Jako że padł mi żarnik i zdania co do tego jak wygląda wymiana żarników w ZB są podzielone, to postanowiłem udokumentować przebieg wymiany żarników w mojej ZB.
Efekt poniżej
Wymiana żarników ksenonowych w Zafirze B (żarniki są typu D1S)
Tytułem wstępu:
jeśli zauważyłeś, że któryś z żarników świeci lekko na różowo, a po pewnym czasie zaczyna "mrugać", to ten tutorial jest dla Ciebie (u mnie od mrugania do całkowitego zgaśnięcia żarnika upłynęły jakieś dwa miesiące)
UWAGA: Wysokie napięcie ! (przynajmniej teoretycznie)
Jeśli jesteś bardzo nieuważny, nasz dowcipnych współtowarzyszy, lub biegające dookoła samochodu dzieci: odłącz akumulator!
W pozostałych przypadkach wystarczy trochę uwagi i rozwagi (wtyczki są "bezpieczne" - nie ma możliwości takiego ich złapania aby odczuć na własnej skórze jakie napięcie może wygenerować przetwornica )
Potrzebne narzędzia:
- klucz nasadowy 7mm (ewentualnie płaski)
- torx 25
- torx 27
Wymiana krok-po-kroku:
1. Odpinamy wtyczkę od przepływomierza (należy najpierw wysunąć „do oporu” zawleczkę oznaczoną strzałką nr 1 na rys.1)
2. Luzujemy opaskę na wężu dolotowym do przepływomierza (strzałka nr 2 na rys.1)
3. Odkręcamy pokrywę filtra powietrza (torx 25), a następnie ją wyjmujemy (rys.2)
4. Odkręcamy uchwyt przytrzymujący dolną część obudowy filtra powietrza kluczem torx 27 (rys.3), a następnie wyciągamy obudowę filtra
5. Po wyjęciu obudowy filtra mamy piękny widok na tył reflektora, więc nie tracąc czasu zdejmujemy gumową osłonę żarnika (rys.4)
6. W tym miejscu zaczynają się lekkie schody. Wg. technologii producenta należy najpierw wypiąć z uchwytów wiązkę prowadzącą do żarnika – strzałka nr 3 na rys.5. Niestety wg mnie jest to niewykonywalne bez jakiegoś magicznego narzędzia, więc poszedłem odrobinę inną drogą, a mianowicie:
7. Odpinamy sprężyny przytrzymujące żarnik (strzałki nr 1, rys.5)
8. Wysuwamy lekko żarnik z gniazda
9. Wyciągamy do dołu złącze elektryczne żarnika (strzałka 2, rys.5). Złącze jest „na wpych”, więc ciężko coś tutaj zepsuć
10. Po odłączeniu wiązki od żarnika wyjmujemy żarnik z gniazda w reflektorze – po prostu go wyciągamy, bez żadnych dodatkowych ruchów typu półobrót lub coś w tym stylu
11. Wracamy do punktu 6 i wyplątujemy wiązkę z uchwytu - teraz jest to już możliwe bez dodatkowych narzędzi i mocno wskazane żeby podłączenie nowego żarnika było w miarę łatwe
12. Podłączamy złącze do nowego żarnika i wkładamy go w gniazdo.
13. Zapinamy sprężyny przytrzymujące żarnik (rys.5 strzałki nr 1)
14. Upychamy ponownie wiązkę w uchwyt znajdujący się z boku gniazda żarnika (strzałka 3, rys.5)
15. Montujemy gumową osłonę reflektora, a następnie dolną część obudowy filtra powietrza zwracając uwagę na to aby dolny wąż dolotowy był na swoim miejscu.
16. Zakładamy pokrywę filtra, przykręcamy ją, podpinamy wtyczkę do przepływomierza i zaciskamy opaskę na przewodzie dolotowym (rys.1, strzałka 2)
17. Żarnik z prawej strony mamy już wymieniony. Przechodzimy do żarnika w lewym reflektorze
18. Dostęp do reflektora jest tutaj zdecydowanie lepszy niż po prawej stronie, ale żeby ułatwić sobie pracę dobrze jest zdjąć pokrywę skrzynki bezpieczników i przekaźników (rys.6 strzałka 2), oraz wysunąć z uchwytu do góry przekaźnik (strzałka 1, rys.6) i „przepchnąć” go na bok żeby nie przeszkadzał.
19. Dalsze postępowanie jest identyczne jak dla prawej strony – demontujemy gumową osłonę i wykonujemy kroki od 6 do 14
20. Następnie montujemy ponownie osłonę gumową, zakładamy pokrywę skrzynki bezpieczników i wsuwamy przekaźnik w uchwyt (rys.6)
Cała „zabawa” trwa około godziny czasu i nie wymaga praktycznie żadnej specjalistycznej wiedzy, tylko odrobiny zdolności manualnych (zwłaszcza podczas odpinania i ponownego podłączania wtyczki do żarnika, oraz podczas wypinania wiązki z uchwytu znajdującego się obok gniazda żarnika).
Należy pamiętać, że NIE WOLNO dotykać palcami szklanego elementu żarnika.
Tak więc jak widać z opisu i na załączonych obrazków: nie ma potrzeby zdejmowania zderzaka i jeśli nie podejmiecie się wymiany samodzielnie, to nie dajcie się żadnemu warsztatowi naciągnąć na taką operację (niektórzy zapragną ją również połączyć z regulacją świateł, co z pewnością znajdzie odzwierciedlenie w wysokości rachunku za usługę wymiany żarników )
Prośba do moderatora o podpięcie tematu o ile uzna że warto - może się komuś przyda
[TUT/B]Wymiana żarników ksenonowych
[TUT/B]Wymiana żarników ksenonowych
Ostatnio zmieniony 18 cze 2017, 10:47 przez Grisza, łącznie zmieniany 8 razy.
Witam!
Jestem nowy na tym forum. Do postu, który jest powyżej chciałbym dodać, że przed zamknięciem nowego żarnika w zaciskach trzeba najpierw, trzymając zdecydowanie w rękach tę metalową obudowę , przynajmniej wstępnie, podpiąć kostkę. Dopiero potem można docisnąć połączenia gdy żarnik jest ju zamontowany w zaciskach. Sam przerabiałem dylemat czy jechać do ASO. Dzięki temu tutorialowi zaoszczędziłem kupę kasy i konieczność słuchania mitu, że trzeba było zdjąć zderzak.
Jestem nowy na tym forum. Do postu, który jest powyżej chciałbym dodać, że przed zamknięciem nowego żarnika w zaciskach trzeba najpierw, trzymając zdecydowanie w rękach tę metalową obudowę , przynajmniej wstępnie, podpiąć kostkę. Dopiero potem można docisnąć połączenia gdy żarnik jest ju zamontowany w zaciskach. Sam przerabiałem dylemat czy jechać do ASO. Dzięki temu tutorialowi zaoszczędziłem kupę kasy i konieczność słuchania mitu, że trzeba było zdjąć zderzak.
- dany1107
- Mieszkaniec
- Posty: 333
- Rejestracja: 13 lis 2016, 22:02
- Imię: Daniel
- Lokalizacja: UK.Bydgoszcz.
- Auto: Zafira B VXR 2.0 241KM
- Model: ZB
- Oznaczenie silnika: Z20LEH
- Gender:
Witam, nie wiem czy jest podobny temat odnośnie mojego problemu, ale nie będę zakładał nowego. Otóż czy jest ktoś kto naprawił, lub naprawiał przetwornice z zb? Moje są chyba sypniete bo niestety nie działają, przeczytałem na Googlach i obejrzałem filmik na yt i wychodzi na to że do wymiany jest tranzystor. Czy ktoś może to potwierdzić?