[Foto tutorial] Naprawa dzwiękowej sygnalizacji świateł

Czyli problemy z prądem w Opel Zafira (osprzęt elektryczny, włączniki, przekaźniki, szyby elektryczne, oświetlenie itp.)

Moderator: Sebu$

Wiadomość
Autor
awiator
Debiutant
Posty: 25
Rejestracja: 05 cze 2014, 21:59
Imię: Tomasz
Lokalizacja: Pabianice
Auto: Opel Zafira A 1.8
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Z18XE
Gender:

[Foto tutorial] Naprawa dzwiękowej sygnalizacji świateł

#1 Post autor: awiator »

W sobotę kupiłem Zafirkę A. Wcześniej jeździłem Vectrą B. Pierwszą rzeczą jakiej mi zaczęło brakować w stosunku do poprzedniego pojazdu to niedziałająca sygnalizacja włączenia świateł po otwarciu drzwi. Niestety skończyło się to rozładowanym akumulatorem:/

Zacząłem szukać sensownego rozwiązania w internecie. Najczęściej powtarzały się dwie przyczyny:
1. Zepsuty czujnik otwarcie drzwi
2. Uszkodzona skrzynka bezpieczników lub buzzer.

Większość osób diagnozowała pkt. 1 poprzez poprawne załączanie lampki sufitowej. Jak się dziś okazało taka diagnoza może prowadzić do błędnych wniosków.
Co do drugiego punktu to najczęściej doradzano zakup buzera na 12 V z zintegrowanym generatorem i jego montaż.

Nie chciało mi się zaczynać od demontażu skrzynki bezpieczników więc mimo iż u mnie lampka sufitowa poprawnie się zapalała postanowiłem się przyjrzeć bliżej możliwej przyczynie nr. 1.

Po wykręceniu czujnika w drzwiach kierowcy zauważyłem, że dochodzą do niego dwa przewody. Spodziewałem się, że jest to jeden obwód, który jest przerywany klasycznym kontaktronem. Pomiary kontaktronu nie potwierdziły tego. Dla pewności rozebrałem jeszcze prawą stronę do, której dochodził tylko jeden przewód.
Eksperymentalnie sprawdziłem, że zapalenie lampki następuje przez zwarcie obwodu do masy.
Doszedłem do wniosku, że podobnie może być z sygnałem dźwiękowym.
Kawałkiem przewodu zwarłem niebieski kabelek do masy pojazdu i sygnał zaczął wydawać z siebie upragnione dźwięki. Nie miałem pod ręką nowego kontaktronu ale wpadłem na pomysł sprawdzenia czy jakiś z innych drzwi nie będzie sprawny. Za drugim razem trafiłem i od dziś cieszę się piszczącym sygnałem przypominającym mi o zapalonych światłach.

Instrukcja step by step:
1. Odkręcamy śrubę torx, która pełni rolę mocującą kontaktron i zapewnia styk z masą. Do odkręcenia śruby najlepiej użyć dedykowanego klucza ja jednak nie miałem takiego pod ręką i użyłem elektrycznej probówki (idealnie pasowała w przeciwległe wycięcia)
Obrazek
2. Wyciągamy kontaktorn razem z wtyczką i przewodami
Obrazek
3. Wkrętakiem podważamy i wyciągamy wtyczkę
Obrazek
4. Dla pewności kawałkiem przewodu możemy zewrzeć niebieski przewód do masy. Pamiętamy przy tym, aby światła były włączone (choćby pozycyjne) i kluczyk wyciągnięty ze stacyjki.
Obrazek
5. Jeśli w pkt. 4 usłyszeliśmy piski to możemy poszukać sprawnego kontaktronu w innych drzwiach, internecie lub serwisie. Poniżej oznaczenie GM części
Obrazek
6. Jeśli znaleźliśmy to składamy wszystko w całość.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Elektryka i elektronika”