Czyszczenie elektrozaworków.

Czyli problemy z prądem w Opel Zafira (osprzęt elektryczny, włączniki, przekaźniki, szyby elektryczne, oświetlenie itp.)

Moderator: Sebu$

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
Dziadek13
Zafiromaniak
Posty: 2004
Rejestracja: 26 wrz 2010, 21:28
Imię: Jorg
Lokalizacja: Mysłowice
Auto: VW Turan była zafira DTL
Model: Turan
Oznaczenie silnika: AVQ
Gender:

Czyszczenie elektrozaworków.

#1 Post autor: Dziadek13 »

Czyszczenie elektro zaworków.
Bywa że tyle oleju jest w elektro zaworku.
Foto zapożyczone dla zobrazowania.
Obrazek
Bierzemy sie do roboty potrzebny płaski śrubokręt i szuszarka lub opalarka
którymi podgrzewamy ten rant co by stał sie elastyczy troszke zimny pęknie.
Obrazek
Obrazek
Wkładamy go w szczeline i lekko odginamy ale z czuciem kciukiem podnosimy tą zaślepke
i przytrzymujemy i tak z każdą szczeliną aż góra odpadnie pilnować sprężynek i części.
Obrazek
Dół zaworku tylko podważamy tam nic nie ma ale przedmuchać zawsze można.
Obrazek
Reszte rozebranych części czyścimy w ropie i tylko w niej ostrożnie z membramą silikonową.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Po wyczyszczeniu składamy dobrze zaciskamy i jest ok.W razie pęknięcia tego rantu
można użyć opaski metalowej do zaciśnięcia.
Ja zrobiłem dla sprawdzenia czy pompa vacum nie puszcza oleju w układ podciśnienia a zarazem zabezpieczyłem się przed tym.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Teraz tylko rzut okiem i widać czy jest olej z pompy.

kris77

#2 Post autor: kris77 »

Dziadek13 a gdzie kupić taki filterek lub zbiorniczek, cokolwiek to jest? A czy to nie ma wpływu na podciśnienie?

Awatar użytkownika
Dziadek13
Zafiromaniak
Posty: 2004
Rejestracja: 26 wrz 2010, 21:28
Imię: Jorg
Lokalizacja: Mysłowice
Auto: VW Turan była zafira DTL
Model: Turan
Oznaczenie silnika: AVQ
Gender:

#3 Post autor: Dziadek13 »

filterek do paliwa tico,mały fiat, mesio i inne w motoryzacyjnych sklepach około 4zł.Kupić należy jak najmniejszy i co by wężyki pasowały nie zauważyłem wpływu na podciśnienie.

kris77

#4 Post autor: kris77 »

Wielki dzięki za odpowiedź. Też coś takiego zamontuję, zeby mieć orientację w sprawie tego oleju.

GrzegorzW

#5 Post autor: GrzegorzW »

Powiem szczerze, ciekawe rozwiązanie. Trzeba będzie wypróbować, zawsze można wrócić do punktu wyjścia.

lemonvip

#6 Post autor: lemonvip »

jako laik, zapytam, czemu to ma służyc?

Awatar użytkownika
Dziadek13
Zafiromaniak
Posty: 2004
Rejestracja: 26 wrz 2010, 21:28
Imię: Jorg
Lokalizacja: Mysłowice
Auto: VW Turan była zafira DTL
Model: Turan
Oznaczenie silnika: AVQ
Gender:

#7 Post autor: Dziadek13 »

Elektrozaworki można wyczyścić ale jak są odciśnięte w zaworku takie rowki wtedy on nie domyka szukałem różnych sposobów na regeneracje
tego zaworku a jest on nie do kupienia w dodatku nie uśmiechało mi sie kupować nowego.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Napisze teraz czego nie pisałem w poradzie jak czyścić elektrozaworki ponieważ robiłem test czy sie to sprawdzi ja po takiej regeneracji
tego zaworka jeżdże już 3 miesiące i jest ok.
Podczas regeneracji nie robiłem foto bo byłem sceptyczny co do pomysłu więc ta porada jest zrobiona na czymś podobnym do zaworka.
Obrazek
Nakładamy silikon.
Obrazek
Na natłuszczoną powierzchnie dociskamy aż z tyłu wyjdzie taki cycek jak w orginalnym zaworku służy do trzymania tej uszczelki.
Obrazek
Tak to z górnej strony widać.
Obrazek
Dociskamy i czekamy aż wyschnie ja czekałem 24 godz.
Obrazek
Zdejmujemy docisk i mamy efekt.
Obrazek
Ja zastosowałem silikon odporny termicznie i olejoodporny czerwony jest odporny na odciski podczas terkotania.
Narysowałem też działanie elektrozaworka dla lepszego zrozumienia działania w razie naprawy czyszczenia.
Obrazek
Zauważyłem pewną zależność przy wężykach podciśnienia o średnicy zewnęcznej 2 mm i słabszej pompie podciśnienia podczas upustu tz terkotania wszystkie siłowniki działające w danej chwili działają impulsowo też drżą jak podmieniłem na 6mm to ten problem ustał a podmieniłem tylko od pompy do elektrozaworu turbo i do elektrozaworków mocowanych koło akumulatora,tak na razie to testuje i jest ok.

sobit
Bywalec
Posty: 120
Rejestracja: 19 maja 2009, 21:04
Lokalizacja: Mikołów
Model:

#8 Post autor: sobit »

potrzebuję pomocy. rozłożyłem swój zawór, bo nie zawsze terkotał. Teraz w zasadzie wcale nie terkocze i moje pytanie jest taki. Ten cypel ma być skierowany niebieskim do góry czy na dół??

Awatar użytkownika
GOTI
Zafiromaniak
Posty: 3401
Rejestracja: 30 paź 2012, 18:50
Imię: Sebastian
Lokalizacja: Mysłowice / Stamford
Auto: Insignia
Model: ZA
Oznaczenie silnika: A18XER
Gender:
Kontakt:

#9 Post autor: GOTI »

Ja mam pytanko, bo w głownym poradniku jest mowa o czyszczeniu ropą. Moje pytanie czy czyszczenie ropą lub na sucho coś daje - kiedyś czyściłem preparatami do czyszczenia gaźników jak i samą benzyną ekstrakcyjną.
Obrazek

Awatar użytkownika
janekW67
Zafiromaniak
Posty: 4083
Rejestracja: 16 sty 2012, 16:59
Imię: Janek
Lokalizacja: Słupca
Auto: Opel Zafira B 1.8 Njoy
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER
Gender:
Kontakt:

#10 Post autor: janekW67 »

Lepiej czyścić benzyną ekstrakcyjną niż ropą, bo benzyna jest sucha i szybciej odparowuje.
Oczywiście!

Marcin1769

#11 Post autor: Marcin1769 »

Dziadek13 pisze:


Czyli uszkodzenie elektrozaworu nie polega na tym że on cały jak taki nie działa włącznie z elektroniką zawartą w nim tylko od odciśnięcia się tych zaworków przepuszcza które regenerujesz silikonem i samochód wariuje? Czy źle myśle?

Puzon

#12 Post autor: Puzon »

A czy zaworek od turbiny i egr spalin też jest rozbieralny?

Awatar użytkownika
Dziadek13
Zafiromaniak
Posty: 2004
Rejestracja: 26 wrz 2010, 21:28
Imię: Jorg
Lokalizacja: Mysłowice
Auto: VW Turan była zafira DTL
Model: Turan
Oznaczenie silnika: AVQ
Gender:

#13 Post autor: Dziadek13 »

Temat cały czas gorący z tymi elektrozaworkami więc postanowiłem moje
doświadczenie zebrać i opisać dla potrzebujących a wiadomo są drogie
a jeżeli cewka elektromagnesu jest sprawna to zawór jest do naprawy
Jeszcze nigdy nie spotkałem sie z popękaną membramą,a tylko z zanieczyszczeniem.

Do rozebrania potrzebny jest płaski mocny śrubokręt i mocna szuszarka.
Szuszarką podgrzewamy górny pierścień elektrozaworka przez co stanie
się bardziej elastyczny potem wkładamy śrubokręt w każdą szczeline i
odciągamy na bok i jednocześnie podważamy ten pierścień palcem do góry
wszystko robimy delikatnie co by pierścień nie pękł.

Obrazek

Obrazek

Po zdjęciu chwytamy wszystkie sprężynki co by nie potracić.

Obrazek

Dalej śrubokrętem podważamy dolną część i wyjmujemy sitko do czyszczenia.

Obrazek

Tu widać całość rozebraną na części.

Obrazek

Po zdjęciu górnej membrany,zaworka i sprężynki widzimy to i to też musimy
wyjąć właśnie to jest najważniejsze co jest pod tym plastykiem.

Obrazek

A wybijamy to od dołu pręcikiem o średnicy jaka tam wejdzie a koniec tego
pręcika ma być płaski co by nie pokrzywić tej blaszki którą pobijamy delikatnie
od dołu i pilnujemy blaszki i sprężynki.

Obrazek

Tu troszkę opisałem na fotce co i jak.

Obrazek

Po wyczyszczeniu wszystkiego składamy

Obrazek

Tu też opis dałem na fotce.

Obrazek

Można sobie dla sprawdzenia zrobić taki zasilacz bardzo pomocny.

Obrazek

Tutaj pokazałem wybity zaworek ale można go zregenerować poprostu wyjmujemy
wybitą gumkę i w jej miejsce nakładamy zwykły silikon sanitarny tak żeby dołem
tym otworkiem troszke wyszedł,po 12 godz od góry nożykiem do tapet ścinamy na
równo i to wszystko.

Obrazek

Dodam że warto sie przyłożyć do dmuchania tych siateczek (filtr) a szczególnie
tej od górnego pierścienia gdzie jest VACUM i OUT najbardziej zagrożony jest
ten elektrozaworek od turbiny tam z tej gruszki (WG) najwięcej leci tego rdzawego
pyłku który puźniej podbija tą odcinającą blaszkę oraz ten gumowy zaworek i brak
jest szczelności.
Ja to miałem jak nie działał EZ od turbo wtedy muł jest a błędu nie ma.Napisałem wieszał się ale wina była siłownika WG który był co dziwne sprawny ale puszczał rdze która zatykała górne sitko (filter) po zgaszeniu i odpaleniu było na chwile dobrze.A wyłapałem to w taki sposób.
To co znajduje się w starym ale sprawnym WG ano rdza ona powodowała to że nie było zaciągane turbo zaciąganie było blokowane tym pyłem i był muuł.


Obrazek

Tu widać jak na króćcu zaciąga rdze.

Obrazek

Założyłem na próbę filterek z tico żeby sprawdzić co zatyka EZ.

Obrazek

Po kilku dniach jazdy zdjołem i widze co zatyka EZ.

Obrazek

Filter, sitko w EZ.

Obrazek

A zatyka te sitko rdza tak szczelnie że tylko czyszczenie pod ciśnieniem pomaga
i musze zaznaczyć że siłownik WG jest sprawny ale zbierająca się rdza go wyklucza
z eksploatacji

Nie wiem czy źle opisałem czyszczenie elektrozaworków czy jest co innego ze zdolnościami manualnymi naprawiaczy bo dużo pytań na pw otrzymuje, co z tym, a czemu tak, a jak tak zrobie co się stanie, czym to wybic itd.
Postanowiłem troche tak myśle rozjaśnić co nie którym o co w tym chodzi. Mianowicie jeżeli zrobimy pomiar oporu cewki i jest 5ohm i po podaniu napięcia nie można od dołu zaciągnąć lub dumchnąć powietrzem to znaczy że dolna część ez jest sprawna, zostaje tylko do sprawdzenia menbrama (potargana) i górny zaworek (wybity) wizualnie i przedmuchanie górnego siteczka (filtr pyłu). Miałem zdarzenie że kolega z pewnego forum przyjechał z problemem podciśnienia powiedział że zaworki czyścił i to samo dalej błąd P0400 a robił to zgodnie z opisem na forum i poczułem się winny, pompe też wymieniał i też to samo. Więc po sprawdzeniu wychodziło że pompa mało wydajna, ale rozbierałem po kolei wszystkie ez i wszystkie miały źle założone górne zaworki poprostu dał sprężynke nad zaworek i to był jego błąd. Dlatego postanowiłem to opisać żeby dokładnie się przyjżeć podczas rozbierania i miejsca prawidłowego składania elementów.
Pomijam tu zedjmowanie górnego pierścienia i dołu to to wszyscy dobrze znają.
Jest to ez klapek.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

A teraz pokaże różnice między ez egr i turbo a ez klapek.
Rużnica jest w upuszczaniu tak zwanemu terkotaniu w ez egr i turbo bo ez od klapek jest dwustanowy nie ma terkotania czyli upuszczania czyli otwarty/zamknięty.
Z szarym wieczkiem to od klapek nie jest zamienny od turbo i egr do niego przychodzi szara wtyczka.
Z czarnym wieczkiem to od egr i od turbo.
Obrazek
Obrazek

To jedyne różnice w tych ez klapki nr końcówka 022 a egr i turbo końcówka 200.
Ostatnio zmieniony 08 mar 2016, 21:32 przez Dziadek13, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Dziadek13
Zafiromaniak
Posty: 2004
Rejestracja: 26 wrz 2010, 21:28
Imię: Jorg
Lokalizacja: Mysłowice
Auto: VW Turan była zafira DTL
Model: Turan
Oznaczenie silnika: AVQ
Gender:

#14 Post autor: Dziadek13 »

Dobrze jest jeszcze wyłączyć egr i klapki to dopiero pełnia szczęścia.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Elektryka i elektronika”