CIM - diagnostyka, naprawa

Czyli problemy z prądem w Opel Zafira (osprzęt elektryczny, włączniki, przekaźniki, szyby elektryczne, oświetlenie itp.)

Moderatorzy: Mariusz, Tazz

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
tOmki
Zafiromaniak
Posty: 536
Rejestracja: 09 wrz 2013, 16:32
Imię: Tomasz
Lokalizacja: Słupsk
Auto: Zafira
Model: ZC
Oznaczenie silnika: B14NET

CIM - diagnostyka, naprawa

#1 Post autor: tOmki »

W związku iż niebawem czeka mnie "naprawa" CIM, to zebrałem trochę wiedzy.

Częstą przypadłością które nękają właścicieli Astra H i Zafira B, to problemy z modułem CIM.CIM – jest to Moduł sterujący kolumny kierownicy (steering integration column module).
Cim pełni rolę interfejsu pomiędzy szybko i wolno-przesyłową magistralą komunikacyjną CAN, posiada rozbudowaną funkcje immobilizera wraz z anteną do komunikacji z transponderem w kluczyku. Ponadto CIM posiada zwiniętą taśmę służącą do przewodzenia elementów na kierownicy oraz czujnik kąta skrętu kierownicy.

Ze względu na to że jest to jeden z najważniejszych modułów jego niesprawność może różnie się objawiać wpływając na pozostałe elementy na magistrali CAN. Częstym przypadkiem jest samoistne zapalanie się kontrolek, lub całkowity problem z zapalaniem.


Objawy uszkodzonego sterownika CIM to:
- błąd czujnika kąta skrętu kierownicy,
- brak możliwości kalibracji czujnika kąta skrętu,
- problemy z kierunkowskazami,
- problemy z wspomaganiem,
- wadliwe działanie manetki wycieraczek,
- nie działają piloty zdalnego sterowania, radio, tempomat,
- zapala się kontrolka TC, ESP, ABS, AirBag,
- zapala się kontrolka ładowania,
- opadają wskazówki na liczniku,
- zapala się kontrolka kierownicy,
- po ponownym uruchomieniu auta wszystko wraca do normy.


Objawy uszkodzonej taśmy CIM:
- naciskając klakson, pogłaśnia się radio,
- brak klaksonu,
- brak możliwości pogłaśniania,
- przy skręcie kierownicy uruchamia się klakson lub pogłośnienie.


Objawy uszkodzonej wiązki:
- brak klaksonu,
- nie działają niektóre lub wszystkie funkcje kierownicy multifunkcyjnej (przyciski, rolki).


Przykładowe kody błędów:
P0500 Sygnał prędkości pojazdu nie jest wiarygodny z prędkości silnika i masy wtrysku
P0500 Sygnał prędkości pojazdu Zakres / Performance ABS / TC / ESP (Vehicle Dynamic System)

B3055 PROBLEM Z KLUCZYKIEM Z TRANSPONDEREM

ECN 16 1600 which is code p1616
ECN 16 1450 which is code p1614

P1613 Immobiliser wrong or wrong signal
P1614 Wrong transponder key
P1614 Immobiliser wrong signal received
P1614 Immobilizer anti-theft wrong signal
P1616 CIM (Steering Column module) wrong environment identifier

U2103 – CAN-Bus Counter Reset Przekroczenie
U2103 – Brak komunikacji z CAN-Bus (High Speed)
U2103 – CAN-Bus Awaria obwodu
U2103 – CAN-Bus Węzeł brak komunikacji
U2103 – Brak komunikacji z CAN-Bus (Low Speed)
U2108 - Nieprawidłowe dane z ABS (Anti-Lock Brake System) ABS / TC / ESP (Vehicle Dynamic System) B-018
U2108 – CAN-Bus Brak komunikacji z ABS / TC
U2108 – przeprogramować lub wymienić Elektroniczny moduł sterujący (ECU) Hard-i Software

Inne kody które mogą towarzyszyć usterkom związanym z CIM: B1319, B2910, B3055, B3056, B3057, B3077, B3755, B3899, B3900, B3901, B3902, B3925, B3928, B3929, B3977.


Opcje naprawy (nie wszystkie dotyczą samego CIM, ale mają pośredni lub bezpośredni związek:
- wymiana taśmy (samej chyba się kupić nie da, demontaż z innego CIM),
- wymiana/naprawa wiązki klaksonu/rolek (6292683 - zestaw naprawczy CIM),
- dołożenie masy (kabel podłączony do wkrętu na obudowie stacyjki,
- czyszczenie/podginanie pinów na płytce CIM,
- spinka na obudowę CIM (9012132 - część zamienna kampania),
- rozebranie CIM i lutowanie pinów,
- przeprogramowanie CIM (nie wiem do końca co to daje)
- wymiana CIM.

Lista plików
CIM - instrukcja demontażu i lutowania.pdf
CIM - dołożenie przewodu masowego.pdf

Link:
https://www.dropbox.com/sh/fq0yg34998ij ... irhCa?dl=0


Na razie tyle, cdn...
Ostatnio zmieniony 10 lis 2016, 13:23 przez tOmki, łącznie zmieniany 4 razy.
ZB Obrazek
ZC Obrazek

Awatar użytkownika
rafant4011
Zafiromaniak
Posty: 6706
Rejestracja: 29 wrz 2014, 15:53
Imię: Rafał
Lokalizacja: Warszawa Włochy[ESK]
Auto: Zafira B
Model: Cosmo
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:
Kontakt:

#2 Post autor: rafant4011 »

Może by podpiąć do Ważnych Tematów co by z czasem nie zniknęło z czasem :?: :idea:

Awatar użytkownika
Bodek
Zafiromaniak
Posty: 16394
Rejestracja: 17 paź 2010, 12:28
Imię: Bodek
Lokalizacja: Polska B
Auto: Zafira_B_Cosmo
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:
Kontakt:

#3 Post autor: Bodek »

rafant4011 pisze:Może by podpiąć do Ważnych Tematów co by z czasem nie zniknęło z czasem :?: :idea:
Jest już temat o CIM - zobaczę jak to będzie wyglądać dalej ;)

Posty się usunie, a temat ewentualnie przyklei ;)
:lis:

"NADZIEJE LUDZI MĄDRYCH SĄ PEWNIEJSZE NIŻ BOGACTWO NIEUKÓW" - DEMOKRYT

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bogusław Kuduk, ps. Bodek + 30.11.2020. R.I.P.

radzio10
Posty: 3
Rejestracja: 07 kwie 2018, 22:18
Imię: Radoslaw
Auto: Opel Zafira B 1.8 140
Model: ZB
Oznaczenie silnika: A18XER
Gender:

#4 Post autor: radzio10 »

Witam, czy moze ktoś wie gdzie w kujawsko-pomorskim naprawia moduły cim. Przestaje mi działać prawe pokrętło i klakson.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Elektryka i elektronika”