[TUT] Zmiana piasty koła przedniego.
: 08 maja 2013, 22:53
WITAM
Wsiadając dziś do auta oraz po odpaleniu ukazała mi się taka kontrolka.
Szybka diagnoza i już wiemy że prawa piasta powiedziała dobranoc.
Kompletujemy narzędzia.
Kupujemy piastę
Kupiłem SKF, zapłaciłem 310zł
I zabieramy się za zmianę.
Do zmiany piasty potrzebujemy następujących narzędzi.
- klucz do kół
- klucz oczkowy 18 (do odkręcenia zacisku hamulcowego)
- klucz 30 (do odkręcenia półosi)
- klucz imbus 5mm (do odkręcenia tarczy)
- nasadka torx E18 oraz pokrętło do niej (do odkręcenia piasty)
- młotek
- przecinak
- jakiś odrdzewiacz np wd40
- szczotka druciana
Zaczynamy:
- odkręcamy i ściągamy koło
- ściągamy dekielik oraz wyjmujemy zabezpieczenie
- wciskamy hamulec oraz kluczem 30 odkręcamy nakrętke
- kluczem 18 odkręcamy 2 śruby trzymające cały zacisk hamulca
- ściągamy zacisk z tarczy oraz podwieszamy sznurkiem do sprężyny
- kluczem imbus odkręcamy tarczę
- skręcamy maksymalnie koła, oraz młotkiem przez drewno uderzamy w półoś (przegub)
musi się nam kilka centymetrów wybić do tyłu,
inaczej nie założymy nasadki E18
- odkręcamy 3 śruby torx nasadką E18
- po odkręceniu piasta powinna nam zejść
u mnie siedziała dość mocno więc użyłem młotka przecinaka oraz płaskiego śrubokręta
- wysuwamy piastę z półosi
zobaczymy taki oto widok
-szczotką drucianą czyścimy powierzchnię zwrotnicy gdzie będzie montowana nowa piasta
- zakładamy nową piaste
- przykręcamy 3 śruby torx kluczem E18
- przykręcamy imbusem tarczę
- zakładamy zacisk hamulcowy oraz przykręcamy 2 śrubami na klucz 18
- wciskamy hamulec, zakładamy podkładkę oraz zakręcamy nakrętke kluczem 30mm
dokręcamy dość solidnie
- zakładamy zabezpieczenie
- zakładamy dekielik
-zakładamy koło oraz przykręcamy go
- spuszczamy auto z podnośnika.
- jedziemy na test
- jeśli wszystko jest ok to otwieramy browara
Uwagi końcowe:
Do zmiany piasty nie musimy odkręcac i wybijać swożnia wachacza.
Półoś cofnie nam się przy skręconych kołach na tyle żeby założyć nasadkę i odkręcić piastę.
Po odkręceniu piasta u mnie dość mocno się trzymała, nie bójmy się użyć młotka.
Polecam kupić piastę lepszej firmy, mamy spokój na lata.
Jak zlokalizować którą piaste mamy do zmiany?
Jest na to prosty sposób.
- Jeżeli podczas pokonywania zakrętu w prawo przestaje nam szumieć/wyć łożysko to mamy uszkodzone prawe łożysko piasty. Natomiast przy prawym zakręcie jeżeli huk się nasila więc mamy uszkodzone lewe łożysko.
- Analogicznie z lewym zakrętem, jeżeli przestaje nam wtedy szumieć/wyć to mamy uszkodzone lewe łożysko. Natomiast jeżeli przy lewym zakręcie szum/huk się nasila więc mamy uszkodzone prawe łożysko piasty.
Najłatwiej sprawdzić to na zakrętach gdyż koło przeciwne niż zakręt jest bardziej dociążane lub koło te same co zakręt jest w tym momencie odciążone.
Wsiadając dziś do auta oraz po odpaleniu ukazała mi się taka kontrolka.
Szybka diagnoza i już wiemy że prawa piasta powiedziała dobranoc.
Kompletujemy narzędzia.
Kupujemy piastę
Kupiłem SKF, zapłaciłem 310zł
I zabieramy się za zmianę.
Do zmiany piasty potrzebujemy następujących narzędzi.
- klucz do kół
- klucz oczkowy 18 (do odkręcenia zacisku hamulcowego)
- klucz 30 (do odkręcenia półosi)
- klucz imbus 5mm (do odkręcenia tarczy)
- nasadka torx E18 oraz pokrętło do niej (do odkręcenia piasty)
- młotek
- przecinak
- jakiś odrdzewiacz np wd40
- szczotka druciana
Zaczynamy:
- odkręcamy i ściągamy koło
- ściągamy dekielik oraz wyjmujemy zabezpieczenie
- wciskamy hamulec oraz kluczem 30 odkręcamy nakrętke
- kluczem 18 odkręcamy 2 śruby trzymające cały zacisk hamulca
- ściągamy zacisk z tarczy oraz podwieszamy sznurkiem do sprężyny
- kluczem imbus odkręcamy tarczę
- skręcamy maksymalnie koła, oraz młotkiem przez drewno uderzamy w półoś (przegub)
musi się nam kilka centymetrów wybić do tyłu,
inaczej nie założymy nasadki E18
- odkręcamy 3 śruby torx nasadką E18
- po odkręceniu piasta powinna nam zejść
u mnie siedziała dość mocno więc użyłem młotka przecinaka oraz płaskiego śrubokręta
- wysuwamy piastę z półosi
zobaczymy taki oto widok
-szczotką drucianą czyścimy powierzchnię zwrotnicy gdzie będzie montowana nowa piasta
- zakładamy nową piaste
- przykręcamy 3 śruby torx kluczem E18
- przykręcamy imbusem tarczę
- zakładamy zacisk hamulcowy oraz przykręcamy 2 śrubami na klucz 18
- wciskamy hamulec, zakładamy podkładkę oraz zakręcamy nakrętke kluczem 30mm
dokręcamy dość solidnie
- zakładamy zabezpieczenie
- zakładamy dekielik
-zakładamy koło oraz przykręcamy go
- spuszczamy auto z podnośnika.
- jedziemy na test
- jeśli wszystko jest ok to otwieramy browara
Uwagi końcowe:
Do zmiany piasty nie musimy odkręcac i wybijać swożnia wachacza.
Półoś cofnie nam się przy skręconych kołach na tyle żeby założyć nasadkę i odkręcić piastę.
Po odkręceniu piasta u mnie dość mocno się trzymała, nie bójmy się użyć młotka.
Polecam kupić piastę lepszej firmy, mamy spokój na lata.
Jak zlokalizować którą piaste mamy do zmiany?
Jest na to prosty sposób.
- Jeżeli podczas pokonywania zakrętu w prawo przestaje nam szumieć/wyć łożysko to mamy uszkodzone prawe łożysko piasty. Natomiast przy prawym zakręcie jeżeli huk się nasila więc mamy uszkodzone lewe łożysko.
- Analogicznie z lewym zakrętem, jeżeli przestaje nam wtedy szumieć/wyć to mamy uszkodzone lewe łożysko. Natomiast jeżeli przy lewym zakręcie szum/huk się nasila więc mamy uszkodzone prawe łożysko piasty.
Najłatwiej sprawdzić to na zakrętach gdyż koło przeciwne niż zakręt jest bardziej dociążane lub koło te same co zakręt jest w tym momencie odciążone.