Lewarek zmiany biegów ZAFIRA A

Wszystko o karoserii na zewnątrz i wnętrzu (naprawy blacharskie, szyby, fotele, tapicerka, plastiki, bagażniki dachowe itp.)

Moderator: Sebu$

Wiadomość
Autor
KALI

#166 Post autor: KALI »

mi też lewarek ciężko chodził na boki wyjąłem akumulator wd 40 na cięgielka przy skrzyni biegów i usterka usunięta widocznie u ciebie inny przypadek

Awatar użytkownika
Samer
Bywalec
Posty: 139
Rejestracja: 09 maja 2009, 20:13
Imię: Darek
Lokalizacja: Toruń
Auto: 1.8 140 KM
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER

#167 Post autor: Samer »

Zakładając że awaria jest w okolicy wybierka - skrzyni czy koledzy poratuję mnie wiedzą i odpowiedzą na następujące pytania:

- jak wyciągnąć cały wybierak, pomijam oczywiście sprawę śrub, ale nie mogę nigdzie znaleźć informacji na ten temat dla skrzyni F23. Czy wystarczy poruszać na lewo i prawo, tudzież obrócić i wyciągnąć czy to bardziej skomplikowane zadanie.

- czy awarii mogła ulec skrzynia biegów, sprzęgło?

- nurtuje mnie jeszcze jedno pytanie. Od czego zamontować cały mechanizm zmiany biegów żeby w przyszłości pozbyć się tego typu problemów. Mam tu namyśli również wymianę skrzyni z F23 na inną.

Może warto przenieść ten problem do innego działu [ZA] --> [Silnik] :mysli:

twardypt91
Mieszkaniec
Posty: 479
Rejestracja: 25 mar 2011, 20:43
Lokalizacja: Kraków
Model:

#168 Post autor: twardypt91 »

Sprawdziłeś to co opisałem?
Opel Zafira A (po lifcie) - jedyne słuszne auto :driver:

Awatar użytkownika
Samer
Bywalec
Posty: 139
Rejestracja: 09 maja 2009, 20:13
Imię: Darek
Lokalizacja: Toruń
Auto: 1.8 140 KM
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER

#169 Post autor: Samer »

Sam tego nie zrobie. Muszę z tym poczekać do nowego roku.

Prędzej sprawdzę jeszcze poduszkę pod silnikiem (centralną).

Zauważyłem pewną systematyczność:

- żeby wrzucić bieg wsteczny muszę pluzować lewą (szarą) linkę i przesunąć ją jak najdalej od końcówki.

- żeby wrzucić bieg I muszę poluzować lewą linkę i przesunąć jak najbliżej gwintu (a jeszcze by chciało), jak nie zrobię tej operacji auto ruszy z III/IV biegu.

Samo wrzucenie biegu I jest dość problematyczne. Muszę wrzucić II, a następnie wychylająć lewarek ile się da w lewo oraz dodatkowu urzywając dwóch rąk, wcisnąć bieg I. Jedynka ustępuje za 2-10 razem - lub nie ia wtedy zostaje ruszenie z dwójki.

[ Dodano: Pon Sty 02, 2012 08:07 ]
Samer pisze:Sam tego nie zrobie. Muszę z tym poczekać do nowego roku.

Prędzej sprawdzę jeszcze poduszkę pod silnikiem (centralną).

Zauważyłem pewną systematyczność:

- żeby wrzucić bieg wsteczny muszę pluzować lewą (szarą) linkę i przesunąć ją jak najdalej od końcówki.

- żeby wrzucić bieg I muszę poluzować lewą linkę i przesunąć jak najbliżej gwintu (a jeszcze by chciało), jak nie zrobię tej operacji auto ruszy z III/IV biegu.

Samo wrzucenie biegu I jest dość problematyczne. Muszę wrzucić II, a następnie wychylająć lewarek ile się da w lewo oraz dodatkowu urzywając dwóch rąk, wcisnąć bieg I. Jedynka ustępuje za 2-10 razem - lub nie ia wtedy zostaje ruszenie z dwójki.
Problem rozwiązany. Zapiekł się mechanizm wybieraka. Po przesmarowaniu WD40 problem znikł. Nie ma problemu z regulacją, a co za tym idzie z wrzuceniem odpowiedniego biegu.

Takie małe spostrzeżenie. Zakup nowej tulejki ma sens tylko w momencie dużego luzu. Gdy pojawia się problem z biegami, tj jedynka wrzucana z dwójki, proponuje zacząć od przesmarowania WD, a druga osoba majta lewarkiem 5-10 min, następnie ponowna regulacja.

W razie, czego służę radą.

MZafira

#170 Post autor: MZafira »

Ja u siebie dalej kombinuje z jedynka. Kilka dni temu wyjalem akumuluator i podstawe i probowalem cos porobic. Mialem malo czasu ale zauwazylem, ze przy probie wrzucenia jedynki ciengno na wybieraku nie wsuwa sie do konca, brakuje doslownie 1 milimetra, jakby ciegno bylo delikatnie za dlugie. Po lekkim dopchnieciu pod maska jedynka wchodzi elegancko ale nikt nie bedzie caly czas siedzial pod maska i pykal na wybieraku. Jak sie popsikalo WD40 to przez kilkanascie minut byla poprawa. Czy jest to jakas droga do celu? Smarowanie i machanie lewarkiem az sie cos wyrobi lub odetka? Dodatkowo zrobie regulacje ale troche sie nie chce bawic z odpinaniem i zapinaniem wodzikow na lewarku.

Awatar użytkownika
Samer
Bywalec
Posty: 139
Rejestracja: 09 maja 2009, 20:13
Imię: Darek
Lokalizacja: Toruń
Auto: 1.8 140 KM
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER

#171 Post autor: Samer »

Jedynym słusznym rozwiązaniem jest poproszenie 2giej osoby do ruszania lewarkiem, ty w tym czasie psikaj WD40. Po kilkunastu min powinno puścić.

1 próba - sam penetrowałem WD a następnie ruszanie lewarkiem - nie dało żadnych rezultatów,

2 próba - 2 osoby (w tym kobieta :D ) po ok 10 min ruszania delikatna poprawa, po kolejnych 10-20 min wszystko zaczeło pięknie chodzić.

Tak więc lewarek w dłoń i ruszamy :mrgreen:

PS Bez głupich skojarzeń :>

MZafira

#172 Post autor: MZafira »

Ok, biore butle WD + kogos do machania lewarkiem. Jak sie uda zalatwic jedynke to bedzie sukces po roku mordęgi. Dam znac.

twardypt91
Mieszkaniec
Posty: 479
Rejestracja: 25 mar 2011, 20:43
Lokalizacja: Kraków
Model:

#173 Post autor: twardypt91 »

Przy okazji wymiany meszka zajrzałem do środka. Czy na podstawie poniższych fotek możecie coś ciekawego stwierdzić?

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Jak na razie nie ma tak, że bieg za cholerę się nie wbije. Czasem jedynie jedynka jest oporna, ale ogólnie biegi wchodzą. Auto ma niby 150 kkm przejechane. Wydaje mi się, że drążek za duży luz ma - patrz okolice tej białej kulki w podstawie drążka.
Opel Zafira A (po lifcie) - jedyne słuszne auto :driver:

adasko

#174 Post autor: adasko »

http://allegro.pl/listing.php/search?st ... gory=18887 tu są zestawy naprawcze niwelujące luzy w lewarku. A na cięzką zmiane biegow moze pomóc wymiana oleju w skrzyni mimo ze nie zalecana przez Opla :mrgreen:

twardypt91
Mieszkaniec
Posty: 479
Rejestracja: 25 mar 2011, 20:43
Lokalizacja: Kraków
Model:

#175 Post autor: twardypt91 »

2 pytania odnośnie wymiany:
1. czy samemu sobie z tym można poradzić?
2. co ewentualnie można zepsuć?
Opel Zafira A (po lifcie) - jedyne słuszne auto :driver:

gagatek693

#176 Post autor: gagatek693 »

Witam!
Miałem podobny problem z wciskaniem biegów. Udało sie to załatwić za pomocą zestawu naprawczego z allegro za ok 56 zeta. Biegi wchodzą ładnie i bez zgrzytów. Ale mam problem gdyż "na luzie" lewarek nie sprężynuje dokładnie mówiąc nie ustawia się sam w pozycji miedzy 3 a 4-tym biegiem. Zatem trudno stwierdzić kiedy jest na luzie. ( uff chyba w miarę dobrze wyjaśniłem) Mechanik mówi, że w skrzyni biegów jakąś część trzeba podmienić ale dokładnie nie wiem czego szukać na allegro lub na złomkach ( a całej skrzyni nie potrzebuję). Pomóżcie Szanowni koledzy! Zafira 2.0 DTI 2002 r.

samson

#177 Post autor: samson »

Posadz kogos za kierownica nich wbija kolejno biegi a ty podnies maske i smaruj olejem wstystkie poruszajace sie polaczenia wybieraka na skrzyni biegow,szczegolnie na wstecznym bo wtedy wybierak jest najbardziej wysuniety .

depechetom

#178 Post autor: depechetom »

czy taki zabieg należy robić przy włączonym silniku?
sorki za "blondynkowe" pytania... :)

samson

#179 Post autor: samson »

Nie na wyłączonym inaczej obciążasz niepotrzebnie sprzęgło.
Ostatnio zmieniony 18 mar 2012, 14:38 przez samson, łącznie zmieniany 1 raz.

KALI

#180 Post autor: KALI »

Żeby posmarować cięgła przy skrzyni biegów musisz wyjąc akumulator i podstawę akumulatora i wd na cięgła mi to pomogło a miałem podobne objawy wiec zapalony silnik odpada.
Ostatnio zmieniony 18 mar 2012, 22:34 przez KALI, łącznie zmieniany 1 raz.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Karoseria i wnętrze”