pytanie o opony - rozmiar 195/50 r15 lub 195/60 R15
Moderator: Sebu$
pytanie o opony - rozmiar 195/50 r15 lub 195/60 R15
witam, warto zakładać opony w rozmiarze 195/50 r15 ???
Ostatnio zmieniony 11 kwie 2018, 17:54 przez Bodek, łącznie zmieniany 2 razy.
nie warto, za małe kółka będąskibimac pisze:witam, warto zakładać opony w rozmiarze 195/50 r15 ???
- chabretti
- Zafiromaniak
- Posty: 2248
- Rejestracja: 30 sie 2011, 20:51
- Imię: Krzysztof
- Lokalizacja: Żyrzyn [LPU]
- Auto: Volvo
- Model: V70
- Oznaczenie silnika: D5244T5
- Kontakt:
195/60 r15 - wskaźnik profilu opony (wskaźnik określający procentowy stosunek wysokości opony do jej szerokości. 60 oznacza, że wysokość opony to 60% jej szerokości).
Czyli zakładając tą oponę auto Ci się obniży. Żeby Zośka była na tej samej wysokości musisz mieć np. oponę 205/60 r15.
Tak na marginesie to opona z profilem 65 jest tańsza parę złoty od 60. kiedyś porównywałem opony tej samej firmy o identycznych parametrach czyli nośność i indeks prędkości itp.
Pamiętaj że Zafira A ma nośność 91
Czyli standard to 195/65 r15 91H lub V - na lato bo na zimę to przeważnie producenci robią T lub H
No chyba że jeździsz szybko to wtedy w-270km/h lub Y-300km/h
Czyli zakładając tą oponę auto Ci się obniży. Żeby Zośka była na tej samej wysokości musisz mieć np. oponę 205/60 r15.
Tak na marginesie to opona z profilem 65 jest tańsza parę złoty od 60. kiedyś porównywałem opony tej samej firmy o identycznych parametrach czyli nośność i indeks prędkości itp.
Pamiętaj że Zafira A ma nośność 91
Czyli standard to 195/65 r15 91H lub V - na lato bo na zimę to przeważnie producenci robią T lub H
No chyba że jeździsz szybko to wtedy w-270km/h lub Y-300km/h
Rozmiar fabryczny to 195/65R15. Z tego, co gdzieś przeczytałem to jeśli chodzi o zamienniki opon to zalecane różnice w średnicach względem wymiaru fabrycznego to od +1,5% do -2%.
Opona 195/50R15 to różnica -10,16%. To nawet nie jest dopuszczalne 4%! Przy prędkości licznikowej 50 km/h w realu będzie 44,92 przy 100 km/h to 89,84.
Opona 195/50R15 to różnica -10,16%. To nawet nie jest dopuszczalne 4%! Przy prędkości licznikowej 50 km/h w realu będzie 44,92 przy 100 km/h to 89,84.
pozostaje rzecz najważniejsza - bezpieczeństwo
każdy samochód homologowany jest z określonym rozmiarem/rozmiarami kół; samochód będzie przewidywalny i bezpieczny - zdaniem producenta - tylko z takimi kołami i oponami;
no i nie wiem co z diagnostą?
a odnosząc się do pomysłu z 195/50 r15 - to moim zdaniem ma on same minusy - niższy komfort, mniejsze bezpieczeństwo, gorszy wygląd; chyba że takie masz za friko to to może być jedyny plus ale i tak nie warto
każdy samochód homologowany jest z określonym rozmiarem/rozmiarami kół; samochód będzie przewidywalny i bezpieczny - zdaniem producenta - tylko z takimi kołami i oponami;
no i nie wiem co z diagnostą?
a odnosząc się do pomysłu z 195/50 r15 - to moim zdaniem ma on same minusy - niższy komfort, mniejsze bezpieczeństwo, gorszy wygląd; chyba że takie masz za friko to to może być jedyny plus ale i tak nie warto
Takie cos pisze na stronach typu "porownywarka rozmiarow" i nie mozna tego mylic z prawnym dopuszczeniem.vojti pisze:To nawet nie jest dopuszczalne 4%
Auto bedzie tak samo bezpieszne na ory oponie jak na 195/50/15 o ile bedzie to "zdrowa" opona.bolid pisze:pozostaje rzecz najważniejsza - bezpieczeństwo
każdy samochód homologowany jest z określonym rozmiarem/rozmiarami kół; samochód będzie przewidywalny i bezpieczny - zdaniem producenta - tylko z takimi kołami i oponami;
Homologacja obowiazuje producenta bo bez niej nie sprzedlaby auta.
Niechcesz chyba powiedziec ze jak ktos w ZA zamiast 195/65/15 zalozy madrze dobrane 17-tki to auto bedzie mniej bezpieczne i nieprzewidywalne :>
Nic. Jesli auta "german stajl" przechodza przeglady to chyba ni trzeba tego komentowac.bolid pisze:nie wiem co z diagnostą?
Na przegladzie opony maja miec powyzej minimum bieznika i byc takie same parami na jednej osi.
Diagnosta nie bedzie wnikal czemu masz mniejsze "profilem" opony.
To wlasnie zaleta posiadania wlasnego zdania. Co do kkomfortu to masz racje, co do bezpieczenstwa to juz pisalem a wyglad to tez sprawa indywidualna :-)bolid pisze:a odnosząc się do pomysłu z 195/50 r15 - to moim zdaniem ma on same minusy - niższy komfort, mniejsze bezpieczeństwo, gorszy wygląd; chyba że takie masz za friko to to może być jedyny plus ale i tak nie warto
Archi, jeśli zmienimy na koło (felga + opona) o tej samej średnicy a innej szerokości, to - jeśli tylko nie będzie to zbyt szerokie co uniemożliwi swobodne wykonanie skrętu - zwiększymy sobie przyczepność (powierzchnia styku z jezdnią), zwiększymy sobie spalanie (większe opory) ale np. ESP będzie działać ok.
jeśli natomiast zmienimy na koło o innej średnicy (a tak jest w tym przypadku) to uniemożliwimy poprawna pracę ESP (obniżenie bezpieczeństwa), licznik nie będzie pokazywał właściwej prędkości, ponadto obniżamy prześwit i mniejsze koło gorzej zachowuje się na nierównościach (komfort użytkowania)
co innego mniejszy profil opony a co innego inny rozmiar koła (średnica felgi + profil opony)
jeśli natomiast zmienimy na koło o innej średnicy (a tak jest w tym przypadku) to uniemożliwimy poprawna pracę ESP (obniżenie bezpieczeństwa), licznik nie będzie pokazywał właściwej prędkości, ponadto obniżamy prześwit i mniejsze koło gorzej zachowuje się na nierównościach (komfort użytkowania)
co innego mniejszy profil opony a co innego inny rozmiar koła (średnica felgi + profil opony)