CIM - diagnostyka, naprawa
: 09 lis 2016, 20:16
W związku iż niebawem czeka mnie "naprawa" CIM, to zebrałem trochę wiedzy.
Częstą przypadłością które nękają właścicieli Astra H i Zafira B, to problemy z modułem CIM.CIM – jest to Moduł sterujący kolumny kierownicy (steering integration column module).
Cim pełni rolę interfejsu pomiędzy szybko i wolno-przesyłową magistralą komunikacyjną CAN, posiada rozbudowaną funkcje immobilizera wraz z anteną do komunikacji z transponderem w kluczyku. Ponadto CIM posiada zwiniętą taśmę służącą do przewodzenia elementów na kierownicy oraz czujnik kąta skrętu kierownicy.
Ze względu na to że jest to jeden z najważniejszych modułów jego niesprawność może różnie się objawiać wpływając na pozostałe elementy na magistrali CAN. Częstym przypadkiem jest samoistne zapalanie się kontrolek, lub całkowity problem z zapalaniem.
Objawy uszkodzonego sterownika CIM to:
- błąd czujnika kąta skrętu kierownicy,
- brak możliwości kalibracji czujnika kąta skrętu,
- problemy z kierunkowskazami,
- problemy z wspomaganiem,
- wadliwe działanie manetki wycieraczek,
- nie działają piloty zdalnego sterowania, radio, tempomat,
- zapala się kontrolka TC, ESP, ABS, AirBag,
- zapala się kontrolka ładowania,
- opadają wskazówki na liczniku,
- zapala się kontrolka kierownicy,
- po ponownym uruchomieniu auta wszystko wraca do normy.
Objawy uszkodzonej taśmy CIM:
- naciskając klakson, pogłaśnia się radio,
- brak klaksonu,
- brak możliwości pogłaśniania,
- przy skręcie kierownicy uruchamia się klakson lub pogłośnienie.
Objawy uszkodzonej wiązki:
- brak klaksonu,
- nie działają niektóre lub wszystkie funkcje kierownicy multifunkcyjnej (przyciski, rolki).
Przykładowe kody błędów:
P0500 Sygnał prędkości pojazdu nie jest wiarygodny z prędkości silnika i masy wtrysku
P0500 Sygnał prędkości pojazdu Zakres / Performance ABS / TC / ESP (Vehicle Dynamic System)
B3055 PROBLEM Z KLUCZYKIEM Z TRANSPONDEREM
ECN 16 1600 which is code p1616
ECN 16 1450 which is code p1614
P1613 Immobiliser wrong or wrong signal
P1614 Wrong transponder key
P1614 Immobiliser wrong signal received
P1614 Immobilizer anti-theft wrong signal
P1616 CIM (Steering Column module) wrong environment identifier
U2103 – CAN-Bus Counter Reset Przekroczenie
U2103 – Brak komunikacji z CAN-Bus (High Speed)
U2103 – CAN-Bus Awaria obwodu
U2103 – CAN-Bus Węzeł brak komunikacji
U2103 – Brak komunikacji z CAN-Bus (Low Speed)
U2108 - Nieprawidłowe dane z ABS (Anti-Lock Brake System) ABS / TC / ESP (Vehicle Dynamic System) B-018
U2108 – CAN-Bus Brak komunikacji z ABS / TC
U2108 – przeprogramować lub wymienić Elektroniczny moduł sterujący (ECU) Hard-i Software
Inne kody które mogą towarzyszyć usterkom związanym z CIM: B1319, B2910, B3055, B3056, B3057, B3077, B3755, B3899, B3900, B3901, B3902, B3925, B3928, B3929, B3977.
Opcje naprawy (nie wszystkie dotyczą samego CIM, ale mają pośredni lub bezpośredni związek:
- wymiana taśmy (samej chyba się kupić nie da, demontaż z innego CIM),
- wymiana/naprawa wiązki klaksonu/rolek (6292683 - zestaw naprawczy CIM),
- dołożenie masy (kabel podłączony do wkrętu na obudowie stacyjki,
- czyszczenie/podginanie pinów na płytce CIM,
- spinka na obudowę CIM (9012132 - część zamienna kampania),
- rozebranie CIM i lutowanie pinów,
- przeprogramowanie CIM (nie wiem do końca co to daje)
- wymiana CIM.
Lista plików
CIM - instrukcja demontażu i lutowania.pdf
CIM - dołożenie przewodu masowego.pdf
Link:
https://www.dropbox.com/sh/fq0yg34998ij ... irhCa?dl=0
Na razie tyle, cdn...
Częstą przypadłością które nękają właścicieli Astra H i Zafira B, to problemy z modułem CIM.CIM – jest to Moduł sterujący kolumny kierownicy (steering integration column module).
Cim pełni rolę interfejsu pomiędzy szybko i wolno-przesyłową magistralą komunikacyjną CAN, posiada rozbudowaną funkcje immobilizera wraz z anteną do komunikacji z transponderem w kluczyku. Ponadto CIM posiada zwiniętą taśmę służącą do przewodzenia elementów na kierownicy oraz czujnik kąta skrętu kierownicy.
Ze względu na to że jest to jeden z najważniejszych modułów jego niesprawność może różnie się objawiać wpływając na pozostałe elementy na magistrali CAN. Częstym przypadkiem jest samoistne zapalanie się kontrolek, lub całkowity problem z zapalaniem.
Objawy uszkodzonego sterownika CIM to:
- błąd czujnika kąta skrętu kierownicy,
- brak możliwości kalibracji czujnika kąta skrętu,
- problemy z kierunkowskazami,
- problemy z wspomaganiem,
- wadliwe działanie manetki wycieraczek,
- nie działają piloty zdalnego sterowania, radio, tempomat,
- zapala się kontrolka TC, ESP, ABS, AirBag,
- zapala się kontrolka ładowania,
- opadają wskazówki na liczniku,
- zapala się kontrolka kierownicy,
- po ponownym uruchomieniu auta wszystko wraca do normy.
Objawy uszkodzonej taśmy CIM:
- naciskając klakson, pogłaśnia się radio,
- brak klaksonu,
- brak możliwości pogłaśniania,
- przy skręcie kierownicy uruchamia się klakson lub pogłośnienie.
Objawy uszkodzonej wiązki:
- brak klaksonu,
- nie działają niektóre lub wszystkie funkcje kierownicy multifunkcyjnej (przyciski, rolki).
Przykładowe kody błędów:
P0500 Sygnał prędkości pojazdu nie jest wiarygodny z prędkości silnika i masy wtrysku
P0500 Sygnał prędkości pojazdu Zakres / Performance ABS / TC / ESP (Vehicle Dynamic System)
B3055 PROBLEM Z KLUCZYKIEM Z TRANSPONDEREM
ECN 16 1600 which is code p1616
ECN 16 1450 which is code p1614
P1613 Immobiliser wrong or wrong signal
P1614 Wrong transponder key
P1614 Immobiliser wrong signal received
P1614 Immobilizer anti-theft wrong signal
P1616 CIM (Steering Column module) wrong environment identifier
U2103 – CAN-Bus Counter Reset Przekroczenie
U2103 – Brak komunikacji z CAN-Bus (High Speed)
U2103 – CAN-Bus Awaria obwodu
U2103 – CAN-Bus Węzeł brak komunikacji
U2103 – Brak komunikacji z CAN-Bus (Low Speed)
U2108 - Nieprawidłowe dane z ABS (Anti-Lock Brake System) ABS / TC / ESP (Vehicle Dynamic System) B-018
U2108 – CAN-Bus Brak komunikacji z ABS / TC
U2108 – przeprogramować lub wymienić Elektroniczny moduł sterujący (ECU) Hard-i Software
Inne kody które mogą towarzyszyć usterkom związanym z CIM: B1319, B2910, B3055, B3056, B3057, B3077, B3755, B3899, B3900, B3901, B3902, B3925, B3928, B3929, B3977.
Opcje naprawy (nie wszystkie dotyczą samego CIM, ale mają pośredni lub bezpośredni związek:
- wymiana taśmy (samej chyba się kupić nie da, demontaż z innego CIM),
- wymiana/naprawa wiązki klaksonu/rolek (6292683 - zestaw naprawczy CIM),
- dołożenie masy (kabel podłączony do wkrętu na obudowie stacyjki,
- czyszczenie/podginanie pinów na płytce CIM,
- spinka na obudowę CIM (9012132 - część zamienna kampania),
- rozebranie CIM i lutowanie pinów,
- przeprogramowanie CIM (nie wiem do końca co to daje)
- wymiana CIM.
Lista plików
CIM - instrukcja demontażu i lutowania.pdf
CIM - dołożenie przewodu masowego.pdf
Link:
https://www.dropbox.com/sh/fq0yg34998ij ... irhCa?dl=0
Na razie tyle, cdn...