[TUT/B]Demontaż alternatora 1.9CDTi
: 29 lip 2011, 12:48
Alternator w moim aucie również odmówił posłuszeństwa.Wszystkiemu winny był oczywiście mostek prostowniczy...a dokładnie uszkodzona dioda .Objawy to kontrolka informująca o braku ładowania i błąd P0621 .Napięcie w kompie pokładowym rzędu ok 11V...czyli brak ładowania.
Aby wymontować alternator należy zdemontować podszybie i filtr paliwa.Opis tej czynności jest już w tym temacie http://www.zafiraklub.pl/viewtopic.php?t=4327
Alternator wyciągnąłem do góry bez odkręcania dolnej osłony silnika i konieczności korzystania z kanału.Obudowę filtra powietrza również należy zdemontować w celu dobrego dojścia do śruby napinacza paska klinowego klucz 15 i śruby mocowania alternatora pod kołem pasowym.W celu ściągnięcia paska klinowego należy założyć klucz 15 na śrubę napinacza i zwolnić naprężenie paska a drugą ręką zdjąć pasek koła pasowego alternatora.
Alternator zamocowany jest w dwóch miejscach.Pod wcześniej wspomnianym kołem pasowym jedna śruba klucz 14 należy ją wykręcić oraz z tyłu alternatora śruba klucz 14.Fota poniżej przedstawia miejsce mocowania altka z tyłu,gdzie 1 to śruba,którą należy wykręcić (na foto jej nie ma bo już wykręcona) a 2 to śruba klucz 14 ,którą należy wykręcić kilka obrotów w celu zwolnienia mocowania altka w wsporniku.
Z tyłu alternatora należy odkręcić dwie nakrętki klucz 13 i 8 ,i zdjąć końcówki oczkowe z przewodami.W ten sposób mamy odkręcone wszelkie mocowanie altka do silnika i zaczynamy kombinować z wyciągnięciem do góry.Miejsca jest mało ale wykonalne.
Mając altek na stole zdejmujemy tylną osłonę plastikową przy pomocy śrubokręta ,która jest mocowana na zaczepach szt3.Foto poniżej(zdjęta już osłona plastikowa) przedstawia nakrętki 3 szt klucz 8,nakrętkę klucz 13 szt 1 i dwie śruby mocowane na wkrętak krzyżowy,które należy odkręcić.Miejsca mocowań zaznaczone na żółto.
Regulator napięcia ze szczotkotrzymaczem możemy już zdemontować.Mostek alternatora z diodami (główny winowajca w 99% braku ładowania w CDTi) przylutowany jest w 3 miejscach do alternatora.W celu "odlutowania" należy użyć lutownicy kolbowej takiej starego typu.Transformatorowa lutownica nie daje rady.Fota poniżej przedstawia 3 miejsca zaznaczone na żółto, w których należy odlutować mostek.
Montujemy nowy mostek,lutujemy następnie montujemy regulator napięcia ze szczotkotrzymaczem,skręcamy wszystko w odwrotnej kolejności i możemy iść na browara .
W celu sprawdzenia alternatora czy ładuje poprawnie proponuję udać się do najbliższego warsztatu elektromechaniki pojazdowej.Trwa to 5 min i mamy pewność poprawnie wykonanej naprawy.
Oprócz wymiany mostka kupiłem również nowy regulator ze szczotkotrzymaczem aby mieć spokojne sumienie.
Wieczorkiem montaż altka do auta i ładowanie akumulatora.
Aby wymontować alternator należy zdemontować podszybie i filtr paliwa.Opis tej czynności jest już w tym temacie http://www.zafiraklub.pl/viewtopic.php?t=4327
Alternator wyciągnąłem do góry bez odkręcania dolnej osłony silnika i konieczności korzystania z kanału.Obudowę filtra powietrza również należy zdemontować w celu dobrego dojścia do śruby napinacza paska klinowego klucz 15 i śruby mocowania alternatora pod kołem pasowym.W celu ściągnięcia paska klinowego należy założyć klucz 15 na śrubę napinacza i zwolnić naprężenie paska a drugą ręką zdjąć pasek koła pasowego alternatora.
Alternator zamocowany jest w dwóch miejscach.Pod wcześniej wspomnianym kołem pasowym jedna śruba klucz 14 należy ją wykręcić oraz z tyłu alternatora śruba klucz 14.Fota poniżej przedstawia miejsce mocowania altka z tyłu,gdzie 1 to śruba,którą należy wykręcić (na foto jej nie ma bo już wykręcona) a 2 to śruba klucz 14 ,którą należy wykręcić kilka obrotów w celu zwolnienia mocowania altka w wsporniku.
Z tyłu alternatora należy odkręcić dwie nakrętki klucz 13 i 8 ,i zdjąć końcówki oczkowe z przewodami.W ten sposób mamy odkręcone wszelkie mocowanie altka do silnika i zaczynamy kombinować z wyciągnięciem do góry.Miejsca jest mało ale wykonalne.
Mając altek na stole zdejmujemy tylną osłonę plastikową przy pomocy śrubokręta ,która jest mocowana na zaczepach szt3.Foto poniżej(zdjęta już osłona plastikowa) przedstawia nakrętki 3 szt klucz 8,nakrętkę klucz 13 szt 1 i dwie śruby mocowane na wkrętak krzyżowy,które należy odkręcić.Miejsca mocowań zaznaczone na żółto.
Regulator napięcia ze szczotkotrzymaczem możemy już zdemontować.Mostek alternatora z diodami (główny winowajca w 99% braku ładowania w CDTi) przylutowany jest w 3 miejscach do alternatora.W celu "odlutowania" należy użyć lutownicy kolbowej takiej starego typu.Transformatorowa lutownica nie daje rady.Fota poniżej przedstawia 3 miejsca zaznaczone na żółto, w których należy odlutować mostek.
Montujemy nowy mostek,lutujemy następnie montujemy regulator napięcia ze szczotkotrzymaczem,skręcamy wszystko w odwrotnej kolejności i możemy iść na browara .
W celu sprawdzenia alternatora czy ładuje poprawnie proponuję udać się do najbliższego warsztatu elektromechaniki pojazdowej.Trwa to 5 min i mamy pewność poprawnie wykonanej naprawy.
Oprócz wymiany mostka kupiłem również nowy regulator ze szczotkotrzymaczem aby mieć spokojne sumienie.
Wieczorkiem montaż altka do auta i ładowanie akumulatora.