Z18XER klekot po uruchomieniu zimnego silnika - poradniczek
: 15 cze 2012, 10:22
Ostatnio miałem w mojej Zosi taką przypadłość, znalazłem na różnych forach trochę szczątkowych informacji, tutaj zbieram to wszystko w całość, może komuś się przyda .
Objawy: głośny klekot po uruchomieniu zimnego silnika trwający ok 2 sekund.
Przyczyna: niewłaściwa praca mechanizmu sterowania zmiennymi fazami rozrządu (niedostateczne smarowanie).
Co z tym zrobić:
1. modyfikacja zaworów sterowania zmiennymi fazami rozrządu.
Polega ona na usunięciu siteczek utrudniających przepływ oleju. Modyfikację potwierdziłem w ASO i 2 niezależnych warsztatach, wszyscy twierdzą, że jest bezpieczna, proszę jednak nie mieć do mnie pretensji jeśli ktoś sobie coś popsuje.
Zawory są 2, znajdują się na górze głowicy po przeciwnych stronach obok kół górnych wałków rozrządu. Odłączamy przewody, odkręcamy śrubę mocującą zawór (klucz żeński torx 8 najlepiej z przedłużką 1/4 i grzechotką) i wysuwany zawór - może to wymagać trochę siły (uszczelka trzyma).
Zawór wygląda jak na zdjęciu:
Siteczka, które należy usunąć zaznaczono czerwonymi strzałkami, czarne sitko na końcu zaworu zostaje, należy je przeczyścić.
W moim przypadku 3 z 4 sitek były pęknięte na spawie więc olej i tak leciał przez dziurkę i nie był filtrowany. Usuniecie sitek pomogło, obecnie po pierwszym uruchomieniu zimnego silnika słuchać głośniejszą pracę przez ok. 0,5 sekundy i dźwięk jest zdecydowanie mniej natarczywy niż wcześniej, kolejne uruchomienie silnika - brak jakichkolwiek niepokojących dźwięków .
UWAGA: zawory potrafią się zaciąć, wtedy głośna praca silnika słyszalna jest cały czas, można zweryfikować poprawną pracę wyjętego zaworu podłączając go do prądu i obserwując ruch tłoczka.
Numer katalogowy zaworu: Valve, Solenoid, Camshaft Position 12992408 62 35 597
2. Należy zwrócić szczególną uwagę na jakość stosowanego oleju oraz filtra oleju.
Dokładnie dane poprawnego filtra:
Wysokość [mm]: 105,4
Wysokość 1 [mm]: 95
średnica 2 [mm]: 26
średnica zewnętrzna [mm]: 57,1
Zalecane filtry (przez kol. tradelux) Knecht OX401D, MANN+HUMMEL HU 612/2 X
Szczególnie niewskazane są filtry o zbyt małej długości (wysokości).
W przypadku wątpliwości co do jakości filtra lub oleju należy je natychmiast wymienić.
3. Jeśli powyższe czynności nie pomogą może okazać się konieczna wymiana koła zębatego wałka rozrządu po stronie ssącej:
Gear, Camshaft, With Actuator, Inlet 55567049 56 36 632 koszt zakupu ok 800 zł w ASO.
Są dostępne także zamienniki po ok 500 zł:
INA 427 1004 10 , RUVILLE 205302
Mam nadzieję, ze powyższe informacje się Wam przydadzą.
Życzę wszystkim miliona kilometrów za kierownicą Zośki
Objawy: głośny klekot po uruchomieniu zimnego silnika trwający ok 2 sekund.
Przyczyna: niewłaściwa praca mechanizmu sterowania zmiennymi fazami rozrządu (niedostateczne smarowanie).
Co z tym zrobić:
1. modyfikacja zaworów sterowania zmiennymi fazami rozrządu.
Polega ona na usunięciu siteczek utrudniających przepływ oleju. Modyfikację potwierdziłem w ASO i 2 niezależnych warsztatach, wszyscy twierdzą, że jest bezpieczna, proszę jednak nie mieć do mnie pretensji jeśli ktoś sobie coś popsuje.
Zawory są 2, znajdują się na górze głowicy po przeciwnych stronach obok kół górnych wałków rozrządu. Odłączamy przewody, odkręcamy śrubę mocującą zawór (klucz żeński torx 8 najlepiej z przedłużką 1/4 i grzechotką) i wysuwany zawór - może to wymagać trochę siły (uszczelka trzyma).
Zawór wygląda jak na zdjęciu:
Siteczka, które należy usunąć zaznaczono czerwonymi strzałkami, czarne sitko na końcu zaworu zostaje, należy je przeczyścić.
W moim przypadku 3 z 4 sitek były pęknięte na spawie więc olej i tak leciał przez dziurkę i nie był filtrowany. Usuniecie sitek pomogło, obecnie po pierwszym uruchomieniu zimnego silnika słuchać głośniejszą pracę przez ok. 0,5 sekundy i dźwięk jest zdecydowanie mniej natarczywy niż wcześniej, kolejne uruchomienie silnika - brak jakichkolwiek niepokojących dźwięków .
UWAGA: zawory potrafią się zaciąć, wtedy głośna praca silnika słyszalna jest cały czas, można zweryfikować poprawną pracę wyjętego zaworu podłączając go do prądu i obserwując ruch tłoczka.
Numer katalogowy zaworu: Valve, Solenoid, Camshaft Position 12992408 62 35 597
2. Należy zwrócić szczególną uwagę na jakość stosowanego oleju oraz filtra oleju.
Dokładnie dane poprawnego filtra:
Wysokość [mm]: 105,4
Wysokość 1 [mm]: 95
średnica 2 [mm]: 26
średnica zewnętrzna [mm]: 57,1
Zalecane filtry (przez kol. tradelux) Knecht OX401D, MANN+HUMMEL HU 612/2 X
Szczególnie niewskazane są filtry o zbyt małej długości (wysokości).
W przypadku wątpliwości co do jakości filtra lub oleju należy je natychmiast wymienić.
3. Jeśli powyższe czynności nie pomogą może okazać się konieczna wymiana koła zębatego wałka rozrządu po stronie ssącej:
Gear, Camshaft, With Actuator, Inlet 55567049 56 36 632 koszt zakupu ok 800 zł w ASO.
Są dostępne także zamienniki po ok 500 zł:
INA 427 1004 10 , RUVILLE 205302
Mam nadzieję, ze powyższe informacje się Wam przydadzą.
Życzę wszystkim miliona kilometrów za kierownicą Zośki