Strona 1 z 2

Fotelik dla dziecka na siedzeniu pasażera

: 15 gru 2015, 22:53
autor: Janus
Za niedługi czas powiększy mi się rodzina i potrzebuję mieć możliwość postawienia fotelika na przednim siedzeniu pasażera. Po dokształceniu się u Wujka Google doczytałem się, że w Zafirach był system wyłączenia przedniej poduszki. Aczkolwiek - tylko w wersjach wyposażonych w czujnik obecności fotelika dziecięcego z transponderem... :(

Nie posiadam takiego systemu, ale chcę mieć możliwość przewożenia go z przodu mimo poduszki. Pozostaje tylko ją sprzętowo wyłączyć. Wyłączeniu podlega tylko i wyłącznie poduszka frontowa (nad schowkiem) - poduszka boczna w fotelu, kurtyna, napinacz pasa powinny zadziałać normalnie. Przy takim założeniu, fotelik należy mocować tak, aby jego boczny obrys nie wystawał poza krawędź oparcia fotela i nie interferował z boczną poduszką powietrzną.

I teraz muszę napisać JEŻELI ZAMIERZASZ CZYTAĆ DALEJ TO:
1. Musisz zdawać sobię sprawę że chodzi o modyfikację systemów ochrony/ratowania życia w samochodzie
2. Wszelkie modyfikacje inspirowane poniższym opisem wykonuje się na własne ryzyko
3. Nie ponoszę odpowiedzialności za fakt zadziałania/niezadziałania/zadziałania ze szkodą żadnej z poduszek powietrznych kiedy na foteliku z przodu podróżuje dziecko lub podróżuje bez fotelika osoba dorosła
4. Nie ponoszę odpowiedzialności za jakiekolwiek modyfikację w układzie Airbag, w szczególności te zrobione niefachowo, bez odpowiedniej wiedzy

Wymyśliłem zatem coś takiego:
1. Fizyczne przerywanie obwodu do zapłonnika poduszki za pomocą wyłącznika.
2. W momencie odłączenia poduszki w jej miejsce należy włączyć rezystor, który oszuka sterownik poduszek przy braku jednej.
3. W momecie odłączenia poduszki zapali się kontrolka informująca o fakcie jej odłączenia.

Aby zminimalizować podejrzliwość policjanta w trakcie kontroli, postanowiłem wykorzystać rozwiązania jak najbardziej imitujące fabryczne. Zakupiłem zatem lampkę wnętrza z Omegi z kontrolką wyłączonego airbagu.

U mnie prace na razie zatrzymały się na etapie doprowadzenia zasilania do lampki wzdłuż prawego słupka przy szybie i zamontowania lampki. Kontrolka wyłączenia airbagu zapala się po doprowadzeniu do lampki zasilania po zapłonie (+). Po podaniu na przewód (-) z płytki z lampką zapala się kontrolka.

Zostało mi zamontować wyłącznik (jako miejsce typuję schowek żeby nie niszczyć kokpitu), rozciąć obwód airbagu oraz wlutować opornik.
Tutaj WAŻNE ZAŁOŻENIE - zmiana pozycji wyłącznika może odbywać się tylko i wyłącznie przy wyłączonym zapłonie (nieaktywny sterownik airbag), co pozwoli uruchonić go przed stanami nieustalonymi w trakcie przełączania.

Jak skończę całą modyfikację, to ją tutaj opiszę od A do Z. Na razie prace wstrzymał brak zdrowia... :(

: 15 gru 2015, 22:58
autor: Sebu$
zaczynam się Ciebie normalnie bać ... ;)

ale temat ciekawy, pisz dalej :)

p.s.
zdrówka życzę

: 16 gru 2015, 01:27
autor: Skasowany użytkownik 16629
Temat ciekawy, jak najbardziej, bo wiele aut posiada takie ustrojstwo na wyposażeniu seryjnym, ale... czy wmontowanie rezystora napewno zapewni bezpieczeństwo Tobie w razie nie daj boże wypadku? Czy napewno wypali tylko Twoja poducha? Wydaje mi się, że chyba prościej i przede wszystkim bezpieczniej byłoby noworodka wozić jednak z tyłu auta (1. Noworodek i tak z reguły zaśnie w aucie bardzo szybko-bujanie; 2. w razie problemów wolałbym się zatrzymać, aby uspokoić dziecko niż ryzykować; 3. czy przez 90% jazdy z dzieckiem będziesz jeździł sam, bez żony?). Mój syn też był kiedyś noworodkiem, miałem wtedy Passata B4 bez wyłącznika poduszki i jednak nie kombinowałem nad takim mechanizmem z dwóch powodów:
1. Nie miałem ustrojstwa
2. Nawet jeżeli dziecko nie zaśnie to obojętnie czy z przodu czy z tyłu będzie i tak jeżeli się skupię na dziecku to jednak nie na prowadzeniu auta... to tak samo jak by telefon komórkowy położyć na tylnym siedzeniu - jeżeli dzwoni to muszę się zatrzymać, a jeżeli będzie leżał na przednim siedzeniu to mogę odebrać i zagrażać bezpieczeństwu swojemu, bliskich i innych, podobnie jak zajęcie się dzieckiem siedzącym z przodu...

zastanów się do czego tak naprawdę potrzebny Ci jest wyłącznik poduszki, czy go potrzebujesz i co będzie bezpieczniejsze i pamiętaj, ingerencja w instalację elektryczną systemów bezpieczeństwa w 10-letnim aucie to już jest ryzyko

ps. wiem, k..a odezwał się we mnie instynkt ochrony najbliższych, nie odbierajcie mnie źle

: 16 gru 2015, 05:44
autor: Flora
Hardkorowo, ja bym jednak nie ryzykował wkładania tam mechanicznego przełącznika.

: 16 gru 2015, 08:02
autor: Janus
Flora pisze:Hardkorowo, ja bym jednak nie ryzykował wkładania tam mechanicznego przełącznika.
Która poducha w momencie zderzenia wypali - o tym decyduje sterownik airbag.
A co do 10-letnich aut to tak naprawdę nie jest pewne czy 10-letnia poducha w ogóle wypali (przypomina mi się temat na jednym z kanałów YT gdzie człowiek pokazywał film, jak jest problem z poduszką z logiem Vauxhalla - że nie chciała w ogóle wypalić po podaniu napięcia. Została tam np sformułowana nieśmiała teoria o innych dostawcach i gorszej jakości poduch spod znaczka Vauxhall...).

Jednego mogę być pewien: Nie wypali ta poducha która jest odłączona fizycznie od instalacji.

A co do opornika - opornik nie jest włączony w szereg z poduszką. Sterownik ma w jednym momencie podpięty albo airbag bez opornika, albo sam opornik (żeby myślał że airbag jest oki nie wywalił "checka"-a na desce). Sam opornik w momencie wypadku zagrożenia nie stanowi - na pewno nie eksploduje ;)

Co do wyłącznika - nowy dobrej jakości włącznik gwarantuje trwałość łączeniową z reguły od 10 tys łączeń wzwyż. Mój jest solidny, przeznaczony do zasilania urządzeń na napięcie 230VAC i prąd 16A. Myślę że z impulsem do detonacji poduszki też sobie poradzi :)

: 16 gru 2015, 08:44
autor: Piasek
Janus pisze: Aczkolwiek - tylko w wersjach wyposażonych w czujnik obecności fotelika dziecięcego z transponderem... :(
Poprzednio miałem Mercedesa W210 i też można to było wyłączyć jedynie org. fotelikiem mercedesa z wbudowanym transponderem. Koszt takiego fotelika to ok 1300zł ale plus taki że dezaktywuje wszystkie poduszki w okolicy: montujesz z przodu nie odpala czołowa i boczna, montujesz z tyłu - nie odpala boczna. I jest to rzecz uniwersalna. Jeden fotelik dezaktywuje airbagi w każdym modelu i roczniku Mercedesa także potem nie ma problemu żeby sprzedać taki fotelik i odzyskać kasę.
Janus pisze:Zostało mi zamontować wyłącznik
nie taniej było poszukać schematu tego transpondera montowanego w fotelikach ?
Obeszło by się bez ingerencji w obwody sterujące natomiast jak już chciałeś kombinować na siłę z kablami to trzeba było kombinować z tymi przy klamrze pasa bezpieczeństwa bo to on decyduje o odpaleniu bądź nie poduszki. Jeżeli pas nie zapięty - poduszka nie zadziała. Problem kiedy auto ma jeszcze maty w fotelach bo trzeba kompem wyłączać układy aby nie piszczał i nie świecił kontrolkami że pas nie zapięty.
Sebu$ pisze:zaczynam się Ciebie normalnie bać ...
panowie, nie ma się co oburzać - fabryczne odcięcie jeżeli jest działa dokładnie na tej samej zasadzie. Przekręcacie kluczyk, rozłączacie obwód i zapala się kontrolka airbaga pasażera.
Janus pisze:Została tam np sformułowana nieśmiała teoria o innych dostawcach i gorszej jakości poduch spod znaczka Vauxhall...).
to już typowa gównoburza. Praktycznie do wszystkich aut na świecie airbagi i napinacze pasów dostarczają dwie firmy: Autoliv i Takata. Jakiś czas temu kumple po pijaku odpalili poduszkę z Volvo z `90 roku - i zadziałała bez problemów.
Ale faktem jest że serwisując auto w ASO po 10 latach zalecanym jest wymiana airbagów, pasów i pirotechnicznych napinaczy.

: 16 gru 2015, 09:12
autor: Flora
Rezystor jest wpięty równolegle do poduszki, a największym problemem w tej konstrukcji są drgania styków i stany nieustalone.
Zanim zaczniesz grzebać przy tej instalacji poczytaj jak ona działa. Do odpalenia poduszki nie są potrzebne ogromne prądy i napięcia. Dlatego właśnie przy demontażu poduszek odłącza się akumulator, a poduszkę można przypadkowo odpalić próbując sprawdzić jej rezystancję omomierzem.

: 16 gru 2015, 21:41
autor: Janus
Mam prośbę - zanim zaczniecie coś pisać w tym wątku - doczytajcie na temat układu SRS w Zafirze - ale takiego bez bajerów: bez czujników zapięcia/niezapięcia pasa, fotelików z transponderem a przede wszystkim - bez poduszek wybuchających na wyłączonym zapłonie :P

: 23 lut 2016, 00:01
autor: Janus
Wczoraj dokończyłem projekt z wyłącznikiem poduchy pasażera :)
Działa tak jak chciałem :) Wkrótce wrzucę opis i kilka fotek

: 24 lut 2016, 19:18
autor: Janus
No więc tak bardzo ogólnie:

Wyłącznik jest dwupołożeniowy. Podłączyłem go tak, że kiedy jest w położeniu oznaczonym "II" włączone są obie poduszki. W położeniu "I" - tylko jedna, czyli kierowcy.
Wyłącznik został umieszczony w okolicy trójkątnego okienka przy przednim słupku po stronie pasażera.

Kiedy poduszka jest normalnie włączona, lampka kontrolna w lampce oświetlenia wnętrza jest zgaszona. Przy wyłączonej poduszce pasażera świeci się kontrolka wewnątrz lampki.

Rezystor ok 2.6ohma zapewnia oszukanie sterownika airbag - nie zapala się "check" poduszek.

Rozcięcie obwodu poduszki pasażera wykonałem przy samej wtyczce do poduszki (chyba najlepszy dostęp). Kable do wyłącznika biegną pod schowkiem a następnie po jego prawej stronie w górę w okolice okienka, do wyłącznika.
Kable do lampki biegną pod podsufitką, a następnie pod poszyciem prawego przedniego słupka.

Kilka fotek:

: 18 mar 2016, 08:51
autor: pawelekzeznina
Znam kolegę Janusa, wiem, że zrobił tego moda bardzo solidnie

: 18 mar 2016, 11:08
autor: Janus
pawelekzeznina pisze:Znam kolegę Janusa, wiem, że zrobił tego moda bardzo solidnie
Cześć Pawle! :) Witam w gronie posiadaczy Zafiry :)

Co do moda - muszę jeszcze obrobić okolicę tego przycisku. Planuję wyciąć z jakiejś białej folii samoprzylepnej ramkę na przycisk, na niej wydrukować albo nakleić piktogramy poduszki aktywnej/nieaktywnej i na to dać folię przezroczystą. Mod w aucie już od jakiegoś czasu. Zośka jeździ, trzęsie się, check się nie świeci. Jak przełącze przycisk check nie będzie się palił a ja wiem że poduszkę mam odciętą elektrycznie od instalacji.

Oczywiście można poduszkę dezaktywować Opcom-em na przykład. Ale nie każdy go ma... Poza tym przełączenie jest łatwiejsze przy każdej zmianie rozkładu pasażerów w pojeździe niż podpinanie kompa i interfejsu...

: 29 maja 2016, 18:49
autor: Janus
Wyłącznika używam na co dzień. Zazwyczaj jest w położeniu "I" (1 poduszka - poduszka pasażera wyłączona). Ale jak zdejmę fotelik i na siedzeniu pasażera jedzie osoba dorosła to przełączam wyłącznik na "II" (2 poduszki). Żadnych błędów ze strony sterownika SRS nie ma :)

: 21 lip 2016, 12:20
autor: murderbydolly
mało to bezpieczne...poza tym tak jak u mnie w zośce mam 10pp w przednich fotelach nawet boczne i na cały tył kurtyny i nawet stawiając fotelik przodem do kierunku jazdy obawiałbym się skutków wypalenia tej bocznej...

: 21 lip 2016, 22:29
autor: Janus
murderbydolly pisze:mało to bezpieczne...poza tym tak jak u mnie w zośce mam 10pp w przednich fotelach nawet boczne i na cały tył kurtyny i nawet stawiając fotelik przodem do kierunku jazdy obawiałbym się skutków wypalenia tej bocznej...
Nie ma Zafiry A z 10 PP. Maksymalnie masz 6: 2 przednie, 2 boczne w fotelach, 2 kurtyny. Ja mam konfigurację 6PP.

Boczną poduszkę też możesz odciąć - żaden problem. Tylko jak pomyślę, że w bok auta po którego stronie stoi fotelik z moim dzieckiem, wbija się inny samochód, to uwierz - wolę żeby tam zadziałała każda poduszka boczna która odizoluje fotel i dziecko od gołej blachy...