[B]Czyszczenie zaworu EGR 1.9 CDTi - komentarze

Silnik (ON, PB, LPG, CNG), układ przeniesienia napędu, układ wydechowy itp.

Moderatorzy: Mariusz, Tazz

Wiadomość
Autor
norbert_p

#346 Post autor: norbert_p »

kaliope pisze:czyli zasyfię całą rurkę plecionkę wychodzącą od chłodnicy spalin.
Wydaje mi się, że lepiej jest później wyczyścić samą rurkę niż EGR (z niewiadomo jakim skutkiem - ze względu na skomplikowaną budowę wewnętrzną).

zbigor

#347 Post autor: zbigor »

norbert_p pisze:Wydaje mi się, że lepiej jest później wyczyścić samą rurkę niż EGR
I tu bym sie doszukiwał sensu umieszczenia przez Fiata tej blaszki między EGR a przepustnicą. Mgiełka olejowa mieszająca się ze spalinami zabrudzi tylko rurkę i jej ujście do przepustnicy. EGR będący za blaszką jest dość dobrze chroniony. Pewnie dlatego byl w miarę czysty. Nie miał zabrudzeń typu gęsta maź tylko sadza i to nie dużo. Od jego wymiany i założenia blaszki zrobione ok 20 tyś wiec spodziewałem się gorszego widoku mając porównanie z poprzednim EGR który był przeze mnie wymieniony po 30 tyś ale nie był zablaszkowany.
Tak czy inaczej na kolejne 20 tyś mam spokój :D

tico0

#348 Post autor: tico0 »

zbigor pisze:Moje odczucia są takie że silnik w całym zakresie lepiej ciągnął.
I ja się pod tym podpiszę.....
kaliope pisze: Tam jest właśnie 'Kalibracja grupy czujników' dałem aktywuj, chwile myślał i tyle. Potem jazda próbna...i powiem szczerze....nie wiem czy sobie już wmawiam ....ale autko chyba rzeczywiście lepiej ciągnie po tej kalibracji.
zrobiłem to samo z czystej ciekawości i mam takie same odczucia ;)
Moim zdaniem nie powinno to mieć wpływu na zachowanie silnika bo to przecież inny układ abs,esp..... ale kto wie.... ;)

Anony Mous

#349 Post autor: Anony Mous »

właśnie czytam sobie wątek zaślepiania egr na vectra-c.com i gość twierdzi, że fiat każe dawać zaraz za egr'em, żeby go czyścić (my snuliśmy teorie, że blaszka przed egrem bedzie go chronić) tzn...podobno blaszka wprowadzą przepływ spalin w zawirowanie i ten wir spalin czyści egr.

tico0

#350 Post autor: tico0 »

kaliope zgodził bym się z tą teorią gby by była przed a nie za.... wtedy może wprowadzać "zawirowania" ale za.... :?: no ale cóż mądrzejsze głowy nad tym myślały....

Anony Mous

#351 Post autor: Anony Mous »

tico0 pisze:kaliope zgodził bym się z tą teorią gby by była przed a nie za.... wtedy może wprowadzać "zawirowania" ale za.... :?: no ale cóż mądrzejsze głowy nad tym myślały....
no ja to tak rozumiem, że blaszka jest za egrem .... spaliny uderzają o nią i wpadają w wir i czyszczą egr. Czyli wir jest przed blaszką, czyli w komorze egr'a a nie za blaszką czyli w karbowanej rurce.
Ostatnio zmieniony 02 maja 2011, 23:07 przez Anony Mous, łącznie zmieniany 1 raz.

tico0

#352 Post autor: tico0 »

No może i dobrze to tłumaczysz.... ale ja sobie myślę że już sam przepływ przez egr powoduje jakieś przytłumienie+zawirowania....

kubik_CDTi

#353 Post autor: kubik_CDTi »

Przeanalizowałem trochę to sobie i doszedłem do wniosku,że rozwiązanie fiatowskie może być jednak nie głupie.
Dlaczego?
Same spaliny są suche,więc EGR działa jak powinien,a oddzielamy go od działania mgły olejowej w kolektorze dolotowym,która docierając do EGR robi koks,który go zabija.
Poprzez mniejsze otwory dla spalin,przyspieszamy ich tempo i redukujemy osadzanie się sadzy na ścianach.
Tym o to sposobem wszystko działa,jak natura chciała.
Osobiście przełożyłem blaszkę za EGR,bez czyszczenia,bo nie chciało mi się rozbierać.
Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony 02 maja 2011, 23:16 przez kubik_CDTi, łącznie zmieniany 1 raz.

zbigor

#354 Post autor: zbigor »

kaliope pisze: fiat każe dawać zaraz za egr'em, żeby go czyścić
Z tego co mi wiadomo FIAT blaszką rozwiązał przede wszystkim problem szarpania w przedziale 2-2,5 tyś obr które powodowała zła recyrkulacja spalin. Mniejsze brudzenie EGRa było niejako przy okazji. I teraz jest dla mnie jasne dlaczego ta blaszka jest miedzy EGR i przepustnicą. Cały problem brudnego EGRa wynika ze zmieszania się spalin zawierających sadzę z mgiełką olejową która jest dostarczana do dolotu przez odmę. Tworzy się z trego klejąca breja. Blaszka miedzy przepustnicą a EGR w znacznym stopniu ogranicza osiadanie cząstek oleju na EGR przez co sadza nie przykleja się do jego powierzchni.
Dałem blaszkę jak każe FIAT w Z19DT czyli tuż za EGR a przed kolankiem łączącym z przepustnicą. Kolanko i wejście do przepustnicy były mocno zalepione mazią a ERG będący już za blaszką był tylko odymiony sadzą.

Anony Mous

#355 Post autor: Anony Mous »

no ma to sens...ale jak ja rozebrałem egra, jak sie okazało oryginał, czyli 5 letni, w nim nie było ani grama mokrego klejącego syfu.....a przecież blaszki nie było....była tylko sucha...krusząca sie sadza.

lapm

#356 Post autor: lapm »

Ja rowniez tak mysle, jak zbigor i kubik_CDTi, ze lepiej za, bo ogranicza ta mgielke olejowa z odmy do egr, ale jeszcze przyszpiesza te spaliny i do kolektora leci z wiekszym cisnieniem i moze nie bedzie tak osadzal sie ten syf na klapach wirowych w kolektorze przy silniku Z19DTH.

Anony Mous

#357 Post autor: Anony Mous »

lapm pisze:Ja rowniez tak mysle, jak zbigor i kubik_CDTi, ze lepiej za, bo ogranicza ta mgielke olejowa z odmy do egr, ale jeszcze przyszpiesza te spaliny i do kolektora leci z wiekszym cisnieniem i moze nie bedzie tak osadzal sie ten syf na klapach wirowych w kolektorze przy silniku Z19DTH.
Ja też zdecydowanie teraz tak myślę. Zresztą przecież na pewno robili to inżynierowie fiata, badając dokładnie sprawę, pewnie robili doświadczenia z tym pojawiającym sie zawirowaniem spalin przed blaszką, czyli w komorze egr.

Ewentualnie w z19td można jej w ogóle nie wkładać jeśli ktoś potrafi sobie samodzielnie od czasu do czasu przeczyścić egr i przepustnicę, natomiast w z19dth blaszką pełni duże ważniejszą rolę z uwagi na klapy wirowe.


Powiedzcie mi jeszcze czy dobrze myślę. Parę osób zauważyło, że auto się lepiej zbiera z dołu (do 2 tyś)
a) dlatego, że wyczyszczony egr i przepustnica?
b) czy dlatego, że jest blaszka?
c) to i to ?

Parę osób w tym ja (również na vectra_c.com) miało odczucie, że auto gorzej ciągnie powyżej 2 tyś i ktoś napisał, że to nie możliwe bo egr już nie pełni żadnej funkcji powyżej 2 tyś. Ten ktoś ma chyba rację patrząc na fakt, że jak ludzie mają błąd 2279 (czyli syf w komorze egr gdzie domyka się klapka) to auto nie ciągnie kompletnie do 2 tyś a potem chodzi normalnie oraz pod uwagę test, który zbigor komuś radził by na chwile całkiem zaślepić egr i auto ma ciągnąć jak rakieta od dołu.

Więc, czy ja dobrze rozumiem, że na wolnych obrotach egr jest w pełni otwarty, czyli puszcza maksymalna ilość spalin dalej do przepustnicy a potem dodając gazu powoli się zamyka? A właśnie powyżej 2 tys jest już całkowicie zamknięty? …i dlatego ten ktoś napisał, że powyżej 2 tyś egr nie pełni żadnej roli? Czy jest dokładnie na odwrót czyli egr startuje od zamkniętego na wolnych obrotach a potem się otwiera na maxa powyżej 2 tyś?

zbigor

#358 Post autor: zbigor »

NA wolnych obrotach ECU silnika zleca otwarcie EGRa Można to sprawdzić Opcomem gdzie jest "zlecona pozycja EGR" na 100% Na wysokich jest zamknięcie.

imalas

#359 Post autor: imalas »

kaliope pisze:
Powiedzcie mi jeszcze czy dobrze myślę. Parę osób zauważyło, że auto się lepiej zbiera z dołu (do 2 tyś)
a) dlatego, że wyczyszczony egr i przepustnica?
b) czy dlatego, że jest blaszka?
c) to i to ?
d) wyczyszczony boost sensor czyli czujnik ciśnienia doładowania turbiny. Warto go czyścić co jakiś czas, jak samochód nie "ciągnie z dołu", zawsze miałem poprawę!

Anony Mous

#360 Post autor: Anony Mous »

zbigor pisze:NA wolnych obrotach ECU silnika zleca otwarcie EGRa Można to sprawdzić Opcomem gdzie jest "zlecona pozycja EGR" na 100% Na wysokich jest zamknięcie.
1 czyli dobrze gość mówi, że nie ma możliwości by silnik słabiej ciągnął powyżej 2 tyś w wyniku założenia blaszki.


2. Więc jaki jest sens w ogóle egr'a? Przecież zdroworozsądkowo, jeśli on ma chronić środowisko, to im więcej dodajemy gazu, tym bardziej powinien kierować spaliny do powtórnego spalenia..a tu dokładnie na odwrót.


3. Jest gość w astra klubie w UK, który całkiem zaślepił egra, mówi, że ma cały czas kontrolkę silnika ,ale sie tym nie przejmuje....auto normalnie jeździ, Jakie mogą być konsekwancje?

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik”