Alarmujące sygnały przy wymianie oleju w Z18XER

Silnik (ON, PB, LPG, CNG), układ przeniesienia napędu, układ wydechowy itp.

Moderatorzy: Mariusz, Tazz

Wiadomość
Autor
Diesner89
Świeżak
Posty: 13
Rejestracja: 27 gru 2023, 11:34
Imię: Artur
Lokalizacja: Łódź
Auto: Opel Zafira B 1.8
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER

Alarmujące sygnały przy wymianie oleju w Z18XER

#1 Post autor: Diesner89 »

Witajcie, słuchajcie Szanowni Państwo, wczoraj zabrałem się za wymianę oleju w samochodzie przebieg od poprzedniej wymiany to 6500 km. Interwały wymian jakie robię to raz w roku a auto nie robi więcej jak 10 tysięcy kilometrów rocznie.
Silnik to Z18XER w Zafirze B 1.8 + LPG, olej jaki był wlany wcześniej to Motul 8100 X-Clean EFE 5w-30.
Oczywiście wymieniłem stare świece Bosch na świece nowe DENSO IK16TT (irydowa)
Filtr Filtron.
Nowy Olej to Liqui Moly Top-Tec 4600 5w-30
Zanim spuściłem stary olej zrobiłem takie coś , odkręciłem świece i do każdego cylindra wlałem po 60 Ml płukanki celem rozpuszczenia nieco nagaru z tłoków i by trochę poluzować syf na pierścieniach. Tak zostawiłem na całą noc aż do rana.
W trzech cylindrach płukanka prawdopodobnie przedostała się z czasem w głąb silnika. W jednym cylindrze dokładnie w pierwszym czyli ten od strony pasażera płukanka stała i nie spłynęła w głąb silnika. Odessałem nadmiar osuszyłem , resztę płukanki wlałem do silnika i tak sobie działał aż do rozgrzania i spuszczenia.
Ładnie udało się spuścić stary olej, na spokojnie do miski przez następne dwie godziny wykapało sobie pozostałości ze silnika.
Następnie z miski przelałem stary olej do bańki. na dnie miski zauważyłem mikro elementy wyglądające na jakiś metal bo w słońcu się świeciły, i dodatkowo taki mikro albo nano brokacik , nie było tego bardzo dużo ale można było spokojnie gołym okiem to zobaczyć.
Stary filtr rozciąłem by sprawdzić czy jakieś zanieczyszczenia większe lub mniejsze metaliczne są, nie było absolutnie nic po za mikro grudkami jakiegoś nagaru lub czegoś podobnego (twardawe elementy).

Teraz moje pytanie czy mam się o co martwić z racji tego że płukanka stała na jednym cylindrze i mimo wielu godzin nie spłynęła w głąb silnika , czy powinienem się martwić właśnie że w trzech cylindrach spłynęła do silnika a jeden był szczelny, następna rzecz czy mam się martwić o te mikro opiłki metalu i fragmenty brokatu w starym spuszczonym oleju, od czego to może być.

Co całym zabiegu połykania silnika i cylindrów oraz wymianie na nowy olej i filtr oleju + dołożenie nowych świec irydowych , auto dostało tak jak by nowe życie fajnie gładko jedzie i przyspiesza.
Co o tym wszystkim sądzicie jakie byście podjęli dalsze kroki z tym silnikiem. Czekam na Pomoc i pozdrawiam Artur
Ostatnio zmieniony 27 maja 2024, 20:20 przez Pszczyna, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Poprawiłem literówki

Awatar użytkownika
Pszczyna
Zafiromaniak
Posty: 2212
Rejestracja: 22 maja 2010, 17:57
Imię: Dariusz
Lokalizacja: Oberschlesien
Auto: Zafira B 1,9
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#2 Post autor: Pszczyna »

Jak płyn zszedł w trzech cylindrach to pierścienie już nie trzymają ( kontrola ciśnienia w cylindrach ).
Opiłki to zły znak, albo panewki się ścierają albo inny element się ściera.
Jedynie demontaż miski olejowej pozwoli na inspekcję (ew. demontaż stopek korbowodów i kontrola panewek).

Diesner89
Świeżak
Posty: 13
Rejestracja: 27 gru 2023, 11:34
Imię: Artur
Lokalizacja: Łódź
Auto: Opel Zafira B 1.8
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER

#3 Post autor: Diesner89 »

Pszczyna , dzięki za odpowiedz, ogólnie auto mam już jakieś 7 lat i od kiedy go kupiliśmy dużo rzeczy było wymienionych czy naprawionych, wszystkie wymiany oleju ostatnimi laty robię samodzielnie, Mi z kolei wydaje się że zawsze jakieś mikro nieszczelności na połączeniu tłok cylinder są i płyn prędzej czy później zawsze znajdzie ujście. Pomiaru kompresji silnika nie robiłem bo nie mam sprzętu. To jak dobrze mam rozumieć jeden cylinder trzyma ciśnienie i szczelność a trzy nie ?? Mimo że silnik pracuje równo i nie ma widocznego zapotrzebowania na dolewki oleju. Bynajmniej nie spala tyle oleju co np. . Zafira A mojego teścia on wiecznie jeździ i tylko dolewa , ja dolewam raz na jakiś czas i to niewielkie ilości. Czyli jak rozumiem mam problem ???
Ostatnio zmieniony 28 maja 2024, 10:57 przez Pszczyna, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Poprawiłem literówki

Awatar użytkownika
Pszczyna
Zafiromaniak
Posty: 2212
Rejestracja: 22 maja 2010, 17:57
Imię: Dariusz
Lokalizacja: Oberschlesien
Auto: Zafira B 1,9
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#4 Post autor: Pszczyna »

Według TIS prawidłowe ciśnienie sprężania wynosi 10 - 11 MPa natomiast spadek nie więcej niż 25% na jednym cylindrze. (chociaż w innym miejscu TIS podaje że różnica maksymalna pomiędzy cylindrami to 1 MPa).

Diesner89
Świeżak
Posty: 13
Rejestracja: 27 gru 2023, 11:34
Imię: Artur
Lokalizacja: Łódź
Auto: Opel Zafira B 1.8
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER

#5 Post autor: Diesner89 »

Czyli nie pozostaje nic jak sprawdzić kompresje na cylindrach, teraz pytanie jak prawidłowo to zrobić zgodnie ze sztuką.

Awatar użytkownika
Pszczyna
Zafiromaniak
Posty: 2212
Rejestracja: 22 maja 2010, 17:57
Imię: Dariusz
Lokalizacja: Oberschlesien
Auto: Zafira B 1,9
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#6 Post autor: Pszczyna »

Musisz posiadać manometr z gumową końcówką więc po co kupować skoro mechanik to może wykonać.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik”