąć górną pokrywę, szczelinomierzem zmierzyć luzy, założyć nową uszczelkę (50 PLN) i złożyć z powrotem. Pracy na 30 minut (drugi raz robiłem to sam: https://www.youtube.com/watch?v=tBI5dw3VZNc ).

Regulacja. No to już wyższa jazda, ale mój mechanik bierze za to 450 PLN (robiłem już). Roboty więcej, demontaż wałków, wymiana/planowanie szklanek itp. Ale do zrobienia. W ASO mi zawołali 2k za samą robociznę + szklanki jak wyżej i do tego z tydzień kazali czekać, bo szklanki muszą przyjść z Niemiec :D.

A masz rzeczywiście problem z luzem? Czy robisz regularny pomiar? Myślałeś, żeby zrobić samodzielnie? Jeśli dopiero zakładasz gaz, to małe prawdopodobieństwo, że luz jest nieprawidłowy. Może nawet gazownik ci pomierzyć przy montowaniu instalacji.
Ostatnio zmieniony 04 lis 2020, 15:07 przez bumba, łącznie zmieniany 1 raz.
Z góry dziękuję

Awatar użytkownika
Tazz
Zafiromaniak
Posty: 3066
Rejestracja: 25 cze 2017, 11:23
Imię: Marcin
Lokalizacja: SOsnowiec
Auto: Mercedes Benz E klasa
Model: S211
Oznaczenie silnika: M112
Gender:

#145 Post autor: Tazz »

Rysiek pisze: 04 lis 2020, 13:14 Witam
Jestem przed założeniem gazu i dzwoniłem do serwisu Opla w Sosnowcu w celu sprawdzenia luzów na zaworach, no i tu szok bo:

Koszt: ponad 400zł
Czas około: około 2h
Usługa: TYLKO sprawdzenie BEZ REGULACJI

Wtf na razie się zapisałem na piątek ale ludzie ratujcie!!!!! Gość mówi że w razie luzów to umówić się trzeba na inny termin... wtf
Może w innym Oplu albo u jakiegoś naprawdę dobrego mechanika byście polecili taniej... Auto ma 175tys okolo najechane i czysta benzyna ale nastawiam się że pewnie coś będzie do wymiany. Teraz ponad 400zł potem w razie luzów pewnie tyle samo albo i więcej... coś mi się wydaje że chcą mnie naciągnąć...
U wujka w Hondzie crv III byliśmy w Kato i 1h czekania zajął pomiar i REGULACJA za 350zł!! (nie wiem jak to porównywać bo nie wiem jak się reguluje w OPLU ale chodzi mi o cenę i usługę wykonaną).

Czy Opel Mucha Sosnowiec nie przesadza z ceną?
zadzwon do Sosnowca do serwisu opel naftowa. Mogą mieć taniej. Robią same ople i maja pochlebne opinie
http://autoserwisopel.pl/
Byly:
Astra F 1.6 htb
Omega 2.2 sedan
Zafira (z19dth + virus)
Zafira OPC (z20leh)
Przejściowe
VW polo (1.6) htb
seat Cordoba Vario (1.6)
Ford Focus (1.6 TDCI) Htb
Żonowozy:
audi A4 1999 (1.6)
Daihatsu Materia 2008 (1.3)
Obecnie:
Mercedes W211 3.2 V6
Romet ZK 125 FX

Awatar użytkownika
Rysiek
Przeglądacz
Posty: 52
Rejestracja: 14 wrz 2020, 09:36
Imię: Adrian
Lokalizacja: Śląskie, DG
Auto: Opel Zafira B
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER
Gender:

#146 Post autor: Rysiek »

bumba pisze: 04 lis 2020, 15:06 A masz rzeczywiście problem z luzem? Czy robisz regularny pomiar? Myślałeś, żeby zrobić samodzielnie? Jeśli dopiero zakładasz gaz, to małe prawdopodobieństwo, że luz jest nieprawidłowy. Może nawet gazownik ci pomierzyć przy montowaniu instalacji.
Ja niedawno go kupiłem z dwa miesiące temu.. ogólnie nic nie klekocze i nie stuka ale już trochę ma najechane i wątpię żeby poprzedni właściciel coś robił.
Samodzielnie pewnie bym zrobił ale nie mam szczelinomierza bo to żadna filozofia zdjąć dekiel i zmienić uszczelkę i założyć nazat.
Jest małe prawdopodobieństwo ale w rodzinie tyle że w hondach sprawdzali przed założeniem gazu i drobne regulacje robili... więc myślę że warto sobie dla świętego spokoju sprawdzić.

A gazownik nie mierzy sam co mnie zdziwiło tylko woli żeby na własną rękę.. podam że gazownik nie jest jaki lichy - ma dobre opinie, może nie chce u siebie przestoju robić... nie wiem.

W Katowicach 300zł też sam pomiar, z tym że jak coś wyjdzie i bym się decydował regulować u nich to cena automatycznie spada na 160zł. Pytanie ile w razie czego u nich serwis bo może te 140zł nie warte zachodu :D
Ale cena przy samej regulacji to już 120zł mniej. Jak to możliwe... hmmm

Co do OPEL NAFTOWA: to już nie będę dzwonił zrobię w Kato ale jak bedzie regulacja potrzebna to wtedy tam zadzwonię i porównam ceny. Bo rozbieżności w PLN są duże widzę.
Szkoda że nie każdy mechanik chce takie rzeczy robić...
Ostatnio zmieniony 04 lis 2020, 17:57 przez Rysiek, łącznie zmieniany 1 raz.

bumba
Przeglądacz
Posty: 88
Rejestracja: 10 lut 2015, 14:58
Imię: Paweł
Lokalizacja: Milicz
Auto: Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: Z18XER
Gender:

#147 Post autor: bumba »

Ok. Skontrolować warto, ale na benzynie rzadko zawory siadają, to problem na gazie. Do tego, chyba nie sprawdziłeś jaki silnik kupujesz :). Odwołania do hondy nie są uzasadnione, bo tam jest mechaniczna regulacja zaworów, ale śrubą. Tutaj musisz regulować wysokością szklanek (wymieniać je na inne rozmiary), dlatego to kosztuje (praca i części, zrzucasz rozrząd i wałki). Od razu rada, jak założysz gaz to kontroluj spalanie. Musi być min. 10l/100km przy zwykłej, niewysilonej jeździe (bogata mieszanka). Oczywiście może palić 8,5 albo 9l, auto będzie miało moc, ale wykończysz zawory i głowicę, po 30-40k będziesz miał remont (wiem z autopsji :D).
Z góry dziękuję

Awatar użytkownika
Czesław
Zafiromaniak
Posty: 1085
Rejestracja: 30 gru 2013, 22:38
Imię: Czesław
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Auto: Meriva B 1,4 120 KM
Model: B
Oznaczenie silnika: Nel
Gender:
Kontakt:

#148 Post autor: Czesław »

Rysiek pisze: 04 lis 2020, 17:50
bumba pisze: 04 lis 2020, 15:06 A masz rzeczywiście problem z luzem? Czy robisz regularny pomiar? Myślałeś, żeby zrobić samodzielnie? Jeśli dopiero zakładasz gaz, to małe prawdopodobieństwo, że luz jest nieprawidłowy. Może nawet gazownik ci pomierzyć przy montowaniu instalacji.
Ja niedawno go kupiłem z dwa miesiące temu.. ogólnie nic nie klekocze i nie stuka ale już trochę ma najechane i wątpię żeby poprzedni właściciel coś robił.
Samodzielnie pewnie bym zrobił ale nie mam szczelinomierza bo to żadna filozofia zdjąć dekiel i zmienić uszczelkę i założyć nazat.
Szczelinomierz kosztuje 20-30 zł to co Cię powstrzymuje od regulacji Faktycznie to żadna filozofia :P
czesiek_ze

Awatar użytkownika
Mariusz
Zafiromaniak
Posty: 2473
Rejestracja: 11 maja 2017, 07:01
Imię: Mariusz
Lokalizacja: Warszawa
Auto: ZB OPC Line
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER
Gender:

#149 Post autor: Mariusz »

Czesław pisze: 04 lis 2020, 20:29
Rysiek pisze: 04 lis 2020, 17:50
bumba pisze: 04 lis 2020, 15:06 A masz rzeczywiście problem z luzem? Czy robisz regularny pomiar? Myślałeś, żeby zrobić samodzielnie? Jeśli dopiero zakładasz gaz, to małe prawdopodobieństwo, że luz jest nieprawidłowy. Może nawet gazownik ci pomierzyć przy montowaniu instalacji.
Ja niedawno go kupiłem z dwa miesiące temu.. ogólnie nic nie klekocze i nie stuka ale już trochę ma najechane i wątpię żeby poprzedni właściciel coś robił.
Samodzielnie pewnie bym zrobił ale nie mam szczelinomierza bo to żadna filozofia zdjąć dekiel i zmienić uszczelkę i założyć nazat.
Szczelinomierz kosztuje 20-30 zł to co Cię powstrzymuje od regulacji Faktycznie to żadna filozofia :P
Kwestia szczelinomierza to akurat najmniejszy problem. Czytając ostatnie wpisy mam wrażenie że panowie nie do końca wiecie jak w tym silniku reguluje się zawory.
Tu trzeba wymieniać szklanki i dopasowywać je do poszczególnych zaworów.

bumba
Przeglądacz
Posty: 88
Rejestracja: 10 lut 2015, 14:58
Imię: Paweł
Lokalizacja: Milicz
Auto: Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: Z18XER
Gender:

#150 Post autor: bumba »

Wiemy. :). Rozmawiamy o pomiarze, nie regulacji.
Z góry dziękuję

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik”