Strona 1 z 4

[B]Problemy związane z klapami wirowymi - nastawnikiem

: 02 gru 2011, 17:42
autor: jpg441976
Marki pisze:W temacie napisałem ,że chodzi o silnik 150KM,bo taki mam ale w 120KM jest bardzo podobne mocowanie.Zabieg jest bardzo prosty,który zajmuje kilkadziesiąt minut a polecam go wszystkim,którzy czyszczą EGR-y.Generalnie przepustnica nie jest bardzo zabrudzona ale to co jest za przepustnicą w kolektorze ssącym nie pozwala na poprawne działanie zaworu EGR a dokładniej pisząc syf znajdujący się w kanałach nie pozwala na swobodny przepływ spalin z EGR-a do kolektora.

Odkręcamy opaskę mocującą przewód od Intercoolera zwanego dalej IC do króćca przy przepustnicy i ściągamy z niego gumowy przewód.Foto zapożyczone z netu silnika Z19DT 120KM ale w Z19DTH 150KM jest tak samo.
[url=http://images38.fotosik.pl/273/5b5eba05413288d2m.jpg]Obrazek[/URL]

Następnie proponuję odkręcić króciec od przepustnicy,który mocowany jest dwiema śrubami.Foto przepustnicy zapożyczone z netu.Mocowanie króćca zaznaczone poz. 1 i 2.Pozycja 3 to mocowanie przepustnicy,które słabo widać gdy przepustnica zamocowana jest w aucie ponieważ zasłania ją króciec.Pod śrubą nr 3 zamocowany jest także uchwyt do wiązki elektrycznej,która wpięta jest w przepustnicę.Kolejne dwie śruby mocujące przepustnicę widać z góry i jest do nich dobry dostęp z kluczem.
[url=http://images41.fotosik.pl/273/5d22f33c84f54e42m.jpg]Obrazek[/URL]

Pamiętamy o odpięciu wiązki od przepustnicy i mamy przepustnice wymontowaną.
Wyczyściłem ją tylko szmatką do sucha.Foto przepustnicy bezpośrednio po demontażu.Obok EGR z zaślepką.
[url=http://images41.fotosik.pl/273/24c67bdc282c5124m.jpg]Obrazek[/URL]

Gdy zdemontujemy przepustnicę mamy wtedy swobodny dostęp do kolektora ssącego w którym należy wyczyścić kanały dolotowe spalin z EGR-a do kolektora.U mnie kanały te były zapchane,zabrudzone i bardzo słabo drożne.Użyłem do tego śrubokręta i szmatki.
Kolektor przed czyszczeniem kanałów zaznaczone żółtym kolorem.
[url=http://images41.fotosik.pl/273/c3db446ef5ac4531m.jpg]Obrazek[/URL]

Kolektor po czyszczeniu
[url=http://images42.fotosik.pl/189/5b90aee296d2451fm.jpg]Obrazek[/URL]

Do czyszczenia przepustnicy i kanałów w kolektorze proponuję zdemontować zawór EGR ponieważ wtedy widać bardzo dobrze(foto) kanały doprowadzenia spalin z zaworu do kolektora...oczywiście po wyczyszczeniu :)

Po czyszczeniu wszystko składamy w odwrotnej kolejności.
witam,
widze ze moge smialo sie Ciebie zapytac co i jak zaczac z moja ZB150cdti+chip?

oczywiscie mowa j/w dot.problemu kolektorow ssacych ,ktory postaram sie opisac ponizej;

wyswietlil sie pomaranczowy silnik klikanascie dni temu,zniknal po 30h,pojawil sie kolejny raz,zniknal a teraz mam go zapalonego przez ostatnie kilka dni.
w miedzy czasie silnik zaczal pracowac glosniej,na jalowym ok.
po przekroczeniu ok 2000rpm i przyspieszaniu,
czytajac rozne opisy i podpowiedzi dzis sprawdzilem czy moja listwa laczaca wszystkie 4 kolektory ssace sie rusz dodajac i odejmujac noge z gazu,
okazuje sie ze wcale sie nie rusza,czy sa jakies luzy przy tych plastikowych mocowaniach?
tak,nieznaczne wedlug mnie,moge ja dotkanac i poruszyc pochylo ale w zaden sposob lewo-prawo gdy prawidlowo powinna zachowac sie operujac gazem?
patrzac od lewej 1,2 czysta ale 3,4 juz zaczyna sie pocic.
NIE WIEM CZY TO POCZATEK ZLEGO CZY JUZ JEST FATALNIE?!

dodam ze auto ma przejechane 66tys km./rocznik 2008marzec i na pewno nigdy nie bylo czyszczone,t.j egr/przepustnica itd.

sprawdzilem oczywiscie blad ECN
z odczytu:
ECN 207508
207505
i 066004, gdzie dla mnie wyglada to na czujnik polozenia przelaczania kolektorow ssacych?
dlatego listwa sie nie rusza przy dodaniu gazu?
co za tym idzie?czy moge dalej jezdzic autem,jesli tak-jak jezdzic czy wogole na warsztat i rozkrecamy?

podpowiedz od czego zaczac albo czego nie robic by nie popsuc jeszcze bardziej,
mile widziane pytania-postaram sie opisac sytaucje dokladniej jesli jest koniecznosc?
uciesze sie z szybko otrzymanej odpowiedzi,
pozdrawiam.

błąd ECN 110961

: 02 gru 2011, 21:24
autor: zbyszekm80
witam
dziś odebrałem auto od mechanika - powód --> wymiana uszkodzonego kolektora dolotowego - listwa spadła, a cały kolektor był obrzygany olejem. Silnik pracował ok, nie wywalało mi żadnych błędów.
wymieniłem kolektor na inny, używany -> listwa mocno na nim siedzi . Niestety po wymianie zaczęły się pojawiać błędy - tzn. jeden błąd - 1109 - pokazał to IDS u mojego mechanika. Nie ma on kompa dedykowanego pod Ople, wiec ja sprawdziłem dodatkowo błąd na zegarach - i wyszedł wspomniany 110961.
WPISUJĄC W GOOGLE- wychodzi ze to nastawnik , albo ogólnie problem z kolektorem dolotowym , ze sterowaniem klapami, itp. Niestety nie pisze nigdzie co to może dokładnie być.
pod tym linkiem nie ma takiego kodu: http://www.zafiraklub.pl/viewtopic.php?t=157
pomiędzy 0801 a 1110 nie ma nic - może ktoś z was ma jakieś 'rozszerzone" opisy usterek ??

0801 Blokada biegu wstecznego
1110 Zawór regulacji zmiennej długości kolektora dolotowego l
1111 Zawór regulacji zmiennej długości kolektora dolotowego 2
1112 Zawór regulacji zmiennej długości kolektora dolotowego l'- zawór zablokowany
1113 Zawór regulacji zmiennej długości kolektora dolotowego 2 - zawór zablokowany



co mnie ciekawi - wcześniej na uszkodzony kolektorze nie pokazywał mi żadnym błędów- wiec myślę że:
1. mechanik coś źle poskładał - ale co ??
2. nowy, używany kolektor jest uszkodzony - np .może mieć zbyt ciężko chodzące ułożyskowanie klapek ???
3. ??

dziękuje z góry za wszelkie sugestie i porady

: 02 gru 2011, 23:51
autor: Anony Mous
P1109 Swirl Actuator Malfunction B-033
P1109 Swirl Actuator Supply Voltage Range/Performance B-033
P1109 Swirl Actuator Feedback Circuit High Voltage B-033
P1109 Swirl Actuator Feedback Circuit Low Voltage B-033
P1109 Swirl Actuator Feedback Signal Malfunction B-033
P1109 Swirl Actuator Feedback Signal Range/Performance B-033
P1109 Swirl Actuator Feedback Powerstage High Temperature B-033

błąd omawiany np tutaj:
http://www.zafiraklub.pl/viewtopic.php? ... stawnikiem


ps. jak szukasz błędu w szukajce to dodawaj 'p' przed pierwszymi 4-oma cyframi błędu. Czyli po prostu p1109 .... wpisz....i zobacz co wyskoczy. pozdr

: 03 gru 2011, 08:23
autor: zbyszekm80
witam
dzięki za info. Ten temat już czytałem wcześniej ale myślałem ze to oznaczenie błędu 110961 dokładnie powie co dolega nastawnikowi. Błędów nastawnika 1109 jest wiele a nie wiem który jest przypisany do nr 61 .
Czy po podłączeniu się do kompa diagnostycznego opla wyjdzie który to jest dokładnie błąd?

Poza tym nadal mnie zastanawia dlaczego na nowym kolektorze wywala błędy a na starym wszystko było ok :?:

i jeszcze jedno. Skąd teraz mam wiedzieć ze np do wymiany jest nastawnik?a może nowy kolektor ma zbyt ciężko chodzące łożyska i dlatego nastawnik tego nie może uciągnąć?
Nastawnik da się wyciągnąć od doku czy trzeba ściągać na nowo kolektor?

: 03 gru 2011, 09:15
autor: Anony Mous
Co oznaczają dwa błędy,które napisałeś nie wiem.Pytałeś o błędy w innym temacie i koledzy już podpowiedzieli na temat 207508.Jeśli dobrze pamiętam błąd ten nie był u nas na forum poruszany.Moim zdaniem najlepiej byłoby podpiąć auto do kompa i odczytać błędy.
Jeśli listwa sterująca klapami jest na swoim miejscu a w czasie dodawania gazu nie porusza się to najprawdopodobniej uszkodzony jest nastawnik klap wirowych tzn urządzenie,które nimi steruje.Chyba,że któraś z klap jest zatarta na amen w wyniku czego nastawnik nie może ruszyć listwy.
Jak powinny działać klapy wirowe najlepiej przedstawia film poniżej nakręcony przez Jabolakg z forum Vectry,który zajmuje się regeneracją tych klap.

http://www.youtube.com/watch?v=rqWckgF5AwY

Moja listwa jest zdjęta całkowicie i jeździ w bagażniku.Pisałem już kilkanaście razy,ze auto zamula przy bardzo delikatnym dodawaniu gazu do ok 2 tys obr.Jak z miejsca daję więcej gazu auto zbiera się jak trzeba.
Jeśli masz DPF to powinieneś naprawić klapy jak najszybciej ponieważ mają bardzo duży wpływ na pracę i żywotność filtra.

: 03 gru 2011, 09:29
autor: Anony Mous
Moim zdaniem błąd jaki zrobiłeś to,że zainwestowałeś w używany kolektor.Swój miałeś kiepski i kupiłeś drugi do kompletu,który prawdopodobnie też będzie do wymiany.Z wymianą jest tak dużo pracy,że nie powinno się ryzykować z montażem starego tylko zregenerować stary bądź kupić nowy.Nowe kolektory na alledrogo można kupić już za ok 850zł.
Podstawowe pytanie to czy listwa pracuje podczas dodawania gazu?

: 03 gru 2011, 09:33
autor: Anony Mous
zbyszekm80 pisze:
i jeszcze jedno. Skąd teraz mam wiedzieć ze np do wymiany jest nastawnik?a może nowy kolektor ma zbyt ciężko chodzące łożyska i dlatego nastawnik tego nie może uciągnąć?
Marki już dawał kilka razy do linka.... jak widać listwa na łożyskach ma chodzić jak masełko.....sprawdzałeś dłonią w tym używanym kolektorze czy listwa z klapami tak ładnie chodzi?
http://www.youtube.com/watch?v=rqWckgF5AwY

: 03 gru 2011, 11:25
autor: zbyszekm80
jak miałem kolektor w rekach to wydawało mi się że wszystko jest ok. listwa chodziła lekko.
właśnie wróciłem z zakupów - jeździłem po mieście i kontrolka mi się nie załączyła ( myślałem że nastawnik się "nauczył" pracy z nowym kolektorem) - ale jak przyjechałem pod dom- wziąłem żonę za kierownice, żeby dodała gazu - i wyszło.....
jak lekko dodawała gazu - to listwa chodziła ładnie - tzn. od spoczynkowego stanu - czyli od prawej strony - tak do połowy zakresu. Jednak jak przegazowała go mocno - do ok. 4k obrotów - listwa poszła w skrajne lewe położenie - maksymalne wychylenie na lewą stronę - i niestety tam już została - na wyświetlaczu pojawił się błąd. jak wyłączyłem silnik- listwa wróciła na swoje skrajne, prawe położenie.

czyli coś blokuje listwę gdy otwiera klapki na maksa. i tutaj dalej mam tylko dwa pomysły:
1. albo klapki blokują się w skrajnym położeniu - bo np przy skrajnym wychyleniu coś je "łapie" , albo:
2. nastawnik nie daje rady "uciągnąć" listwy z powrotem , z maksymalnego wychylenia w lewo.

dlaczego listwa wraca po wyłączeniu silnika w swoje pierwotne położenie , skoro na włączonym silniku nie udaje się to :?: :?:

: 03 gru 2011, 17:46
autor: jpg441976
dzieki za podpowiedz, pytanie brzmi:
jesli odloze to w czasie, wymiane klap, kolektora, itp.nic nie strace na zywotnosci silnika, tutaj dpf bedzie do wymiany lub wyciecia i tak - to wiem,
pozdro.

: 04 gru 2011, 14:00
autor: Anony Mous
Możesz tak jeździć ale DPF przez to uszkodzenie jest szybciej zabrudzony przez co wypalanie jest częstsze a zużycie paliwa większe .Kwestia jeszcze tego jak nieszczelny jest kolektor w okolicy klap.Jeśli wydostaje się tam dużo syfu to potrafi śmierdzieć w kabinie.

: 04 gru 2011, 14:04
autor: Anony Mous
Proponuję z tym problemem skontaktować się z Jabolkg z Vectry,który zajmuje się regeneracją klap.

Edit:/ Jeszcze jedna sprawa nie daje mi spokoju.Piszesz,że listwa u Ciebie pracuje od prawej strony do lewej.Powinna pracować od lewej do prawej tzn jak silnik jest wyłączony powinna być po lewej stronie...powiedzmy na godzinie 10.00 ...a dodając gazu przesuwa się w prawo do godziny 2.00.Licząc od lewej to 3 klapa jest podpięta do nastawnika i ona steruje listwą.

: 04 gru 2011, 14:57
autor: jpg441976
Marki pisze:Możesz tak jeździć ale DPF przez to uszkodzenie jest szybciej zabrudzony przez co wypalanie jest częstsze a zużycie paliwa większe .Kwestia jeszcze tego jak nieszczelny jest kolektor w okolicy klap.Jeśli wydostaje się tam dużo syfu to potrafi śmierdzieć w kabinie.
witam,
z tego co widze na 3 i 4 sa zapocone czyli cos sie zaczyna wydzielac.
jutro sprawdze czy trzymaja sie kupy,z tego co dotykalem listwa rusza sie w gore/w dol,nie przesuwa sie lewo/prawo jak powinna.
nie spadla,zerkne na mocowania jutro.
blad ktory mam to p2075 i p6600 co oznacza prawdopodobnie regulacje/silnik klap(uszkodzony?)
moze juz sie spalil dlatego nie obraca lub jest tak zawalony ze nie daje rady jesli listwa jest na miejscu polaczona to na to wyglada ze to ten bol,szok bo dopiero 66tys.przejechane.
myslisz ze mozna to czyms poruszys z zewnatrz9nasmarowac)?
wyczyscic egr+dolot do kolektora,nigdy tego nie ruszalem?
dzieki za podpowiedz.

: 04 gru 2011, 16:01
autor: Anony Mous
Listwa mocowana jest na wcisk.Pociągając ją ku górze powinna wyskoczyć z mocowania.Wtedy proponowałbym odpalić silnik dodać gazu a druga osoba niech zaobserwuje czy 3 klapa od lewej porusza się od godziny 10.00 do 2.00.Klapa ta podpięta jest bezpośrednio do nastawnika.Jeśli nie będzie się poruszać to prawdopodobnie nastawink jest uszkodzony,bądź klapy zatarte na amen.

Jeśli będziesz demontował kolektor to nie zaszkodzi wyczyścić EGR,Przepustnice i czujnik doładowania.

: 04 gru 2011, 18:07
autor: jpg441976
Marki pisze:Listwa mocowana jest na wcisk.Pociągając ją ku górze powinna wyskoczyć z mocowania.Wtedy proponowałbym odpalić silnik dodać gazu a druga osoba niech zaobserwuje czy 3 klapa od lewej porusza się od godziny 10.00 do 2.00.Klapa ta podpięta jest bezpośrednio do nastawnika.Jeśli nie będzie się poruszać to prawdopodobnie nastawink jest uszkodzony,bądź klapy zatarte na amen.

Jeśli będziesz demontował kolektor to nie zaszkodzi wyczyścić EGR,Przepustnice i czujnik doładowania.
co sprawdzilem dzisiaj to tylko pobierznie rzucilem troche wd40 i przeczyscilem z zewnatrz oczywiscie ale to tylko zabawa,nic nie dalo,co tylko zauwazylem...
4 zacisk plastikowy jesli z gory go nacisnalem srubokretem zanurzony w wd40 uchodzily babelki co znaczy ze jest prawdopodobnie nieszczelny i popuszcza?
1,2 i 3 raczej ok ale i tak dodajac gazu z 2 osoba listwa nie chodzi wogole!
jutro sprawdze jak mowisz,odepne listwe i raz jeszcze pogazuje pedalem.
wiem na pewno ze moj model wyprodukowany w III/2008 ma listwe jescze starsza a dokladnie IV/07 wiec z problemami.
rozumiem ze jesli wymienie ja na nowa/po poprawce razem z nastawnikiem mocowanie starego egr/przepustnica i czujnik(tu masz na mysli boost sensor?)beda pasowac...
jutro odezwe sie co i jak wyglada po zdemontowaniu listwy.
pozdro.

: 04 gru 2011, 19:49
autor: Anony Mous
Marki pisze:Listwa mocowana jest na wcisk.Pociągając ją ku górze powinna wyskoczyć z mocowania.Wtedy proponowałbym odpalić silnik dodać gazu a druga osoba niech zaobserwuje czy 3 klapa od lewej porusza się od godziny 10.00 do 2.00.Klapa ta podpięta jest bezpośrednio do nastawnika.Jeśli nie będzie się poruszać to prawdopodobnie nastawink jest uszkodzony,bądź klapy zatarte na amen.

Jeśli będziesz demontował kolektor to nie zaszkodzi wyczyścić EGR,Przepustnice i czujnik doładowania.
1. czyli nastawnik nie pcha listwy, tylko jedną, tzn 3-cią klapę, a ona poprzez mocowanie z listwą pcha resztę klap?

2. czyli Ty jeździsz bez listwy, rozumiem więc, że tylko jedna klapa Ci się otwiera i zamyka.....a jakie są działania uboczne takiego rozwiązania? Rozumiem, że pali Ci się jakaś kontrolka? Silnik nie muli?