Obawy nowego wlasciciela

Silnik (ON, PB, LPG, CNG), układ przeniesienia napędu, układ wydechowy itp.

Moderatorzy: Mariusz, Tazz

Wiadomość
Autor
Władek
Świeżak
Posty: 19
Rejestracja: 14 maja 2019, 15:03
Imię: Władysław
Lokalizacja: Trójmiasto
Auto: Opel Zafira B 1.9 CDTI
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

Obawy nowego wlasciciela

#1 Post autor: Władek »

Witam wszystkich!

Chcialbym zasiegnac kilku porad od doswiadczonych wlascicieli Zosiek nt. tegoz autka. Niedawno nabylem Zafirke jak w moim opisie profilu czyli ZB 1.9 CDTI Z19DT rocznik 2006 i niecale 247 tys. przebiegu.
Poprzedni wlasciciel twierdzil, ze 2 wtrysk moze miec jakas usterke, a przynajmniej tak twierdzil jego mechanik. Ja nie zauwazylem jakiejs wyjatkowo dziwnej pracy silnika (wydaje mi sie, ze klekot bocianow to standard), ale... No wlasnie ale... Dla swietego spokoju zrobilem probe przelewowa i wyszla w normie. Obroty na jalowym utrzymuja sie na poziomie 750 (ogladalem juz tute kaliope nt. wymiany oleju i widze, ze tez tak ma w tym silniku), a wszyscy wmawiaja mi, ze diesel powinien trzymac sztywne 1000. To nie zmienia faktu, ze obroty delikatnie drgaja (tak na oko +/-30). Autko jednak pali "na strzala" jak to mawiaja (nie pojawia sie kontrolka od swiec). Czasami jednak mi gasnie przy starcie ze swiatel czy zatrzymaniu sie i starcie pod gorke, ale to moze wynikac tez z braku mojego doswiadczenia z dieslem. Dodatkowo w dniu, w ktorym wymienialem opony na letnie (bo w chwili zakupu miala jeszcze zimowki) pojawila sie kontrolka auta z kluczykiem oraz check engine, ale tylko majac kluczyk na pozycji II. Po odpaleniu i podczas jazdy nic. Sprawdzilem sam bledy metoda "wypedalowania" (znalazlem to tez u Was na forum) i byly to 05007E, 05007F, 210780, co mechanik (ten sam od proby przelewowej) okreslil na problem z czujnikiem ABS oraz cos z pedalem gazu. Jeszcze jedna sprawa to ostry smrod po zakonczeniu jakiegos odcinka jazdy. Narazie zdarzylo sie to dwa razy. Pierwszy raz sugerujac sie, ze moze byc to DPF i wysokim spalaniem pokazywyanym na ekraniku przegonilem Zoske po obwodnicy na 2500 tys. obr. i problem nie wystapil do wczoraj. Wspomnianemu mechanikowi rowniez nie podoba sie zapach spalin (moze to ten wlasnie smrod o ktorym pisze) oraz praca silnika, ale autko nie kopci na zaden kolor tj. czarny, bialy czy niebieskawy ani nie gubi mocy czy inne takie. Dzis u mechanika zauwazylem tez, ze silnik lekko sie chybocze na luzie. Dodam, ze pod maska jak i pod autem sucho (silnik, miska, turbina etc.). Swiszczy tylko pasek, ale to wiem, ze musze zrobic ;)
Mechanik, u ktorego jest obecnie Zosia nie ma za duzego doswiadczenia z Oplami, ale z racji tego, ze odstawiam do niego sluzbowa Skode i znamy sie juz troche powiedzial, ze rzuci na nia okiem i nie obiecuje niczego, czytaj takie wstepne i wysoce ogolne rozeznanie. Jakby malo tego bylo, zaden z polecanych mi przez znajomych mechanikow z Trojmiasta nie chce wziac Opla na warsztat (jeden skwitowal wrecz, ze Ople to mu tylko krew psuja). W ostatecznosci pozostanie mi wylacznie ASO, a tam nie ma co ukrywac, ze za samo wejscie juz mi tysiaka za twarzowe policza.
Reasumujac moje wypociny szukam porad. Czy ktos z Was mial ktorys z w/w objawow? Pisze gdyz ta gadka mechanika, ze nie podoba mu sie praca silnika i zapach spalin wysoce mnie zaniepokoila, co zreszta widac po moim dlugim wywodzie, a ja nie znam sie za bardzo na mechanice pojazdowej.

Prosze o porady i sugestie co moglbym jeszcze zrobic, sprawdzic etc.

Dziekuje i pozdrawiam,
Wladek

PS. Post edytowany. Dodalem kilka zdan :)
Ostatnio zmieniony 14 maja 2019, 18:08 przez Władek, łącznie zmieniany 5 razy.

Skasowany użytkownik 6483

#2 Post autor: Skasowany użytkownik 6483 »

Co do obrotów na biegu jałowym to nie spotkałem sie aby jakiekolwiek auto miało 1000obr/min . Normalne obroty są w zakresie 750-800obr/min - oczywiście na rozgrzanym silniku. Ja na zimnym mam tylko ciut wyższe ale serio- ciut . Co do wypalania DPF to wpierw sobie sprawdź czy go wogóle masz - na tabliczce znamionowej musi być oznaczenie "0,5" chyba na samym dole bodajrze. O ile masz DPF to warto z nim współpracować czyli obserwować co jakiś czas chwilowe spalanie , gdy Ci się zaczyna wypalać DPF na postoju będziesz mieć spalanie chwilowe rzędu 5l/h a nie o,7l/h . Slychać innych dźwięk silnika , takie jakby buczenie z okolic tłumika. Wypalanie powinieneś mieć średnio co ok. 500km jazdy po mieście. Falowanie obrotów może mieć różne podłoże - zabrydzone wtryski - wtedy wlać płyn do czyszczenia wtrysków np. LM diesel spulung albo tez może wterysk niedomagać jak sugerował sprzedający. Kontroluj ilość oleju czy Ci nie ubywa oraz jakie masz spalanie średnie na 100km.To da Ci pewien obraz stanu silnika kolego.

Władek
Świeżak
Posty: 19
Rejestracja: 14 maja 2019, 15:03
Imię: Władysław
Lokalizacja: Trójmiasto
Auto: Opel Zafira B 1.9 CDTI
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#3 Post autor: Władek »

Wlasnie jestem po lekturze filmikow kaliope (kanal Fix and Drive na YT). Kopalnia wiedzy na temat Zoski.

Zauwazylem tam wlasnie te plyny do czyszczenia i smarowania wtryskow. Kupie, znajde jakas instrukcje w sieci jak sie z tym dobrze obejsc i zobacze.
Zosia i tak jutro jedzie na ASO na diagnostyke, bo nie mam innego wyjscia. Tym bardziej, ze nawet jesli nic jej nie bedzie dolegac, to poprosze chociaz o wymiane plynow oraz filtrow jak mam juz to auto lekko opanowane i od tego czasu pilnowac wszystkich tych interwalow olejowych etc. Poponowali mi to za 250zl jak bylem odebrac wlasciwe letnie opony, bo zamiast otrzymac 16', dostalem 17' (od Kaktusa ojca/tescia poprzednich wlascicieli). Troche smiechu bylo, ze nikt rozmiaru nie sprawdzil. Micheliny to micheliny, cyk w worki i do bagaznika :lol:
Zapomnialem wspomniec, ze poprzedni wlasciciele tej Zafiry to pracownicy tegoz ASO Opla, do ktorego bede musial jechac, dlatego mam mieszane uczucia - czy beda mnie chcieli zrobic w ciula czy jednak zachowaja sie jak nalezy.
Co do DPFa to poprzedni wlasciciele twierdzili, ze jest i wspominali, ze wypalanie zachodzi jak na wyswietlaczu pojawia mi sie spalanie tak okolo 40l/100km.
No i ten pasek wielorowkowy niech mi sprawdza/wymienia. Piszczy tylko na zimnym, ale wole go gdzies na trasie Gdynia-Szczecin nie wymieniac po nocy.

Martwi mnie tylko ten dziwny smrod. Nie jest to smrod jak od sprzegla. Ciezko mi to teraz opisac jak smierdzial wczoraj, ale jak znow sie pojawi to wroce do tematu.

Dzieki jeszcze raz za rady!

Edit: Jakie, z Waszego doswiadczenia, zapotrzebowanie na olej ma ten silnik?
Ostatnio zmieniony 14 maja 2019, 21:58 przez Władek, łącznie zmieniany 3 razy.

Awatar użytkownika
Ostap
Zafiromaniak
Posty: 1675
Rejestracja: 15 lip 2017, 21:52
Imię: Łukasz
Lokalizacja: Wwa
Auto: Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#4 Post autor: Ostap »

Co do oleju to moja od wymiany do wymiany nie bierze nic a przebieg mam trochę większy, tylko u mnie chwast usunięty.

Co do smrodu to mój kolega walczył z dziwnym zapachem w avensisie. Dał nawet dpf do prania, wymienił uszczelniacze na wtryskach.

Okazało się, że poprzedni właściciel odgrzybiając klimę kupił jakiś dziwny preparat który zamiast piany zrobił się płynny i nalał go wszędzie. Przez pół roku miał smród delikatny jakby płynu chłodniczego lub podobny zapach do spalin. Sam nie wąchałem tego bo nie zdążyłem.

Kupił preparat do odgrzybiania klimy i zapach zniknął.

Wysłane z mojego MI 9 przy użyciu Tapatalka

Obrazek


Chciałeś Panią?! Zapier.... na nią! :luz:

Władek
Świeżak
Posty: 19
Rejestracja: 14 maja 2019, 15:03
Imię: Władysław
Lokalizacja: Trójmiasto
Auto: Opel Zafira B 1.9 CDTI
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#5 Post autor: Władek »

W nawiazaniu do smrodu.
Zapytale sie zony jakby ten smrod spod auta... Wlasnie! Spod auta! Zapomnialem o tym! Smrod jest najsilniejszy na wysokosci drzwi przednich.
Wracajac do samego zapachu. Wrocilem dzis w nocy z pracy i pytam sie zony jakby opisala ten dziwny smrod. Ona na to, ze taki "spalinowy", ale ostry i kwasny. Moze to Wam cos podpowie.

Umpero
Mieszkaniec
Posty: 386
Rejestracja: 13 lut 2017, 15:12
Imię: Grzegorz
Lokalizacja: Warszawa
Auto: Zafira B
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER

#6 Post autor: Umpero »

Ja kiedyś miałem Zośkę w dieslu przez krótki moment. Nie wiem czy to była jakaś usterka czy diesle tak mają, ale ciągle czułem w kabinie smród spalin. Auto szybko sprzedałem głównie ze względu na nieprzyjemny zapach.

Awatar użytkownika
Ostap
Zafiromaniak
Posty: 1675
Rejestracja: 15 lip 2017, 21:52
Imię: Łukasz
Lokalizacja: Wwa
Auto: Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#7 Post autor: Ostap »

Zapach spalin to nie jest normalne zjawisko.

Trzeba sprawdzić układ wydechowy.

Wysłane z mojego MI 9 przy użyciu Tapatalka

Obrazek


Chciałeś Panią?! Zapier.... na nią! :luz:

Władek
Świeżak
Posty: 19
Rejestracja: 14 maja 2019, 15:03
Imię: Władysław
Lokalizacja: Trójmiasto
Auto: Opel Zafira B 1.9 CDTI
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#8 Post autor: Władek »

Odbiegam moze od tematu silnika, ale co tam.
Pytanie o kierownice i/lub stacyjke. Niekiedy nie moge przekrecic kluczyka. Dopiero jak delikatnie pokrece kierownica problem ustepuje i moge normalnie odpalic. To norma czy cos sie wyrobilo np. w stacyjce?
Druga sprawa to brak kontrolki ABS na zaplonie. Nie hamowalem jeszcze ostro, wiec nie wiem czy kola sie blokuja czy nie i ABS dziala. Jakies porady?

Awatar użytkownika
Tazz
Zafiromaniak
Posty: 3065
Rejestracja: 25 cze 2017, 11:23
Imię: Marcin
Lokalizacja: SOsnowiec
Auto: Mercedes Benz E klasa
Model: S211
Oznaczenie silnika: M112
Gender:

#9 Post autor: Tazz »

Jeżeli masz zablokowana kierownicę to wtedy ciężko przekręcić kluczyk i dopiero wtedy normalnie można przekręcić kluczyk.
Byly:
Astra F 1.6 htb
Omega 2.2 sedan
Zafira (z19dth + virus)
Zafira OPC (z20leh)
Przejściowe
VW polo (1.6) htb
seat Cordoba Vario (1.6)
Ford Focus (1.6 TDCI) Htb
Żonowozy:
audi A4 1999 (1.6)
Daihatsu Materia 2008 (1.3)
Obecnie:
Mercedes W211 3.2 V6
Romet ZK 125 FX

Władek
Świeżak
Posty: 19
Rejestracja: 14 maja 2019, 15:03
Imię: Władysław
Lokalizacja: Trójmiasto
Auto: Opel Zafira B 1.9 CDTI
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#10 Post autor: Władek »

Tazz pisze: 15 maja 2019, 12:10 Jeżeli masz zablokowana kierownicę to wtedy ciężko przekręcić kluczyk i dopiero wtedy normalnie można przekręcić kluczyk.
Mam przez to rozumiec, ze to norma, tak?

Ok, Zoska poszla na ASO. Wtryski poszly wszystkie do sprawdzenia w jakiejs maszynie do rozpylania czy jakos tak. Czekam na info z warsztatu. Jesli koszta nie beda powalajace bede naprawial (kazalem nic nie robic bez mojego potwierdzenia). Jesli jednak mnie to przerosnie badz wyjdzie cos gorszego to Zoska idzie niestety do zwrotu. Chyba, ze poprzedni wlasciciel poczuje sie do odpowiedzialnosci i dolozy do naprawy (bo za rzekomy wtrysk sposcil tysiaka z ceny). Tak wiec powiedzmy, ze do 2 tysi biore na klate.
Dodatkowo maja mi zrobic pasek wielorowkowy plus wymienic olej i filtr JESLI dojdzie do naprawy i auto pozostanie w moim posiadaniu oczywiscie.
Twierdza, ze ma to zajac do 3 dni.

Szkoda mi tej Zosi, fajna jest, ale niestety, dziecko w drodze, kupilem mieszkanie = przeprowadzka i jestem wrecz wypruty z kasy, przez co na zbyt duze wydatki mnie nie stac. Dodatkowo mam prawo do rekojmi i 14-dniowego zerwania umowy bez podania przyczyny. Nie znam sie moze na autach i mechanice pojazdowej, za to Kodeks Cywilny znam dosc dobrze - taka branza ;)
Ostatnio zmieniony 15 maja 2019, 17:44 przez Władek, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
Tazz
Zafiromaniak
Posty: 3065
Rejestracja: 25 cze 2017, 11:23
Imię: Marcin
Lokalizacja: SOsnowiec
Auto: Mercedes Benz E klasa
Model: S211
Oznaczenie silnika: M112
Gender:

#11 Post autor: Tazz »

Władek pisze: 15 maja 2019, 17:26
Tazz pisze: 15 maja 2019, 12:10 Jeżeli masz zablokowana kierownicę to wtedy ciężko przekręcić kluczyk i dopiero wtedy normalnie można przekręcić kluczyk.
Mam przez to rozumiec, ze to norma, tak?
W każdym aucie które miałem/ używałem tak to właśnie działało :)
Byly:
Astra F 1.6 htb
Omega 2.2 sedan
Zafira (z19dth + virus)
Zafira OPC (z20leh)
Przejściowe
VW polo (1.6) htb
seat Cordoba Vario (1.6)
Ford Focus (1.6 TDCI) Htb
Żonowozy:
audi A4 1999 (1.6)
Daihatsu Materia 2008 (1.3)
Obecnie:
Mercedes W211 3.2 V6
Romet ZK 125 FX

Władek
Świeżak
Posty: 19
Rejestracja: 14 maja 2019, 15:03
Imię: Władysław
Lokalizacja: Trójmiasto
Auto: Opel Zafira B 1.9 CDTI
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#12 Post autor: Władek »

jarecki69 pisze: 14 maja 2019, 20:23 [...] Kontroluj ilość oleju czy Ci nie ubywa oraz jakie masz spalanie średnie na 100km.To da Ci pewien obraz stanu silnika kolego.
Ostap pisze: 14 maja 2019, 22:14 Co do oleju to moja od wymiany do wymiany nie bierze nic a przebieg mam trochę większy, tylko u mnie chwast usunięty.

[...]
Tak teraz mnie tknelo. Moja Zafira miala wymieniany olej we wrzesniu 2018. A jak wczoraj sprawdzalem bagnet to miala go tak na 2-3 palce. Widzialem w filmiku kaliope, ze Zoske z tym silnikiem zalewa sie 4 litrami 5w30 do silnikow GM. O czym to moze swiadczyc przy jej silniku i przebiegu, a mianowicie 1,9 CDTI Z19DT 247 tys. km (zakladajac zarowno ewentualne dolewanie oleju przez poprzedniego wlasciciela jak i jego nie dolewanie)?
Dodam, ze poprzedni wlasciciele wymieniali olej cyklicznie co rok, dokladnie we wrzesniu. Olej jest czarny.
Ostatnio zmieniony 15 maja 2019, 19:38 przez Władek, łącznie zmieniany 3 razy.

Skasowany użytkownik 6483

#13 Post autor: Skasowany użytkownik 6483 »

Jak bęć kolejna wymiane oleju to nie lej tego GM. Ja pierwszy rok lałem GM ale zmieniłem na inny - NESTE 5W40 i silnik pracuje ciszej i "miekko"... zatem warto zmienić olej na lepszy. Jesli masz dobry silnik to od wymiany do wymiany nie powinno Ci nic wziąć lub jak już to symbolicznie. Ja zrobiłem swoja Zoską 60 tys , co rok wymiany i nigdy nie dolewałem oleju. Zawsze jest stan a bywa, że czasami ja ostro przegonię na trasie ok. 800km.

Władek
Świeżak
Posty: 19
Rejestracja: 14 maja 2019, 15:03
Imię: Władysław
Lokalizacja: Trójmiasto
Auto: Opel Zafira B 1.9 CDTI
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#14 Post autor: Władek »

jarecki69 pisze: 15 maja 2019, 20:26 Jak bęć kolejna wymiane oleju to nie lej tego GM. Ja pierwszy rok lałem GM ale zmieniłem na inny - NESTE 5W40 i silnik pracuje ciszej i "miekko"... zatem warto zmienić olej na lepszy. Jesli masz dobry silnik to od wymiany do wymiany nie powinno Ci nic wziąć lub jak już to symbolicznie. Ja zrobiłem swoja Zoską 60 tys , co rok wymiany i nigdy nie dolewałem oleju. Zawsze jest stan a bywa, że czasami ja ostro przegonię na trasie ok. 800km.
Poprzednicy tez lali to samo co kaliope, czyli 5w30.
A odwracajac troche temat. Przy tym pelnym, prawidlowym, zalecanym etc. wlewie oleju (czyli te 4 litry) wskazanie olej na bagnecie bede mial "do fula" w Z19DT czy jak to wyglada?

Awatar użytkownika
Mawerix
Zafiromaniak
Posty: 542
Rejestracja: 15 sie 2016, 13:39
Imię: Szczepan
Lokalizacja: [KRA]
Auto: ZB 1.9
Model: ZB
Oznaczenie silnika: CDTI

#15 Post autor: Mawerix »

4 litry za mało do tego silnika.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik”