Strona 1 z 2

pytanie o opony - rozmiar 195/50 r15 lub 195/60 R15

: 05 mar 2014, 00:06
autor: skibimac
witam, warto zakładać opony w rozmiarze 195/50 r15 ???

Re: pytanie o opony - rozmiar

: 05 mar 2014, 00:19
autor: cieniassss
skibimac pisze:witam, warto zakładać opony w rozmiarze 195/50 r15 ???
nie warto, za małe kółka będą

: 05 mar 2014, 12:27
autor: Skasowany użytkownik 6483
Rozmiar 195/65/15 to rozmiar stadartowy w Zafirach z tego co sie orientuję zatem taki warto mieć u siebie na pokładzie :)

: 05 mar 2014, 12:36
autor: fabrus
Drugim rozmiarem standardowym w Zafirze A jest 205/55/R16

: 05 mar 2014, 13:32
autor: skibimac
ok dzieki

: 24 mar 2014, 16:22
autor: Todek
Odświeżę temat. Mam do kupienia w dobrej cenie opony w rozmiarze 195/60-15. Czy różnica w wys. 2 cm, w stosunku do 195/65-15 będzie miała jakiś zły wpływ na auto?

: 24 mar 2014, 19:03
autor: Wojti
Pogorszyć raczej nie a raczej polepszyć się amortyzacja auta na nierównościach ale przy większych prędkościach może bardziej bujać to zależy jaki preferujesz styl jazdy :piwo:

: 24 mar 2014, 19:47
autor: alek_jan
Raczej amortyzacja się pogorszy (niższy profil od standardu) i będzie twardszy, ale będzie mniej bujał. Po za tym licznik będzie bardziej przekłamywał (i prędkościomierz i przebytych km)

: 24 mar 2014, 20:19
autor: chabretti
195/60 r15 - wskaźnik profilu opony (wskaźnik określający procentowy stosunek wysokości opony do jej szerokości. 60 oznacza, że wysokość opony to 60% jej szerokości).
Czyli zakładając tą oponę auto Ci się obniży. Żeby Zośka była na tej samej wysokości musisz mieć np. oponę 205/60 r15.
Tak na marginesie to opona z profilem 65 jest tańsza parę złoty od 60. kiedyś porównywałem opony tej samej firmy o identycznych parametrach czyli nośność i indeks prędkości itp.
Pamiętaj że Zafira A ma nośność 91
Czyli standard to 195/65 r15 91H lub V - na lato bo na zimę to przeważnie producenci robią T lub H
No chyba że jeździsz szybko to wtedy w-270km/h lub Y-300km/h

: 24 mar 2014, 22:08
autor: alek_jan
chabretti, czyli potwierdziłeś moje słowa :)

: 25 mar 2014, 12:41
autor: chabretti
alek_jan pisze:chabretti, czyli potwierdziłeś moje słowa :)
Na to wygląda ;)

: 09 kwie 2014, 21:59
autor: vojti
Rozmiar fabryczny to 195/65R15. Z tego, co gdzieś przeczytałem to jeśli chodzi o zamienniki opon to zalecane różnice w średnicach względem wymiaru fabrycznego to od +1,5% do -2%.
Opona 195/50R15 to różnica -10,16%. To nawet nie jest dopuszczalne 4%! Przy prędkości licznikowej 50 km/h w realu będzie 44,92 przy 100 km/h to 89,84.

: 10 kwie 2014, 13:23
autor: bolid
pozostaje rzecz najważniejsza - bezpieczeństwo
każdy samochód homologowany jest z określonym rozmiarem/rozmiarami kół; samochód będzie przewidywalny i bezpieczny - zdaniem producenta - tylko z takimi kołami i oponami;
no i nie wiem co z diagnostą?

a odnosząc się do pomysłu z 195/50 r15 - to moim zdaniem ma on same minusy - niższy komfort, mniejsze bezpieczeństwo, gorszy wygląd; chyba że takie masz za friko to to może być jedyny plus ale i tak nie warto

: 10 kwie 2014, 13:54
autor: Arczi
vojti pisze:To nawet nie jest dopuszczalne 4%
Takie cos pisze na stronach typu "porownywarka rozmiarow" i nie mozna tego mylic z prawnym dopuszczeniem.
bolid pisze:pozostaje rzecz najważniejsza - bezpieczeństwo
każdy samochód homologowany jest z określonym rozmiarem/rozmiarami kół; samochód będzie przewidywalny i bezpieczny - zdaniem producenta - tylko z takimi kołami i oponami;
Auto bedzie tak samo bezpieszne na ory oponie jak na 195/50/15 o ile bedzie to "zdrowa" opona.
Homologacja obowiazuje producenta bo bez niej nie sprzedlaby auta.
Niechcesz chyba powiedziec ze jak ktos w ZA zamiast 195/65/15 zalozy madrze dobrane 17-tki to auto bedzie mniej bezpieczne i nieprzewidywalne :>
bolid pisze:nie wiem co z diagnostą?
Nic. Jesli auta "german stajl" przechodza przeglady to chyba ni trzeba tego komentowac.
Na przegladzie opony maja miec powyzej minimum bieznika i byc takie same parami na jednej osi.
Diagnosta nie bedzie wnikal czemu masz mniejsze "profilem" opony.
bolid pisze:a odnosząc się do pomysłu z 195/50 r15 - to moim zdaniem ma on same minusy - niższy komfort, mniejsze bezpieczeństwo, gorszy wygląd; chyba że takie masz za friko to to może być jedyny plus ale i tak nie warto
To wlasnie zaleta posiadania wlasnego zdania. Co do kkomfortu to masz racje, co do bezpieczenstwa to juz pisalem a wyglad to tez sprawa indywidualna :-)

: 10 kwie 2014, 21:39
autor: bolid
Archi, jeśli zmienimy na koło (felga + opona) o tej samej średnicy a innej szerokości, to - jeśli tylko nie będzie to zbyt szerokie co uniemożliwi swobodne wykonanie skrętu - zwiększymy sobie przyczepność (powierzchnia styku z jezdnią), zwiększymy sobie spalanie (większe opory) ale np. ESP będzie działać ok.

jeśli natomiast zmienimy na koło o innej średnicy (a tak jest w tym przypadku) to uniemożliwimy poprawna pracę ESP (obniżenie bezpieczeństwa), licznik nie będzie pokazywał właściwej prędkości, ponadto obniżamy prześwit i mniejsze koło gorzej zachowuje się na nierównościach (komfort użytkowania)

co innego mniejszy profil opony a co innego inny rozmiar koła (średnica felgi + profil opony) :)