Jak naprawić mechanizm wycieraczek nie tylko ZAFIRA Poradnik

Wszystko o karoserii na zewnątrz i wnętrzu (naprawy blacharskie, szyby, fotele, tapicerka, plastiki, bagażniki dachowe itp.)

Moderator: Sebu$

Wiadomość
Autor
SZCZOTA8955

Jak naprawić mechanizm wycieraczek nie tylko ZAFIRA Poradnik

#1 Post autor: SZCZOTA8955 »

Witam
Po konsultacji z adminem postaram sie wstawić poradnik.
Dzieki za wyrozumiałość.
Być może, że zdarzyło się wam, że podczas jazdy i to najczęściej w trasie (prawo Murphy'ego) wasze wycieraczki odmawiają współpracy i stoją jak zamurowane.
Jeżeli po sprawdzeniu - bezpiecznik jest ok i słychać jak silnik usiłuje pracować oznacza to, że mechanim wycieraczek jest zatarty (tzw. zapieczony) i proponuje więcej ich nie włączać, żeby nie narobić większej szkody, bo jest tam używana bardzo duża siła, dzięki kilku przekaładniom (UWAGA !!!!może połamać palce i ręce) i bardzo szybko można zetrzeć frezy na osi silnika lub ramieniu mechanizmu.
Oto cały mechanizm ustawiony w gotowości do włożenia i uruchomienia w aucie:
Obrazek
Poniżej fotki tych właśnie frezów.
Silnik na mechaniźmie:
Obrazek
oś silnika:
Obrazek
mechanizm wycieraczek:
Obrazek
Przedstawiam krótki poradnik jak wyjąć to ustrojstwo z samochodu.
Samo wyjęcie dotyczy Opla Zafirę, zaś sama naprawa dotyczy wielu pojazdów, ja robiłem to 2 razy w Oplu i raz w Toyocie, inny mechanizm ale zasada działania ta sama.

Dobra zaczynamy:

1.
Zdejmujemy wycieraczki, troszeczkę siły i osłona zejdzie, jaki klucz jest opisane na zdjęciu, tylko cienkościenny bo inny nie wejdzie w otwór z nakrętką.
UWAGA – NIE POBIJ SZYBY.
Obrazek
2.
Dalej zdejmujemy uszczelkę i osłonkę i znowu odrobinę siły i zatrzaski puszczą, zaczynamy od lewej strony, stojąc przodem do auta
Obrazek
3.
Dolna osłonka, odkręcamy z 2 stron.
Obrazek
4.
Żeby zdjąć kolejną osłonę plasikową, musimy poodkręcać plastikowe nakrętki na sworzniach mechanizmu jak na foto.
UWAGA – NIE POBIJ SZYBY.
Obrazek
Obrazek
5.
Rozłączamy przewody od spryskiwaczy (u mnie jest przewód przecięty i połączony rurką tylko dla wygody montażu lub rozmontowania i dla tego, że końcówki w spryskiwaczach lubią sie czesto łamać, ja tak miałem) i wyjmujemy osłonę , tu trzeba się troszkę pomocować ale napewno się da. UWAGA – NIE POBIJ SZYBY.
Obrazek
To wyjeta glówna osłona wycieraczek.
Obrazek
6.
Rozpinamy kostkę elektryczną, odkręcamy 9 wkrętów i wyjmujemy cały mechanizm.
UWAGA – NIE POBIJ SZYBY.
Chcąc sprawdzić czy silnik działa, możemy po wymontowaniu go z mechanizmu podłaczyć
zasilanie na "krótko 12 V"- 2 zewnętrzne styki w kostce, jak podłączysz na "krótko" odwrotnie nic się nie stanie, silnik ruszy w drugą stronę. UWAGA - TYLKO NA KRÓTKO , nie rób tego z instalacją samochodową.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
O i wyjęty cały mechanizm.
Obrazek
7.
Zabieramy cały ten złom do domu lub warsztatu i zabieramy sie za rozmontowanie.
Najpierw rozpinamy ramiona zewnętrze na kulowych złączach (wystarczy zastosować dźwignię i trochę siły).
Potem sprawdzamy który z 3 sworzni nam sie blokuje i już wiemy gdzie jest pies pogrzebany.
Jeżeli jest mocno zapieczony (zablokowany) i nie da się ruszyć ni hu hu, to proponuję włożyć ten koniec nawet na kilka dni w pojemnik z ropą lub innym środkiem odrdzewiającym ( ja w TOYOCIE musiałem trzymać 3 dni, oczywiście co jakiś czas próbując to rozruszać – UWAGA stukanie młotkiem, rozgrzewanie czy kręcenie na siłe, może spowodować uszkodzenie mechanizmu bo materiał jest łatwo łamliwy, wiem z własnego doświadczenia, bo jeden tak uszkodziłem).
Obrazek
Jak już uważamy, że się prawie kręci (można użyć młoteczka tylko z wyczuciem) to rozbieramy te nasze sworznie (wszystkie tak samo się rozbiera) Zaczynamy od wyjęcia zabezpieczenia, trochę walki, 2 płaskie wkretaki + pomoc kolegi i da się wyjąć – tylko nie połamać. (lubią wystrzelić)
Na foto widać zabezpieczenie i kolejność wkładania podkładek. Ta czarna nr. 3 to jest gumowa, jako uszczelka.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
8.
Po wyjęciu wszystkich sworzni zobaczymy jak bardzo wlazła tam rdza, (na foto widać)
Ja same sworznie przeczyściłem papierem 150, przemyłem wszystko ropą, również gniazda
sworzni , wysuszyłem i potem wszystko smarujemy smarem i składamy w całość, przy skladaniu uwaga.
Obrazek
UWAGA – WYŻSZY SWORZEŃ WKŁADAMY W GNIAZDO Z KRÓTKIM RAMIENIEM A ŚRODKOWY WKŁADAMY DO GÓRY NOGAMI WZGLĘDEM POZOSTAŁYCH.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
10.
Do założenia ramion na złącza kulowe użyłem małego imadełka bo trzeba trochę siły żeby to zrobić.
Obrazek
11.
Potem wszystko składamy w odwrotnej kolejności i montujemy w aucie.

Mam nadzieję, że komuś pomogłem zaoszczędzić kilka stówek. (taki mechanizm do Zafiry na szrocie waży około 300 zł razem z silnikiem)

Dodam od siebie, że jeżeli frezy są wytarte to nic nie można zrobić,(próbowałem różne rzeczy podkładać) trzeba kupić cały mechanizm, lub szukać na złomach poszczególnych elementów - jest to trudne do znalezienia.

Sorki za fotki ale robie to pierwszy raz i wiem, że czerwony to dla admina, ale z uwagi na szybe pozwoliłem sobie użyć tego koloru.

Wielkie dzieki Bodek za pomoc. :piwo:

Wszelkie uwagi i komentarze bardzo mile widziane.
AVe CeZAR

Pozdrawiam i miłego majsterkowania.
ARNI
Ostatnio zmieniony 27 lut 2016, 21:47 przez SZCZOTA8955, łącznie zmieniany 28 razy.

Janus
Zafiromaniak
Posty: 1162
Rejestracja: 31 gru 2014, 21:17
Imię: Janusz
Lokalizacja: Pruszków
Auto: Zafira
Model: A
Oznaczenie silnika: Y20DTH
Gender:

#2 Post autor: Janus »

Dobra porada :)

Od siebie dodam - klucz 27mm nasadowy - koniecznie z "ostrymi" kątami (bez zaokrągleń). Klucz z zaokrągleniami zniszczy nakrętkę (zaokrągli rogi nakrętki z plastiku). Na szczęście nowa nakrętka kosztuje w granicach 10zł w ASO.

Przepraszam że już się wcinam - widzę że opracowywanie w toku ;)
Ostatnio zmieniony 27 lut 2016, 20:09 przez Janus, łącznie zmieniany 1 raz.
Janusz

ODPOWIEDZ

Wróć do „Karoseria i wnętrze”