[TUT] Zmiana piasty koła przedniego.
Moderator: Sebu$
- Rybka
- Zafiromaniak
- Posty: 2733
- Rejestracja: 11 lut 2012, 19:53
- Imię: ROBERT
- Lokalizacja: Wólka Ogryzkowa[RPZ]
- Auto: ZAFIRA B
- Model: CDTI
- Oznaczenie silnika: Z19DTL
- Gender:
[TUT] Zmiana piasty koła przedniego.
WITAM
Wsiadając dziś do auta oraz po odpaleniu ukazała mi się taka kontrolka.
Szybka diagnoza i już wiemy że prawa piasta powiedziała dobranoc.
Kompletujemy narzędzia.
Kupujemy piastę
Kupiłem SKF, zapłaciłem 310zł
I zabieramy się za zmianę.
Do zmiany piasty potrzebujemy następujących narzędzi.
- klucz do kół
- klucz oczkowy 18 (do odkręcenia zacisku hamulcowego)
- klucz 30 (do odkręcenia półosi)
- klucz imbus 5mm (do odkręcenia tarczy)
- nasadka torx E18 oraz pokrętło do niej (do odkręcenia piasty)
- młotek
- przecinak
- jakiś odrdzewiacz np wd40
- szczotka druciana
Zaczynamy:
- odkręcamy i ściągamy koło
- ściągamy dekielik oraz wyjmujemy zabezpieczenie
- wciskamy hamulec oraz kluczem 30 odkręcamy nakrętke
- kluczem 18 odkręcamy 2 śruby trzymające cały zacisk hamulca
- ściągamy zacisk z tarczy oraz podwieszamy sznurkiem do sprężyny
- kluczem imbus odkręcamy tarczę
- skręcamy maksymalnie koła, oraz młotkiem przez drewno uderzamy w półoś (przegub)
musi się nam kilka centymetrów wybić do tyłu,
inaczej nie założymy nasadki E18
- odkręcamy 3 śruby torx nasadką E18
- po odkręceniu piasta powinna nam zejść
u mnie siedziała dość mocno więc użyłem młotka przecinaka oraz płaskiego śrubokręta
- wysuwamy piastę z półosi
zobaczymy taki oto widok
-szczotką drucianą czyścimy powierzchnię zwrotnicy gdzie będzie montowana nowa piasta
- zakładamy nową piaste
- przykręcamy 3 śruby torx kluczem E18
- przykręcamy imbusem tarczę
- zakładamy zacisk hamulcowy oraz przykręcamy 2 śrubami na klucz 18
- wciskamy hamulec, zakładamy podkładkę oraz zakręcamy nakrętke kluczem 30mm
dokręcamy dość solidnie
- zakładamy zabezpieczenie
- zakładamy dekielik
-zakładamy koło oraz przykręcamy go
- spuszczamy auto z podnośnika.
- jedziemy na test
- jeśli wszystko jest ok to otwieramy browara
Uwagi końcowe:
Do zmiany piasty nie musimy odkręcac i wybijać swożnia wachacza.
Półoś cofnie nam się przy skręconych kołach na tyle żeby założyć nasadkę i odkręcić piastę.
Po odkręceniu piasta u mnie dość mocno się trzymała, nie bójmy się użyć młotka.
Polecam kupić piastę lepszej firmy, mamy spokój na lata.
Jak zlokalizować którą piaste mamy do zmiany?
Jest na to prosty sposób.
- Jeżeli podczas pokonywania zakrętu w prawo przestaje nam szumieć/wyć łożysko to mamy uszkodzone prawe łożysko piasty. Natomiast przy prawym zakręcie jeżeli huk się nasila więc mamy uszkodzone lewe łożysko.
- Analogicznie z lewym zakrętem, jeżeli przestaje nam wtedy szumieć/wyć to mamy uszkodzone lewe łożysko. Natomiast jeżeli przy lewym zakręcie szum/huk się nasila więc mamy uszkodzone prawe łożysko piasty.
Najłatwiej sprawdzić to na zakrętach gdyż koło przeciwne niż zakręt jest bardziej dociążane lub koło te same co zakręt jest w tym momencie odciążone.
Wsiadając dziś do auta oraz po odpaleniu ukazała mi się taka kontrolka.
Szybka diagnoza i już wiemy że prawa piasta powiedziała dobranoc.
Kompletujemy narzędzia.
Kupujemy piastę
Kupiłem SKF, zapłaciłem 310zł
I zabieramy się za zmianę.
Do zmiany piasty potrzebujemy następujących narzędzi.
- klucz do kół
- klucz oczkowy 18 (do odkręcenia zacisku hamulcowego)
- klucz 30 (do odkręcenia półosi)
- klucz imbus 5mm (do odkręcenia tarczy)
- nasadka torx E18 oraz pokrętło do niej (do odkręcenia piasty)
- młotek
- przecinak
- jakiś odrdzewiacz np wd40
- szczotka druciana
Zaczynamy:
- odkręcamy i ściągamy koło
- ściągamy dekielik oraz wyjmujemy zabezpieczenie
- wciskamy hamulec oraz kluczem 30 odkręcamy nakrętke
- kluczem 18 odkręcamy 2 śruby trzymające cały zacisk hamulca
- ściągamy zacisk z tarczy oraz podwieszamy sznurkiem do sprężyny
- kluczem imbus odkręcamy tarczę
- skręcamy maksymalnie koła, oraz młotkiem przez drewno uderzamy w półoś (przegub)
musi się nam kilka centymetrów wybić do tyłu,
inaczej nie założymy nasadki E18
- odkręcamy 3 śruby torx nasadką E18
- po odkręceniu piasta powinna nam zejść
u mnie siedziała dość mocno więc użyłem młotka przecinaka oraz płaskiego śrubokręta
- wysuwamy piastę z półosi
zobaczymy taki oto widok
-szczotką drucianą czyścimy powierzchnię zwrotnicy gdzie będzie montowana nowa piasta
- zakładamy nową piaste
- przykręcamy 3 śruby torx kluczem E18
- przykręcamy imbusem tarczę
- zakładamy zacisk hamulcowy oraz przykręcamy 2 śrubami na klucz 18
- wciskamy hamulec, zakładamy podkładkę oraz zakręcamy nakrętke kluczem 30mm
dokręcamy dość solidnie
- zakładamy zabezpieczenie
- zakładamy dekielik
-zakładamy koło oraz przykręcamy go
- spuszczamy auto z podnośnika.
- jedziemy na test
- jeśli wszystko jest ok to otwieramy browara
Uwagi końcowe:
Do zmiany piasty nie musimy odkręcac i wybijać swożnia wachacza.
Półoś cofnie nam się przy skręconych kołach na tyle żeby założyć nasadkę i odkręcić piastę.
Po odkręceniu piasta u mnie dość mocno się trzymała, nie bójmy się użyć młotka.
Polecam kupić piastę lepszej firmy, mamy spokój na lata.
Jak zlokalizować którą piaste mamy do zmiany?
Jest na to prosty sposób.
- Jeżeli podczas pokonywania zakrętu w prawo przestaje nam szumieć/wyć łożysko to mamy uszkodzone prawe łożysko piasty. Natomiast przy prawym zakręcie jeżeli huk się nasila więc mamy uszkodzone lewe łożysko.
- Analogicznie z lewym zakrętem, jeżeli przestaje nam wtedy szumieć/wyć to mamy uszkodzone lewe łożysko. Natomiast jeżeli przy lewym zakręcie szum/huk się nasila więc mamy uszkodzone prawe łożysko piasty.
Najłatwiej sprawdzić to na zakrętach gdyż koło przeciwne niż zakręt jest bardziej dociążane lub koło te same co zakręt jest w tym momencie odciążone.
Ostatnio zmieniony 06 paź 2013, 20:03 przez Rybka, łącznie zmieniany 3 razy.
- Bodek
- Zafiromaniak
- Posty: 16394
- Rejestracja: 17 paź 2010, 12:28
- Imię: Bodek
- Lokalizacja: Polska B
- Auto: Zafira_B_Cosmo
- Model: ZB
- Oznaczenie silnika: Z19DT
- Gender:
- Kontakt:
Wiadomo, że tutorial został wykonany profesjonalnie i nie ma co nad tym dyskutować.olo018 pisze:Bardzo fajny tutek!,i miłe zakończenie owocnej pracy
Temat jest otwarty i proszę o zadawanie tylko pytań merytorycznych.
Posty typu: ale fajne :> - będą automatycznie usuwane.
"NADZIEJE LUDZI MĄDRYCH SĄ PEWNIEJSZE NIŻ BOGACTWO NIEUKÓW" - DEMOKRYT
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bogusław Kuduk, ps. Bodek + 30.11.2020. R.I.P.
kolego mam pytanko czy przy tej usterce miales tez takie obiawy jak metaliczny dzwiek przy dodawaniu gazu i odpuszczaniu pedalu gazu poniewaz ja borykam sie z takim problemem i nie mam zielonego pojecia co to moze byc i dzwiek ten pojawia sie tylko wtedy kiedy auto jest na biegu z tym ze u mnie nie zapalila sie kontrolka ABSu posiadam zafcie opc 2002r z gory dziekuje za pomoc pozdrawiam
- Rybka
- Zafiromaniak
- Posty: 2733
- Rejestracja: 11 lut 2012, 19:53
- Imię: ROBERT
- Lokalizacja: Wólka Ogryzkowa[RPZ]
- Auto: ZAFIRA B
- Model: CDTI
- Oznaczenie silnika: Z19DTL
- Gender:
Moim obiawem usterki był ogromny huk.
Ale zwlekałem z wymianą do czasu aż padł czujnik ABS i zapaliła się kontrolka.
U ciebie ten metaliczny dzwięk może znaczyć wiele:
poducha pod silnikiem lub przegub a może jeszcze coś innego.
Ale zwlekałem z wymianą do czasu aż padł czujnik ABS i zapaliła się kontrolka.
U ciebie ten metaliczny dzwięk może znaczyć wiele:
poducha pod silnikiem lub przegub a może jeszcze coś innego.
- bykmark
- Mieszkaniec
- Posty: 354
- Rejestracja: 04 lip 2011, 21:51
- Imię: Marek
- Lokalizacja: Małopolska
- Auto: Zafira
- Model: A
- Oznaczenie silnika: Z18XE
- Gender:
Koledzy a może ktoś z Was miał styczność z piastami firmy EURO DRIVESHAFTS. Piasta jest jak [URL=Koledzy a może ktoś z Was miał styczność z piastami firmy EURO DRIVESHAFTS jak
tu
tu
- gRZENIU
- Zafiromaniak
- Posty: 2136
- Rejestracja: 17 maja 2015, 03:30
- Imię: Grzegorz
- Lokalizacja: Błonie
- Auto: Signum
- Model: Polift
- Oznaczenie silnika: Z19DTH
- Gender:
Robert jeśli pozwolisz to jeżeli chodzi odkręcenie nakrędki piasty to potrzebna jest dłuższa (głębsza) nasadka 30.
Do tego jeżeli wymianę piasty wykonuje się samemu można wykonać odkręcenie przegubu inną metodą ...
- zdejmujemy koło
- zdejmujemy dekielek od piasty
- zdejmujemy zabezpieczenie
- zakładamy koło (uprzednio zdejmując dekielek felgi) i przykręcamy
- opuszczamy auto
- luzujemy nakrędkę przegubu
- podnosimy auto i zdejmujemy koło
- no i dalej jak kolega pisze...
A i jeszcze jedno... można również przykręcić nakrętkę przegubu po złożeniu piasty, tarczy i zacisku ponownie zakładając koło i je przykręcając oraz opuszczamy auto... Dokręcić solidnie nakrędkę przeguby i znów podnosimy auto, zdejmujemy koło i zakładamy zabezpieczenie nakrędki przegubu i dekielek piasty ...
Trochę trzeba opuszczać i podnosić auto , ale jak nie ma kto przytrzymać hamulca roboczego, a nakrędka przegubu jest oporna to taka drobna porada
Do tego jeżeli wymianę piasty wykonuje się samemu można wykonać odkręcenie przegubu inną metodą ...
- zdejmujemy koło
- zdejmujemy dekielek od piasty
- zdejmujemy zabezpieczenie
- zakładamy koło (uprzednio zdejmując dekielek felgi) i przykręcamy
- opuszczamy auto
- luzujemy nakrędkę przegubu
- podnosimy auto i zdejmujemy koło
- no i dalej jak kolega pisze...
A i jeszcze jedno... można również przykręcić nakrętkę przegubu po złożeniu piasty, tarczy i zacisku ponownie zakładając koło i je przykręcając oraz opuszczamy auto... Dokręcić solidnie nakrędkę przeguby i znów podnosimy auto, zdejmujemy koło i zakładamy zabezpieczenie nakrędki przegubu i dekielek piasty ...
Trochę trzeba opuszczać i podnosić auto , ale jak nie ma kto przytrzymać hamulca roboczego, a nakrędka przegubu jest oporna to taka drobna porada
Ostatnio zmieniony 19 mar 2016, 12:43 przez gRZENIU, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Mieszkaniec
- Posty: 231
- Rejestracja: 15 mar 2015, 14:42
- Lokalizacja: Kielce
- Model: