Problem z wentylatorem układu chłodzenia/klimatyzacji
Moderator: Sebu$
-
- Zafiromaniak
- Posty: 1162
- Rejestracja: 31 gru 2014, 21:17
- Imię: Janusz
- Lokalizacja: Pruszków
- Auto: Zafira
- Model: A
- Oznaczenie silnika: Y20DTH
- Gender:
Kolego, widzę że z tymi pomiarami to porywasz się na rzeczy o których pojęcia raczej nie masz...
Gdzie powinno być jakie napięcie podpowiedzą Tobie schematy - są podklejone w dziale elektryka.
Rezystor nie steruje pracą wentylatora. On zmniejsza prąd pracy wentylatora a tym samym moc i obroty. Sterowanie wentylatorem w funkcji temperatury silnika i ciśnienia w klimie zajmuje się moduł wentylatorów albo sam ECU silnika przez przekaźniki.
Zabezpieczenie ciśnieniowe jest - jedno odłączy Ci elektrycznie sprzęgło sprężarki. Drugie zabezpieczenie to coś jakby zawór bezpieczeństwa którym cały czynnik zrobi fruuuu...
Gdzie powinno być jakie napięcie podpowiedzą Tobie schematy - są podklejone w dziale elektryka.
Rezystor nie steruje pracą wentylatora. On zmniejsza prąd pracy wentylatora a tym samym moc i obroty. Sterowanie wentylatorem w funkcji temperatury silnika i ciśnienia w klimie zajmuje się moduł wentylatorów albo sam ECU silnika przez przekaźniki.
Zabezpieczenie ciśnieniowe jest - jedno odłączy Ci elektrycznie sprzęgło sprężarki. Drugie zabezpieczenie to coś jakby zawór bezpieczeństwa którym cały czynnik zrobi fruuuu...
Janusz
- tom_kaz
- Bywalec
- Posty: 134
- Rejestracja: 11 lis 2012, 18:01
- Imię: Tomasz
- Lokalizacja: Gdańsk
- Auto: Opel Zafira B 1.8
- Model: ZB
- Oznaczenie silnika: Z18XER
- Gender:
^^ Zgadza, nie mam pojęcia, dlatego szukam pomocy tutaj
Nie miałem wcześniej auta z klimą, więc o jej usterkach (jak również jej działaniu) wiem "nic".
Inną "ciekawostkę" jaką zaobserwowałem, to kiedy niedawno byłem "w trasie", załączył się główny wentylator (chłodnicy) (klimatyzacji nie włączałem), zapaliła się kontrolka chłodnicy, ale pomimo iż temperatura silnika była w porządku, wentylator nie wyłączał się aż do momentu wyłączenia silnika.
Czy to może być związane z problemem klimatyzacji?
Albo inaczej. Czy problem klimatyzacji może być częścią większego problemu z systemem chłodzenia?
Nie miałem wcześniej auta z klimą, więc o jej usterkach (jak również jej działaniu) wiem "nic".
Inną "ciekawostkę" jaką zaobserwowałem, to kiedy niedawno byłem "w trasie", załączył się główny wentylator (chłodnicy) (klimatyzacji nie włączałem), zapaliła się kontrolka chłodnicy, ale pomimo iż temperatura silnika była w porządku, wentylator nie wyłączał się aż do momentu wyłączenia silnika.
Czy to może być związane z problemem klimatyzacji?
Albo inaczej. Czy problem klimatyzacji może być częścią większego problemu z systemem chłodzenia?
-
- Zafiromaniak
- Posty: 1162
- Rejestracja: 31 gru 2014, 21:17
- Imię: Janusz
- Lokalizacja: Pruszków
- Auto: Zafira
- Model: A
- Oznaczenie silnika: Y20DTH
- Gender:
No to może po kolei, może przyda się nie tylko Tobietom_kaz pisze: Czy to może być związane z problemem klimatyzacji?
Albo inaczej. Czy problem klimatyzacji może być częścią większego problemu z systemem chłodzenia?
1. W większości Zafir z klimatyzacją, tam gdzie są dwa wentylatory chłodnicy, za sterowanie nimi odpowiada moduł wentylatorów (ten co zapala kontrolkę chłodnicy z wiatraczkiem)
2. Moduł przełączając odpowiednio przekaźniki w środku, na dwóch wentylatorach realizuje w sumie 4 albo 5 wariantów pracy (biegów).
3. Moduł ma zaawansowaną diagnostykę, łącznie z pomiarem prądu w obwodzie wentylatora - dlatego potrafi sam zasygnalizować usterkę w obwodzie któregoś wentylatora.
4. Moduł informację o temperaturze bierze ze sterownika silnika. Jest to sygnał PWM o napięciu 0-12V a częstotliwości 100Hz.
5. Moduł bierze również z ECU sygnał obrotów silnika.
6. W przypadku klimy moduł mierzy ciśnienie w układzie klimatyzacji. Jest tam czujnik analogowy o zakresie 0-30 barów? albo większym, o zakresie napięcia 0-5V. Im wyższe napięcie z czujnika, tym wyższe ciśnienie w klimie (chyba - jak ktoś poszuka w wujku Google to znajdzie).
7. Moduł w przypadku klimy informuję ECU silnika o ciśnieniu klimy - wysyła sygnał PWM 100Hz, 0-12V na kablu zdaje się brązowo-zielonym. Sygnał ten ECU wykorzystuje do podbicia obrotów silnika przy wzroście ciśnienia (i oporu) systemu klimatyzacji.
8. Po otrzymaniu z ECU potwierdzenia o gotowości sterownika silnika do załączenia klimy (masa na kablu brązowo-fioletowym), moduł wentylatorów uruchamia sprzęgło sprężarki.
9. W razie wystąpienia błędu w sterowaniu układem wentylatorów (brak lub nieprawidłowy sygnał któregoś z czujników) - moduł przechodzi w tryb awaryjny i załącza wentylatory na najwyższym biegu
Ostatnio zmieniony 01 sie 2016, 21:01 przez Janus, łącznie zmieniany 2 razy.
Janusz
Koledzy jeśli mój problem jest już gdzieś opisany to sorki.
Otóż 2 tygodnie temu zakupiłem ZA 1,8 125KM 2002r. podczas drogi powrotnej zauważyłem problem ze wskaźnikiem temperatury, wskazanie było na poziomie ponad 90 stopni, po czym wskazówka opadła na zero i po kilkunastu kilometrach podniosła się na poprzednie wskazanie, no i tak cyklicznie kilka razy przez całą drogę(200 km), oczywiście po opadnięciu wskazówki po raz pierwszy sprawdziłem czy termostat się otwiera i wszystko OK. następnego dnia odpalam zośkę i niemal natychmiast załączają się oba wentylatory (temp. na zewnątrz ok. +2 stopnie), po sprawdzeniu wykazuje błąd p0115 oraz p1540, czytam czujnik temperatury,oraz wysokie ciśnienie czynnika, więc do sklepu i zakup nowego kompletnego termostatu z czujnikiem temp. i nadal nic, jadę więc do znajomego (były pracownik serwisu opla) mówi sprawdź moduł sterowania wentylatorami przez podmiankę z innej(brat też ma zośkę) i tu pytanie czy prawdą jest że kaszlaki mają białe moduły a benzyna czarne, bo u mnie był biały? Niestety problem pozostał. Zwróciłęm się więc do kolegi klubowicza z zapytaniem o numer modułu ze wskazania numeru vin, dzisiaj przyszedł z allegro, założyłem i nic. Zaczynam być bezsilny. Mam ciężko chorego syna jest w szpitalu, autko potrzebne proszę pomóżcie.
Otóż 2 tygodnie temu zakupiłem ZA 1,8 125KM 2002r. podczas drogi powrotnej zauważyłem problem ze wskaźnikiem temperatury, wskazanie było na poziomie ponad 90 stopni, po czym wskazówka opadła na zero i po kilkunastu kilometrach podniosła się na poprzednie wskazanie, no i tak cyklicznie kilka razy przez całą drogę(200 km), oczywiście po opadnięciu wskazówki po raz pierwszy sprawdziłem czy termostat się otwiera i wszystko OK. następnego dnia odpalam zośkę i niemal natychmiast załączają się oba wentylatory (temp. na zewnątrz ok. +2 stopnie), po sprawdzeniu wykazuje błąd p0115 oraz p1540, czytam czujnik temperatury,oraz wysokie ciśnienie czynnika, więc do sklepu i zakup nowego kompletnego termostatu z czujnikiem temp. i nadal nic, jadę więc do znajomego (były pracownik serwisu opla) mówi sprawdź moduł sterowania wentylatorami przez podmiankę z innej(brat też ma zośkę) i tu pytanie czy prawdą jest że kaszlaki mają białe moduły a benzyna czarne, bo u mnie był biały? Niestety problem pozostał. Zwróciłęm się więc do kolegi klubowicza z zapytaniem o numer modułu ze wskazania numeru vin, dzisiaj przyszedł z allegro, założyłem i nic. Zaczynam być bezsilny. Mam ciężko chorego syna jest w szpitalu, autko potrzebne proszę pomóżcie.
Ostatnio zmieniony 21 lis 2016, 17:40 przez OLEK13, łącznie zmieniany 1 raz.
OLEK13
- Dziadek13
- Zafiromaniak
- Posty: 2004
- Rejestracja: 26 wrz 2010, 21:28
- Imię: Jorg
- Lokalizacja: Mysłowice
- Auto: VW Turan była zafira DTL
- Model: Turan
- Oznaczenie silnika: AVQ
- Gender:
U ciebie są chyba dwa czujniki temp drugi chyba w chłodnicy na dole i chyba on ci szwankuje.
P0115
-? Za wysokie napięcie temperatura środka chłodniczego
-? Za niskie napięcie temperatura środka chłodniczego
-? Nieprawidłowy sygnał temperatury chłodziwa
Tu masz błędy od klimatyzacji.
P1540
-? Ciśnienie systemu kliamtyzacji, nieważny sygnał
-? Żądanie sprężarki systemu klimatyzacji, za silny sygnał
-? Żądanie sprężarki systemu klimatyzacji, za słaby sygnał
-? PWM systemu klimatyzacji - nieważny sygnał
-? Ciśnienie systemu kliamtyzacji, nieważny sygnał
Poczytaj ten temat.
http://www.zafiraklub.pl/viewtopic.php?t=4201
Co do koloru modułu to ja mam biały w temacie z linka w benzynie jest czarny.
P0115
-? Za wysokie napięcie temperatura środka chłodniczego
-? Za niskie napięcie temperatura środka chłodniczego
-? Nieprawidłowy sygnał temperatury chłodziwa
Tu masz błędy od klimatyzacji.
P1540
-? Ciśnienie systemu kliamtyzacji, nieważny sygnał
-? Żądanie sprężarki systemu klimatyzacji, za silny sygnał
-? Żądanie sprężarki systemu klimatyzacji, za słaby sygnał
-? PWM systemu klimatyzacji - nieważny sygnał
-? Ciśnienie systemu kliamtyzacji, nieważny sygnał
Poczytaj ten temat.
http://www.zafiraklub.pl/viewtopic.php?t=4201
Co do koloru modułu to ja mam biały w temacie z linka w benzynie jest czarny.
Witam koledzy, czytałem temat, może przeoczyłem stronę ale nie widziałem mojego problemu. Otóż moja Zafira jakiś tydzień temu przestała kręcić wentylatorem. Mam wersję z klatyzacją z jednym wentylatorem od strony silnika. Bezpieczniki pod maską całe, w kabinie całe. Czujnik temp pod komputerem pokazuje temp właściwie. Zalalem system sama wodą rozgrzalem auto czujnik pokazuje 100 stopni woda wylewa się ze zbiornika a wentylator ani drgnie. Po włączeniu klimy też nie kręci wentylatorem. Proszę o pomoc.
Mam kody błędów :
P0141 z tego co wiem to lambda za katalizatorem mam już drugą
P0101 prawdopodobnie maf ale u mnie go chyba nie ma jest tylko czujnik temp zasysanego powietrza
P0443 system kontroli spalin?
Mam kody błędów :
P0141 z tego co wiem to lambda za katalizatorem mam już drugą
P0101 prawdopodobnie maf ale u mnie go chyba nie ma jest tylko czujnik temp zasysanego powietrza
P0443 system kontroli spalin?
Ostatnio zmieniony 01 gru 2016, 09:40 przez Areckii20, łącznie zmieniany 2 razy.
Klubowicze problem o którym pisałem prawdopodobnie ma związek z ECU tzn moduł sterowania silnika u mnie to Simtec 71 z tego co się dowiedziałem od znajomego mechanika ma problem z przegrzaniem się płytki sterujacej. Jednak ja zauważyłem ze po delikatnym dociśnięciu wiązki kabli na dolnej wtyczce sterownika wentylatory wyłączają się i wskaźnik temp. wskazuje autentyczną wartość. Teraz czeka mnie analiza stanu kabli bo jest prawdopodobieństwo ze któryś z nich jest w złym stanie. Jesli to nie poskutkuje to trzeba będzie odwiedzić mechanika i przekodowac ecu.
OLEK13
Tak. Wchodziłem i nie ma tam czegoś takiego (może zależy od rocznika ?).
Jest jakaś zmiana parametrów (czy coś podobnego - nie mam teraz op-coma pod ręką)
i na pewno bloki pomiarowe (jakoś tak).
Coś mi się wydaje, że jest taka możliwość, ale w ZB ....
Jest jakaś zmiana parametrów (czy coś podobnego - nie mam teraz op-coma pod ręką)
i na pewno bloki pomiarowe (jakoś tak).
Coś mi się wydaje, że jest taka możliwość, ale w ZB ....
Ostatnio zmieniony 18 lut 2017, 20:37 przez Skasowany użytkownik 23188, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Zafiromaniak
- Posty: 1162
- Rejestracja: 31 gru 2014, 21:17
- Imię: Janusz
- Lokalizacja: Pruszków
- Auto: Zafira
- Model: A
- Oznaczenie silnika: Y20DTH
- Gender:
Sprawdziłem w niedzielę - u mnie za pomocą Op-coma daje się sterować wiatrakami. Trzeba wejść w Nadwozie -> Moduł Chłodzenia -> Test poziomów mocy albo Poziomy Mocy... Coś takiego. Po wybraniu parametru Poziom mocy na dole okna klikamy Zwiększ/Zmniejsz i wiatraki powinny odpowiednio zwiększać prędkość i zmniejszać
Janusz