[B]Czujniki ciśnienia w oponach (system DDS)

Zawieszenie, koła, podwozie, układ kierowniczy, hamulce, opony itp.

Moderatorzy: Mariusz, Tazz

Wiadomość
Autor
szymku
Przeglądacz
Posty: 50
Rejestracja: 14 lis 2016, 14:35
Imię: Szymon
Lokalizacja: Żywiec
Auto: Opel Zafira B 1.9 CDTI
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DTH
Kontakt:

#46 Post autor: szymku »

Witajcie,
Od kilku dni jestem szczęśliwym posiadaczem Zafiry B.
Przy zakupie wiedziałem, że jeden z czujników ciśnienia w oponach nie działa/konieczna wizyta w serwisie.
Na desce oczywiście świeci się komunikat o "błędzie" tego czujnika.
Jaki byłby najprostszy i najtańszy sposób by zweryfikować stan tego czujnika (czy nawet wszystkich 4 czujników) i doprowadzić do porządku całość?
Z góry dziękuję za pomoc :)

Szymon

Awatar użytkownika
rafant4011
Zafiromaniak
Posty: 6706
Rejestracja: 29 wrz 2014, 15:53
Imię: Rafał
Lokalizacja: Warszawa Włochy[ESK]
Auto: Zafira B
Model: Cosmo
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:
Kontakt:

#47 Post autor: rafant4011 »

szymku pisze:Jaki byłby najprostszy i najtańszy sposób by zweryfikować stan tego czujnika (czy nawet wszystkich 4 czujników) i doprowadzić do porządku całość?
Czytałeś temat? Sumik zaprezentował filmik poglądowy
https://www.youtube.com/watch?v=jp3S_A-6BrA

szymku
Przeglądacz
Posty: 50
Rejestracja: 14 lis 2016, 14:35
Imię: Szymon
Lokalizacja: Żywiec
Auto: Opel Zafira B 1.9 CDTI
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DTH
Kontakt:

#48 Post autor: szymku »

Czytałeś temat? Sumik zaprezentował filmik poglądowy
https://www.youtube.com/watch?v=jp3S_A-6BrA
Czytałem i filmik widziałem. Czy więc na dzień dobry demontuje czujnik z kół? Wszak jest też tester naładowania baterii. Jeśli będzie (będą) wyładowany - sprawa jasna.

A co jeśli czujniki są naładowane (bateria jest ok), czy już tylko serwis/ASO?

Szymon
Ostatnio zmieniony 25 lis 2016, 12:12 przez szymku, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
rafant4011
Zafiromaniak
Posty: 6706
Rejestracja: 29 wrz 2014, 15:53
Imię: Rafał
Lokalizacja: Warszawa Włochy[ESK]
Auto: Zafira B
Model: Cosmo
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:
Kontakt:

#49 Post autor: rafant4011 »

ja bym zaczął od baterii, i tak i tak nie działa, więc nic do stracenia...

Awatar użytkownika
opelmen
Mieszkaniec
Posty: 466
Rejestracja: 01 gru 2009, 06:46
Imię: Janusz
Lokalizacja: małaPOLSKA - KMYXXXX
Auto: Opel Zafira B 1.8 Cosmo Pb & LPG
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER
Gender:

#50 Post autor: opelmen »

bickik pisze:moduł znajduje sie za schowkiem( tam jest taka luźna kostka obok dmuchawy), pompa tez musi być odpowiednia gdzieś była już pełna rozpiska jaka pompa co obsługuje.
Zdemontowałem schowek w związku z odgrzybianiem klimy i wymianą filtra.. Nie widzę tego modułu ani nawet złącza do niego.
Wg schematu powinno do centralki DDS dochodzić 14 przewodów.. Nie widzę.
Pomoże ktoś zlokalizować ten moduł?
Ostatnio zmieniony 26 maja 2017, 16:02 przez opelmen, łącznie zmieniany 1 raz.
Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika
Sumik
Zafiromaniak
Posty: 2407
Rejestracja: 01 lis 2015, 18:09
Imię: Marcin
Lokalizacja: Sosnowiec
Auto: Zafira B OPC 300+
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z20LEH
Gender:
Kontakt:

#51 Post autor: Sumik »

DDS czy TPMS bo to duża różnica? Jak masz TPMS to masz czujniki w kołach, centralkę za schowkiem i dane o ciśnieniu na zakładkach na wyświetlaczu.
Jak masz DDS to nie masz centralki, czujników i wartości ciśnienia, a zakładany spadek ciśnienia w którymś z kół jest obliczany na podstawie różnicy prędkości kół z czujników ABSu.

Awatar użytkownika
opelmen
Mieszkaniec
Posty: 466
Rejestracja: 01 gru 2009, 06:46
Imię: Janusz
Lokalizacja: małaPOLSKA - KMYXXXX
Auto: Opel Zafira B 1.8 Cosmo Pb & LPG
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER
Gender:

#52 Post autor: opelmen »

Już wyjaśniam osochoziiii...
Otóż mam już zakupiony pilot 'samochodowy' do bramy przesuwnej, który (z założenia producenta) ma być wyzwalany dowolnym sygnałem w samochodzie (mrugniecie światłami czy innym) ale ja do tego celu chciałem wykorzystać przycisk DDS..
Nie chcąc dobierać się do panelu z tymi przyciskami na konsoli pomyślałem - skoro ktoś tutaj pisał - że znajdę pod schowkiem moduł i przy nim przewód sterujący od przycisku a tu zonk!
W takim razie nie pozostanie nic innego jak dobranie się do samego przycisku w desce :-(

EDIT:
czyli mam rozumieć, że jeśli nie mam TPMS to nie ma modułu extra do DDS i sygnal z przycisku idzie do RECA?
Ostatnio zmieniony 27 maja 2017, 09:47 przez opelmen, łącznie zmieniany 1 raz.
Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika
Sumik
Zafiromaniak
Posty: 2407
Rejestracja: 01 lis 2015, 18:09
Imię: Marcin
Lokalizacja: Sosnowiec
Auto: Zafira B OPC 300+
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z20LEH
Gender:
Kontakt:

#53 Post autor: Sumik »

To podepnij pod halogeny. Panel sterowania swiatlami demontuje sie 1 ruchem.

Awatar użytkownika
opelmen
Mieszkaniec
Posty: 466
Rejestracja: 01 gru 2009, 06:46
Imię: Janusz
Lokalizacja: małaPOLSKA - KMYXXXX
Auto: Opel Zafira B 1.8 Cosmo Pb & LPG
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER
Gender:

#54 Post autor: opelmen »

Sumik pisze:To podepnij pod halogeny. Panel sterowania swiatlami demontuje sie 1 ruchem.
To ma być impuls a nie stan stabilny. Przycisk od p-mgłowych jest dwupołożeniowy. Odpada.
Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika
Sumik
Zafiromaniak
Posty: 2407
Rejestracja: 01 lis 2015, 18:09
Imię: Marcin
Lokalizacja: Sosnowiec
Auto: Zafira B OPC 300+
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z20LEH
Gender:
Kontakt:

#55 Post autor: Sumik »

To niby DDS miał dawać impuls? Skąd wiesz że ten akurat przycisk generuje impuls a nie np sygnał wł/wy. To podłącz sobie pod ręczny i szybkim ruchem dźwignią dasz impuls albo zamontuj jakiś dodatkowy guzik i tyle. Zafira jest na CANie i znalezienie takiego impulsu nie jest takie łatwe.
Np wydawało by się ze jaki problem pociągnąć +12V po załączeniu świateł. Jest problem bo z włącznika wychodzą o wiele niższe napięcia niż pożądane.

Awatar użytkownika
opelmen
Mieszkaniec
Posty: 466
Rejestracja: 01 gru 2009, 06:46
Imię: Janusz
Lokalizacja: małaPOLSKA - KMYXXXX
Auto: Opel Zafira B 1.8 Cosmo Pb & LPG
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER
Gender:

#56 Post autor: opelmen »

Sumik pisze:To niby DDS miał dawać impuls? Skąd wiesz że ten akurat przycisk generuje impuls a nie np sygnał wł/wy. To podłącz sobie pod ręczny i szybkim ruchem dźwignią dasz impuls albo zamontuj jakiś dodatkowy guzik i tyle. Zafira jest na CANie i znalezienie takiego impulsu nie jest takie łatwe.
Np wydawało by się ze jaki problem pociągnąć +12V po załączeniu świateł. Jest problem bo z włącznika wychodzą o wiele niższe napięcia niż pożądane.
Dalej mnie nie rozumiesz... Jest impuls kiedy przycisk naciskam i puszczam. Gdy wcisnę przycisk od p-mgłowych to przycisk "zaskakuje".
Mi nie chodzi o impuls który jest wypracowywany z wyjścia modułu DDS (o ile takowy istnieje) czy RECa czy innego urządzenia.
OK. Nie będę dłużej dręczył nikogo. Dostanę się do samego przycisku DDS i spod niego wezmę sygnał (obojętne czy to będzie "masa" czy "plus"). Myślałem, że obejdzie się bez demontażu konsoli... :(
Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika
Ostap
Zafiromaniak
Posty: 1675
Rejestracja: 15 lip 2017, 21:52
Imię: Łukasz
Lokalizacja: Wwa
Auto: Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#57 Post autor: Ostap »

Witam

Jakiś czas temu zabrałem się za wymianę baterii.
Jedna nie miała prądu wcale, jedna 80ma i dwie po 110ma. W kompie logował się tylko jeden czujnik.
Nowe mają po 540ma i 3.20v

Czas naprawy to niecałe 2h.
Teraz już wiem, że muszą być baterie 2450n a nie 2450 ponieważ te z literą n mają większy rant i te bez n nie wchodzą do końca. Będzie działać ale lepiej kupić te z n.

Wszystko zalane polimerem i później będzie na to jeszcze koszulka termo z klejem.


Zdjęcia z wymiany.

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek


Musiałem przejechać z 35km zanim zaskoczyły. W opcomie było tylko, że status uczenia jest. Bałem się już, że lipa jest. Ruszam a tu na kompie wyskakuje, że coś ruszyło ;)
Byłem dumny :D




Procedura ustawiania czujników w odpowiednich miejscach :D

"Z powodu zamkniecia wylacznikow toczenia, tzn. aktywacji czujnikow cisnienia nalezy przejechac pojazdem krotki odcinek z predkoscia ponad 30 km/godz.
Pompowanie opon:
Przednia lewa: 3,0 bary
Przednia prawa: 2,7 bara
Tylna prawa: 2,4 bara
Tylna lewa: 2,1 bara
Po wykonaniu obu procedur:

Nacisnac przycisk DDS na 4 sekundy (przy wlaczonym zaplonie lub pracujacym silniku).
Lampka kontrolna swieci sie na zolto, co potwierdza prawidlowe ustawienie cisnienia (kazda wartosc cisnienia nalezy pobrac jeden raz, calkowity czas ok. 2 minut).
Ponownie wykonac zerowanie: nacisnac przycisk DDS na 4 sekundy (przy wlaczonym zaplonie lub pracujacym silniku), lampka kontrolna miga 3 razy
System jednoznacznie przyporzadkowal czujniki cisnienia i jest gotowy do pracy.

Wskazowka: Obie procedury nalezy przeprowadzic w ciagu 15 minut! "






Tym sposobem który opisałem wcześniej zaprogramowałem czujniki w swoje miejsca ;)

Udało się.

Napompowane przód 2.4 tył 2.2.

Po jakiś 10km jest to co na LCD
Obrazek
Obrazek


Chciałeś Panią?! Zapier.... na nią! :luz:

Awatar użytkownika
Ostap
Zafiromaniak
Posty: 1675
Rejestracja: 15 lip 2017, 21:52
Imię: Łukasz
Lokalizacja: Wwa
Auto: Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#58 Post autor: Ostap »

Mam małe pytanie.

Mam 4 czujniki oryginalnie były z autem. Obecnie są zamontowane w felgach zimowych i chciałbym aby tak pozostało.
Do letnich kół chcę dokupić 4 używane czujniki.
Proszę o info czy trzeba je dodawać jakoś do systemu? Programować kablem? Czy samym przyciskiem da radę?
Jak widać wyżej niestety nie zrobiłem zdjęcia z etykietą czujników i nie wiem jakich szukać. Można to po vinie sprawdzić? Z tyłu na każdym jest numer 0888

Z góry dziękuję za odpowiedź
Obrazek


Chciałeś Panią?! Zapier.... na nią! :luz:

Awatar użytkownika
Sumik
Zafiromaniak
Posty: 2407
Rejestracja: 01 lis 2015, 18:09
Imię: Marcin
Lokalizacja: Sosnowiec
Auto: Zafira B OPC 300+
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z20LEH
Gender:
Kontakt:

#59 Post autor: Sumik »

Potrzebuję pomocy jeżeli chodzi o TPMS.
Wrzuciłem do auta ori moduł i czujniki w koła. Oczywiście z wymienionymi bateriami, napompowałem tak jak jest napisane powyżej, wcisnąłem DDS i kontrolka mrugnęła kilkukrotnie na żółto. Potem znowu wcisnąłem DDS i znowu mrugnęło.

Przejechałem ok 5 km ponad 40km/h i nic.

Zjechałem do garażu i nabiłem do kół po 2.6 przód i 2,5 tył i dalej nic nie pokazują wartości ciśnienia.

Co mogłem spartolić?? Jak ustawić to ustrojstwo żeby w końcu zadziałało bo za dużo kasy i nerwów mnie to kosztowało...

Ostap, gdzie sprawdzić czy czujniki się uczą i czy z powrotem mam jeździć na różnie napompowanych kołach aż do momentu aż czujniki za trybią??
Ostatnio zmieniony 05 maja 2018, 19:33 przez Sumik, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Ostap
Zafiromaniak
Posty: 1675
Rejestracja: 15 lip 2017, 21:52
Imię: Łukasz
Lokalizacja: Wwa
Auto: Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#60 Post autor: Ostap »

Kalibrację i przypisanie kół robisz dopiero jak cały układ zobaczy Ci 4 czujniki ;)

Na razie pompujesz tak jak zawsze.


Musisz polatać z 50km i zaskoczą u mnie tak przynajmniej jest.

W opcomie w tpms możesz sprawdzić i będzie tam, że się uczą ;)

U mnie pamiętam dopiero drugiego dnia załapały.

Jak przejedziesz ponad 100km i nie będzie danych na kompie to trzeba będzie sprawdzić specjalną maszynką czy wysyłają sygnał. Lepsze stacje wulkanizacji mają takie.

Cierpliwości ;)
Ostatnio zmieniony 05 maja 2018, 21:45 przez Ostap, łącznie zmieniany 1 raz.
Obrazek


Chciałeś Panią?! Zapier.... na nią! :luz:

ODPOWIEDZ

Wróć do „Podwozie”