Strona 1 z 7

[TUT/B]Czyszczenie przepustnicy CDTi 150KM

: 27 mar 2010, 22:47
autor: Anony Mous
W temacie napisałem ,że chodzi o silnik 150KM,bo taki mam ale w 120KM jest bardzo podobne mocowanie.Zabieg jest bardzo prosty,który zajmuje kilkadziesiąt minut a polecam go wszystkim,którzy czyszczą EGR-y.Generalnie przepustnica nie jest bardzo zabrudzona ale to co jest za przepustnicą w kolektorze ssącym nie pozwala na poprawne działanie zaworu EGR a dokładniej pisząc syf znajdujący się w kanałach nie pozwala na swobodny przepływ spalin z EGR-a do kolektora.

Odkręcamy opaskę mocującą przewód od Intercoolera zwanego dalej IC do króćca przy przepustnicy i ściągamy z niego gumowy przewód.Foto zapożyczone z netu silnika Z19DT 120KM ale w Z19DTH 150KM jest tak samo.

Obrazek

Następnie proponuję odkręcić króciec od przepustnicy,który mocowany jest dwiema śrubami.Foto przepustnicy zapożyczone z netu.Mocowanie króćca zaznaczone poz. 1 i 2.Pozycja 3 to mocowanie przepustnicy,które słabo widać gdy przepustnica zamocowana jest w aucie ponieważ zasłania ją króciec.Pod śrubą nr 3 zamocowany jest także uchwyt do wiązki elektrycznej,która wpięta jest w przepustnicę.Kolejne dwie śruby mocujące przepustnicę widać z góry i jest do nich dobry dostęp z kluczem.

Obrazek

Pamiętamy o odpięciu wiązki od przepustnicy i mamy przepustnice wymontowaną.
Wyczyściłem ją tylko szmatką do sucha.Foto przepustnicy bezpośrednio po demontażu.Obok EGR z zaślepką.

Obrazek

Gdy zdemontujemy przepustnicę mamy wtedy swobodny dostęp do kolektora ssącego w którym należy wyczyścić kanały dolotowe spalin z EGR-a do kolektora.U mnie kanały te były zapchane,zabrudzone i bardzo słabo drożne.Użyłem do tego śrubokręta i szmatki.
Kolektor przed czyszczeniem kanałów zaznaczone żółtym kolorem.

Obrazek

Kolektor po czyszczeniu

Obrazek

Do czyszczenia przepustnicy i kanałów w kolektorze proponuję zdemontować zawór EGR ponieważ wtedy widać bardzo dobrze(foto) kanały doprowadzenia spalin z zaworu do kolektora.

Po czyszczeniu wszystko składamy w odwrotnej kolejności.

: 27 mar 2010, 23:10
autor: kicaj
cool ;) thnx za opis

Re: Czyszczenie przepustnicy CDTi 150KM

: 28 mar 2010, 19:26
autor: lapm
fajny opis :)

: 26 kwie 2011, 21:11
autor: Łysy
Ukręciłem dzisiaj klucz ampulowy, chcąc odkręcić trzecią śrubę od przepustnicy:-(

: 23 maja 2011, 16:39
autor: staszekh
Jestem, po czyszczeniu przepustnicy i zastanawiam się skąd bierze się olej w puszeczce sterującej. Za radą umieszczoną na http://www.zafiraklub.pl/viewtopic.php?t=1308, otworzyłem ten dekielek i wylałem ten olej (było go niewiele). Czy on nie smaruje czasem mechanizmu sterowania przepustnicą?

: 04 lip 2011, 20:14
autor: ocrmind
Panowie, jakie oznaczenie mają te 3 śruby - nasadowe torx`y ? Muszę kupić jedną sztukę z myślą o czyszczeniu przepustnicy.

: 04 lip 2011, 22:26
autor: jojos
ocrmind pisze:Panowie, jakie oznaczenie mają te 3 śruby - nasadowe torx`y ? Muszę kupić jedną sztukę z myślą o czyszczeniu przepustnicy.
ale przepustnica nie jest na torxach tylko na imbusach:
M8x30 NR 93182363 Nr 58 25 712

Ja sobie obrobiłem jedną od egr'a. W ASO na zamówienie, 5 zł. Fakt faktem, pasowałoby mieć w zanadrzu jakieś zapasowe.....bo czasami ciężko odkręcić i się wyrabiają

np takie: choć nie wiem jak z ich twardoscią, bo pasuje przykręcić coś porządnego
Obrazek

Uploaded with ImageShack.us
http://allegro.pl/m8x30-sruba-nierdzewn ... 02190.html

Śruby można dokupić w Castoramie rozmiar M8x40.Są trochę dłuższe ale przycinamy na odpowiednią długość i jest ok.Ja byłem zmuszony na szybko takie zakupić bo w ASO nie mieli.I tak Jak Kolega Kaliope napisał to są śruby na imbus (ampul ), nie torx

zawor egr

: 21 lip 2011, 19:06
autor: mandaloszka
Jestem tez po czyszczeniu tego dranstwa.Ale po miesiacu wrocil problem z kontrolka (auto z kluczykiem).Auto chodzi jak burza ale kontrolka co jakis czas zapala sie.
Mam pytanie czy uklad jest znowu zawalony czy jest to wina ze nie skasowalem tego bledu po czyszczeniu.Prosze o pomoc!

: 21 lip 2011, 19:33
autor: mandaloszka
Mam Zafire 150KM.Pokazuje blad 2279 tak samo jak przed miesiacem tyle ze teraz silnik chodzi jak burza Przed czyszczeniem szarpalo ze nie dalo sie jezdzic.Mozliwe ,ze znowu cos sie zawalilo,ale po 2 tys.km?

[ Dodano: Czw Lip 21, 2011 19:34 ]
egr byl tez czysczony

: 21 lip 2011, 19:57
autor: mandaloszka
Jak na razie to kontrolka (auto z kluczykiem)pojawila sie tylko raz dzisiaj.W czsie swiecenia silnik nie ma mocy,mozna max.jechac 90 km/h.Jak mozna skoasowac blad?

Zaworu egr ciag dalszy

: 06 paź 2011, 18:19
autor: mandaloszka
Jestem juz po dwokrotnym czyszczeniu zaworu egr,po pierwszym razie myslalem ze zle to zrobilem i poprawilem to jeszcze raz.Zawor-egr,i przepustnica i booster sensor swieca sie jak nowe ale problem zostal!-dosyc mocne szarpania w przedziale 1600-2000 obrotow.W cieplym silniku jeszcze gorzej.Z czytania bledu pokazuje 2279-czyli typowo dla egr-u.
Juz sam nie wiem co mam zrobic -chyba mi zostal tylko SERWIS!
Podejzewam jescze bosster sensor lub DPF(przytkany).
Bardzo prosze o pomoc.

: 06 paź 2011, 18:26
autor: MieHor
P2279 Intake Air System Leak Detected B-035

P2279 - Wykryto nieszczelność w układzie wlotu powietrza

P2279 Nieopomiarowane powietrze po stronie ssącej

P2279 Nieszczelność w układzie wlotowym

: 06 paź 2011, 19:50
autor: norbert_p
MieHor pisze:P2279 Intake Air System Leak Detected B-035

P2279 - Wykryto nieszczelność w układzie wlotu powietrza

P2279 Nieopomiarowane powietrze po stronie ssącej

P2279 Nieszczelność w układzie wlotowym
Być może jest jakaś dziura na wężu albo masz dziurawy intercooler. Czy jak gwałtownie naciśniesz pedał gazu i puścisz to słychać syk? Sam tego nie sprawdzisz, ale jeśli tak to problem się sam znalazł.

: 06 paź 2011, 20:18
autor: mandaloszka
Sorry zapomnialem napisac mam 150 KM to chyba DTH.Mysle ze weze dobrze dokrecilem.
Zapomnialem zapisac ze pare razy w ciagu 2 tygodni zapalala sie kontrolka (autka z kluczykiem) a pozniej (kontrolka ukladu kontroli i emisji spalin).Ta pierwsza gasnie w ciagu pol godziny ta druga swiecila 2 dni.Kontrolka(autka z kluczykiem) zapala sie bardzo szybko gdy wciskam pedal gazu w podloge.

: 06 paź 2011, 20:20
autor: norbert_p
A co z klapami wirowymi?