Z18XER klekot po uruchomieniu zimnego silnika - poradniczek

Silnik (ON, PB, LPG, CNG), układ przeniesienia napędu, układ wydechowy itp.

Moderatorzy: Mariusz, Tazz

Wiadomość
Autor
Umpero
Mieszkaniec
Posty: 386
Rejestracja: 13 lut 2017, 15:12
Imię: Grzegorz
Lokalizacja: Warszawa
Auto: Zafira B
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER

#136 Post autor: Umpero »

Tak trochę prewencyjnie nachodzi mi kilka pytań o KZFR...

1. Jak brzmi to klekotanie w Z18XER? Tazz co prawda sprawdzał przed zakupem mojej Zośki czy słychać, ale ja bym chciał wiedzieć jak ten dźwięk brzmi.
Jest jakiś film w necie obrazujący to?
2. Jak one wyglądają i gdzie się znajdują w silniku? Namiary na foto wybebeszonego silnika mile widziane gdzie jest je widać.
3. Chciałbym też zobaczyć fotkę tych sitek o których się tyle mówi, że można je usunąć. A nie można ich po prostu przeczyścić?
4. Rozumiem, że one (KZFR i sitka) są gdzieś pod górną pokrywą? Jak się ją odkręci to te sitka widać gołym okiem? Tak się zastanawiam czy np. zdjęcie pokrywy górnej grozi jakiegoś rozregulowaniem silnika? Oczywiście wcześniej spuszczając olej i później ponownym założeniu pokrywy po przeczyszczeniu sitek.

Awatar użytkownika
janekW67
Zafiromaniak
Posty: 4083
Rejestracja: 16 sty 2012, 16:59
Imię: Janek
Lokalizacja: Słupca
Auto: Opel Zafira B 1.8 Njoy
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER
Gender:
Kontakt:

#137 Post autor: janekW67 »

Oczywiście!

Awatar użytkownika
Mariusz
Zafiromaniak
Posty: 2470
Rejestracja: 11 maja 2017, 07:01
Imię: Mariusz
Lokalizacja: Warszawa
Auto: ZB OPC Line
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER
Gender:

#138 Post autor: Mariusz »


Umpero
Mieszkaniec
Posty: 386
Rejestracja: 13 lut 2017, 15:12
Imię: Grzegorz
Lokalizacja: Warszawa
Auto: Zafira B
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER

#139 Post autor: Umpero »

Czyli żeby wymienić KZFR trzeba zrzucić rozrząd.
Tak w ogóle to ktoś wymieniał samemu rozrząd? Są potrzebne do tego jakieś specjalne klucze do napinania i regulacji? Czy regulacja polega po prostu na tym aby ustawić zgodnie z tymi kreseczkami?

Czy te zawory są wyjmowalne bez konieczności zrzucania innych elementów wymagających regulacji po ich ponownym założeniu?
Pytam pod takim względem co by tu sobie raz na rok je wyjmować i czyścić.

Awatar użytkownika
janekW67
Zafiromaniak
Posty: 4083
Rejestracja: 16 sty 2012, 16:59
Imię: Janek
Lokalizacja: Słupca
Auto: Opel Zafira B 1.8 Njoy
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER
Gender:
Kontakt:

#140 Post autor: janekW67 »

KZFR są częścią składową układu rozrządu. Elektrozawory możesz wymontować bez ingerencji w inne podzespoły.
Oczywiście!

Awatar użytkownika
Irek_S.
Bywalec
Posty: 177
Rejestracja: 17 paź 2016, 18:53
Imię: Irek
Lokalizacja: Hajnówka
Auto: Zafira B 1.8
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER
Gender:
Kontakt:

#141 Post autor: Irek_S. »

Osobiście rozrządu nie zmieniałem, ale byłem u mechanika kiedy zmieniał moje KZFRy.
Nie było to jakoś specjalnie skomplikowane, na pewno trzeba mieć blokady:
https://allegro.pl/oferta/blokada-rozrz ... lsrc=aw.ds

Pokrywę klawiatury też trzeba zdjąć, a więc i nowa uszczelka potrzebna.
Jeśli chodzi o zawory sterujące to można je wyjąć i włożyć w każdym momencie, odrobina oleju wycieknie jedynie.
Każdy zawór jest przykręcony jedną śrubą, trzeba uważać bo wint jest delikatny i kiedyś udało mi się go zniszczyć.
Zawory na oringach siedzą dość mocno, a więc trzeba trochę siły aby wyciągnąć z gniazda.

Wszystko jest na filmie w postach wyżej ;)
Ostatnio zmieniony 23 sty 2019, 12:14 przez Irek_S., łącznie zmieniany 1 raz.

Umpero
Mieszkaniec
Posty: 386
Rejestracja: 13 lut 2017, 15:12
Imię: Grzegorz
Lokalizacja: Warszawa
Auto: Zafira B
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER

#142 Post autor: Umpero »

Dzięki Panowie.
To już wiem, że zawory mogę sobie sam czyścić.
Natomiast co do KZFR to rozumiem, że póki nie słychać to nie ma co prewencyjnie wymieniać?

bumba
Przeglądacz
Posty: 88
Rejestracja: 10 lut 2015, 14:58
Imię: Paweł
Lokalizacja: Milicz
Auto: Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: Z18XER
Gender:

#143 Post autor: bumba »

Nie, nie wymieniaj. Nawet jeśli zapali ci się check, to nie ma problemu, co najwyżej spadnie moc - wtedy wymiana. Ewentualnie przy dużym klekocie. To co możesz robić to kontrolować poziom oleju i utrzymuj go na poziomie 3/4 miarki (mocno powyżej połowy). Te koła padają głównie ze względu na nie dosmarowanie przy niskim poziomie oleju, zwłaszcza zimą. A te silniki lubią olej :).
Ostatnio zmieniony 23 sty 2019, 13:46 przez bumba, łącznie zmieniany 1 raz.
Z góry dziękuję

Awatar użytkownika
romek22794
Mieszkaniec
Posty: 243
Rejestracja: 01 lut 2017, 21:19
Imię: roman
Lokalizacja: BS
Auto: NJOY przycisk SPORT
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER,LpG

#144 Post autor: romek22794 »

To raczej w ZA lubią olej. W XER raczej wycieki.
Co do wyjmowania zaworów - nie prawo/lewo ani góra/dół. Łatwo je uszkodzić przy wyciąganiu kiwając na boki.

bumba
Przeglądacz
Posty: 88
Rejestracja: 10 lut 2015, 14:58
Imię: Paweł
Lokalizacja: Milicz
Auto: Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: Z18XER
Gender:

#145 Post autor: bumba »

Moja Zafira B o tym nie wie i bierze :). Brała przed zrobieniem głowicy i bierze po.
Z góry dziękuję

Awatar użytkownika
romek22794
Mieszkaniec
Posty: 243
Rejestracja: 01 lut 2017, 21:19
Imię: roman
Lokalizacja: BS
Auto: NJOY przycisk SPORT
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER,LpG

#146 Post autor: romek22794 »

Znalazłem u chińczyków takie coś:
ScreenShot005.jpg

Uszczelki już kiedyś zamawiałem a tu innego sprzedawcy znalazłem dodatkowo- zawór zwrotny? Ten na którego "nadziewa" się filtr oleju.Ten, który podobno nie trzyma oleju, i ścieka on powodując znany poranny klekot.
Podlega ten zawór jakiemuś przeglądowi? Lub wymianie? Warto go odkręcić i sprawdzić?

Awatar użytkownika
Tunio999
Zafiromaniak
Posty: 5255
Rejestracja: 15 gru 2011, 21:09
Imię: Wojtek
Lokalizacja: Tomaszów Lubelski
Auto: ex ZB 1.8 SPORT
Model: 2008
Oznaczenie silnika: Z18XER
Gender:
Kontakt:

#147 Post autor: Tunio999 »

Niedawno, znowu pojawił mi się klekot i ponownie wystąpiły błędy: 001463 i 001161 ;) Tym razem było inaczej niż poprzednio - po prostu zbyt szybko niż ostatnio - Pojechałem do mechanika i okazało się, że to wina rozrządu a dokładniej - rolka napinacza. We wtorek odstawiam Zochę do mechanika i dam znać ;)
"Tylko dwie rzeczy są nieskończone: wszechświat oraz ludzka głupota, choć nie jestem pewien co do tej pierwszej."
- Albert Einstein

<<< Pozdrawiam Tunio999 >>>

darkb
Mieszkaniec
Posty: 205
Rejestracja: 11 kwie 2013, 23:21
Imię: Darek
Lokalizacja: Łódź
Auto: Opel Zafira B
Model: B
Oznaczenie silnika: Z18XER
Gender:

#148 Post autor: darkb »

Panowie mam pytanie
Ostatnio wymieniłem uszcelke pokrywy zaworów i kontrolowałem stan kół zfr które już mocno klekocza cały czas
Po wymianie uszcelki auto chodzi jak chodziło lecz podczas dodawania gazu mocno słychać jakby gwizd jęk silnika z okolic wałków rozrządu lub kół rozrzadu
Czy temu dzwiękowi mogą być winne koła zfr
Proszę o pomoc
Ostatnio zmieniony 14 mar 2019, 12:11 przez Tazz, łącznie zmieniany 1 raz.

bumba
Przeglądacz
Posty: 88
Rejestracja: 10 lut 2015, 14:58
Imię: Paweł
Lokalizacja: Milicz
Auto: Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: Z18XER
Gender:

#149 Post autor: bumba »

darkb pisze: 13 mar 2019, 22:52 Po wymianie uszcelki auto chodzi jak chodziło lecz podczas dodawania gazu mocno słychać jakby gwizd jęk silnika z okolic wałków rozrządu lub kół rozrzadu
Z wymianą uszczelki bym tego nie wiązał. Bez posłuchania ciężko zgadywać. Ja przy uszkodzonych KZFR miałem przy zapalaniu taki metaliczny świst, jakby metal o metal tarł bez nasmarowania przez kilka sekund, ale potem dźwięk znikał - pewnie gdy olej doszedł do kół. Przyczyną były właśnie KZFR - po ich wymianie problem się skończył. Mówisz, że mocno ci już szwankują i je słychać. Może warto jednak je zmienić?
Z góry dziękuję

darkb
Mieszkaniec
Posty: 205
Rejestracja: 11 kwie 2013, 23:21
Imię: Darek
Lokalizacja: Łódź
Auto: Opel Zafira B
Model: B
Oznaczenie silnika: Z18XER
Gender:

#150 Post autor: darkb »

Panowie czy ma ktoś blokadę wałków rozrządu do naszych benzynowych silnikow 1,8 lub 1,6
Potrsebuje zdjęcie tej blokady tzn taka blacha z wypustakmi a dokładnie chodzi mi o wymiary tej blokady
Bardzo proszę o pomoc j dziekuje

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik”