[B]Czujniki parkowania (PDC) w ZB - tył. Kompendium i FAQ

Czyli problemy z prądem w Opel Zafira (osprzęt elektryczny, włączniki, przekaźniki, szyby elektryczne, oświetlenie itp.)

Moderatorzy: Mariusz, Tazz

Wiadomość
Autor
Lorry
Zafiromaniak
Posty: 2370
Rejestracja: 04 lut 2009, 11:41
Imię: Grisza
Lokalizacja: KR/WF
Auto: Direct, OPC i BiałaStrzała
Model: ZBZAAF
Oznaczenie silnika: Z22yh20LET

#16 Post autor: Lorry »

Ale tam przyajmniej(w miejscu listwy ale bez niej) w normalnej Zośce nie jest prosto tylko pod skosem i czujki wariują, wiec często zamiast dawać czujki tam ludzie wiercą tam gdzie jest prosto czyli np w połowie wysokości zderzaka, ale wygląda to średnio :/ I dlatego listwa jest ważna dosyć bo pionizuje to to.

Nie wiem jednak jak jest w OPC, kiedyś tEREK wrzucał scany z EPC

Awatar użytkownika
kwazaar
Mieszkaniec
Posty: 287
Rejestracja: 25 sie 2009, 12:59
Lokalizacja: Warszawa
Model:

#17 Post autor: kwazaar »

widziałem te skany z EPC ale niestety nie ma tam wymiarów

co do samej listwy wiem że jest pod kątem ale każdy czujnik ma takie ścięte z jednej strony podkładki i jesteś w stanie tak je założyć, żeby czujniki umieścić w poziomie
w poszukiwaniu godnego następcy ZB OPC :)
edit: następca znaleziony... zobaczymy czy okaże się godny :)

goldens

#18 Post autor: goldens »

jak widać jestem nowy, witam wszystkich.

tak czytam sobie o tych czujnikach i też chciałbym założyć sobie takie chociaż z tyłu. Przeraziłem się że trzeba jakieś listwy kupować, wklejać itd. Czy nie można po prostu kupić czujników no powiedzmy takich do 200 zl i zamontowac je w zderzaku. widziałem na allegro nawet takie co jakoś pod kątem wyprofilowane. Co moglibyście poradzić, czy w ogole jest sens montować je bez tej listwy?

Awatar użytkownika
MieHor
Zafiromaniak
Posty: 2915
Rejestracja: 26 kwie 2009, 16:07
Imię: Mieczysław
Lokalizacja: Ostrów Wlkp.
Auto: Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#19 Post autor: MieHor »

Poszukując ZB jednym z elementów wyposażenia, które chciałem aby były na wyposażeniu miały być czujniki parkowania (PDC) przynajmniej z tyłu. Wszystkie ZB jakie znalazły się w kręgu moich zainteresowań i miały PDC okazywały się trefne. Na koniec trafiła się ta, którą nabyłem, ale niestety nie ma tych czujników, w związku z tym zdobywam wiedzę jak ten brak uzupełnić.
Punktem wyjścia takiej modyfikacji wg mnie jest tylny zderzak z taką specjalną nakładką (listwą) z oryginalnymi otworami na czujniki - ta nakładka wg EPC to: Wypraska - płyta zderzaka tylnego, dolna - nr części 90567981, nr katalogowy 1404209 w wersji bez haka holowniczego, przejrzałem całą ofertę na alledrogo i nie ma jej samej, występuje natomiast łącznie ze zderzakiem w cenach od 200 - 750 zł, Szukałem też w ofertach internetowych ASO i też nie ma.
I tu mam następujące pytania: Jak zamocowana jest ta nakładka do zderzaka? Czy da się ją łatwo przełożyć do swojego zderzaka i dlaczego otwory na czujniki w zderzaku pod tą nakładką są zdecydowanie większe niż w samej nakładce?
W dalszych rozważaniach chciałbym wiedzieć jak działają oryginalne PDC - czy oprócz sygnału dźwiękowego jest również obraz, np. na wyświetlaczu, w którym miejscu podłącza się moduł parkowania, czy wszystkie wersje ZB mają możliwość przyłączenia tego modułu? A może lepszym rozwiązaniem byłby zakup jakiegoś zestawu parktroników oferowanych, na alledrogo, np. taki jaki opisywał kolega kaliope w tym temacie http://allegro.pl/czujnik-spy-3-kolory- ... 62541.html
Może ktoś już ten temat przerabiał u siebie, to niech podzieli się swoimi doświadczeniami.
Ostatnio zmieniony 13 paź 2010, 20:51 przez MieHor, łącznie zmieniany 1 raz.

Anony Mous

#20 Post autor: Anony Mous »

MieHor pisze:W dalszych rozważaniach chciałbym wiedzieć jak działają oryginalne PDC
Pika, pikapika, pikapikapika (coraz szybciej), dźwięk ciągły. W module PAS w OP-COM widziałem regulację odległości, przy których ma zacząć pikać, ale jeszcze nie próbowałem.
MieHor pisze:czy oprócz sygnału dźwiękowego jest również obraz, np. na wyświetlaczu
Ehh, marzenie :roll: Ja kiedyś myślałem, że na DVD90Navi filmy można oglądać :lol:
MieHor pisze: Może ktoś już ten temat przerabiał u siebie, to niech podzieli się swoimi doświadczeniami.
Tutaj mój przedmówca założył wątek http://www.zafiraklub.pl/viewtopic.php? ... parkowania
Jest nawet o listwie.

tico0

#21 Post autor: tico0 »

Ja też myślałem o takim czymś ale szybko się wyleczyłem ze względu na koszt i brak ogrinalnej instalacji.
Tu masz kolego jeszcze coś więcej na ten temat: http://www.zafiraklub.pl/viewtopic.php?t=2369

Awatar użytkownika
kwazaar
Mieszkaniec
Posty: 287
Rejestracja: 25 sie 2009, 12:59
Lokalizacja: Warszawa
Model:

#22 Post autor: kwazaar »

zamontowałem czujniki u siebie z przodu i z tyłu
o takie: http://allegro.pl/czujniki-parkowania-c ... 95788.html

z przodu w zderzaku miałem otwory fabryczne - więc zakupione czujki weszły prawie plug&play - kabelki idą poprzez fabryczną dziurę mniej więcej na środku auta - u mnie ta dziura była zatkana jakimś gumowym korkiem, ale dało radę go wypchnąć i przeciągnąć wiązkę do lewego przedniego słupka.

Z tyłu zderzak mam ciut inny, ale też składa się z dwóch elementów - da się je rozłączyć ale nie polecam - lepiej zdjąć cały zderzak (w razie coś służę podpowiedzią jak i co po kolei). Po zdjęciu zderzaka okazało się że na jego dolnej części są zaznaczone miejsca w których oryginalnie montowane są PDC. Wywierciłem więc otworki w tych fabrycznych miejscach, założyłem czujniki odpowiednio je regulując podkładką ściętą, żeby były w poziomie. Przejście do kabiny jest po lewej stronie pod gumową zaślepką i stamtąd kablami dochodzimy bezpośrednio do bezpieczników. Zakładając tylko tylne czujki to wystarczy - w sensie moduł podłączamy gdzieś pod skrzynkę z bezpiecznikami... Ja musiałem pójść trochę dalej i przeciągnąć kabel do lewego przedniego słupka, żeby tam połączyć go z centralką PDC i przednimi czujkami.

Centralkę udało się wcisnąć właśnie przy lewym przednim słupku - jest tam trochę miejsca pod plastikami przy progu. W instalację elektryczną auta wpinałem się właśnie przy progu kierowcy - takimi zapinkami łączącymi kable. Nie powiem - trochę się naszukałem właściwych kabelków - z tego co pamiętram musiałem znaleźć kable od świateł wstecznych, stały plus, plus odłączany stacyjką i oczywiście masa.

EKranik LCD przykleiłem pod sufitem - na jednej z zaślepek, które mam przy lampce nad lusterkiem wstecznym. Kabelek w podsufitce do słupka kierowcy i w dół do modułu.

Powiem tak śmiga to wsztystko w sumie nieźle - jest jakiś delikatny problem z przednimi czujnikami - ale to pewnie kwestia regulacji. Poza tym te czujki, które kupiłem mają wbudowaną funkcję alarmu zbliżeniowego (przydatne jak ktoś zbyt blisko podjedzie do auta na parkingu), ale nie udało mi się zlokalizować kabelków od kierunków i przekaźnika klaksonu - więc ta funkcja niestety jeszcze u mnie nie działa...
w poszukiwaniu godnego następcy ZB OPC :)
edit: następca znaleziony... zobaczymy czy okaże się godny :)

Awatar użytkownika
kwazaar
Mieszkaniec
Posty: 287
Rejestracja: 25 sie 2009, 12:59
Lokalizacja: Warszawa
Model:

#23 Post autor: kwazaar »

Woytas pisze: jak to działa?

Zostawiasz autko na parkingu, jakiś szofer parkuje, podjeżdża za blisko i Zosia sama krzyczy hamuj baranie?
pewnie dałoby się tak zrobić podłączając jakiś zewnętrzny głośnik i np mp3 do tego modułu :)

tak jak napisałem wyżej tak do końca nie wiem jak to działa bo nie zlokalizowałem kabli i jeszcze nie podłączyłem tej funkcji...
ale z opisu producenta wygląda to tak, że jeśli coś się zbliży na odległość poniżej:
- 1-go metra to migają kierunki
- poniżej 60 cm - migają kierunki i krótki sygnał klaksonu
- poniżej 30 cm - migają kierunki, a klakson wyje non stop

przy czym jak ktoś podejdzie blisko auta - to ta funkcja się nie uruchomi - potrzebny jest sygnał z conajmniej 2-ch czujek, że coś się zbliża i to chyba nie sąsiadujących ze sobą - czyli np pierwszej i trzeciej...
w poszukiwaniu godnego następcy ZB OPC :)
edit: następca znaleziony... zobaczymy czy okaże się godny :)

Awatar użytkownika
MieHor
Zafiromaniak
Posty: 2915
Rejestracja: 26 kwie 2009, 16:07
Imię: Mieczysław
Lokalizacja: Ostrów Wlkp.
Auto: Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#24 Post autor: MieHor »

Dzięki wszystkim za zainteresowanie, a przede wszystkim za naprowadzenie na tematy już poruszane, jakoś nie zwróciłem uwagi już nawet sporo cennych info na ten temat było, wcześniej miałem ZA i temat przeszedł nie zauważony

Awatar użytkownika
kwazaar
Mieszkaniec
Posty: 287
Rejestracja: 25 sie 2009, 12:59
Lokalizacja: Warszawa
Model:

#25 Post autor: kwazaar »

pobór prądu to <300 mA

nie wiem czy to dużo - nie znam się na tym ;)
Ostatnio zmieniony 27 wrz 2010, 09:07 przez kwazaar, łącznie zmieniany 1 raz.
w poszukiwaniu godnego następcy ZB OPC :)
edit: następca znaleziony... zobaczymy czy okaże się godny :)

tico0

#26 Post autor: tico0 »

kwazaar pisze:pobór prądu to <300 mA

nie wiem czy to dużo - nie znam się na tym
Dla auta które więcej stoi niż jeździ to zabójstwo akumlatora :| Przy pracującym silniku i ładowaniu jest to wartość pomijalna ale na postoju za dużo.... ale za bajery trzeba płacić :lol:

Awatar użytkownika
kwazaar
Mieszkaniec
Posty: 287
Rejestracja: 25 sie 2009, 12:59
Lokalizacja: Warszawa
Model:

#27 Post autor: kwazaar »

Tylko nie było napisane kiedy taki prąd jest pobierany:
- czy to max podczas pracy?
- czy podczas czuwania?

nie mam niestety dokładniejszej specyfikacjji, a na stronie producenta też nie mogłem się doczytać niczego innego :/
w poszukiwaniu godnego następcy ZB OPC :)
edit: następca znaleziony... zobaczymy czy okaże się godny :)

Awatar użytkownika
MieHor
Zafiromaniak
Posty: 2915
Rejestracja: 26 kwie 2009, 16:07
Imię: Mieczysław
Lokalizacja: Ostrów Wlkp.
Auto: Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#28 Post autor: MieHor »

Korzystając ze wszystkich porad w tym i pozostałych tematach sprezentowałem swojej ZB czujniki parkowania z tyłu.
Ze wszystkich podjętych działań - opis i fotorelacja:

1. Najpierw poszukałem i zakupiłem używaną oryginalną dolną wypraskę - listwę z otworami pod czujniki PDC

Obrazek Obrazek

2. Następny krok to wykonanie otworów pod czujniki w zderzaku oraz odwzorowanie otworów montażowych do usytuowania kołków znajdujących się od wewnętrznej strony wypraski (zaznaczone na 2 zdjęciu powyżej)

Obrazek

3. W celu połączenia wypraski ze zderzakiem najlepiej zdemontować zderzak, istotne znaczenie ma dokładność w odwzorowaniu otworów na kołki montażowe, ponieważ one decydują o estetycznym przyleganiu listwy do zderzaka, samą wypraskę przykleiłem do zderzaka dwuskładnikowym klejem do plastiku nakładając go wokół tych kołków montażowych (fabrycznie listwa była przykręcona dokładnie dobranymi pod względem długości i średnicy wkrętami), przeciwległą stronę wypraski zamocowałem kołkami rozprężnymi, po złożeniu całość została ściśnięta szerokimi pasami w celu związania kleju i pozostawiona do następnego dnia.

4. Montaż elementów zestawu nr 1 Valeo Beep&Park wersja tylko z buzerem - czujniki (4 szt.), wiązka kabli została przymocowana od spodu do podłogi bagażnika opaskami i wprowadzona przez zaślepkę w schowku narzędziowym do skrzynki bezpiecznikowej, centralkę i buzer umieściłem w schowku skrzynki bezpieczników w bagażniku, zasilanie centralki z wiązki kabli do lewej tylnej lampy (masa - brązowy przewód; (+) przewód biało-czarny do światła cofania), po założeniu zderzaka przyłączenie czujników do wiązki kabli za pomocą specjalnych wtyczek, na koniec sprawdzenie działania a efekt pracy poniżej:

Obrazek Obrazek

Awatar użytkownika
MieHor
Zafiromaniak
Posty: 2915
Rejestracja: 26 kwie 2009, 16:07
Imię: Mieczysław
Lokalizacja: Ostrów Wlkp.
Auto: Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#29 Post autor: MieHor »

To co widać na 3 zdjęciu robiłem na założonym zderzaku. Odwzorowanie 4 otworów pod czujniki zrobiłem z szablonu z szerokiej taśmy klejącej, po prostu odcisnąłem otwory na czujniki i wyciąłem je w taśmie, którą nakleiłem w odpowiednim miejscu na zderzaku, otwornicą o średnicy 5 cm wywierciłem otwory (fabrycznie są ok. 7 cm), przyłożyłem listwę do zderzaka i odwzorowałem punkty pod kołki montażowe (tu uwaga! te punkty muszą być naniesione z największą dokładnością, ponieważ później źle nawiercone powodują, że listwa źle przylega do zderzaka i trzeba je poprawiać, aby dobrze ułożyć listwę). Te otwory wierciłem wiertłem do drewna fi 6mm. Początkowo chciałem listwę przykręcić do zderzaka od wewnętrznej strony na założonym zderzaku, ale okazało się to niemożliwe z powodu braku miejsca na włożenie ręki i dopiero w tym momencie zdecydowałem się na zdjęcie zderzaka. Przykręcenie wkrętami też okazało się niemożliwe, ponieważ nie mogłem dobrać odpowiednich wkrętów, te co miałem były za długie i zaczęły mi wychodzić na zewnątrz (ślady po wkrętach usunąłem przez wciśnięcie ich z powrotem do listwy rączką wkrętaka), skracanie ich powodowało, że wkręty obracały się w miejscu i trzymały na "słowo honoru", dlatego kupiłem w sklepie motoryzacyjnym dwuskładnikowy klej do plastiku. Po połączeniu listwy ze zderzakiem montaż czujek i reszta czynności opisana w pkt. 4. Wskazana pomoc drugiej osoby - chwilami potrzebna druga para rąk.

chris

#30 Post autor: chris »

witam
widzę że to orginalne pdc to troszkę kosztowny elemencik do założenia ale nawiązując do tematy jeśli by się ktoś uparł :) to co konkretnie jest potrzebne do założenia orginalnego pdc (chodzi mi o sam tył)???

- na pewno op -com albo tech do programowania
- moduł w miejsce gdzie jest wolna wtyczka czyli w bagażniku
(czy taki sam jak w vectrze może być??)
- wiązka elektryczna do czujników
- czujniki
- zderzak na pdc

czy coś jeszcze??

ODPOWIEDZ

Wróć do „Elektryka i elektronika”