Strona 1 z 1

Brakujące wtyczki do tempomatu oraz czujnika sprzęgła

: 30 paź 2024, 20:22
autor: MateuszW
Witam wszystkich bardzo serdecznie! Zaglądałem już tutaj viewtopic.php?t=3902 i posiadam problem związany z brakującymi obydwiema wtyczkami :/ (zawsze mam pecha).
Czy byłby ktoś w stanie podzielić się informacjami, gdzie mogę się podpiąć aby je stworzyć ? oraz jakieś numery tych oto wtyczek ? Przeszukałem już kilka/naście for i ciężko coś znaleźć.

Pozdrawiam serdecznie ! :)

Re: Brakujące wtyczki do tempomatu oraz czujnika sprzęgła

: 31 paź 2024, 20:57
autor: Pszczyna
Pamiętaj czujnik ma zabezpieczenie które po montażu trzeba zdjąć - plastikowa tulejka.


Tu jest do Y17DT na niemieckiej stronce https://www.astra-g.de/forum/astra-g-te ... -dti-y17dt

Wyszukane w sieci :
[Manual] Montaż tempomatu - benzyna Z14XE i inne

W dzisiejszym odcinku z cyklu HOW TO zajmiemy się montażem tempomatu do silników benzynowych seria Z. W silnikach diesla jak wiadomo wystarczy zamontować manetkę, czasem trzeba uaktywnić tempomat. Czujnik sprzęgła i całe okablowanie jest przeważnie na miejscu. Niestety w benzyniakach nie jest już tak dobrze :( , ale jak wiadomo dla chcącego.....

Montaż będzie polegał na przeprowadzeniu kilku kabli z komory silnika (dokładnie z ECU), do kolumny kierownicy i do pedałów (czujnik sprzęgła).

Co potrzebujemy:
- manetka z funkcją tempomatu
- wtyczkę do manetki z paroma centymetrami przewodów (niekoniecznie)
- czujnik sprzęgła z wtyczką i kawałkiem okablowania (3 kable)
- wtyczkę z ECU - gdybyśmy musieli dodać kilka pinów
- czujnik hamulca 4 kable, są wersje z dwoma i na nich podobno tempomat nie śmiga

Pierwsza czynność to odłączenie akumulatora, ze względu na to, że ingerujemy w ECU i nie chcemy nic uszkodzić.

Potrzebujemy przeciągnąć 4 przewody ze środka do komory silnika. Poszukajcie na forum którędy, jest kilka możliwości - łącznie z wierceniem :ok: U mnie wyglądało to tak
Na drugim zdjęciu widać plastikową osłonkę, którą puściłem kable do ECU. Idzie, aż do akumulatora.
Kable mamy przeciągnięte do komputera, teraz idziemy w drugą stronę.
Proponuję zdjąć tunel od nawiewu na nogi (trzyma się na jednej kołeczku) i wymontować schowek kierowcy (ten mały).

Musimy zdemontować obudowę na kolumnie kierownicy - nie mam zdjęć, ale było gdzieś na forum. Przeciągnąć 4 kable w kolumnie kierownicy (jest już tam tunel). Ciągniemy 3 kable od silnika i 1 od pedału hamulca. Łączymy je z wtyczką od manetki lub jak nie mamy wtyczki to ucinamy wtyczkę od manetki i łączymy kable (ale zdanie :zdziwko: ) Opis połączeń niżej

Teraz zajmiemy się kablami przy ECU. Interesuje nas dolna wtyczka od komputera (Z14, Z16):
Musimy wymontować akumulator razem z tym "pudełkiem" w którym jest zamontowany (3 śruby 13mm). Da nam to łatwy dostęp do wiązki.
W zależności od posiadanego silnika wpinamy się (lub dodajemy) inne piny. W moim przypadku wszystkie kable były już na miejscach więc wtyczka od komputera z pierwszej fotki okazała się zbędna (mam nadzieję, że u was też tak będzie :) )

W silnikach Z14XE, Z16XE - potrzebujemy piny:

29 - manetka wtyk D (kabel zielony)
44 - manetka wtyk C (kabel niebieski)
61 - łączymy z czujnikiem sprzęgła (szary przewód)
62 - manetka wtyk A (kabel szary)

Najlepiej jest dolutować kable do istniejących i dobrze zaizolować.
Litery na manetce są oznaczone, więc raczej nie ma problemu.
Kabel B od manetki łączymy z pedałem hamulca (pin 1 lub 4 (czarny kabel) - ma być +12v po stacyjce. Czujnik hamulca wyciągamy przekręcając go i sam wychodzi:
Czujnik sprzęgła:
Kable podłączamy:
1 - masa
2 - do komputera
3 - +12v po stacyjce, więc podłączmy do pedału hamulca

Następnie montujemy go nad pedałem sprzęgła. Będzie go widać po wymontowaniu schowka. Wejdzie tylko w jednej pozycji (dosyć ciężko , bo trudny dostęp)

Praca z kablami skończona, więc składamy wszystko - akumulator, obudowę kierownicy, schowek, tunel itd.

Zostało jeszcze aktywować tempomat, komputerem (nie zawsze, czasami już jest włączony). Ja użyłem do tego interfejsu i programu OP-COM. Można też na Techu. Jeśli wszystko poszło poprawnie mamy przydatny dodatek za niewielkie pieniądze. Montaż nie jest trudny , ale w miarę pracochłonny.

Pozostaje jeszcze kwestia kontrolki na liczniku. W większości modeli nie ma zainstalowanej diody i podłączonego kabla. Można się w to pobawić. Znalazłem kilka sposobów na necie, ale z drugiej strony łatwo poznać, że jedziemy na tempomacie.

Jeśli potrzebujecie informacje na temat swoich silników, to wszystko jest w TIS-ie. Lub piszcie tutaj, a na pewno ja lub któryś z użytkowników pomoże.

Tu że z 1,8 zadziałało ( Jak tak dodawałem tempomat do zafiry z silnikiem 18XE.
Nie było żadnych kabli, nawet pinów we wtyczce co wchodzi na sterownik. Po dodaniu pinów, zrobieniu instalacji i aktywowaniu wszystko działało.)
------------------------------------------------------------------------
Opisze jak to u mnie wyglądało.
W sumie mam Vectre B polift silnik Z16XE więc jeśli czegoś nie było oryginalnie w samochodzie to niema pod to żadnej instalacji elektrycznej.
Tak więc zacząłem od dodania przewodów we wtyczce od komputera, po wyciągnięciu tego plastikowego grzebienia od mocowania pinów wystarczy wsunąć przewód wraz z izolacją do końca otworu i wsunąć zabezpieczenia, trzyma się wystarczająco dobrze a pin od komputera wbija się w sam środek przewodu i zapewnia odpowiednie połączenie.
Następnie przeciągnąłem przewody do środka i podpiłem manetkę oraz zabrałem się za podłączanie czujnika sprzęgła, zastosowałem czujnik dwu-pinowy lecz po aktywowaniu OP-COMem tempomatu czujnik w programie nie był wykrywany wiec stwierdziłem że pewnie potrzeba czujnika trzy-pinowego.
Po dłuższym czasie udało mi się znaleźć czujnik trzypinowy łącznie z całym pedałem za 20 zł niecałe 30 km ode mnie więc od razy pojechałem i go kupiłem.
Po podłączeniu czujnika trzy-pinowego ZONK program też go nie widzi, więc szybkie sprawdzenie całej instalacji, wszystko jest dobrze podłączone.
Już miałem się pogodzić z myślą że jednak nie uda mi się zrobić tempomatu i cała robota na marne ale coś mnie jeszcze natchnęło by sprawdzić czy czasem podczas jazdy komputer nie zacznie wykrywać czujnika, w trakcie jazdy nadal go nie widział ale co ciekawe tempomat działa prawidłowo i reaguje też na naciśniecie sprzęgła.
Jeszcze zrobiłem ostatni test i zwarłem przewód od czujnika bezpośrednio do plusa i tempomat też się normalnie załączał.
A teraz podsumowanie, tempomat powinien działać na obu typach czujników wystarczy że czujnik będzie podawał +12v kiedy pedał sprzęgła jest puszczony, na upartego można zrezygnować z czujnika i podpiąć przewód od niego pod plus od pedału hamulca, nie warto ślepo wierzyć w to co nam pokazuje program, warto zrobić test w praktyce.
Jak ktoś jest zainteresowany to mogę wrzucić schemat czujnika trzy-pinowego bo sobie go z ciekawości rozrysowałem.